Om642 mystinen savutusongelma
Om642 mystinen savutusongelma
Potilaana OM642 eli 3l V6 diesel. Dpf tyhjennetty ja poistettu käytöstä, samoin egr poistettu käytöstä.
Ongelmana on auton järkyttävä savutus ja käryn haju. Tämä vain silloin, kun pakopaineanturin johto on kiinni anturissa siinä egr:n vieressä. Kun johdon irrottaa, loppuu myös savutus mutta sitten sytyttää moottorin vikavaloa sillointällöin ja torque antaa koodia P0472 exhaust pressure sensor low.
Anturi käytetty irti ja putsattu.
Mistä seuraavaksi vikaa etsimään?
Ongelmana on auton järkyttävä savutus ja käryn haju. Tämä vain silloin, kun pakopaineanturin johto on kiinni anturissa siinä egr:n vieressä. Kun johdon irrottaa, loppuu myös savutus mutta sitten sytyttää moottorin vikavaloa sillointällöin ja torque antaa koodia P0472 exhaust pressure sensor low.
Anturi käytetty irti ja putsattu.
Mistä seuraavaksi vikaa etsimään?
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Mahdollisesti ohjelma tehty huolimattomasti jos savuttelee ja käryttää. Kunnollinen ohjelma niin loppuu kärytykset ja vikakoodit.
Vähän ihmetyttää että poistetaan saastelaitteet ja sitten valitetaan kärytystä, onkohan tuossa nyt joku syy ja seuraus ollut tiedossa ennen toimenpidettä?
Vähän ihmetyttää että poistetaan saastelaitteet ja sitten valitetaan kärytystä, onkohan tuossa nyt joku syy ja seuraus ollut tiedossa ennen toimenpidettä?
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Poistot tehnyt moonlight motorsport raisiosta. En osaa sanoa ohjelman laadusta mitään. Ihmetyttää tuo pakopaine-anturin yhteys savutukseenMJPfin kirjoitti:Mahdollisesti ohjelma tehty huolimattomasti jos savuttelee ja käryttää. Kunnollinen ohjelma niin loppuu kärytykset ja vikakoodit.
Vähän ihmetyttää että poistetaan saastelaitteet ja sitten valitetaan kärytystä, onkohan tuossa nyt joku syy ja seuraus ollut tiedossa ennen toimenpidettä?
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Sitten yhteyttä ohjelman tekijään ja vaatimaan autoa kuntoon.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Ei ole minun aikana tehty noita poistoja niin eipä noista voi lähteä vaatimaan mitään.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Ostit auton tuollaisena savuttavana?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Mitä se näyttää pakopaineeksi??? Voi olla anturi rikki ja näyttää autolle kauheaa vaastapainetta... Ottaako kierroksia tyhjäkäynnillä???
Eihän katti ole tukossa???
Eihän katti ole tukossa???
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Nojaa. Ostaessa ei savuttanut kun ei ollut se pakopaine-anturin johto kiinni. Ekan kerran kun sytytti vikavalon ja antoi koodiksi tuon anturin niin huomasin silloin vasta ettei se johto ollut kiinni. Piuha paikoilleen, koodin nollaus ja testilenkille nìin 5km jälkeen alkoi savua työntämään erittäin rankasti.MiHe kirjoitti:Ostit auton tuollaisena savuttavana?
Sen jälkeen ajellut piuha irti ilman ongelmia.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Pakopaineesta ei tietoa, pitääpä tsekata näyttääkö torque sen.Sorsso kirjoitti:Mitä se näyttää pakopaineeksi??? Voi olla anturi rikki ja näyttää autolle kauheaa vaastapainetta... Ottaako kierroksia tyhjäkäynnillä???
Eihän katti ole tukossa???
Katti tsekattu eikä ole tukossa. Ottaa kierroksia ja toimii muutenkin normaalisti pl. raaka savutus.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Katsopa mitä ahtopaine näyttää ja jos mahdollista ajossa, niin toteutunut ruiskutus. Vaikka nyt vaikuttaakin huonolta softalta niin voihan vikakin olla.
Kauankos siitä muuten on kun se myytiin pakopaineanturin johto irti?
