W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

Alkaa omat ideat loppumaan niin pitää ruveta kyselemään viisaammilta neuvoa. Otsikon mukaisesti 2008 vuosimallin 4x4 115CDI Vitossa uupuu voimaa. Tuntuu toimivan ihan normaalisti, arkiajossa teho riittää, mutta sitten kun vaikka satasen vauhdissa painaa kaasua niin kiihtyvyyden puutteen huomaa. Tasaisella motarilla huippunopeus noin 130km/h. Alamäkeen vähän enemmän :lol: Eikä mitenkään yhtäkkiä siihen tökkää vaan kestää kiihtyä. Ei paljon huvita ohituksiin lähteä vaikka tasaista vauhtia jaksaakin pitää. 0-100 kiihdytys kestää karkealla mittauksella noin 20 sekuntia. Tehdas muistaakseni lupaa noin 12 sek ja huippuja reilu 170km/h, joten kauas jäädään niistä lukemista.

Muuten tosiaan toimii hyvin. Käynnistyy hyvin, ei savuta, ei kuluta huomattavia määriä öljyä, kiertää hyvin neljään tonniin asti (automaattivaihteisto), Ei huomaa erityistä tehottomuutta jollain tietyllä kierrosalueella.

Tähän mennessä tehty mm: cooleri vaihdettu uuteen pienen vuodon takia (vanhassa coolerissa oli aika paljon mustaa valuvaa mönjää. Liekö normaalia?). Samalla muut ahtoletkut tarkistettu. Pienempiä letkuja vaihdettu uusiin. Turbon siipien säätötanko tuntuu liikkuvan takertelematta reilulla liikeradalla. Imusarja ja egr puhdistettu (jonkin verran oli karstaa, mutta ei mitenkään täysin tukossa). Pakoputki käytetty irti. Äänenvaimennin, katti ja DPF näyttivät ehjiltä. (DPF:n näin tosin vain takaapäin. En turbon suunnasta) Nuo nyt ainakin. Jotain varmaan unohtui.

Kesän norjan reissulla auto meni monta kertaa vikatilaan, joka poistui auto sammuttamalla. Reissun jälkeen hankin iCarsoft vikakoodinlukijan. Vikakoodeina oli P1411 EGR lift sensor ja P0299 Turbocharger underboost. Underboost vikakoodi on tullut senkin jälkeen joitakin kertoja, mutta uuden coolerin jälkeen olen ehtinyt ajamaan vain vajaa sata kilsaa eikä ainakaan sinä aikana ole uudestaan tullut.

Ajon aikana mitä katselee iCarsoftin anturidataa niin minun ymmärryksen mukaan ei ole mitään ihmeitä. Vai miten lie.
Charge pressure sensor piikkaa kiihdyttäessä maks 2400hpa. Pääsääntöisesti pyörii 2200-2300hpa välillä kiihdytyksessä. Tasaisessa ajossa noin 1400-1500.
Rail pressure sensor saattaa kiihdytyksessä piikata 1600bar. Pääsääntöisesti reilu 1500bar.
Current injected quantity maksimissaan noin 60mm3/hub. Kiihdytyksessä kierrosten ollessa reilu 3000rpm ruiskutusmäärä noin 50-55mm3/hub. Tasakaasulla 80 vauhdissa päälle 30mm3/hub. tyhjäkäynnillä 7-11mm3/hub.
Jäähdytysnesteen lämpötila maks 86 astetta. Pitäisikö käydä lämpöisempänä?
Pedal value sensor kaasu pohjaan painaessa 99,xx%
MAF huippukierroksilla käy jopa 150g/s. 3000rpm ylöspäin maf noin 120-140.

