Kansiremontti w201

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

Moro!

Olis kansiremontti menossa vm. - 92 190:n, 1.8 koneella. Pari kyssäriä ois, ensinnäkin, mitä on "alipaineletkut" mistä moni on täälä puhunut? Mitä oon ymmärtäny niin kannattaa merkata, etteivät mene sekaisin, mutta oon purkanu siihen pisteeseen, että pitäs kannenpultteja ruveta aukomaan, enkä oo vielä mielestäni törmänny tämmöisiin "alipaineletkuihin"?

Toisen kysymys koskee tuota ketjua, kantta ei saa siis avata ennenkuin ketjun löysyttää/irroittaa? Miten se merkkaus käytännössä tapahtuu, ettei jako sekoa?

Auttakaa tietämätöntä
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tenavatähti97 kirjoitti:Pari kyssäriä ois, ensinnäkin, mitä on "alipaineletkut" mistä moni on täälä puhunut? Mitä oon ymmärtäny niin kannattaa merkata, etteivät mene sekaisin, mutta oon purkanu siihen pisteeseen, että pitäs kannenpultteja ruveta aukomaan, enkä oo vielä mielestäni törmänny tämmöisiin "alipaineletkuihin"?
Jos kanteen asti oot purkanu, niin alipaineletkut on jo menneet. Alipaineletkut on mustia, kumisia, vajaan sentin halkaisijaltaan olevia letkuja, joita kulkee ristiin rastiin Mersun konehuoneessa. Tai sitten vaaleita, kovempia muovisia noin viisi milliä paksuja letkuja. Menee ruiskulle, lampuille, oviin keskuslukitukseen ym. Et sinä niitä enää kannesta löydä...


Tenavatähti97 kirjoitti:Toisen kysymys koskee tuota ketjua, kantta ei saa siis avata ennenkuin ketjun löysyttää/irroittaa? Miten se merkkaus käytännössä tapahtuu, ettei jako sekoa?
Kampiakselilla ja nokkarattaalla on nollamerkit. Aloitat pyörittämällä kampiakselin nollakohtaan, merkki löytyy moniurahihnapyörän sisäsyrjältä. (Jos ei meinaa löytyä, Google auki ja kirjoitat kuvahakuun: Mercedes Benz w201 top dead center, sieltä alkaa löytyä infoa missä merkki sijaitsee...) Moottorin lohkossa on piikki, joka osoittaa astelukua kampiakselin hihnapyörällä. 0-kohta piikin kohdalle. Sitten tarkistat, täsmääkö nokka-akselin rattaalla oleva merkki kannessa olevaan merkkiin. Jos ei, niin pyöräytät kampiakselia kierroksen, tuolloin merkit nokalla pitäisi täsmätä. Sitten löysäät ketjunkiristäjän ja nostat ketjun pois rattaalta. Tämän jälkeen nokka ja kansi irti. Varovasti pulttien kanssa, yhtä pulttia ei kerrallaan kokonaan auki vaan jokaista vähän kerrallaan, kunnes ovat täysin auki. Tämä siksi, ettei kansi tai nokka vääntyile purettaessa/kasattaessa. Kasattaessa sama homma, joka pultille löytyy kiristysjärjestys ja -momentti. Pääperiaate se, että keskeltä ulospäin kiertäen kiristystä vähän kerrallaan.

Kasatessa luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä. Nokka-akselin nollamerkki ensin kohdalleen. Kun ketju paikallaan ja kiristin kiristetty, (oliko bensakoneiden kiristimessä joku jippo joka erosi dieseleistä, tietävämmät infotkoot) pyörittelet konetta kampiakselilta muutamia kierroksia ja tarkistat, että 0-kohdan merkit ovat kohdallaan sekä kampi- että nokka-akselilla. Vasta sen jälkeen kun olet saanut merkit täsmäämään on turvallista käynnistää moottori.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

Kiitos selvästä vastauksesta!
Viikonloppuna pääsen taas jatkamaan projektia, eiköhän noilla ohjeilla onnistu.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ja voithannää ihan varmuuden maksimoimiseksi merkata vaikka maalitussilla. Raapaset ennen purkamista ketjun lenkkiin ja nokan rattaaseen merkin, että tämä lenkki kuuluu tälle hampaalle. Sillon en oikein näe enää mahdollisuutta mennä ituiksi tuossa hommassa, luulis jaon pysyvän paikoillaan.