Tulipa vielä yksi juttu mieleen, miten tarkalleen ottaen egr on poistettu? Tulpattu se turbon pakopuolelta tuleva haitariputki ebayn laipalla?
Kauankos siitä muuten on kun se myytiin pakopaineanturin johto irti?
Tulipa vielä yksi juttu mieleen, miten tarkalleen ottaen egr on poistettu? Tulpattu se turbon pakopuolelta tuleva haitariputki ebayn laipalla?
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Torquella en saa näkymään kuin ahtopaineet, kiihdytyksessä 1.5.TPLtre kirjoitti:Katsopa mitä ahtopaine näyttää ja jos mahdollista ajossa, niin toteutunut ruiskutus. Vaikka nyt vaikuttaakin huonolta softalta niin voihan vikakin olla.
Kauankos siitä muuten on kun se myytiin pakopaineanturin johto irti?
Tulipa vielä yksi juttu mieleen, miten tarkalleen ottaen egr on poistettu? Tulpattu se turbon pakopuolelta tuleva haitariputki ebayn laipalla?
Kuukauden verran ollut auto minulla.
Nopeasti katsottuna mitään tulppauksia ei egr:lle ole laitettu eli ilmeisesti vain ohjelmallinen poisto.
Lisähuomiona vielä se, että pakopaineanturin johdon kiinni ollessa alkoi tiputtamaan jostakin jonkin verran öljyä. Tämän huomasi märällä asfaltilla helposti. Johto irti ja 5km ajoa, ei öljyläikkiä auton perässä enää?!
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Sitä ei nopeasti katsottuna näekään, se on siellä takana. Tuli vaan mieleen että sillä poistuu sitten pakopaineanturi käytöstä. Eiköhän kannattaisi vaatia myyjältä jotain tässä vaiheessa kun noinkin tuore.
Ohjelmallinen poisto on tietysti, muuten saisit ilmamassavirheen.
Tällainen viritys on se mitä tarkoitin. Siinä tapauksessa pakopaineanturi ei sitä haista kun sijaitsee siinä EGR-jalustassa.
Ohjelmallinen poisto on tietysti, muuten saisit ilmamassavirheen.
Tällainen viritys on se mitä tarkoitin. Siinä tapauksessa pakopaineanturi ei sitä haista kun sijaitsee siinä EGR-jalustassa.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Tiedän kyllä putken jota tarkoitat ja siellä ei laippojen välissä näyttäisi olevan kuin tiivisteet. Pitäisikö tuo sitten tulpata?TPLtre kirjoitti:Sitä ei nopeasti katsottuna näekään, se on siellä takana. Tuli vaan mieleen että sillä poistuu sitten pakopaineanturi käytöstä. Eiköhän kannattaisi vaatia myyjältä jotain tässä vaiheessa kun noinkin tuore.
Ohjelmallinen poisto on tietysti, muuten saisit ilmamassavirheen.
Yksityishenkilöiden välinen kauppa niin tuskin onnistuu myyjältäkän vaatia mitään
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Ei sitä voi tulpata, se näyttänee sitten ahtopainetta jos jotain. Kyllä sitä voi vaatia, vetoa vaikka siihen että nyt on päästömääräyksiä rikottu. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassakin on rehellisyysvaatimus.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Ok. Pitääpä kaivaa myyjän puhelinnumero ja soitella.
Ongelmaahan se ei kyllä poista, eli mitä tuolle nyt sitten tekee? Anturin piuha irti ei ole mitään ongelmia, eli voikohan sitä anturia koodata mitenkään pois pelistä tms ettei vikakoodia välkyttelis?
Ongelmaahan se ei kyllä poista, eli mitä tuolle nyt sitten tekee? Anturin piuha irti ei ole mitään ongelmia, eli voikohan sitä anturia koodata mitenkään pois pelistä tms ettei vikakoodia välkyttelis?
