Om642 mystinen savutusongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

Potilaana OM642 eli 3l V6 diesel. Dpf tyhjennetty ja poistettu käytöstä, samoin egr poistettu käytöstä.
Ongelmana on auton järkyttävä savutus ja käryn haju. Tämä vain silloin, kun pakopaineanturin johto on kiinni anturissa siinä egr:n vieressä. Kun johdon irrottaa, loppuu myös savutus mutta sitten sytyttää moottorin vikavaloa sillointällöin ja torque antaa koodia P0472 exhaust pressure sensor low.
Anturi käytetty irti ja putsattu.

Mistä seuraavaksi vikaa etsimään?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3902
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mahdollisesti ohjelma tehty huolimattomasti jos savuttelee ja käryttää. Kunnollinen ohjelma niin loppuu kärytykset ja vikakoodit.
Vähän ihmetyttää että poistetaan saastelaitteet ja sitten valitetaan kärytystä, onkohan tuossa nyt joku syy ja seuraus ollut tiedossa ennen toimenpidettä?
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

MJPfin kirjoitti:Mahdollisesti ohjelma tehty huolimattomasti jos savuttelee ja käryttää. Kunnollinen ohjelma niin loppuu kärytykset ja vikakoodit.
Vähän ihmetyttää että poistetaan saastelaitteet ja sitten valitetaan kärytystä, onkohan tuossa nyt joku syy ja seuraus ollut tiedossa ennen toimenpidettä?
Poistot tehnyt moonlight motorsport raisiosta. En osaa sanoa ohjelman laadusta mitään. Ihmetyttää tuo pakopaine-anturin yhteys savutukseen :think:
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3902
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sitten yhteyttä ohjelman tekijään ja vaatimaan autoa kuntoon.
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

Ei ole minun aikana tehty noita poistoja niin eipä noista voi lähteä vaatimaan mitään.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ostit auton tuollaisena savuttavana?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Mitä se näyttää pakopaineeksi??? Voi olla anturi rikki ja näyttää autolle kauheaa vaastapainetta... Ottaako kierroksia tyhjäkäynnillä???
Eihän katti ole tukossa???
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

MiHe kirjoitti:Ostit auton tuollaisena savuttavana?
Nojaa. Ostaessa ei savuttanut kun ei ollut se pakopaine-anturin johto kiinni. Ekan kerran kun sytytti vikavalon ja antoi koodiksi tuon anturin niin huomasin silloin vasta ettei se johto ollut kiinni. Piuha paikoilleen, koodin nollaus ja testilenkille nìin 5km jälkeen alkoi savua työntämään erittäin rankasti.
Sen jälkeen ajellut piuha irti ilman ongelmia.
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

Sorsso kirjoitti:Mitä se näyttää pakopaineeksi??? Voi olla anturi rikki ja näyttää autolle kauheaa vaastapainetta... Ottaako kierroksia tyhjäkäynnillä???
Eihän katti ole tukossa???
Pakopaineesta ei tietoa, pitääpä tsekata näyttääkö torque sen.
Katti tsekattu eikä ole tukossa. Ottaa kierroksia ja toimii muutenkin normaalisti pl. raaka savutus.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Katsopa mitä ahtopaine näyttää ja jos mahdollista ajossa, niin toteutunut ruiskutus. Vaikka nyt vaikuttaakin huonolta softalta niin voihan vikakin olla.

Kauankos siitä muuten on kun se myytiin pakopaineanturin johto irti?

Tulipa vielä yksi juttu mieleen, miten tarkalleen ottaen egr on poistettu? Tulpattu se turbon pakopuolelta tuleva haitariputki ebayn laipalla?
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

TPLtre kirjoitti:Katsopa mitä ahtopaine näyttää ja jos mahdollista ajossa, niin toteutunut ruiskutus. Vaikka nyt vaikuttaakin huonolta softalta niin voihan vikakin olla.