Mitäköhän tuosta voisi vielä tarkistaa tai katsoa? Naapuri jo epäili, että jos kone on vain niin loppuun kulunut... Ajettu 310tkm eikä öljyä tai jäähdytinnestettä ole tarvinnut reilun 10tkm aikana lisätä ollenkaan niin en jaksa uskoa ihan loppu olevan.
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3679
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

juhemm kirjoitti:Alkaa omat ideat loppumaan niin pitää ruveta kyselemään viisaammilta neuvoa. Otsikon mukaisesti 2008 vuosimallin 4x4 115CDI Vitossa uupuu voimaa. Tuntuu toimivan ihan normaalisti, arkiajossa teho riittää, mutta sitten kun vaikka satasen vauhdissa painaa kaasua niin kiihtyvyyden puutteen huomaa. Tasaisella motarilla huippunopeus noin 130km/h. Alamäkeen vähän enemmän :lol: Eikä mitenkään yhtäkkiä siihen tökkää vaan kestää kiihtyä. Ei paljon huvita ohituksiin lähteä vaikka tasaista vauhtia jaksaakin pitää. 0-100 kiihdytys kestää karkealla mittauksella noin 20 sekuntia. Tehdas muistaakseni lupaa noin 12 sek ja huippuja reilu 170km/h, joten kauas jäädään niistä lukemista.

Muuten tosiaan toimii hyvin. Käynnistyy hyvin, ei savuta, ei kuluta huomattavia määriä öljyä, kiertää hyvin neljään tonniin asti (automaattivaihteisto), Ei huomaa erityistä tehottomuutta jollain tietyllä kierrosalueella.

Tähän mennessä tehty mm: cooleri vaihdettu uuteen pienen vuodon takia (vanhassa coolerissa oli aika paljon mustaa valuvaa mönjää. Liekö normaalia?). Samalla muut ahtoletkut tarkistettu. Pienempiä letkuja vaihdettu uusiin. Turbon siipien säätötanko tuntuu liikkuvan takertelematta reilulla liikeradalla. Imusarja ja egr puhdistettu (jonkin verran oli karstaa, mutta ei mitenkään täysin tukossa). Pakoputki käytetty irti. Äänenvaimennin, katti ja DPF näyttivät ehjiltä. (DPF:n näin tosin vain takaapäin. En turbon suunnasta) Nuo nyt ainakin. Jotain varmaan unohtui.

Kesän norjan reissulla auto meni monta kertaa vikatilaan, joka poistui auto sammuttamalla. Reissun jälkeen hankin iCarsoft vikakoodinlukijan. Vikakoodeina oli P1411 EGR lift sensor ja P0299 Turbocharger underboost. Underboost vikakoodi on tullut senkin jälkeen joitakin kertoja, mutta uuden coolerin jälkeen olen ehtinyt ajamaan vain vajaa sata kilsaa eikä ainakaan sinä aikana ole uudestaan tullut.

Ajon aikana mitä katselee iCarsoftin anturidataa niin minun ymmärryksen mukaan ei ole mitään ihmeitä. Vai miten lie.
Charge pressure sensor piikkaa kiihdyttäessä maks 2400hpa. Pääsääntöisesti pyörii 2200-2300hpa välillä kiihdytyksessä. Tasaisessa ajossa noin 1400-1500.
Rail pressure sensor saattaa kiihdytyksessä piikata 1600bar. Pääsääntöisesti reilu 1500bar.
Current injected quantity maksimissaan noin 60mm3/hub. Kiihdytyksessä kierrosten ollessa reilu 3000rpm ruiskutusmäärä noin 50-55mm3/hub. Tasakaasulla 80 vauhdissa päälle 30mm3/hub. tyhjäkäynnillä 7-11mm3/hub.
Jäähdytysnesteen lämpötila maks 86 astetta. Pitäisikö käydä lämpöisempänä?
Pedal value sensor kaasu pohjaan painaessa 99,xx%
MAF huippukierroksilla käy jopa 150g/s. 3000rpm ylöspäin maf noin 120-140.

Mitäköhän tuosta voisi vielä tarkistaa tai katsoa? Naapuri jo epäili, että jos kone on vain niin loppuun kulunut... Ajettu 310tkm eikä öljyä tai jäähdytinnestettä ole tarvinnut reilun 10tkm aikana lisätä ollenkaan niin en jaksa uskoa ihan loppu olevan.
"lieju" coolerissa ja putkissa on normalia aina sitä siellä on jonkun verran
(jos ämpäri tolkulla niin sitten useimiten huohotin rikki)
Kone käy tarpeeksi kuuman,
Siis kiertää 4000 mutta ei enempää ?
onko vaiva ilmaantunut miten ?
dpf siis näyti puhtaalta(toisalta sieltä ulos tulosta usein näytää)
mitä näytää eropaineeksi ja pakokaasun paineeksi?
jos painaa tasisesti kaasua niin muuttuko ilmamassa myös tasisisesti
rullaako hyvin
(surulisen kuuluisan jakolaatikon hajoaminen näkyy joskus kovana vastuksena)















. .
Mökkillä
'
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

Kiitos vastauksesta.

