Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Hyvää huomenta arvon Mersufoorumilaiset!
Nyt olisi elämäni ensimmäinen mersu kiikarissa, ja ennen hankintaa askarruttaa yksi kysymys, johon toivoisin saavani apuja tämän foorumin pohjattomasta tietolähteestä.
Olen mahdollisesti hankkimassa mersun plugin-hybridi autoa, tarkemmalta mallinimeltään: MERCEDES-BENZ A 250 e A Business Style EQ Power. Autolla ajetaan pääsääntöisesti kaupungissa, ja siten lähes kaikki ajo tapahtuu sähköakun varassa. Yksi asia kuitenkin huolettaa: kuulin myyjältä, että aina kun autolla lähdetään liikkeelle, mikä ilma on kylmä, auto automaattisesti käynnistää myös polttomoottorin. Näin siis tapahtuu, vaikka liikkeelle lähdetään sähköllä, sähköajomoodissa. Moottori kuulemma käynnistetään siksi, että suodatinjärjestelmä saadaan esilämmitettyä, mahdollista varsinaista polttomoottoriajoa varten.
Tämä turha polttomoottorin käynnistyminen harmittaa, ja on kaatamassa koko hankinnan. Haluaisinkin nyt ymmärtää, että missä tilanteessa tarkalleen se polttomoottori käynnistyy, ja kuinka pitkään se on käynnissä talvella, täällä Oulun seudulla. Käynnistyminen riippuu lämpötilasta, eli kun lämpötila laskee riittävästi, se käynnistyy, ja voisi arvata, että mitä enemmän on pakkasta, sitä pidempään se on käynnissä ennen kuin sammuu. Tehtaalta eivät suostu kertomaan näitä lämpötilarajoja ja käymisaikoja.
Tämä voi ehkä tuntua pikkujutulta, että kannattaako tällaisesta tehdä kynnyskysymys. Nykyisellä autolla olen päässyt sähköajamisen makuun, ja olen huomannut että puhtaasti sähköllä ajaminen tuottaa suurta iloa. Niinpä ajatus joka kerta liikkeelle lähdettäessä turhaan käynnistyvästä röpöttimestä vaivaa kovasti.
Olisiko täällä mersukuskeja, jotka voisivat kertoa omia (tai kaverin) kokemuksia mersun pistokehybridien käyttäytymisestä talvella?
Nyt olisi elämäni ensimmäinen mersu kiikarissa, ja ennen hankintaa askarruttaa yksi kysymys, johon toivoisin saavani apuja tämän foorumin pohjattomasta tietolähteestä.
Olen mahdollisesti hankkimassa mersun plugin-hybridi autoa, tarkemmalta mallinimeltään: MERCEDES-BENZ A 250 e A Business Style EQ Power. Autolla ajetaan pääsääntöisesti kaupungissa, ja siten lähes kaikki ajo tapahtuu sähköakun varassa. Yksi asia kuitenkin huolettaa: kuulin myyjältä, että aina kun autolla lähdetään liikkeelle, mikä ilma on kylmä, auto automaattisesti käynnistää myös polttomoottorin. Näin siis tapahtuu, vaikka liikkeelle lähdetään sähköllä, sähköajomoodissa. Moottori kuulemma käynnistetään siksi, että suodatinjärjestelmä saadaan esilämmitettyä, mahdollista varsinaista polttomoottoriajoa varten.
Tämä turha polttomoottorin käynnistyminen harmittaa, ja on kaatamassa koko hankinnan. Haluaisinkin nyt ymmärtää, että missä tilanteessa tarkalleen se polttomoottori käynnistyy, ja kuinka pitkään se on käynnissä talvella, täällä Oulun seudulla. Käynnistyminen riippuu lämpötilasta, eli kun lämpötila laskee riittävästi, se käynnistyy, ja voisi arvata, että mitä enemmän on pakkasta, sitä pidempään se on käynnissä ennen kuin sammuu. Tehtaalta eivät suostu kertomaan näitä lämpötilarajoja ja käymisaikoja.
Tämä voi ehkä tuntua pikkujutulta, että kannattaako tällaisesta tehdä kynnyskysymys. Nykyisellä autolla olen päässyt sähköajamisen makuun, ja olen huomannut että puhtaasti sähköllä ajaminen tuottaa suurta iloa. Niinpä ajatus joka kerta liikkeelle lähdettäessä turhaan käynnistyvästä röpöttimestä vaivaa kovasti.