Mutta siinä bensakoneen ketjunkiristäjässä oli joku erikoinen hommeli, sitä minä en tarkalleen muista. Varmista se vielä joltain oikealta tietäjältä, ettei ketju vaan mene liian tiukalle ja katkea.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kiristäjä täytyy asentaa osina. Tämä on tärkeää.

Purkamisessakin omassa aikanaan oli omat niksinsä. Etuosassa ulosveto pultilla vedettiin joku osa ulos. Alfamerin kirja on hyödyksi.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
tamrokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 20.01.2016 11:28

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja tamrokki »

markoala kirjoitti:Kiristäjä täytyy asentaa osina. Tämä on tärkeää.

Purkamisessakin omassa aikanaan oli omat niksinsä. Etuosassa ulosveto pultilla vedettiin joku osa ulos. Alfamerin kirja on hyödyksi.
M6 x50 pultin ja muutaman mutterin olikohan M8 niin saa purettua, muistaakseni laahari tai joku rulla siellä oli
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

markoala kirjoitti:Kiristäjä täytyy asentaa osina. Tämä on tärkeää.
Varmistaako tämä sen, että ketju ei kiristy liikaa, vai onko vielä joku muukin huomioon otettava asia?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä M103:n kiristäjä ja kuvia joka lie on samanlainen kuin sun ja hiukan muutakin joista saattaapi olla tärppejä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9#p1303719" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

Noniin, 0-kohta löydetty kampiakselilta, mutta tuota nokkaakselin merkintää en tajua. Löytyy siis viiva akselilta, mutta ei lohkosta mitään vastinetta?
Lohkossa on kyllä viiva, mutta eri suuntaan ja kauempana niin, että ei niitä kohdakkain saa.
Pitääkö akselin viiva ottaa samalle puolelle, missä lohkon viiva sijaitsee, vai onko nämä edes oikeat merkinnät?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja dealer »

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=703794" onclick="window.open(this.href);return false;
oulaistenliikenne.fi
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

No nyt selvisi tuo asia, semmoinen tyhmä kysymys vielä, että tarvitseeko kannenpultteja avata jossain "oikeassa" järjestyksessä?
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

Miten ihmeessä ketjun saa irti rattaalta?
Tapit ja kiristin irroitettu ja ketju löysentyi kyllä, mutta ei suostu nousemaan. En viitsisi väkivaltaakaan käyttää.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei se lähdekään eli ratas irti nokalta niin lähtee ketjun kanssa...tai nokka-akseli irti niin lähtee kanssa kun kallistat akselia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Kiinnostava topic, koska omaan samanlaiseen Mersuun varmaan tulevaisuudessa edessä. Kannentiiviste kaiketi alkaa falskaamaan vanhuuttaan? Vai mikä sen aiheuttaa?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

atlas kirjoitti:Ei se lähdekään eli ratas irti nokalta niin lähtee ketjun kanssa...tai nokka-akseli irti niin lähtee kanssa kun kallistat akselia.
Noniin, onnistui lopulta irroittamalla ratas. Sitten olisi enää edessä kannen nosto, mikä jäi vielä työn alle käypäisen kärjen puuttuessa. Noh, alkuviikosta hoituu tämäkin, odotan kyllä innolla nähdä miltä sielä näyttää :D
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

Nyt saatu kansi vihdoin paikaltaan, nelospytyn kohdalta näyttää tiiviste tuhoutuneen.
Sellaista nyt sitten mietin, että kun lähden vanhaa tiivistettä poistamaan, onko miten vaarallista jos tuosta tippuu hapertunutta ja ruostunutta möhnää noihin kanaviin?
Tuntuu mahdottomalta ottaa ehjänä, kun hapertuu käsiin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tenavatähti97 kirjoitti:Nyt saatu kansi vihdoin paikaltaan, nelospytyn kohdalta näyttää tiiviste tuhoutuneen.
Sellaista nyt sitten mietin, että kun lähden vanhaa tiivistettä poistamaan, onko miten vaarallista jos tuosta tippuu hapertunutta ja ruostunutta möhnää noihin kanaviin?
Tuntuu mahdottomalta ottaa ehjänä, kun hapertuu käsiin.
On vaarallista. Laita esim. nukkaamattomasta konepyyhkkeestä tms. tupot aukkoihin ja vasta sitten puhdistat tiivistepinnat.