Kauankos siitä muuten on kun se myytiin pakopaineanturin johto irti?

Tulipa vielä yksi juttu mieleen, miten tarkalleen ottaen egr on poistettu? Tulpattu se turbon pakopuolelta tuleva haitariputki ebayn laipalla?
Torquella en saa näkymään kuin ahtopaineet, kiihdytyksessä 1.5.
Kuukauden verran ollut auto minulla.
Nopeasti katsottuna mitään tulppauksia ei egr:lle ole laitettu eli ilmeisesti vain ohjelmallinen poisto.

Lisähuomiona vielä se, että pakopaineanturin johdon kiinni ollessa alkoi tiputtamaan jostakin jonkin verran öljyä. Tämän huomasi märällä asfaltilla helposti. Johto irti ja 5km ajoa, ei öljyläikkiä auton perässä enää?! :shock:
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Sitä ei nopeasti katsottuna näekään, se on siellä takana. Tuli vaan mieleen että sillä poistuu sitten pakopaineanturi käytöstä. Eiköhän kannattaisi vaatia myyjältä jotain tässä vaiheessa kun noinkin tuore.

Ohjelmallinen poisto on tietysti, muuten saisit ilmamassavirheen.

Tällainen viritys on se mitä tarkoitin. Siinä tapauksessa pakopaineanturi ei sitä haista kun sijaitsee siinä EGR-jalustassa.
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

TPLtre kirjoitti:Sitä ei nopeasti katsottuna näekään, se on siellä takana. Tuli vaan mieleen että sillä poistuu sitten pakopaineanturi käytöstä. Eiköhän kannattaisi vaatia myyjältä jotain tässä vaiheessa kun noinkin tuore.

Ohjelmallinen poisto on tietysti, muuten saisit ilmamassavirheen.
Tiedän kyllä putken jota tarkoitat ja siellä ei laippojen välissä näyttäisi olevan kuin tiivisteet. Pitäisikö tuo sitten tulpata?
Yksityishenkilöiden välinen kauppa niin tuskin onnistuu myyjältäkän vaatia mitään :evil:
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei sitä voi tulpata, se näyttänee sitten ahtopainetta jos jotain. Kyllä sitä voi vaatia, vetoa vaikka siihen että nyt on päästömääräyksiä rikottu. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassakin on rehellisyysvaatimus.
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

Ok. Pitääpä kaivaa myyjän puhelinnumero ja soitella.

Ongelmaahan se ei kyllä poista, eli mitä tuolle nyt sitten tekee? Anturin piuha irti ei ole mitään ongelmia, eli voikohan sitä anturia koodata mitenkään pois pelistä tms ettei vikakoodia välkyttelis?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Jos se on tukittu niin avata se. Pitää se olla. Linjan mahdollinen tukkiminen pitää tehdä toisessa paikassa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

TPLtre kirjoitti:Sitä ei nopeasti katsottuna näekään, se on siellä takana. Tuli vaan mieleen että sillä poistuu sitten pakopaineanturi käytöstä. Eiköhän kannattaisi vaatia myyjältä jotain tässä vaiheessa kun noinkin tuore.

Ohjelmallinen poisto on tietysti, muuten saisit ilmamassavirheen.

Tällainen viritys on se mitä tarkoitin. Siinä tapauksessa pakopaineanturi ei sitä haista kun sijaitsee siinä EGR-jalustassa.
Tuon kuvan mukainen esitys on siis se väärä paikka? Kuitenkin vielä 100% tyytyväisyys :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No väärä ja väärä. On se siinä mielessä, että pakopaineanturi poistuu käytöstä. Kyllähän se toki tukkii EGR-linjan mikä luvataan.

On se ihan väärä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3902
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tässähän tuli jokunen aika sitten yksityisen myyjän virhevastuu autokaupassa joltain taholta.
Että enään se ei ole vain se perävalotakuu vaan myyjä vastaa ajoneuvon kunnosta ja on velvollinen kertomaan havaitsemistaan vioista tai jotain sinne päin.

