W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Eli katsastuksen jälkeen tuli tällainen vika esille. Eli välillä jarrutuksien loppupuolilla jarrupoljin hakkaa vastaan sekä kuuluu pumppumainen ääni (abs-pumpulta vaikuttaisi).

Viime syksynä on uusittu joka nurkkaan jarrusatulat, vaihdettu nesteet koko jarrupiiriin, etujarrulevyt + palat. Sitä edellisenä vuonna käsijarruhilppeiden lisäksi meni vaihtoon takajarrulevyt + palat.

Toistaiseksi abs-pumpun ja jarrupääsylinterissä ei näy vuotoja ulospäin eikä tunkatessa pyöriä ylös jarruletkuissa (tai pullistumia). Lähipäivinä pääsen katsomaan jarruputkien kuntoa. Jarruneste on myös pysynyt uskollisena maximissa viime syksystä asti aina tähän hetkeen asti.

Voisi kuvitella että abs-pumppu toimii normaalisti koska abs-valo ei pala, nyt vain syystä x on kovemmalla rasituksella ja tästä syystä äänikin kuuluu myös pumpusta?

Ennen katsastusta herkistelin nuo jarrut ja hyvin tuntui männät liikkuvan satuloissaan joten ei välttämättä näissä vika. Kuitenkin katsuri puhui että etujarruissa pitäisi olla isompi jarruvoima ottaen huomioon jarrujen kunnon. Olivat kuitenkin sallituissa arvoissa ja tarpeeksi tasaiset niin niistä ei tullut sanomista.

Mistä sitä lähtisi vikaa etsimään? Jarrupääsylinteri (se missä se säiliö on) vaikuttaisi potentiaaliselta ehdokkaalta. Voisiko olla jotain muitakin paikkoja mitä edellämainitun kuvauksen perusteella voisi katsella? Mitenkäs tuo itse jarrutehostin kannattaa tarkastella?

Alla vielä jarrutehot tuoreesta katsastuksesta sekä edellisestä joka oli keväällä (tämän kertaisen katsastuksen tarkoitus oli muuttaa katsastusajankohta keväästä syksyiseen) mikäli niillä on vaikutusta ongelmanratkaisemiseen.
Vasemmalla tuore katsastus ja oikealla keväinen:
Kuva
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yrittääkös pyörät lukkiintua kun pumppu pumppaa?...niinhän se kuuluu toimia...vai pyörät ei luukkiinnu mutta abs pumppu jo alkaa toimimaan ja pumppaa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tuossa olisi systeemikuvaus ABS-jarruista, jos pääsisit vaikka vian jäljille: http://www.w124performance.com/service/ ... 2-0700.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Mittaa abs anturit. Jokin anturin voi antaa virheellistä tietoa ja abs luulee, että pyörä on lukkiutumassa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja seppola »

Minulla tekee W 126 samaa; eri foorumeilta lukenut, että voisi selvitä ABS-anturien puhdistamisella. Itsellä ne tosin ovat ruostuneet kiinni, joten puhdistus hieman työläämpi homma (sitten kun siihen joskus saisin aikaiseksi ryhtyä...)
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja björn »

Jossakin pyörässä on joko ABS kehä viallinen (poikki tai hammas puuttuu) tai tunnistimen ilmarako on liian suuri tai jossakin tunnistimessa on väärä sähköinen vastus. Tunnistimia on kolme, eturenkaille omansa ja taka-akselille yksi (kardaanin pyörintänopeus perämurikassa). Mikäli kehät ja vastus on kunnossa, voi tunnistimen runko olla halki ja kerää vettä sisäänsä. Silloin tunnistimen käämi ei vaan tuota riittävästi jännitettä pyöriessään. Eli katso hammaskehien kunto etuakselilla sekä tunnistimien ulkoinen kunto. Vastus etutunnistimelle on noin 1- 1,3 kohmia.
Viimeksi muokannut björn, Ma 12.10.2020 20:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja björn »

Eli toisin sanoen ABS tunnistimet mittaavat pyörintänopeuseroa ja toteuttaa ABS jarrutuksen. Se mitä mitataan tuottaa virheellisen signaalin. Hammaskehän likaisuus ei tätä vaivaa aiheuta vaan vaihtojännittesignaali muodostuu virheellisesti.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17141
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä ruostepattia anturin ja kiinnityskohdan välissä, jos ABS rutisee hieman juuri ennen auton pysähtymistä vaikkei pyörät lukkiudu.
Jarrutehojen omituisuutta se ei selitä.
oulaistenliikenne.fi
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja sawyer »

no niin nyt pääsi kelien lämmetessä tämänkin ikävän sivuoireen kimppuun joka oli satunnainen (mukava kun toisen testatessa vikaoiretta ei ilmaannu).

Taistelujen jälkeen abs-anturitkin sain irti lopulta. Suosittelen lämpimästi ennen urakkaan ryhtymistä uusien kiinnityspulttien hankkimista (6mm kuusiokolokannalla olevat M8 x 1,25 x 14mm).

