Glk halogen>led ajovalo ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Voinenä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

Onko valmista ja helppoa lääkettä kun glk 220cdi-09 kiesiin tuli vaihdettua ajovaloiksi philipsin vajaa 200€ maksavat ledit ja ne oireilevat. Kaikki toimii ok kun auto on parkissa ja vaihde vapaalla. Kun laittaa vaihteen d-asentoon niin valot himmenevät ehkä kolmanneksen, rattia kääntelemällä valot saattavat tehdä tuota samaa eli kirkastuvat-himmenevät ratin liikkeitä myötäillen. Tätä tapahtuu aamullakin heti kun auton on käynnistänyt ja kaikki on viileää. Akku on puoli vuotta vanha agm. Ajaessakin kirkastumis-himmenemis ilmiö tapahtuu toistuvasti, tyyliin minuutti himmeää, sekunti kirkasta. Milloinkaan valot eivät pala ajaessa kirkkaasti kun aivan hetken, tuon sekunnin. Päivittäin esiintyy myös nopeataajuista vilkutusta, arviolta semmoisen 5-10 himmeä-kirkas väläystä sekunnissa. Tuo himmeäkin asento on aavistuksen kirkkaampi kun orkkis halogen h7 ja kirkas on sitten selkeästi kirkkaampi joten tahtotila olisi pitää nuo ledit varsinkin kun halogeenit hajoavat alle vuodessa.
Sähkö ja väylätietämys on vaatimatonta, ei olematonta, ja mieleen on tullut lisävastus, diodi tai konkka johonkin. Millainen ja mihin? Nuo philipsit on siis ne uusimmat gen2 mallit ja luulin ostavani laatua kun hintakin on kova mutta ilmeisesti jonkinlainen yhteensopivuusongelma on ja se olisi kiva ratkaista kerralla kun tuo vaatii pyörien ja sisälokarien irroituksen jotta tuonne umpioon pääsee touhuamaan. Ei viitsisi montaa kertaa purkaa jos jollain olisi valmis ratkaisu, releytystä ja huijarivastuksia en haluaisi kun äärimmäisenä konstina asentaa. Canbus mallithan nuo muuten on eikä vikavalo olekaan ongelma.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4463
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Voisikos tämä oire liittyä siihen että auton laturi lataa ja ei lataa? Led:in kynnysjännite on paaaaljon jyrkempi kuin hehkulankapolttimoitten. Siis toisinsanoen halogeni alkaa tuottaa valoa jo tyyliin 9V ja yli 12.7V - 13.5V ei eroa kirkkaudessa juurikaan huomaa.

Ledeissä tilanne on aivan toinen- Tyypillisestikin 12V Led -lätty ei valaise lainkaan vielä 11V ja 12.2V on jo täydellä nimellisteholla. Sattumalta eilen testasin yhtä merkkilättyä kun suunnittelen sitä vaunuun yleisvaloksi. Tulin siihen tulokseen että vaatii virtalähteen joka syöttää samaa virtaa riippumatta akun napajännitteestä. Akkua ladatessa Led on räikeästi yliteholla ja käyttöikä lyhenee olemattomiin ja toisaalta puskaparkissa akun normijännitteellä ei tule puoltakaan tehoa. Ero on siis todella raju.

Mutta joo veikkaan siis niin että nuo ostamasi Ledit pelaa ihan oikein mutta akkun napajännite muuttuu laturin latauksen mukaan. Vanhemmissa autoissa kun ei laturissa mitään vapaakytkimiä tms. ole niin himmenemiset tai kirkastumiset ledeilläkään eivät ole "jyrkkämuutoksisia" ja siten ei niin helposti huomattavissa.

Laita jännitemittari akun napoihin ja seuraa mitä käy. Akun napajännitemuutos ei välttämättä tartte olla kuin tyyliin 0.2V ja joka vaikuttaa Led tehoon jopa 50%

Mainitaan vielä sekin että 30% muutos valotehossa silmä ei sitä vielä huomaa jos tätä vertailua tehdään siten että vuoronperään käytetään näitä tehoja päällä ja välissä pidetään muutaman sekunnin tauko :wink:
x_ismo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Olen ollut siinä uskossa että se ledilamppu sisältää hakkurin joka tekee sen tunteettomaksi jännitevaihteluille. Toki jossain rajoissa senkin toiminta on tietyllä alueella suunnitteluparametrien mukaan. Luulisi
että ainakin noissa kalleimmissa sellainen olisi, kiinan ihmeisssä voi sitten olla mitä vaan.

