sprinterin mittaristo joulukuusena
sprinterin mittaristo joulukuusena
Oisko kellään vinkkejä,
616cdi 2003 vuosimalli. Hitsasin auton takaosaan rampeille telinettä ja tottakai akun navat ja kaikki kiinni. Tämän operaation jälkeen hienosti lähti käyntiin mutta mittaristossa palaa lähes kaikki vikavalot sekä kierrosluku eikä lämpötilamittari toimi, polttoainemittari kuitenki toimii. Käynnistelin ja sammutin autoa pari kertaa jos se olis joku paikallinen vittuilu. Ehkä 7 startin jälkee ei lähteny enää käyntiin, virrat tulee kaikkine vikavaloineen mutta ei avaimen vikassa asennossa ei tapahdu mitään, ehkä 5 yrityksen jälkeen lähti taas käyntiin.
Nyt 10tuntia mittaillu ja purkanu autoa joka puolelta vähäsen. Karkeesti noin 25kpl starttauksia niin auto ei lähe käymään edellä mainitulla tavalla, ei tule start error tekstiä. Siitä ongelmasta pääsee eroon kun irrottaa kuskin penkin alta 10A ajonesto sulakkeen ja koittaa startata, tällöin tietty näyttöön tulee start error teksti, mutta sen jälkee sulake takaisin ja taas lähtee käyntiin ainakin parikymmentä kertaa. Mittaristossa edelleen suurin osa vikavaloista palaa sekä rpm ja lämpö mittari ei reagoi.
Mittariston valoista seuraavia havaintoja; Jos irrottaa akun navat ja kokeilee vaikka hämätä autoa eri akulla, niin saattaa olla että käynnistyksen jälkeen mittaristo toimii 5sekunttia ihan normaalisti ilman vikavaloja. sitten hyökkään taas päälle ja rpm ja lämpö mittari tipahtaa pois. Mittailin vähän latausjännitettä joka oli vaihtelevasti 13.4, otin laturin irti. Kokeilin vitsillä käyntiin autoa ja ilman moniurahihnaa ja laturia niin mittaristo pelasi moitteetta, ainoa mikä paloi oli akun valo minkä pitäisikin palaa silloin. No päädyin hakemaan mätänetistä uuden laturin varmuuden vuoksi. Ei auttanut mittariston oireisiin, ehkä latausjännite nousi vähän 13.8volttiin.
Kaikki sulakkeet ehjiä ja releitä hierottu ja napulteltu, maadotuspisteitä tarkastettu ja väännelty. Moottorin maadotusta simuloitu erillisellä virtakaapelillä. Purin takavalot jos olis jotain outoa siellä mutta en huomannut. jarrupolkimen kytkintä ja kytkinpolkimen kytkintä herkistelty ja kokeiltu ilman. Koitettu myös irrottaa kaikki valojen sulakkeet ja sitten käyntiin jos niistä ois tullu jotain sairasta maavikaa mutta ei hyötyä. Purin mittariston pois ja hämmensin piuhoja ei näyttänyt pahalta eikä vaikuttanu mihkään.
Autolla pystyy siis ajamaan ainaki pihassa normaalisti, mutta ei oo uskaltanu pitemmälle lähtee jos sammahtaa. Ei oo tosin ikinä käynnistä sammunu vaikka on ollu tunteja tyhjäkäynnillä. Nopeusmittariston toimminasta en nyt ole varma kun ajanut vaan pihassa. ulkomuistin mukaan aina palavat öljynpainemerkkivalo, tco, abs, ebv, edc ja hehkuvalo. välillä saattaa olla että abs ja ebv venttiili ei pala.