Vika ohjelmoinnista voi tulla viiveellä, jotain unohtunut poista ja ecu päättää että olisi aika esim suorittaa regeneraatio mitä ei sitten pysty kun jotain anturitietoja puuttuu.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuo regenin mahdolisuus tuli mieleen itsellekin, lopettaa sen kun vikatila menee päälle...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

Löytyykö kemi-tornio-rovaniemi akselilta osaavaa kaveria jolla vehkeet tarkistaa/uudelleen ohjelmoida nuo egr ja dpf poistot tai osais muuten jeesata asiassa?
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

kyllä tuo planking plate sinänsä toimisi, mutta siihen pitää porata sopiva reikä, joku 8mm-10mm? että paine-anturi saa painetta. Virtaustahan se vähentää kuitenkin tehokkaasti, mutta säilyttää osan siitä efektistä, että egr jäähdytin yhä saa lämpöä.

sain sen huohotinmutkan kanssa ja laittelin sen tuossa paikalleen. suht helppo, kun ottaa oikean ilmanputsarin ja sen kotelon pois, löysää pakokaasun paine-anturin telineestä, ottaa sen telineen pois. torx10 ei isolla hylsyllä onnistu mutta käytin 8mm normihylsyä, aukeaa sillä. telineen alta se huohotin jääkiekko ylös. sitten vähän löysää venttiilikopan päätypultteja ja ottaa huohotinmutkan pois. Uusi paikalleen ja kaikki takaisin.
W212 E350cdi
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

Jatketaanpa tätä tarinaa parilla lisähuomiolla.
- torque näyttää katalysaattorin lämpötilaksi ~350c kun ajelee pakokaasun paineanturin johto irti. Johto paikoillaan nostaa lämmöt ainakin 550c, tässä vaiheessa olen aina pysäyttänyt auton ja irroittanut johdon jolloin lämmöt alkaa laskea. Kellään tietoa mitkä katin lämmöt tavallisesti on/paljonko maksimissaan saa olla?
- auton käydessä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen katti kuumana ja käryävänä/savuttavana, anturin johdon irroittamalla turbon siipiä säätävä vipu liikahtaa hieman.

Vaihtelin varmuuden vuoksi pakopaineanturin ja huohotinkiekon. Vanhasta kiekosta oli kalvo rikki.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Katin lämpö on normaalisti siinä 250-400, kuormituksesta riippuen. DPF-poltossa menee reilusti yli 600, ehkä jopa 700, mutta eihän se voi jatkuva tilanne olla.

Jokos se nyt on tiedossa mitä se pakopaine on piuha kiinni?

Se kun yleistesteri antaa ahtopaineeksi ~1.5, jonka täytynee olla ylipainetta, johtuu siitä yleistesterin lukemasta CAN-parametrista. Sen raja on 255, joka on siis absoluuttista painetta (2550 hPa). Jos se on absoluuttista painetta niin sieltä puuttuu barin verran ahtoa. Voi kun se pitäis olla aina star mersuissa niin tietäis oikeasti. Moottorille kun ei ole väliä yli- tai alipaineella, se elää absoluuttisen mukaan. Kun vaparitkin käyvät kyllä. Ylipaine 0 tai putsarin likaisuudesta riippuen vähän alipainetta. Kysymys on hapen määrästä, ei barometrisesta ilmanpaineesta.
Av-94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 26.07.2013 16:35

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Av-94 »

TPLtre kirjoitti:Katin lämpö on normaalisti siinä 250-400, kuormituksesta riippuen. DPF-poltossa menee reilusti yli 600, ehkä jopa 700, mutta eihän se voi jatkuva tilanne olla.

Jokos se nyt on tiedossa mitä se pakopaine on piuha kiinni?

