Clk a208 jousiasiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Clk a208 jousiasiaa

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Kysyisin tuosta CLK Mersun jousiasiasta (vm 2000, 320 bensa), kun aattelin, että sen nyt voisi korjata loppuun asti. Alunperin se pomppas leimasta ja vaihdatin tilalle KYB:n jouset, eteen 355mm ja taakse 315mm. Nyt haluaisin saada auton linjaan ja kuntoon, tällä hetkellä keula on 3,5cm liian korkealla tai vastaavasti perä on saman verran liian matalalla. Eteen ei löydy mitään muita jousia kuin noin 350mm, taakse löytyy 315,326 ja 348/355mm, joista kaksi viimeistä ovat HD-jousia, eli vahvistettuja. En usko, että vahvistetuista tulee hyvät, koska etupää on pehmeä ja takapää sitten liiankin jäykkä. Joten jos tuohon autoon nyt teettäisi vastaavat kuin 315mm jouset ovat nyt, mutta pituudessa 360mm, niin oliskohan lopputulos ok?

Tiedän kyllä että sinne saa myös jousituksen säätöpaloja, mutta ongelma on, että en tiedä mitä siellä nyt on ja käsittääkseni säätövara ei muutenkaan riitä. Joten oliskohan tuo ok, jos teettäisi 360mm jouset taka-akselille. Sitten perä nousisi noin 4,5cm ja olisi 1,5cm korkeampana kuin keula.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Clk a208 jousiasiaa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

En tiiä, että kuinka näppärästi ja millä hinnalla onnistuu jousien teettäminen, mutta eikö nyt oikeasti tämän aikakauden Mersuun saa vielä alkuperäisiä jousia? Varaosasysteemistä kun katsoo oikeat jouset ja niille oikeat välikumit, niin autosta tulee sellainen, millaiseksi se on alun perin suunniteltu. Ainakin aiemmin, ja kai vielä tämänikäisisissäkin Mersuissa oikeat jouset määrittyvät paitsi sen perusteella, että mikä auto ja mikä moottori + vaihteisto, niin myös sen mukaan, että mitä kaikkia varusteita siinä on, siis ne varusteet, jotka lisäävät auton massaa. Ja tietysti sitten, jos on joku suoraan alustaan vaikuttava lisävaruste, kuten urheilualusta tms.

Yleensä kun ottaa tarvikejouset, niin enemmän tai vähemmän pieleen se kuitenkin sitten lopulta menee. Saa niistäkin usein ainakin paremmin istuvat, kun kokeilemalla vaihtaa aluskumeja sopivammaksi, mutta monesti silti niistä voi tulla juuri sellaiset, että ovat jäykkyydeltään eri paria edessä ja takana esim.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 713
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: Clk a208 jousiasiaa

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Johtuu siitä että tarvike valmistajien voi jousi koodit johtaa w210 classic jousien koodiin pääsääntöisesti.
Totesin tämän tuossa toissa vuonna kun piti jouset hankkia.
Tein karusti niin että pärjäisin uudesta hiukan pois jotta on alkuperäisen mittainen.
Katkaistu pää laitettiin jousi kumia vasten.
Hyvin toimii...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Re: Clk a208 jousiasiaa

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Auto on nyt kunnossa, yksi murhe vähemmän siis. Eteen laitettiin jouset 350mm + 5mm vaimennuskumi ja taakse 326mm jousi + 17mm vaimennuskumi.

Ennen auto oli pyöränkaaresta mitattuna 65cm keula ja 62cm perä, nyt 65cm keula ja 67cm perä. Nyt auto on aika hyvä ja ryhdikkään näköinen, eikä perä ole silti liian korkealla. Keula pysyi samanlaisena, perä pehmentyi hieman lisää.
Vastaa Viestiin