Kesäkuun lopussa vasta hankin auton ja alkuun ei tullut edes kunnolla kulkupuolta testattua. Heinkuun lomareissun vikatilojen myötä tuli vasta kunnolla testattua miten kovaa se menee. Pieni mutu tuntuma on, että heti oston jälkeen kulki rivakammin, mutta se saattaa olla ihan harhaluulo.

Pikkasen päälle 4000 ottaa kierroksia ennnen kuin vaihtaa isommalle. Taitaa punarajakin pian sen jälkeen jo tulla.

Ilmamassan nousua en ole tuolta kantilta ajatellut. Pitää testata. Sen ainakin huomannut, että joka vedolla ilmamassat ei nouse yhtä isoiksi. Sää, yms olosuhteet siihen varmaan jonkin verran vaikuttaa, mutta kuinka iso vaihtelu on normaalia?

Tuo iCarsoft ei näytä pakolämpöjä tai paine-eroja. Sitä joskus pähkäilin, että luulisi jonkun vikavalon sytyttävän, jos oikein tukossa dpf olisi.

Dpf tosiaan näytti puhtaalta "takaapäin" katsottuna. Pitäisi varmaan kokonaan ottaa irti ja katsoa kunnolla tai edes jotain niitä puhdistusaineita kokeilla käyttää.
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

On tuossa selvästi tehokkaampi moottorijarrutus kuin tuossa minun toisessa automaattivaihteisessa eli Foresterissa. Ei kuitenkaan mitään "käsijarru jumissa" fiilistä tule. Viettävällä pihamaalla lähtee vapaalla rullaamaan.
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3679
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

juhemm kirjoitti:Kiitos vastauksesta.

Kesäkuun lopussa vasta hankin auton ja alkuun ei tullut edes kunnolla kulkupuolta testattua. Heinkuun lomareissun vikatilojen myötä tuli vasta kunnolla testattua miten kovaa se menee. Pieni mutu tuntuma on, että heti oston jälkeen kulki rivakammin, mutta se saattaa olla ihan harhaluulo.

Pikkasen päälle 4000 ottaa kierroksia ennnen kuin vaihtaa isommalle. Taitaa punarajakin pian sen jälkeen jo tulla.

Ilmamassan nousua en ole tuolta kantilta ajatellut. Pitää testata. Sen ainakin huomannut, että joka vedolla ilmamassat ei nouse yhtä isoiksi. Sää, yms olosuhteet siihen varmaan jonkin verran vaikuttaa, mutta kuinka iso vaihtelu on normaalia?

Tuo iCarsoft ei näytä pakolämpöjä tai paine-eroja. Sitä joskus pähkäilin, että luulisi jonkun vikavalon sytyttävän, jos oikein tukossa dpf olisi.

Dpf tosiaan näytti puhtaalta "takaapäin" katsottuna. Pitäisi varmaan kokonaan ottaa irti ja katsoa kunnolla tai edes jotain niitä puhdistusaineita kokeilla käyttää.
Et siis sillä nää noita anturi arvoja ja sillä tosiaan on dpf eikä vain pelkä kat
niin sitten kannattaa seuravaksi enen mitään muuta hakeuta testeriin
Jos yli kiertää 4000 niin sitten ei rajoita anakkan kieroksia,

olosuhteet vaikuttaa kyllä ilmamassaan mutta täysillä kiihdytämällä sen kyllä pitäis nousta tasaisestai kun kierokset nousee(jossain huippu kuormituksen kohdilla alkaa tasanttumaan "valitettavasti")
toisinaan ilma massamittari on on rikki vaikka koddia ei tule kun se vielä jotain näyttää ja se mitä näytää on salitun rajoissa(pitäisi vaihtaa 60-80tkm välein)







. .
Mökkillä
'
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14572
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja dealer »

Naapuri jo epäili, että jos kone on vain niin loppuun kulunut...
Voit kertoa naapurillesi, että kyseessä ei ole sama merkki kuin hänen autonsa ja että mersujen moottorit eivät kulu merkittävästi ensimmäisen miljoonan kilometrin matkalla, eli siitä ei ole nyt kyse.