Voisi mittailla mitä jännitettä sinne polttimolle tulee, voihan olla että sulla laturi tunkee ajoittaain 18V (mulla oli aikoinaan pösö joka teki tuota satunnaisesti, valot kävi kirkkaalla sekunnin aina välillä. Myyjäliikkeen piikkin uusi laturi auttoi)
S205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4463
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Totta Hakkurilla se hoituu. Olen tosiaan luullu et niissä ei ole "virtalähdettä" kun ovat niin solakan kokoisia. Tai sit ovat olleet niitä idänihmeitä :)
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Niitä on todella aika paljon erilaisia. En tiedä miten totuudenmukainen tämä pätkä on, mutta kannattanee katsoa:

https://www.youtube.com/watch?v=FPcE-fWHmww
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4463
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvä linkkaus ja komppaan :thumbup: Videossa on paljon juuri niitä asioita mitä olisi hyvä ottaa huomioon kun lyhtyyn suunniteltu valolähde aiotaan vaihtaa toisentyyppiseen.

Edit: Tässä samaa asiaa "street testattuna" https://www.youtube.com/watch?v=hoKSuK142qo" onclick="window.open(this.href);return false;

Yksi aihe mielestäni kuitenkin puuttuu kokonaan eli Ra -indeksi ja sen vaikutus siihen kuinka hyvin tie ja siellä mahdollisesti olevat "esteet" nähdään tai tulkitaan. Ts. jos värlämpötila ja lumenit ovat samat mutta Ra on toisella Led:llä tyyliin 93 ja toisella tyyliin 65 niin tuossa kohtaa ero on jo todella radikaali. Ra 65 ei enää toista värejä lainkaan luonnollisesti.

En ole mitannut ajovalojen Ra -indeksejä mutta epäilen että kun lumenit/watti yleensä kasvaa ja hinta laskee kun Ra indeksi laskee niin helpolla on niin että Led -"polttimoitten" Ra on aika huono? Sisävaloissa siis tuvan valoissa Ra -indeksillä on erittäin tärkeä rooli. Toinen on miellyttävä valo ja toinen ei vaikka värilämpötila ja lumenit olisikin samat. Toisen valossa näkee lukea helposti ja toisen ei oikein mitenkään tai on työlästä. Toisen valossa punainen omena näyttää punaiselta mutta toisen lähinnä luonnottoman ruskealta. Kun Ra alkaa mennä alle 80 niin on jo sellainen et itte en niitä laita ainakaan tupaan.

Led -taskulampuissa (Idänihmeet) ollaan yleisesti siellä noin Ra 63. Lumonitessa taitaa olla hieman parempi vanhemmassa generaatiossa ja siitä päivitetty 1200lm versiossa sit jo huonmpi. Sen huomaa ihan käytännössäkin. Ittellä on se vanhempi versio ja vaimola sit uudempi. Uudemmassa on kyllä kirkas valo mutta mettässä kävellessä omalla näkee yksityiskohtia joita uudemmalla ei tai ne näyttää erilaisilta, ei niin selviltä. Värilämpötila oli kummassakin sama noin 6500K ja lumeneissa se noin 200lm ero.

No voi olla hiusten halkomistakin tuo Ra?

Toisaalta jotkin hakuukonekuskit ovat kertoneet ongelmista nähdä pimeällä Led -valoilla vaikka valotehoa näennäisesti onkin paljon. Ovat sit vaihtaneet valoja takaisin xneoneihin. Nyt tilanne voi olla jo parempikin mutta noin siis kun Led:ejä alkoi tulla markkinoille joku vuosi sitten.

En itte ole koitellut Led -valoja muuta kuin lisäkaukovaloissa ja se niisä on et elukan silmät kiiluu hyvin kauempaakin ja sitä kautta tietää sit himmata vauhtia hyvissä ajoin ja se kait se on yksi tärkeä pointti?

Nuo nyt hiukan ohi topiikinkin mutta toisaalta ehkä asiaakin

Edit: Googlasin piruuttani Ra:ta ja linkkasin yhden sivun jossa tätä Ra:ta on käyty läpi. https://engineer.decorexpro.com/fi/elek ... atura.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voinenä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

No niin. Mittailin jännitteitä, kun auto ei käy niin jännite jotain 12.x akun navoissa ja ajovalojen ledit on kirkkaat koko ajan.