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Jos se on tukittu niin avata se. Pitää se olla. Linjan mahdollinen tukkiminen pitää tehdä toisessa paikassa.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Tuon kuvan mukainen esitys on siis se väärä paikka? Kuitenkin vielä 100% tyytyväisyysTPLtre kirjoitti:Sitä ei nopeasti katsottuna näekään, se on siellä takana. Tuli vaan mieleen että sillä poistuu sitten pakopaineanturi käytöstä. Eiköhän kannattaisi vaatia myyjältä jotain tässä vaiheessa kun noinkin tuore.
Ohjelmallinen poisto on tietysti, muuten saisit ilmamassavirheen.
Tällainen viritys on se mitä tarkoitin. Siinä tapauksessa pakopaineanturi ei sitä haista kun sijaitsee siinä EGR-jalustassa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Om642 mystinen savutusongelma
No väärä ja väärä. On se siinä mielessä, että pakopaineanturi poistuu käytöstä. Kyllähän se toki tukkii EGR-linjan mikä luvataan.
On se ihan väärä.
On se ihan väärä.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Tässähän tuli jokunen aika sitten yksityisen myyjän virhevastuu autokaupassa joltain taholta.
Että enään se ei ole vain se perävalotakuu vaan myyjä vastaa ajoneuvon kunnosta ja on velvollinen kertomaan havaitsemistaan vioista tai jotain sinne päin.
Vika ohjelmoinnista voi tulla viiveellä, jotain unohtunut poista ja ecu päättää että olisi aika esim suorittaa regeneraatio mitä ei sitten pysty kun jotain anturitietoja puuttuu.
Että enään se ei ole vain se perävalotakuu vaan myyjä vastaa ajoneuvon kunnosta ja on velvollinen kertomaan havaitsemistaan vioista tai jotain sinne päin.
Vika ohjelmoinnista voi tulla viiveellä, jotain unohtunut poista ja ecu päättää että olisi aika esim suorittaa regeneraatio mitä ei sitten pysty kun jotain anturitietoja puuttuu.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
tuo regenin mahdolisuus tuli mieleen itsellekin, lopettaa sen kun vikatila menee päälle...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Löytyykö kemi-tornio-rovaniemi akselilta osaavaa kaveria jolla vehkeet tarkistaa/uudelleen ohjelmoida nuo egr ja dpf poistot tai osais muuten jeesata asiassa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Om642 mystinen savutusongelma
kyllä tuo planking plate sinänsä toimisi, mutta siihen pitää porata sopiva reikä, joku 8mm-10mm? että paine-anturi saa painetta. Virtaustahan se vähentää kuitenkin tehokkaasti, mutta säilyttää osan siitä efektistä, että egr jäähdytin yhä saa lämpöä.
sain sen huohotinmutkan kanssa ja laittelin sen tuossa paikalleen. suht helppo, kun ottaa oikean ilmanputsarin ja sen kotelon pois, löysää pakokaasun paine-anturin telineestä, ottaa sen telineen pois. torx10 ei isolla hylsyllä onnistu mutta käytin 8mm normihylsyä, aukeaa sillä. telineen alta se huohotin jääkiekko ylös. sitten vähän löysää venttiilikopan päätypultteja ja ottaa huohotinmutkan pois. Uusi paikalleen ja kaikki takaisin.
sain sen huohotinmutkan kanssa ja laittelin sen tuossa paikalleen. suht helppo, kun ottaa oikean ilmanputsarin ja sen kotelon pois, löysää pakokaasun paine-anturin telineestä, ottaa sen telineen pois. torx10 ei isolla hylsyllä onnistu mutta käytin 8mm normihylsyä, aukeaa sillä. telineen alta se huohotin jääkiekko ylös. sitten vähän löysää venttiilikopan päätypultteja ja ottaa huohotinmutkan pois. Uusi paikalleen ja kaikki takaisin.
W212 E350cdi
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Jatketaanpa tätä tarinaa parilla lisähuomiolla.
- torque näyttää katalysaattorin lämpötilaksi ~350c kun ajelee pakokaasun paineanturin johto irti. Johto paikoillaan nostaa lämmöt ainakin 550c, tässä vaiheessa olen aina pysäyttänyt auton ja irroittanut johdon jolloin lämmöt alkaa laskea. Kellään tietoa mitkä katin lämmöt tavallisesti on/paljonko maksimissaan saa olla?