Ennen kasaamisen harkitsemista tasopintojen (kansi/lohko) tarkistus jotta suoruudesta voidaan varmistua. Esim. suoralla teräsviivaimella ja ohutta rakotulkkia (0,05mm)) apuna käyttäen.
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

Kansi menee koneistamolle nyt ainakin ihan varmuuden vuoksi. Mitäs lohkon pinnalle voi tehdä, jos se olisi kieroutunut O.o
Mitenkäs, kun männänlaet ovat tummat/mustat, onko hyötyä, jos niitä putsailee paljaalle metallipinnalle vai antaako vaan olla :d
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mä putsasin karstaiset männänlaet sopivalla aineella. Ei ainakaan haittaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

Nyt viisaammat auttakaa!
Vein kannen nokkineen koneistamolle, sieltä tuli tänään puhelu missä kerrottiin, että kansi on nähnyt niin paljon lämpöä, että käytännössä kaikki on päin peetä.
Kannen suoruutta eivät vielä olleet edes katsoneet, mutta arviolta heitti, että ainakin millin verran, koska nokkalinja oli puoli milliä kiero, mikä tässä on max sallittu heitto?
Osia piti vaihdella älyttömyyksiin asti ja alustava hinta-arvio oli yli 400€, pahimmillaan tähän vielä - - > 250 lisää!
Onko tää nyt mahdollista vai onko mua höynäytetty?
Mitä lukenu täällä, nii porukka selvinny tästä hommasta alle 300€?

Mitkä on ne tärkeimmät tekijät, mitkä pitää korjauttaa, kun kantta vie koneistamolle?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tenavatähti97 kirjoitti:Nyt viisaammat auttakaa!
Vein kannen nokkineen koneistamolle, sieltä tuli tänään puhelu missä kerrottiin, että kansi on nähnyt niin paljon lämpöä, että käytännössä kaikki on päin peetä.
Kannen suoruutta eivät vielä olleet edes katsoneet, mutta arviolta heitti, että ainakin millin verran, koska nokkalinja oli puoli milliä kiero, mikä tässä on max sallittu heitto?
Osia piti vaihdella älyttömyyksiin asti ja alustava hinta-arvio oli yli 400€, pahimmillaan tähän vielä - - > 250 lisää!
Onko tää nyt mahdollista vai onko mua höynäytetty?
Mitä lukenu täällä, nii porukka selvinny tästä hommasta alle 300€?

Mitkä on ne tärkeimmät tekijät, mitkä pitää korjauttaa, kun kantta vie koneistamolle?
Se ettei nokkalinja ole kiero koska kannen voi oikaista mutta nokka-akselin linjan oikaisu on lähes mahdotonta tai ainakin kustannustehotonta.

Nyt kannattaa viimeistään tutkia lohkon yläpinta ja hylätä koko moottori jos on aihetta epäillä kieroutta koska sen lohkon oikaiseminen edellyttää koko alakerran purkamista.
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

Paljonko nokkalinja saa sitten heittää, vai pitäneekö sen olla täysin suora?
Eikö kantta voi oikaista "kieron" nokkalinjan mukaan?
Luulin jo älynneeni tämän kannen oikaisun, mutta taidan olla pihalla kuin lumiukko :d
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Jos olet tekemässä Iisakin kirkkoa eli auto sulla MR-rekisterissä vielä 20v päästä niin tee ja teetä, se aina maksaa. Etsi tuttava joka on apuna ja selventämässä asioita.
Jos tämä auto on sinulla "parisen vuotta" niin purkuautosta toinen kansi, uus pahvi ja kovaa ajoo! Nopeampaa helpompaa halvempaa
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

naftale_n kirjoitti:Jos olet tekemässä Iisakin kirkkoa eli auto sulla MR-rekisterissä vielä 20v päästä niin tee ja teetä, se aina maksaa. Etsi tuttava joka on apuna ja selventämässä asioita.
Jos tämä auto on sinulla "parisen vuotta" niin purkuautosta toinen kansi, uus pahvi ja kovaa ajoo! Nopeampaa helpompaa halvempaa
En oo kirkkoa rakentelemassa, en edes kirkkoon kuulu. Ajattelin että täällä olisi henkilöitä, jotka olisi apuna. Ei tässä ollut kyse rahasta, vaan etsin vastauksia kysymyksiini.
Kävi mielessä tuokin vaihtoehto, että uusi kansi jostain, mutta vaatineeko se myös uuden nokka-akselin ja venttiilit ym.. Eli jos tuo kansi/nokka on läpimätä, onko siinä mitään osaa mitää hyödyntää :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miksi tätä remppaa muuten tehdään ?
Jos auto on toiminut hyvin aiemmin pl. joku pikku vuoto tai muu sellainen syy kansiremonttiin, niin heittää vaan uudella tiivsteellä entisen kannen paikalleen ja ajelee auringonlaskuun. Eihän tuon tiivisteen vaihdossa mene kuin muutama tunti, jos ongelma toistuu niin ostaa toisen kannen ja heittää sen paikalleen :D
oulaistenliikenne.fi
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