Kun auto käy paikoillaan niin jännite on 14.1-14.2 kierroksista riippumati ja ajovalojen ledit on selvästi himmeämmät.

Kun tyhjäkäyntiä käyvän auton rattia kääntää niin jännite kyykkää ja ledit on taas kirkkaat. Digimittari kerkeää tipahtamaan 14.1>12.x volttiin kunnes laturi aktivoituu ja jännite nousee takaisin 14.1 volttiin. Ilmeisesti autossa on älyä, eli kun ohjaustehostin kuormittuu niin laturi pienentää latausta, tai lopettaa jopa kokonaan hommansa jolloin moottorin kuormitus pysyy paremmin vakiona eikä älyn tarvitse antaa ”runtua”? Tuo on sangen loogista ja järkevää, jonkinlainen akun ja latauksen valvonta/hallinta.

Yhteenveto. Philipsin lähes 200€ ledit suojelee itseänsä ja tiputtaa tehot kun jännite nousee normaaliin auton käynnin aikaiseen jännitteeseen. Eli ovat hanurista kun käyttöjännite nousee yli 14 voltin.

Nyt vaan pitäisi keksiä ratkaisu miten jännitteen vakioisi pikkuisen alemmas, esim vaikka 12.5 volttiin? Esivastus ehkä, vaan onko tuolla ledillä joku alaraja joka sitten taas laturin huilatessa vilkuttaisi ledejä?

Vai joku regulaattori, onko mahdollista noille amppeereille?

Jotain muuta? Halogeenejä en vaihda takaisin, nuo ledit kirkkaana ovat/olisivat erinomaiset.

Mainitaan vielä että kaikenlainen kokeilu on hankalaa koska tässä joutuu ottamaan eturenkaat ja sisälokarit pois aina kun tuonne umpioon menee sorkkimaan.
Siksi olisi tärkeää saada valmis ratkaisu tähän, montaa kertaa ei viitsisi tuota sirkusta käydä läpi.
x_ismo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Pikkaisen alemmas saa sarjadiodilla, ei tarvitse olla mikään ihmeellinen, ei kuitenkaan ihan 1N4004 , pikkaisen tehonkestävämpi voisi olla hyväksi, en muista numeroita ulkoa. Yksi diodi tiputtaa mallista riippuen 0.4-0.8 V ( virtaa menee lampulle noin 1-2A eli tehonkestoksi olisi hyvä olla 2W tai hiukan enemmän ja niin että pääsee jäähtymään hyvin. Tuolla voisit ainakin testailla. Dispdiit maksaa arviolta alle 1€ kaupassa (saa niitä kalliimpiakin).

Jos oikeasti haluat askarrella niin joku hakkuriin perustuva virtalähde siihen väliin niin saat aina haluttua jännitettä, jostain ebay:stä voisi löytyä.
Kiinan vehkeet on mitä sattuu, juuri yhdestä virtalähteestä oli elko oikeasti poksahtanut eikä vaan auennut.
S205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Voinenä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

Eikö lampulle mene enempi virtaa kuin 1-2A ? Polttimoissa on mukana tuo can huijari jonka oletan olevan jonkinlainen vastus jolloin kokonaiskulutus tai siis teho on 55w ? Jos teho on 55w niin minkä kokoisesta diodista puhutaan ja kytketäänkö useampi diodi sarjaan kun halutaan noin 2V tiputus? Virrankulutuksen voisi mitata jos polttimon piuhoihin pääsisi käsiksi muuten kuin renkaat ja sisälokarit poistamalla. Kuumeneeko noi diodit tuossa käytössä vai voiko ne asentaa huolettomasti polttimon sisään missä kaikki muutkin on?
Mistäs muuten löytäisi polttimosta lähtevien ajovalojen piuhojen toinen pää jos tuo pystyisikin tekemään jossain muualla kun polttimon sisällä säästyen rengas/sisälokari projektilta?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No ompas oudot ledit kun noin käyttäytyvät, yleensä käyttäjännite noissa on 9-16v sisäisen hakkurin johdosta. Joissain autoissa on joskus ollut ongelman että väylä sekoilee ledien kanssa mutta siitä on päässyt laittamalla valot xenon moodiin starilla.
Voinenä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

Kannattaisiko tuommoinen -09 vanhus viedä siis ensin starin jatkeeksi pajalle?
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4463
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jännitteen alentamiseen diodi kyllä käy mutta mutta..