Asiaan; Starilla testaten voisi selvittää ongelmaa, toki ellei sillä löydy mitään vikakoodeja vaikkei auto jaksa mennä voi miettiä olisiko ohjelmaa sorkittu ja sen seurauksena vianetsintä nyt vaikeaa.
Starilla kuitenkin näkee mitta-arvoista mikä on pielessä, kun siellä näkyy ohjearvot myös samalla ajon aikana, eli ei tuollainen kovin toivoton mysteeri pitäisi olla.
mbosa.fi
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Näyttääkö testerisi ahtolämmön? Sekin kannattaa katsoa. Kyllä se nyt taas kerran starin paikka on.
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

FinlandMerceds kirjoitti:
Et siis sillä nää noita anturi arvoja ja sillä tosiaan on dpf eikä vain pelkä kat
niin sitten kannattaa seuravaksi enen mitään muuta hakeuta testeriin
Jos yli kiertää 4000 niin sitten ei rajoita anakkan kieroksia,

olosuhteet vaikuttaa kyllä ilmamassaan mutta täysillä kiihdytämällä sen kyllä pitäis nousta tasaisestai kun kierokset nousee(jossain huippu kuormituksen kohdilla alkaa tasanttumaan "valitettavasti")
toisinaan ilma massamittari on on rikki vaikka koddia ei tule kun se vielä jotain näyttää ja se mitä näytää on salitun rajoissa(pitäisi vaihtaa 60-80tkm .

No niin. Eilen pääsin käymään taas testiajolla. Jotain pientä ihmeparantumista oli tapahtunut! Vito oli vähän rivakamman oloinen kuin aikaisemmin. Ei mikään raketti, mutta jaksoi jopa pieneen ylämäkeen 130 kelata. Olisi ehkä jopa vähän enemmänkin, mutta oli sen verran muuta liikennettä ettei voinut ihan huippuja testata. Motarin rampilta 0-100km/h testatessa karkealla mittauksella ajaksi tuli noin 20sek, joten aika kaukana tehtaan lupaamasta 12,6 sekunnista. Lähtö tosin oli yksinkertaisesti jalka jarrulta kaasulle ja kaasu pohjaan, mutta tuskin huonolla lähdölläkään aika seitsemän sekuntia huononee...

Kyttäsin ajossa lähinnä sitä MAF arvon muutosta. Ihan loogisesti tuntui käyttäytyvän kierrosten ja ahtopaineen mukaan. Kokeilin nyt painaa kaasua ja kiihdyttää rauhalliesti ja tasaisesti, jotta ehtii kunnolla arvoa seurata.

Muutamia videopätkiä otin myös. Tuossa yksi, jossa kiihdytin pakko kolmosella (ettei tule vaihtokohtia sekoittamaan käyriä) jyrkkään ylämäkeen.

https://www.dropbox.com/s/ltd7n4tgvl1lo ... 3.mp4?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ahtojen käyttäytyminen näkyy hyvin. Pieni piikkii alkuun, mutta sen jälkeen pysyy melko tasaisena.


Testeri ei näytä mitään DPF:n arvoja, mutta kyllä se käsittääkseni pakoputkessa on. Kaksi kennostoa sisältävää mötikkää turbon jälkeen on. Muistelisin lukeneeni niiden 2007 tulleen pakollisiksi ja tuohan on 2008
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

dealer kirjoitti: Starilla kuitenkin näkee mitta-arvoista mikä on pielessä, kun siellä näkyy ohjearvot myös samalla ajon aikana, eli ei tuollainen kovin toivoton mysteeri pitäisi olla.