Olisiko täällä mersukuskeja, jotka voisivat kertoa omia (tai kaverin) kokemuksia mersun pistokehybridien käyttäytymisestä talvella?
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
...
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=204888" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on kyseisestä kapineesta aiheutunutta juttua jo jonkin verran.
Lisäksi Autoliiton jäsenlehdessä Moottorissa on kyseistä laitetta käsitelty paljon. On niilla pitkässä koekäytössä.
https://moottori.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on kyseisestä kapineesta aiheutunutta juttua jo jonkin verran.
Lisäksi Autoliiton jäsenlehdessä Moottorissa on kyseistä laitetta käsitelty paljon. On niilla pitkässä koekäytössä.
https://moottori.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Kiitos neuvoista, siirsin tämän kysymyksen tuonne linkaamaasi lankaan, jatketaan siellä.RH kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=204888
Tuossa on kyseisestä kapineesta aiheutunutta juttua jo jonkin verran.
Lisäksi Autoliiton jäsenlehdessä Moottorissa on kyseistä laitetta käsitelty paljon. On niilla pitkässä koekäytössä.
https://moottori.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: lukasin läpi nuo moottori-lehden lyhyet artikkelit auton käyttökokemuksista, mutta en löytänyt niistä mainintoja kysymykseeni liittyen. Onkohan jossain kenties pidempi artikkeli tuosta koekäytöstä?
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Itsellä kokemusta vain viime talven osalta, kun pk-seudulla taisi olla about kaksi reippaampaa pakkasaamua, jolloin auto löi bensapadan suoraan käyntiin. En tiedä missä raja menee, mutta ainakin vielä -5 asteen lämpötiloissa pääsin liikkumaan pelkällä sähköllä. Autona c-sarjan plugari.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Tämä oli hyvä tieto, kiitos! Ainakaan auto ei nyt ihan heti ala röpöttään kun kelit hieman viilenee.Optilab kirjoitti:Itsellä kokemusta vain viime talven osalta, kun pk-seudulla taisi olla about kaksi reippaampaa pakkasaamua, jolloin auto löi bensapadan suoraan käyntiin. En tiedä missä raja menee, mutta ainakin vielä -5 asteen lämpötiloissa pääsin liikkumaan pelkällä sähköllä. Autona c-sarjan plugari.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 494
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
siihen outlander pheviin joku oli maailmalla tehnyt sellaisen odb plugin boxin, jolla voi estää sen moottorin tahattoman käynnistymisen. sellainenhan se olisi hyvä.
W212 E350cdi
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Pidän tuota moottorin käynnistymistä pakkasilla hyvänä asiana . Kokemusta ei vielä ole kun ensimmäinen talvi tulossa.
A250e 2020 W177
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Se on huono asia mikäli matka taittuisi pelkällä sähkölläkin, kuten minulla lähes kaikki matkat. Käynnistyminen kuluttaa turhaan moottoria, kuluttaa polttoainetta, ja saastuttaa luontoa kun kylmää konetta pidetään käynnissä turhaan.oem kirjoitti:Pidän tuota moottorin käynnistymistä pakkasilla hyvänä asiana . Kokemusta ei vielä ole kun ensimmäinen talvi tulossa.
Tuo VW Golf GTE käynnistää moottorin tyhjäkäynnille siinä vaiheessa kun akku alkaa lähestyä loppua. Eli se tekee myös tämän esilämmityksen siinä vaiheessa kun alkaa näyttään siltä että polttomoottoria tarvitaan. Lisäksi jos kuljettaja vaikkapa tietää että kohta tarvitaan polttomoottoria esim ripeän kiihdytyksen takia, voi sen käsin käynnistää vaihtamalla modea.
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Samaa mieltä. Jos vaikka hybrid moodissa valmistelisikin moottorin lämpimäksi tulevaa tarvetta varten niin kuskin hallittavissa pitäisi tuon käynnistymisen olla. A250e:llä riittää aika mukavasti ajomatkaa pelkällä sähköllä ja jos kuski tietää että sähkö riittää ja pelkkä sähköteho riittää ajamiseen niin jollakin ajomoodilla sen polttomoottorin "valmisteleva" käyttö pitäisi pystyä estämään.Wasabrod kirjoitti: Se on huono asia mikäli matka taittuisi pelkällä sähkölläkin, kuten minulla lähes kaikki matkat. Käynnistyminen kuluttaa turhaan moottoria, kuluttaa polttoainetta, ja saastuttaa luontoa kun kylmää konetta pidetään käynnissä turhaan.