Auto länsi-uusimaalla. Otetaan vastaan vinkkejä
616cdi 2003 vuosimalli. Hitsasin auton takaosaan rampeille telinettä ja tottakai akun navat ja kaikki kiinni. Tämän operaation jälkeen hienosti lähti käyntiin mutta mittaristossa palaa lähes kaikki vikavalot sekä kierrosluku eikä lämpötilamittari toimi, polttoainemittari kuitenki toimii. Käynnistelin ja sammutin autoa pari kertaa jos se olis joku paikallinen vittuilu. Ehkä 7 startin jälkee ei lähteny enää käyntiin, virrat tulee kaikkine vikavaloineen mutta ei avaimen vikassa asennossa ei tapahdu mitään, ehkä 5 yrityksen jälkeen lähti taas käyntiin.
Nyt 10tuntia mittaillu ja purkanu autoa joka puolelta vähäsen. Karkeesti noin 25kpl starttauksia niin auto ei lähe käymään edellä mainitulla tavalla, ei tule start error tekstiä. Siitä ongelmasta pääsee eroon kun irrottaa kuskin penkin alta 10A ajonesto sulakkeen ja koittaa startata, tällöin tietty näyttöön tulee start error teksti, mutta sen jälkee sulake takaisin ja taas lähtee käyntiin ainakin parikymmentä kertaa. Mittaristossa edelleen suurin osa vikavaloista palaa sekä rpm ja lämpö mittari ei reagoi.
Mittariston valoista seuraavia havaintoja; Jos irrottaa akun navat ja kokeilee vaikka hämätä autoa eri akulla, niin saattaa olla että käynnistyksen jälkeen mittaristo toimii 5sekunttia ihan normaalisti ilman vikavaloja. sitten hyökkään taas päälle ja rpm ja lämpö mittari tipahtaa pois. Mittailin vähän latausjännitettä joka oli vaihtelevasti 13.4, otin laturin irti. Kokeilin vitsillä käyntiin autoa ja ilman moniurahihnaa ja laturia niin mittaristo pelasi moitteetta, ainoa mikä paloi oli akun valo minkä pitäisikin palaa silloin. No päädyin hakemaan mätänetistä uuden laturin varmuuden vuoksi. Ei auttanut mittariston oireisiin, ehkä latausjännite nousi vähän 13.8volttiin.
Kaikki sulakkeet ehjiä ja releitä hierottu ja napulteltu, maadotuspisteitä tarkastettu ja väännelty. Moottorin maadotusta simuloitu erillisellä virtakaapelillä. Purin takavalot jos olis jotain outoa siellä mutta en huomannut. jarrupolkimen kytkintä ja kytkinpolkimen kytkintä herkistelty ja kokeiltu ilman. Koitettu myös irrottaa kaikki valojen sulakkeet ja sitten käyntiin jos niistä ois tullu jotain sairasta maavikaa mutta ei hyötyä. Purin mittariston pois ja hämmensin piuhoja ei näyttänyt pahalta eikä vaikuttanu mihkään.
Autolla pystyy siis ajamaan ainaki pihassa normaalisti, mutta ei oo uskaltanu pitemmälle lähtee jos sammahtaa. Ei oo tosin ikinä käynnistä sammunu vaikka on ollu tunteja tyhjäkäynnillä. Nopeusmittariston toimminasta en nyt ole varma kun ajanut vaan pihassa. ulkomuistin mukaan aina palavat öljynpainemerkkivalo, tco, abs, ebv, edc ja hehkuvalo. välillä saattaa olla että abs ja ebv venttiili ei pala.
Auto länsi-uusimaalla. Otetaan vastaan vinkkejä
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
Hirveä työmaa selvitellä näitä käyttämättä Staria.
Oliko migin maakaapeli vetokoukun nupissa kun hitsasit ?
Oliko migin maakaapeli vetokoukun nupissa kun hitsasit ?
oulaistenliikenne.fi
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
juu pitää löytää joku alan mies. Ajoin 2kilometrin lenkin ei ainakaan siihen jättänyt eli voisi päästä piuhan luo. EDC valoin voimilla jotenki limp moodissa eli ei ainakaan kaikkia heppoja. Pari star nimeä oli kartan mukaan täälläpäin, olikohan oriont9 ja ville126 mutta en tiiä onko enää elinvoimaisia.