Aika hyvin tuolla iCarsoftillakin arvoja näkee, mutta se on iso puute ettei näe mitään viitearvoja mitä niiden pitäisi olla. Netistäkin vaikea löytää. En ole esimerkiksi löytänyt, että kuinka paljon tuossa pitäisi ahtoja olla. Mutu tuntuma sanoo ettei ainakaan pahasti pielessä ole, mutta mun kokemukset perustuu lähinnä Saabin bensaturboihin eikä dieseleihin.

Siinä mielessä Star olisi sitten hyvä, jos sillä näkee samalla mitä arvojen pitäisi olla. Pitäisi ehkä joku asiantunteva harrastaja löytää. Veikkaisin Veholla heidän tyytyvän vikakoodit katsomaan ilman perusteellista koeajoa...
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

TPLtre kirjoitti:Näyttääkö testerisi ahtolämmön? Sekin kannattaa katsoa. Kyllä se nyt taas kerran starin paikka on.
Näyttää imuilman lämpötilan. Esimerkiksi yhdessä vedossa 80-130km/h lämpö nousi +26 asteeseen. Yli 30 ei noussut missään vaiheessa.
Coolerin vaihdoin vähän aikaa sitten facelift mallin muovipäätyiseen. Näytti virtauksen kannalta paremmin muotoillulta kuin alkuperäinen kokonaan alumiinista oleva.
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3679
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

juhemm kirjoitti:
TPLtre kirjoitti:Näyttääkö testerisi ahtolämmön? Sekin kannattaa katsoa. Kyllä se nyt taas kerran starin paikka on.
Näyttää imuilman lämpötilan. Esimerkiksi yhdessä vedossa 80-130km/h lämpö nousi +26 asteeseen. Yli 30 ei noussut missään vaiheessa.
Coolerin vaihdoin vähän aikaa sitten facelift mallin muovipäätyiseen. Näytti virtauksen kannalta paremmin muotoillulta kuin alkuperäinen kokonaan alumiinista oleva.
Eli lämpö ei nouse liikaa,
oliko vaiva ennen coolerin vaihtoa?

no kuitenkin se hyvä ajatus meni metsään(loppun ajatelu jäi tekemättä)
muovi päätyinen on monelakin tapaa huonompi kuin täys alu
















. .
Mökkillä
'
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

FinlandMerceds kirjoitti:
Eli lämpö ei nouse liikaa,
oliko vaiva ennen coolerin vaihtoa?

no kuitenkin se hyvä ajatus meni metsään(loppun ajatelu jäi tekemättä)
muovi päätyinen on monelakin tapaa huonompi kuin täys alu
.
Vanhassa coolerissa oli pieni vuoto. Sen takia vaihto.

Mikäs siitä muovipäätyisestä niin huonon tekee? Joo, liitoskohta on on mahdollinen vuotokohta eikä varmaan kestä painetta yhtä paljon kuin alumiininen, mutta ei tuota ole tarkoitus ruveta sen suuremmin virittämään ja kestänee muutenkin auton eliniän.
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Minulla tuo MAF näyttää täyskaasulla n. 240 g/s. 3 litrainen kone (OM642) Tässä kaiketi 2.2l? Ei se ihan suhteessa kuitenkaan tuntuisi menevän. EGR on kai toiminnassa? Sen ei pitäisi kuitenkaan täyskaasulla olla auki, mutta jumittuahan se voi. Se voisi olla yksi selitys, toinen olisi viallinen MAF-anturi. Se kyllä pudottaa tehot antamatta vikakoodia, jos vaan pysyy alueella, eli ei ole täysin hajalla.

Sitten pakopainehan olisi kiva tietää. Voisi olla katti tukossa tai DPF, mutta DPF:stä luultavasti tulisi vikakoodikin.

Ahtokin saattaa olla pikkaisen alakanttiin, mutta ei niin paljoa että selittäisi.
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

TPLtre kirjoitti:Minulla tuo MAF näyttää täyskaasulla n. 240 g/s. 3 litrainen kone (OM642) Tässä kaiketi 2.2l? Ei se ihan suhteessa kuitenkaan tuntuisi menevän. EGR on kai toiminnassa? Sen ei pitäisi kuitenkaan täyskaasulla olla auki, mutta jumittuahan se voi. Se voisi olla yksi selitys, toinen olisi viallinen MAF-anturi. Se kyllä pudottaa tehot antamatta vikakoodia, jos vaan pysyy alueella, eli ei ole täysin hajalla.