Tuo VW Golf GTE käynnistää moottorin tyhjäkäynnille siinä vaiheessa kun akku alkaa lähestyä loppua. Eli se tekee myös tämän esilämmityksen siinä vaiheessa kun alkaa näyttään siltä että polttomoottoria tarvitaan. Lisäksi jos kuljettaja vaikkapa tietää että kohta tarvitaan polttomoottoria esim ripeän kiihdytyksen takia, voi sen käsin käynnistää vaihtamalla modea.
Vastaavasti jos moottori syystä tai toisesta joudutaan käynnistämään kylmiltään niin auton pitää osata rajata tehoja tms. siksi aikaa että voitelu pelaa joka paikassa. Ei siihen pitkää ajoa tarvita.
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Kylmä akku ei anna kovin paljon virtaa. Varmaan se lämpenee käytössä mutta purkaminen kylmänä pakkasasteissa, yli 10, lyhentää litiumakun ikää, ainakin yleensä.
Parin, kolmen minuutin lämmityskäytössä ei ehdi paljon bensaakaan palaa.
Numeroitahan minulla ei ole eikä uusi akkukaan maksa varaosana kuin kymppitonnin verran.
Luotan tässä asiassa mersun insinööreihin.
Parin, kolmen minuutin lämmityskäytössä ei ehdi paljon bensaakaan palaa.
Numeroitahan minulla ei ole eikä uusi akkukaan maksa varaosana kuin kymppitonnin verran.
Luotan tässä asiassa mersun insinööreihin.
A250e 2020 W177
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
No jos se kovin häiritsee, että polttomoottori joskus saattaa käynnistyä pakkasella, niin kannattaako hybridiä edes harkita? On sitä täyssähköisiäkin, ei käynnisty polttomoottori saastuttamaan.
Ja töpselistähän hiilen tuleminen ei suinkaan ole toivottavaa. Mitä siellä linjan toisessa päässä sitten tapahtuu, on kovin kaukainen juttu. Se ei tunge uniin kun ajaa puhtaasti sähköllä.
Ja töpselistähän hiilen tuleminen ei suinkaan ole toivottavaa. Mitä siellä linjan toisessa päässä sitten tapahtuu, on kovin kaukainen juttu. Se ei tunge uniin kun ajaa puhtaasti sähköllä.
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Mersun insinöörit ei juuri Suomen talvesta ymmärrä vaikka jotain testejä Lapissa ajavatkin.
Miksi hybridi ei voidi toimia niin kuin sen omistaja haluaa? Mahdotonta sen takia että "parempiakin" vaihtoehtoja on?
Tässähän Wasabrod ei käsittääkseni korostanut ympäristöongelmaa vaan auton moottorille aiheutuvaa haittaa (siinä kun se auto luulee sitä moottoria suojelevansa).
Miksi hybridi ei voidi toimia niin kuin sen omistaja haluaa? Mahdotonta sen takia että "parempiakin" vaihtoehtoja on?
Tässähän Wasabrod ei käsittääkseni korostanut ympäristöongelmaa vaan auton moottorille aiheutuvaa haittaa (siinä kun se auto luulee sitä moottoria suojelevansa).
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Plug-in hybridin polttomoottorin käynnistyminen
Ja vielä kun lisätään ympäristö juttun(tai vaika mootorin suojeluun) jos sitä ajateleeDBFI kirjoitti:Mersun insinöörit ei juuri Suomen talvesta ymmärrä vaikka jotain testejä Lapissa ajavatkin.
Miksi hybridi ei voidi toimia niin kuin sen omistaja haluaa? Mahdotonta sen takia että "parempiakin" vaihtoehtoja on?
Tässähän Wasabrod ei käsittääkseni korostanut ympäristöongelmaa vaan auton moottorille aiheutuvaa haittaa (siinä kun se auto luulee sitä moottoria suojelevansa).
se että jo pitkään on kylmää konetta kierätetty enemän kuin lämmintä enen isomalle vaihtoa että pakokaasun puhdistus toimii tehokaamin(eli poltettan eneemän ainetta että tulee vähemän päästöjä...
ja nopamin loppun kulvista moottoreistahen ei päästöjä tule kun sitten tehdään uusia moottoreita tai koko autoja... niin siitähän ei päästöjä synny... vai mitenkähän se oli ei sille "laskenta momentille" koko mukamas ppästöjen vähentäminen on pelkää laskenta tapa kikkailua )
. .
Mökkillä
'
'