- auton käydessä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen katti kuumana ja käryävänä/savuttavana, anturin johdon irroittamalla turbon siipiä säätävä vipu liikahtaa hieman.
Vaihtelin varmuuden vuoksi pakopaineanturin ja huohotinkiekon. Vanhasta kiekosta oli kalvo rikki.
- torque näyttää katalysaattorin lämpötilaksi ~350c kun ajelee pakokaasun paineanturin johto irti. Johto paikoillaan nostaa lämmöt ainakin 550c, tässä vaiheessa olen aina pysäyttänyt auton ja irroittanut johdon jolloin lämmöt alkaa laskea. Kellään tietoa mitkä katin lämmöt tavallisesti on/paljonko maksimissaan saa olla?
- auton käydessä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen katti kuumana ja käryävänä/savuttavana, anturin johdon irroittamalla turbon siipiä säätävä vipu liikahtaa hieman.
Vaihtelin varmuuden vuoksi pakopaineanturin ja huohotinkiekon. Vanhasta kiekosta oli kalvo rikki.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Katin lämpö on normaalisti siinä 250-400, kuormituksesta riippuen. DPF-poltossa menee reilusti yli 600, ehkä jopa 700, mutta eihän se voi jatkuva tilanne olla.
Jokos se nyt on tiedossa mitä se pakopaine on piuha kiinni?
Se kun yleistesteri antaa ahtopaineeksi ~1.5, jonka täytynee olla ylipainetta, johtuu siitä yleistesterin lukemasta CAN-parametrista. Sen raja on 255, joka on siis absoluuttista painetta (2550 hPa). Jos se on absoluuttista painetta niin sieltä puuttuu barin verran ahtoa. Voi kun se pitäis olla aina star mersuissa niin tietäis oikeasti. Moottorille kun ei ole väliä yli- tai alipaineella, se elää absoluuttisen mukaan. Kun vaparitkin käyvät kyllä. Ylipaine 0 tai putsarin likaisuudesta riippuen vähän alipainetta. Kysymys on hapen määrästä, ei barometrisesta ilmanpaineesta.
Jokos se nyt on tiedossa mitä se pakopaine on piuha kiinni?
Se kun yleistesteri antaa ahtopaineeksi ~1.5, jonka täytynee olla ylipainetta, johtuu siitä yleistesterin lukemasta CAN-parametrista. Sen raja on 255, joka on siis absoluuttista painetta (2550 hPa). Jos se on absoluuttista painetta niin sieltä puuttuu barin verran ahtoa. Voi kun se pitäis olla aina star mersuissa niin tietäis oikeasti. Moottorille kun ei ole väliä yli- tai alipaineella, se elää absoluuttisen mukaan. Kun vaparitkin käyvät kyllä. Ylipaine 0 tai putsarin likaisuudesta riippuen vähän alipainetta. Kysymys on hapen määrästä, ei barometrisesta ilmanpaineesta.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Tohtiikohan tuolla ottaa pidemmän pätkän ajoa katti kuumana, vai kyrvähtääkö siitä turbo tms jos siellä on sitten liikaa painetta? En kyllä ymmärrä miten se paine voi päästä kasvamaan, kun putki ei mistään ole tukossa.TPLtre kirjoitti:Katin lämpö on normaalisti siinä 250-400, kuormituksesta riippuen. DPF-poltossa menee reilusti yli 600, ehkä jopa 700, mutta eihän se voi jatkuva tilanne olla.
Jokos se nyt on tiedossa mitä se pakopaine on piuha kiinni?
Se kun yleistesteri antaa ahtopaineeksi ~1.5, jonka täytynee olla ylipainetta, johtuu siitä yleistesterin lukemasta CAN-parametrista. Sen raja on 255, joka on siis absoluuttista painetta (2550 hPa). Jos se on absoluuttista painetta niin sieltä puuttuu barin verran ahtoa. Voi kun se pitäis olla aina star mersuissa niin tietäis oikeasti. Moottorille kun ei ole väliä yli- tai alipaineella, se elää absoluuttisen mukaan. Kun vaparitkin käyvät kyllä. Ylipaine 0 tai putsarin likaisuudesta riippuen vähän alipainetta. Kysymys on hapen määrästä, ei barometrisesta ilmanpaineesta.