Sitten pakopainehan olisi kiva tietää. Voisi olla katti tukossa tai DPF, mutta DPF:stä luultavasti tulisi vikakoodikin.
Kiva kuulla muidenkin arvoja vaikka ei sama kone ole. Vaikka kuinka googlettelin niin en löytänyt mistään, että mikä olisi oikea maf arvo. 2.2 litrainen tässä tosiaan on. Aika isolta erolta tuntuu minun maksimi noin 157 g/s tuohon 240 verrattuna. Vaikka eroa iskutilavuudessa onkin.

EGR on toiminnassa ja puhdistettu samalla, kun imusarjankin puhdistin. EGR venttiili oli varmaan jo jonkun edellisen omistajan toimesta puhdistettu. Oli melko puhdas ja yksi kierre oli paskottu. Venttiilin lautanen liikkui käsin aika kevyesti, joten tuskin jumissa.

Jotenkin alkaa ilmamassamittarin vialta tuntumaan. Pitää varmaan se uusia, jos ei tässä pääse starilla kunnolla katsomaan antaako se oikeita arvoja eikä kukaan satu tietämään minkälaisia arvoja OM646 koneessa pitäisi olla.
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2008
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tuossa omassa 646 koneisessa ceessä oli samantyylistä tehottomuutta ja koodin antoi EGR:lle. Mitenkään erityisen likaiselta ei irrottaessa näyttänyt, mutta kun uuden laittoi, niin alkoi toimimaan.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C 126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3679
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

juhemm kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Eli lämpö ei nouse liikaa,
oliko vaiva ennen coolerin vaihtoa?

no kuitenkin se hyvä ajatus meni metsään(loppun ajatelu jäi tekemättä)
muovi päätyinen on monelakin tapaa huonompi kuin täys alu
.
Vanhassa coolerissa oli pieni vuoto. Sen takia vaihto.

Mikäs siitä muovipäätyisestä niin huonon tekee? Joo, liitoskohta on on mahdollinen vuotokohta eikä varmaan kestä painetta yhtä paljon kuin alumiininen, mutta ei tuota ole tarkoitus ruveta sen suuremmin virittämään ja kestänee muutenkin auton eliniän.
ensimäisenä juurikin tuo että heikompi, ihan vakoita nähty missä pääty irronut/haljenut,
täys aluminisesa eneemän jäähdytys pintaa
(vaikutta enemän tehoon
kuin se virtauksen kannalata ehkä hitusen parempi muotoilu
mistä maininasta sitten tuli päätelmä että viritys mielessä vaihdeltu,
kun painetta on niin virtaausta ei alun muotoilu rajoita)
Parempi se muovi on kuin vuotava,

tosiaan kanatta sitä ilmamassa koitta katsoa se kun vaikutta jos näytää mitä sattuu ja vikakooda ei tule
jos mittaus aluella vielä on, sitten jos vielä pako puolen painet ja ero paine
testeriin niin saat nuo varmisteltua,
eikä sitä ilmamassa mittari yleensä turhan usein vaihdetta että vaikka koitaisi suoraan

menikös siihen oletettun dpf ponikkään 2 metalista ~10mm metali putkea
(tämllä saisi varmuutta että siinä se on kun yleensä yleis testeritkin näytää jotain arvoja sille jopa silloin kun sitä ei ole)
jos on pelkkä kata mikä tukossa ja ei paineen mittuausta tai paine vielä juuri ja juuri aluella niin sotkee ilmamassaa,

vaikka egr liikkuis hyvinb niin se voi vuottaa jos niitä kaivaa irti ja tarkistelee niin katsoa myös miltä sen ventilin istukapinta näyttää







. .
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3679
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tahtoomersun kirjoitti:Tuossa omassa 646 koneisessa ceessä oli samantyylistä tehottomuutta ja koodin antoi EGR:lle. Mitenkään erityisen likaiselta ei irrottaessa näyttänyt, mutta kun uuden laittoi, niin alkoi toimimaan.
Koodia kun tulee
Ei tarvitse olla likainen voi olla myös sähköisesti rikki