Diodin pinta-ala on kohtuupieni isommissakin ja jos siihen hukataan tyyliin watteja niin se kippula kuumenee alta aikayksikön niin kuumaksi et sormet palaa jos siihen koskee. Jonkin aikaa kun teho lämmittää kikkulaa ni muovikin alkaa sulamaan.

Tässä kohtaa voisi kertoa yhden esimerkinkin. On olemassa kompaktin kokoisia tehovastuksia joitten tehonkesto on 25W. (on paljon enempikin tehoa kestäviä ja tuo vaan esimerkkinä) Usein virheellisesti luullaan et "no hyvä, sitä voi käyttää kun se kestää noin paljon tehoa". Jos tuollaiseen metallikuoriseen vastukseen hukkaa tuon tehon ni menee alle 10s kun on jo niin kuuma ettei sormin ole mitään asiaa mennä näpelöimään. Kun aikaa menee tyyliin 2min ni vastus alkaa savuamaan ja lämpötila tuossa kohtaa on jo selvästi yli 200astetta.

Miksi noin? Siksi että kunnollinen jäähdytys puuttuu. Se 25W tehonkesto toteutu vain silloin kun vastus on kiinnitetty kunnolliseen jäähdytyselementtiin.

Sama koskee diodeja, regulaattoreita, transistoreja jne. Jos tehoa aletaan hukata sokeripalan kokoiseen kikkulaan tyyliin watti tai enemmän niin kikkula kuumuu todella rajusti ellei jäähdytystä ole. Alumiiniprofiili tms.

Tuon voi ihan demotakin ns turvallisella kytkennällä eli laittaa sarjaan diodin ja perään esim H4 polttimon ja sit työkkää virtaa laturista tai akusta. Äkkiä laskemalla menee niin että se kynnysjännite kertaa virta on teho eli noin 0.6x ~3.6A = 2.1W. Pieni diodi ei tod näk kauaa kestä kun pöllähtää tai jos on juotos liki tuota itse komponenttia ni juotos sulaa. Fyysisesti Isompikokoinen kestää mut kuumu sekin rajusti ja pidemmässä kytössä rikkoutuu sekin ellei jäähdytystä ole.

Edit
Laskin virran akkujännitteellä 12.6V ja 45W polttimolla.
x_ismo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Jäähdytys tottakai pitää olla. Saman verran sitä tehoa hukataan etuvastuksessa tai diodissa kun jännitepudotus ja virta on samat. Isommalla diodilla
voi kokeilla ilman jäähdytystä ehkä minuutin tai kaksi, pitäisi oikeastaan tietää tarkempi virta. Onko nuo ledi polttimoty 25,35 vai 45 W ? Mulla on yksi pari joka on mainostetty 35W, todellinen jossain 15W luokkaa jos sitäkään(mitattu labravirtalähteen avulla), kirkkautta on mutta ei valotehoa.

Jos yksi diodi on luokkaa 0.65V niin kolme sarjaa tiputtaa noin 2V, sillä voisit kokeilla ja sitten miettiä auttaako tuo. Joku isotehoinen polttimokin voi olla sarjavastuksena, vaikka H4 polttimon molemmat langat rinnan ja tuo paketti sitten sarjaan ledin kanssa. Pääsisit tekemään kokeiluja, lopullinen tuo ei voi olla.
S205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4463
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

"Purkkakonstejahan" nuo jännitteenmanipuloinnit jokatapauksessa ovat ja olisi paljon parempi vaihtoehto löytää se oikea syy. Siinä sit voi olla jo kulmakerrointa riittävästi.

Mietiskelin vielä sellaista että voisiko Led:in hakkurissa olla jonkinlainen "suojatoiminto" ylilämpeämisen varalle? Meinaan kun jännite nousee ni jonnekin siitä aiheutuva ylimääräinen teho pitää lämmöksi hukata. Ledit kun ovat virtaohjattuja komponentteja ts. virta pidetään samana. Voisiko se olla niin että kun jännite nousee ni jokin hakkurin / virtalähteen komponenteista alkaa lämmetä liikaa ja aihetta kompensoidaan Led -virran pudottamisella? Tuollaisia kytkentöjä on joissain sisävalojen hakkurivirtalhteissä. Samanlaisia suojatoimintoja on esim 317 virtaregulaattorissa itsessään. Muistaakseni kun komponentin tj lähestyy 150° ni komponentti alkaa rajoittaa virtaa. Itse komponentin lämpötila kotelosta mitattuna on tuossa kontaa noin 138°C MItattu on :wink:

Niin ni voisiko itse Led elementin jäähdytystä parantamalla päästä tilanteeseen jossa Led hohtaa samalla kirkkaudella riippumatta tulojännitteestä? Se et miten se toteutaa ni onkin sit toinen kysymys.