Kuva

Ilmeisesti ihan ok-kuntoiset noin putsattuna vaikka vasemman puoleinen eli kuskinpuolen anturi on jo parhaat päivänsä nähneet?

Mielenkiintoisinta oli että kuskinpuolen kehä ja oli kuiva kuin sahara ja todella hieno pintaruoste oli abs-kehällä hampaiden selkeästi näkyessä. Vänkärin puoli oli taas päinvastainen. Paksuja vaseliini-nöyhtiä ja sai pitkään putsailla että sai kehän näkyviin. Molemmista kehistä en löytänyt virheitä silminnähtävästi.
En sinällään ihmettelisi jos vikani oli tässä mutta raportoin aiheesta kun ajelen aikani. Olihan tämä vika satunnainen eikä säännöllinen eikä abs-valo palanut ollenkaan.
Kai siellä oli isompi roska tms. katsastushetken aikoihin kun oli siihen aikaan säännöllinen. Jarruvoima myös palautui vian muuttuessa säännöllisestä epäsäännölliseksi.

Mittasin nuo anturit ja näytti kuskinpuolella 964 ohmia ja vänkärin puolella 951 ohmia, eli ilmeisesti ok vielä?
Mielenkiinnosta kysyn että jos joskus hommaa vaikka käytetyn ehjän anturin tuohon niin paljon saa heittää toisesta anturista arvot ennenkuin abs-järjestelmä alkaa hermostumaan aiheesta?
Harmi kun en löytänyt viestiketjun liitetiedostoista yms. netin maailmasta "virallista" tms. vastaavaa arvotaulukkoa. Jossakin keskustelussa puhe oli jopa 1,8k ohmin arvoista mikä vaikuttaa aika hurjalta erolta omien anturieni arvoihin verrattuna :o
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja moska »

Onkohan siellä märällä puolella laakeri kunnossa, väljä laakerikin voi sekoittaa absin toimintaa, kun napa ei pyöri välttämättä heitotta.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minulla oli vastaava ongelma 260 E:ssä. Löi myös 4Maticin lukkoja päälle, mikä vaikeutti pysäköintiä. Muutaman kerran putsailin antureita, mutta loppupelissä ostin uudet, alkuperäiset anturit Saksasta ja vika/täristys/pumppuääni loppui siihen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: W124 jarrupoljin hakkaa jarrutuksien lopussa + ääni

Viesti Kirjoittaja sawyer »

moska kirjoitti: Ke 12.05.2021 10:18 Onkohan siellä märällä puolella laakeri kunnossa, väljä laakerikin voi sekoittaa absin toimintaa, kun napa ei pyöri välttämättä heitotta.
tämä kävi myös mielessä mutta en alkanut vielä jossittelemaan ennenkuin ehdotetut kohteet sain esille ja tarkastettua.

Molemman puolen laakerit on vaihdatettu n. 30tkm sitten paikallisessa mersuihin erikoistuneessa korjaamossa. Olisin vaihtanut itse jos ne eivät olisi niin paljoa ääntäneet ja matkaa ei olisi ollut laittopaikalle niin paljoa.
ääni oli melkolailla identtinen seuraavan videon 3:55 - 4:38 aikana dokumentoidusta äänestä joka katosi laakerien vaihdolla (ääni muuttui kumpaakin suuntaan joten en ottanut riskiä että vain toisen viallisen vaihdattaisin koska eivät ole kalliita).
https://www.youtube.com/watch?v=xwfeKEXkpeo

Jokatapauksessa uskon että se märempi puoli on ok koska sen säätö ei löystynyt ollenkaan asennuksen jälkeen. Tiedä miten paljoa putsailevat napoja siellä korjaamolla kun tunnissa asensivat uudet laakerit molemmille puolille mikäli se märempi puoli oli silloin se viallisempi puoli.
Asennuksen jälkeen 1000km kehoitettiin tarkastamaan laakerin kireys. Vänkärin puoli ok ja hyvän tuntuinen mutu-tuntumalla. Kuskinpuolella oli selkeästi löysällä säätö. Tätä on nyt säädelty (ehkä virheellisesti alfamerin-kirjan ohjeilla) joten epäilin tämän olevan osasyyllinen tuohon abs-hakkaamisiin.
Eli säätö on löystynyt ja tarkasteltu 5-10tkm välein.
Nyt säädetty foorumien neuvojen mukaan yksinkertaisemmalla tavalla joten tarkastuksen alla on. Ei ole vielä n. 1000km säädön jälkeen löystynyt. Myös nyt muutamaan päivään poljin ei ole hakannut jarrutuksien lopussa mikä vaikuttaa lupaavalta. Yleensä hakkasi kuitenkin vähintään kerran 1-2 päivän aikana. Erityisesti taajama-ruuhkissa ja parkkihallissa.
Vastaa Viestiin