. .
Mökkillä
'
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

FinlandMerceds kirjoitti:
tosiaan kanatta sitä ilmamassa koitta katsoa se kun vaikutta jos näytää mitä sattuu ja vikakooda ei tule
jos mittaus aluella vielä on, sitten jos vielä pako puolen painet ja ero paine
testeriin niin saat nuo varmisteltua,
eikä sitä ilmamassa mittari yleensä turhan usein vaihdetta että vaikka koitaisi suoraan

menikös siihen oletettun dpf ponikkään 2 metalista ~10mm metali putkea
(tämllä saisi varmuutta että siinä se on kun yleensä yleis testeritkin näytää jotain arvoja sille jopa silloin kun sitä ei ole)
jos on pelkkä kata mikä tukossa ja ei paineen mittuausta tai paine vielä juuri ja juuri aluella niin sotkee ilmamassaa,

vaikka egr liikkuis hyvinb niin se voi vuottaa jos niitä kaivaa irti ja tarkistelee niin katsoa myös miltä sen ventilin istukapinta näyttää
.
Piti nyt ihan käydä autosta katsomassa ja varmistamassa ja sen verran muistin väärin, että DPF tuleekin putkessa katin jälkeen. Joten sen pääsin katsomaan etupuolelta ja katin takaapäin. DPF:n kenno oli ihan siistin näköinen vaalean harmaa. Vai minkä näköinen siitä tulee tukkeutuessaan? Kerääkö mustaa karstaa? Pitää ruveta etsimään missä pääsisi Stariin noita paine-eroja katsomaan.

Samalla tutkimisella käytin ilmamassamittarin irti ja katsoin milloin se on tehty. 2007 oli leima, eli alkuperäinen. 310tkm ajettuna ei liene enää uuden veroinen. Täytyy laittaa uusintalistalle vaikka alkuperäinen Bosch näyttäisi lompakkoa reilulla 200 eurolla rokottavan.

EGR:n avauksen yhteydessä puhdistin ja tarkistin myös venttiilin istukkapinnan ja kunnossa oli.
Ekan kerran testerillä katsoessa muistista löytyi EGR:ään liittyvä vikakoodi P1411 EGR lift sensor. Mistään en vaan löytänyt, että mikä ja missä tuo "lift sensor" oikein on ja mitä se tekee. Ehkä koko venttiilihässäkän sisällä. Ei ole kuitenkaan enää sitä herjannut.
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
juhemm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.08.2020 19:15

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja juhemm »

Löytyi MAF sentään vähän halvemmalla. Saksan Amazonista 142 euroa.
Vito 115CDI 4x4 - 08
+ Subaru Forester, pari Saab 900 ja Classic Range Rover
Peku211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:55

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja Peku211 »

Joko tuli kuntoon? itsellä tismalleen sama vika ja autona -07 mallin 4x4 vito.
Peku211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:55

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja Peku211 »

Katsoin staarilla niin jää arvot aikalailla alle ohje-arvon korkeimmilla kierroksilla, eli vaikuttaa siltä MAf vialta ja autodocista uutta bochia tilalle.
Peku211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:55

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja Peku211 »

Vaihdoin tänään uuden MAF:in ja parantui paljon, ei mikään raketti mutta vetää tasaisesti sinne yli satasen vauhteihinkin.
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3679
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Peku211 kirjoitti: Pe 23.10.2020 19:51 Vaihdoin tänään uuden MAF:in ja parantui paljon, ei mikään raketti mutta vetää tasaisesti sinne yli satasen vauhteihinkin.

Näytääkö nyt ohjearvoja







. .
Mökkillä
'
Peku211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:55

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja Peku211 »

En ole vielä katsonut staarilla, ihan vaan koeajon perusteella huomattava parannus entiseen, siinä 90km/h:n jälkeen oli ennemmin meno kovin ponnetonta. Silti kyllä jotenkin houkuttaisi käyttää ohjelmoinnissa tuota,
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W639 115CDI Vitossa voima hukassa. Huiput 130km/h

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No ohjelmoinnilla ainakin saa viat hyvin esiin. :)
Vastaa Viestiin