Laitatko tarkan mallitiedon siitä Led polttimosta ni koitetaan kaivella aihetta hieman "syvempää"
Voinenä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

MJPfin kirjoitti: Ma 19.10.2020 15:36 No ompas oudot ledit kun noin käyttäytyvät, yleensä käyttäjännite noissa on 9-16v sisäisen hakkurin johdosta. Joissain autoissa on joskus ollut ongelman että väylä sekoilee ledien kanssa mutta siitä on päässyt laittamalla valot xenon moodiin starilla.
Starille aika tilattu, aihe oli vieras starin käyttäjälle joka kuitenkin on hyvin pätevä heppu mitä mersuihin tulee. Onko jotain vihjettä tai polkua miten homma Starin kautta etenee vai onko homma ilmiselvä sitten kun tuota alkaa Starista etsimään?
Voinenä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 02.10.2020 15:53

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Voinenä »

Polttimo on linkissä oleva sillä erotuksella että siellä laatikossa itsessään oli sellainen ohjainboxi joka sopii can väylälle. Metkaa että en netistä löydä valmista linkkiä missä olisi canbus ohjainboxillinen versio vaan kaikkiin myydään erikseen canbus boxia. Eli pitäisikö tuonne laittaa toinenkin boxi, philipsin canbus?
Herää kysymys onko tuo boxi kuitenkin tavallinen. Toisaalta autosähköliike myi tavista ~150€ hintaan ja canbus ledipakettia ~180€ hintaan. Laatikossa oli siis kaikki, polttimo ja tulitikkulaatikon kokoinen ohjain, joka siis pitäisi itsessään olla mallia canbus. Vikakoodia valoista ei tule.

https://www.valostore.fi/tuote/led_ajov ... gKuQ_D_BwE
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Tuossa voi tehdä kiusaa juuri se erillinen "canbus" laatikko.

Ymmärrän että et halua herkästi lähteä kokeilemaan työn takia, mutta testaisin itse kyllä ilman niitä.
Saattaa ilman niitä vaatia juuri sitä staria, mutta aikahan on jo varattu...
SLK 200K -03 ratakesälelu
Outlander PHEV -14
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Olikohan polku central gateway ja coding. En muista ulkoa mutta sieltä jostain se löytyy. Valkataan xenon light on tai present yms. Mutta se antaa kokoajan saman jänniteen valoille eikä niin kuin halegeeni että vaihtelee jännitettä ja himmentelee valoja asetusten mukaan päivänvalot 9v yms typerää.
Ja toimii tosiaan ilman mitään can bokseja yms vastuksia. Se poistaa myös sen polttimon tarkkailun. Herja tulee ainoastaan jos mitään ei ole töpselin päässä kiinni.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4463
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Noniin. Ensimmäinen askel "auttamisen koittamisessa" on suoritettu. Katsotaan mikä on vaste. Laitan jokatapauksessa päivitystä aiheeseen eteni aihe tai nousi puihin :wink:

Edit: piti mainita vielä se että auttamisen koittaminen liittyy nuihin Led -"polttimoihin". Ts. koitetaan tutkia juurisyytä siihen miksi jännitteen nouseminen korreloi ristiin polttimon kirkkauden kanssa.
x_ismo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Niissä kun on hakkuri sisällä niin ei se mitään lämpenemissuojaa pienen jännitteennousun takia tarvitse. Ellei sitten mitoitus ole tehty ihan karvan päälle minkä taas itsessään luulisi olevan kallista. Olisikohan joku muu juttu nyt mikä tuon aiheuttaa, tai sitten ihan onneton suunnittelu siinä polttimossa.