Pakopaineita ei vielä ole tiedossa, yritän tässä vklp aikana saada auton starin päähän.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Om642 mystinen savutusongelma
se pakopaine-anturi on pakoaukon ja turbon välissä. joten se ei sinänsä kerro pakoputken tukosta, vaan vaikka autossa olisi suora putki, niin se voi silti olla mielestäni joku 2-3bar kaasu pohjassa, koska se paine syöttää turboa. Esim jos turbo tekee barin painetta, niin pitäähän sitä kai syöttää suuremmalla paineella. Lisäksi sen egr kautta sillä on vastassa imusarjan paine, joten jos siellä ei painetta olisi, niin eihän se pakokaasu virtaisi edes imusarjaan.
tuo korkea lämpötila viittaa siihen, että auto regeneroi koska pystyy siihen anturin tullessa takaisin. sen luulisi loppuvan noin 15minuutissa. Tietysti joku ongelma siellä varmaan on ollut ja siksi tuohon on yleensä menty.
tuo korkea lämpötila viittaa siihen, että auto regeneroi koska pystyy siihen anturin tullessa takaisin. sen luulisi loppuvan noin 15minuutissa. Tietysti joku ongelma siellä varmaan on ollut ja siksi tuohon on yleensä menty.
W212 E350cdi
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Se voi tosiaan olla että yrittää polttaa DPF:ää, jota ei olekaan. Siinähän lisätään jälkiruiskutusta, joka selittäisi savun ja lämmön.
Huono softa.
Huono softa.
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Jospa saisit siitä nyt starin antamia mittausarvoja, niin saattaisi jotain selvitäkin. Ahtopaine absoluuttisena, pakopaine ja kannattanee katsoa myös dpf:n arvoja, vaikkei sitä siellä olekaan. Jos se on ohjelmallinen vika, niin sieltä saattaa selvitä onko se poistettu oikein. Kun voi olla että vain virheilmoitukset on estetty. Toteutunut ruiskutus myös. Tosin sitä ei välttämättä näe jos vain suutinkarttaa on rukattu.
Yksi mahdollinen ahtopaineeseen vaikuttava vikahan on myös OM642:ssa mahdollinen. Tunnetusti joskus pakosarjasta irtoaa metallikappaleita, jotka menevät tietysti turbon läpi sitten aikanaan kun ovat jauhautuneet tarpeeksi pieniksi, tai tehneet turbiininsiipeen kokoisensa kolot. En tiedä mitä tuo testerin näyttämä 1.5 bar todella tarkoittaa, ylipainetta vai absoluuttista. Ahtopainevuodot voi myös vaikuttaa.
Hyvä perusoletus on, että ohjelma ei ole ihan onnistunut, kun pakopaineanturi on otettu irti. Jotain sillä on pyritty peittämään, se on ihan selvä.
Yksi mahdollinen ahtopaineeseen vaikuttava vikahan on myös OM642:ssa mahdollinen. Tunnetusti joskus pakosarjasta irtoaa metallikappaleita, jotka menevät tietysti turbon läpi sitten aikanaan kun ovat jauhautuneet tarpeeksi pieniksi, tai tehneet turbiininsiipeen kokoisensa kolot. En tiedä mitä tuo testerin näyttämä 1.5 bar todella tarkoittaa, ylipainetta vai absoluuttista. Ahtopainevuodot voi myös vaikuttaa.
Hyvä perusoletus on, että ohjelma ei ole ihan onnistunut, kun pakopaineanturi on otettu irti. Jotain sillä on pyritty peittämään, se on ihan selvä.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Taas näitä... dpf pois niin toimii hyvin onnistuu kaista jne...
hoidettan oireta eikä vikaa
. .
hoidettan oireta eikä vikaa
. .
Mökkillä
'
'
Re: Om642 mystinen savutusongelma
Aivan selkeästi moottori on vikatilassa. Niiden poisto näkyvistä on kuin se kuuluisa musta teippi öljynpainevalon päällä. Ei häikäise kuskia pimeässä.