Eli millaiset laakerit kyseisessä moottorissa on nokalla, olettaisin ihan normaaleja liukulaakereita? Kuitenkin ihmetyttää että mistä ihmeestä noita oikein saa? Nettiä olen nyt kaivellut vaikka kuinka paljon ja missään ei tunnu olevan.
Kuumeisesti ainakin viikon metsästänyt kantta, ja nyt rapteciltä löytyi yksi joka on ilmeisesti pyörinyt kuivana kun nokassa naarmuja eli todennäköisesti joutuu vaihtamaan omasta paskasta kannesta ehjemmän nokan ja sillehän täytys tietysti laittaa uudet laakerit.
M102 Nokka-akselin laakerit ja mistä saa
M102 Nokka-akselin laakerit ja mistä saa
-90 190E 2.0 Sportline
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M102 Nokka-akselin laakerit ja mistä saa
Minkälaiset laakerit siinä sitten kaikkiaan on?kellutin kirjoitti:Eli millaiset laakerit kyseisessä moottorissa on nokalla, olettaisin ihan normaaleja liukulaakereita? Kuitenkin ihmetyttää että mistä ihmeestä noita oikein saa? Nettiä olen nyt kaivellut vaikka kuinka paljon ja missään ei tunnu olevan.
Kuumeisesti ainakin viikon metsästänyt kantta, ja nyt rapteciltä löytyi yksi joka on ilmeisesti pyörinyt kuivana kun nokassa naarmuja eli todennäköisesti joutuu vaihtamaan omasta paskasta kannesta ehjemmän nokan ja sillehän täytys tietysti laittaa uudet laakerit.
Useinhan nokan laakerointi on koneistettu suoraan kanteen. Joissakin museoautoissa on ollut laakeriliuskat.
https://www.starpartz.co.uk/products/me ... aring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: M102 Nokka-akselin laakerit ja mistä saa
Vai että sellaiset siis. Uskaaltakohan tuota kantta sitten ostaa? Jos kerta nokat naarmuilla niin missähän kunnossa mahtaa sitten laakerointi olla?Minkälaiset laakerit siinä sitten kaikkiaan on?
Useinhan nokan laakerointi on koneistettu suoraan kanteen. Joissakin museoautoissa on ollut laakeriliuskat.
https://www.starpartz.co.uk/products/me ... aring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-90 190E 2.0 Sportline
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M102 Nokka-akselin laakerit ja mistä saa
Näkemättä kantta, nokka-akselit ovat useimmiten valurautaa ja laakerointi puolestaan kevytmetallia tai liuskoissa valkometallia jotka molemmat ovat paljon nokkia pehmeämmät.. Minulla on tallissa yksi vag-romukansi jossa nokkien laakerointi on ainakin puoli milliä soikea ja nokka-akselit syvillä naarmuilla.kellutin kirjoitti:Vai että sellaiset siis. Uskaaltakohan tuota kantta sitten ostaa? Jos kerta nokat naarmuilla niin missähän kunnossa mahtaa sitten laakerointi olla?Minkälaiset laakerit siinä sitten kaikkiaan on?
Useinhan nokan laakerointi on koneistettu suoraan kanteen. Joissakin museoautoissa on ollut laakeriliuskat.
https://www.starpartz.co.uk/products/me ... aring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannattaa tutkia hyvin tarkkaan ennen ostoa.
Re: M102 Nokka-akselin laakerit ja mistä saa
Kas niin, uutta tietoa että M102 pystyy vaihtamaan nokan laakerit. Kiva juttu.
M102.962 nokka-akselin vaihdoin jossain 250-270tkm välillä kun oli viimeisiä ns pehmeitä nokkia ja lähtenyt muistaakseni 1.5mm pois. Uudet nokat on ns kovia ja keinuissa ainakin kl:n myymissä juotetut kovemmat palat ettei kulahda samallalailla.
Tossa oli pukeissa naarmuja joten laitettiin kasaan kun ei ollut tietoa että pukit voi vaihtaa.
Pehmyet nokat ja keinut on vaihtunut periaatteessa joskus 06/88-09/88 seudulla. Tossa oli vielä ns pehmeet.
Mitähän nuo laakeripukit maksaa koko mosaan suomessa... Varmaan järkyttävästi.
M102.962 nokka-akselin vaihdoin jossain 250-270tkm välillä kun oli viimeisiä ns pehmeitä nokkia ja lähtenyt muistaakseni 1.5mm pois. Uudet nokat on ns kovia ja keinuissa ainakin kl:n myymissä juotetut kovemmat palat ettei kulahda samallalailla.
Tossa oli pukeissa naarmuja joten laitettiin kasaan kun ei ollut tietoa että pukit voi vaihtaa.
Pehmyet nokat ja keinut on vaihtunut periaatteessa joskus 06/88-09/88 seudulla. Tossa oli vielä ns pehmeet.
Mitähän nuo laakeripukit maksaa koko mosaan suomessa... Varmaan järkyttävästi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: M102 Nokka-akselin laakerit ja mistä saa
E200kompressor kirjoitti:Minkälaiset laakerit siinä sitten kaikkiaan on?kellutin kirjoitti:Eli millaiset laakerit kyseisessä moottorissa on nokalla, olettaisin ihan normaaleja liukulaakereita? Kuitenkin ihmetyttää että mistä ihmeestä noita oikein saa? Nettiä olen nyt kaivellut vaikka kuinka paljon ja missään ei tunnu olevan.
Kuumeisesti ainakin viikon metsästänyt kantta, ja nyt rapteciltä löytyi yksi joka on ilmeisesti pyörinyt kuivana kun nokassa naarmuja eli todennäköisesti joutuu vaihtamaan omasta paskasta kannesta ehjemmän nokan ja sillehän täytys tietysti laittaa uudet laakerit.
Useinhan nokan laakerointi on koneistettu suoraan kanteen. Joissakin museoautoissa on ollut laakeriliuskat.
https://www.starpartz.co.uk/products/me ... aring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin nämä ovat nyt siis keinupukit ja nokan alapuolella olevat on koneistettu kanteen ilman liuskoja? Eli käytettyjä keinupukkeja ei varmaankaan voi muuttaa kannesta toiseen. Sen raptecin kannen osto on siis aika riski noiden kannen puolen laakereiden suhteen. Nokan nyt varmaan voi vaihtaa omasta kannestani siihen kuitenlin ilman suurempia räjähdyksiä..
-90 190E 2.0 Sportline