Itse uskon että aftermarket led polttimot tulee hyviksi muutaman vuoden päästä, vielä on paljon kuraa markkinoilla ja hyvien löytäminen voi olla haastavaa. Nyt menee melkein kaikki kaupaksi.
S205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4463
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hakkureita ne nuissa sisävalojenkin virtalähteissä on. Senverran olen aihetta läheltä päässyt seuraamaan sekä mittailemaankin että lämpö on yksi keskeinen haaste Led -tuotteissakin niin sisävaloissa kuin automotivetuotteissakin. Hyvin usein juuri liiallinen lämpö asettelee rajoituksia käytettävälle virralle. Itse Led komponentti kyllä kestäisi virtaa enemmänkin mutta lämpö tulee vastaan ja sama koskee virtalähteitäkin.

Toki tässä tapauksessa voi muitakin syitä olla.

Vastaus tuli vikkelään mutta puihin meni "auttamisen koittelu". Ehdotin että olisin saanut mitattavaksi / tutkittavaksi yhden Led -polttimon. Menettelyyn ei kuitenkaan haluttu lähteä. Ovat kokeilleet ylijännitteellä ja todenneet ettei himmene. Nuo kapulat ovat niin kalliita etten lähde niitä itse hankkimaan ja varsinkaan kun minulla ei ole autoa johon niitä sit voisi käyttää. Jäisivät aivan jouten.

Ittellä jos tuo ongelma olisi niin rekkulan laatisin ja juurikin tuohon heidän testaukseen perustuen et eivät himmene vaikka jännite olisikin tyyliin yli 14V.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4463
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Glk halogen>led ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Aiheeseen liittyen minulla on hyvän kaverin kiinalainen lisävalobaari "harrasteilla" koskapa se aiheuttaa radioon voimakasta häiriötä 100MHz ylöspäin. No sitä mittaillessani huomasin saman oireen kun tuossa H7:ssa. Normaalisti ottaa virtaa noin 2.3A mutta välillä virta jää 1.7A? Virtalähteenä minulla on labravirtalähde ja sitä näkee lukemat heti ja silminkin huomaa reilun kirkkauseron. Lämpötilalla ei ole mitään tekoa tuon oireen suhteen meinaan saattaa olla et kun heti perään kun kytkee jännitteen uudelleen ni on taas kirkkaampi. Nyt vaikuttaa sille et ihan randomina pelaa.

Sellainen tuossa kytkennässä kannattaa huomioida / mun testata että kun hakkurivirtalähteellä ajaa laiteta (tässä tapauksessa Led bar) jossa myös on hakkuri ni sillä joissain tapauksissa saattaa olla radikaali vaikutus testattavan laitteen toimintaan. Esim. Jotkin audiovahvistimet eivät yksinkertaisesti suostu toimimaan hakkurivirtalähteellä kun vahvistimen oma hakkuri sekoaa virtaa antavasta hakkurista. Kilowattinen SoundStream ei suostunu mun silloisella virtalhteellä käynnistymään mut halvalla akkulaturilla sit suostui. No akullahan mä sitä sit jatkossa testailin kun kuntoon sain.

Jatkan tuon Barin tutkimista mutta hiukan vaikuttaisi sille että kun tuo hakkurikytkentä on ehkä yksi yksinkertaisimmista mitä koskaan olen kattellu ja siis mahdollisimman halpa niin se on myös epästabiili ja siitä syystä toimintakin on sit sitä mitä se on? Tuli vaan nyt sitte mieleen että olisiko samanlaisesta aiheesta kyse tuossa H7:ssakin?

Radiohäiriön suhteen on aika toivoton tilanne meinaan hakkurinkela on viety syystä tai kolmannesta aika kauas itse hakkurista ni folioveto toimii voimakkaana anteenina kun sitä oskiloskoopilla mittailin. Ei siis auta vaikka hakkuripiirin tai kelan koteloisikin ts shieldaisi. No lakkasin piirilevyn kokonaan ja sit huitasin zinc maalia pintaan mutta eipä sillä juurikaan vaikutusta ole. Oikein paksun kerroksen kun laittoi ni se vaikutti jo niin et olisi ollu kohtuu hyvä mutta sit piirikortista tulee roisin näköinen. Toki suojadin itse Ledit ettei niihin lakkaa eikä maalia.

No tuo on kokonaan ohi topiikin ja muutenkin sen aiheen voi haudata. Mut jos tutkit sitä H7:kaa ja ja teet havaitoja ni jaa niitä tänne.
Vastaa Viestiin