Se kun yleistesteri antaa ahtopaineeksi ~1.5, jonka täytynee olla ylipainetta, johtuu siitä yleistesterin lukemasta CAN-parametrista. Sen raja on 255, joka on siis absoluuttista painetta (2550 hPa). Jos se on absoluuttista painetta niin sieltä puuttuu barin verran ahtoa. Voi kun se pitäis olla aina star mersuissa niin tietäis oikeasti. Moottorille kun ei ole väliä yli- tai alipaineella, se elää absoluuttisen mukaan. Kun vaparitkin käyvät kyllä. Ylipaine 0 tai putsarin likaisuudesta riippuen vähän alipainetta. Kysymys on hapen määrästä, ei barometrisesta ilmanpaineesta.
Tohtiikohan tuolla ottaa pidemmän pätkän ajoa katti kuumana, vai kyrvähtääkö siitä turbo tms jos siellä on sitten liikaa painetta? En kyllä ymmärrä miten se paine voi päästä kasvamaan, kun putki ei mistään ole tukossa.
Pakopaineita ei vielä ole tiedossa, yritän tässä vklp aikana saada auton starin päähän.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

se pakopaine-anturi on pakoaukon ja turbon välissä. joten se ei sinänsä kerro pakoputken tukosta, vaan vaikka autossa olisi suora putki, niin se voi silti olla mielestäni joku 2-3bar kaasu pohjassa, koska se paine syöttää turboa. Esim jos turbo tekee barin painetta, niin pitäähän sitä kai syöttää suuremmalla paineella. Lisäksi sen egr kautta sillä on vastassa imusarjan paine, joten jos siellä ei painetta olisi, niin eihän se pakokaasu virtaisi edes imusarjaan.

tuo korkea lämpötila viittaa siihen, että auto regeneroi koska pystyy siihen anturin tullessa takaisin. sen luulisi loppuvan noin 15minuutissa. Tietysti joku ongelma siellä varmaan on ollut ja siksi tuohon on yleensä menty.
W212 E350cdi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Se voi tosiaan olla että yrittää polttaa DPF:ää, jota ei olekaan. Siinähän lisätään jälkiruiskutusta, joka selittäisi savun ja lämmön.

Huono softa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Jospa saisit siitä nyt starin antamia mittausarvoja, niin saattaisi jotain selvitäkin. Ahtopaine absoluuttisena, pakopaine ja kannattanee katsoa myös dpf:n arvoja, vaikkei sitä siellä olekaan. Jos se on ohjelmallinen vika, niin sieltä saattaa selvitä onko se poistettu oikein. Kun voi olla että vain virheilmoitukset on estetty. Toteutunut ruiskutus myös. Tosin sitä ei välttämättä näe jos vain suutinkarttaa on rukattu.

Yksi mahdollinen ahtopaineeseen vaikuttava vikahan on myös OM642:ssa mahdollinen. Tunnetusti joskus pakosarjasta irtoaa metallikappaleita, jotka menevät tietysti turbon läpi sitten aikanaan kun ovat jauhautuneet tarpeeksi pieniksi, tai tehneet turbiininsiipeen kokoisensa kolot. En tiedä mitä tuo testerin näyttämä 1.5 bar todella tarkoittaa, ylipainetta vai absoluuttista. Ahtopainevuodot voi myös vaikuttaa.

Hyvä perusoletus on, että ohjelma ei ole ihan onnistunut, kun pakopaineanturi on otettu irti. Jotain sillä on pyritty peittämään, se on ihan selvä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Taas näitä... dpf pois niin toimii hyvin onnistuu kaista jne... :roll:
hoidettan oireta eikä vikaa













. .
Mökkillä
'
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Om642 mystinen savutusongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Aivan selkeästi moottori on vikatilassa. Niiden poisto näkyvistä on kuin se kuuluisa musta teippi öljynpainevalon päällä. Ei häikäise kuskia pimeässä. :D
Vastaa Viestiin