Tenavatähti97 kirjoitti:Paljonko nokkalinja saa sitten heittää, vai pitäneekö sen olla täysin suora?
Eikö kantta voi oikaista "kieron" nokkalinjan mukaan?
Luulin jo älynneeni tämän kannen oikaisun, mutta taidan olla pihalla kuin lumiukko :d
Tähän nyt haluaisin vastausta.
Auto pääsi keittämään, heitti nesteet pihalle, ei sen "pahempaa"
Samalla siis tod. näk. meni kannentiiviste, koska alkoi kertyä öljyä paisariin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tenavatähti97 kirjoitti:
Tenavatähti97 kirjoitti:Paljonko nokkalinja saa sitten heittää, vai pitäneekö sen olla täysin suora?
Eikö kantta voi oikaista "kieron" nokkalinjan mukaan?
Luulin jo älynneeni tämän kannen oikaisun, mutta taidan olla pihalla kuin lumiukko :d
Tähän nyt haluaisin vastausta.
Auto pääsi keittämään, heitti nesteet pihalle, ei sen "pahempaa"
Samalla siis tod. näk. meni kannentiiviste, koska alkoi kertyä öljyä paisariin.
Tuo "pääsi keittämään" on todennäköisesti varovainen ilmaisu koska se kansi ei hajoa pienestä ylilämmöstä ja toisaalta, todennäköisesti käytettyjä kokonaisia kansia löytyy käytännössä halvemmalla kuin nykyisen kunnostus.
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja toozi »

Jos halvalla haluaa koittaa selvitä, eikä laske omalle työlleen kovin isoa arvoa, niin uudella tiivisteellä vaan kasaan ja katsoo kuinka käy.

Metallisella viivaimella voi tutkailla tiivistepinnan suoruuden. Katsoisin vaan ettei ole pahoja syöpymiä tai isoja koloja eikä paikallisia heittoja. Pituusuuntaisesta kokonaisheitosta en olis kovin huolissaan, vaikka ylittäis vähän sallitunkin. Saattaa se ja nokkalinjakin oieta ihan kivasti kun vetää uudella tiivisteellä pultit kiinni.

Venttiilien tiiviyttä voi testata kaatamalla palotiloihin bensaa ja katsomalla kuinka pitää.
Tenavatähti97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 30.07.2020 20:48

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja Tenavatähti97 »

toozi kirjoitti:Pituusuuntaisesta kokonaisheitosta en olis kovin huolissaan, vaikka ylittäis vähän sallitunkin. Saattaa se ja nokkalinjakin oieta ihan kivasti kun vetää uudella tiivisteellä pultit kiinni.
Mitkä on sitten nämä "sallitut lukemat" ?
Tuo nokkalinjan 0.5mm heitto vaan kuulostaa raksalla työskentelevälle niin olemattomalle, kun ei meidän alalla noin tarkkaa tehdä :D. Ymmärrän kyllä, että kyse on moottorista, missä pelaillaan sadasosillakin. Mutta niin, jos joku osais kertoa ne lukemat, arvostaisin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Kansiremontti w201

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tenavatähti97 kirjoitti:
toozi kirjoitti:Pituusuuntaisesta kokonaisheitosta en olis kovin huolissaan, vaikka ylittäis vähän sallitunkin. Saattaa se ja nokkalinjakin oieta ihan kivasti kun vetää uudella tiivisteellä pultit kiinni.
Mitkä on sitten nämä "sallitut lukemat" ?
Tuo nokkalinjan 0.5mm heitto vaan kuulostaa raksalla työskentelevälle niin olemattomalle, kun ei meidän alalla noin tarkkaa tehdä :D. Ymmärrän kyllä, että kyse on moottorista, missä pelaillaan sadasosillakin. Mutta niin, jos joku osais kertoa ne lukemat, arvostaisin.
Nokka-akselin laakeroinnin tyypillinen välys lienee 0,03mm - 0,05mm joten nokka-akselin laakerilinjassa sallittu heitto lienee sadasosamilleissä.

Kannen tiivistepinnan saa oikaistua helposti mutta laakerilinja pysyy käyränä.
Vastaa Viestiin