Äskeisen neljän tunnin session jälkeen ei oikein muuta kuin että irrotin laturin piuhat molemmat ja kokeilin pelkän akun voimilla, muutaman sekunnin oli mittaristo normaalina mutta hyökkäs valot takaisin. Jänniteitä mittailin, Laturin päässä jännite 14,5volttia mutta akulla enää 13.5v. Koitin seurailla pienempää johtoa mutta ei kunnolla nää mihin se menee, luulisin että kuskin penkin alle, siellä ainaki relais D+ mutta sen toiminta ei tuntunu liittyvän yhtään laturiin oli se kiinni tai ei. Sekään ei ole vetäneenä missään vaiheessa ja kytkin sen hyppypiuhalla ni siitä syttyi päiväajovalot sekä lisä-akun erotusrele kytkeytyi päälle.
Eli tosiaan kun akkuja irrottelee ja vaihtelee ja välillä tämän ajonesto-sulake rämpyttämisen jälkeen saattaa heti käynnistyksen jälkeen olla muutamia sekuntteja mittaristo normaalina ja rpm pelaa. migin maakaapeli oli niin lähellä saumaa kun pystyi ettei kävis tämmöistä jos se nyt siitä johtuu
Äskeisen neljän tunnin session jälkeen ei oikein muuta kuin että irrotin laturin piuhat molemmat ja kokeilin pelkän akun voimilla, muutaman sekunnin oli mittaristo normaalina mutta hyökkäs valot takaisin. Jänniteitä mittailin, Laturin päässä jännite 14,5volttia mutta akulla enää 13.5v. Koitin seurailla pienempää johtoa mutta ei kunnolla nää mihin se menee, luulisin että kuskin penkin alle, siellä ainaki relais D+ mutta sen toiminta ei tuntunu liittyvän yhtään laturiin oli se kiinni tai ei. Sekään ei ole vetäneenä missään vaiheessa ja kytkin sen hyppypiuhalla ni siitä syttyi päiväajovalot sekä lisä-akun erotusrele kytkeytyi päälle.
Eli tosiaan kun akkuja irrottelee ja vaihtelee ja välillä tämän ajonesto-sulake rämpyttämisen jälkeen saattaa heti käynnistyksen jälkeen olla muutamia sekuntteja mittaristo normaalina ja rpm pelaa. migin maakaapeli oli niin lähellä saumaa kun pystyi ettei kävis tämmöistä jos se nyt siitä johtuu
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
Juu, hyvä. Joskus on ollut niitä että vetokoukku "eristynyt" korista massalla jota välissä, ja hitsattu maajohto nupissa, ja sitten on sähköt huolella hajalla.
Escortissa näin aikoinaan kun takavalot suli
Escortissa näin aikoinaan kun takavalot suli
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
Tarkastihan mahdoliset johdot läheltä hitsailu alueita(kipinöitä jos lentänyt johto sarjaan tms)
muuten tuskin on tekemistä hitsauksen kanssa
testerin piuhaa kiinni niin toden näköisesti saa tarkempaa suuntaa mistä vikaa hakea
. .
muuten tuskin on tekemistä hitsauksen kanssa
testerin piuhaa kiinni niin toden näköisesti saa tarkempaa suuntaa mistä vikaa hakea
. .
Mökkillä
'
'
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
Tän päivän kokeilujen mukaisesti selvisi semmonen vika/ominaisuus että kun abs yksikön kaapelin repii irti niin mittaristo herää eloon sekä öljynpinnanmerkkivalo sammuu sekä hehkuvalo alkaa toimia. Eli palaa enää abs, ebv ja edc, sekä sutiva rengas. Kuuluisiko näiden palaakin kun abs yksikön kaapeli on irti? Kävin koeajolla ja ei tuntunut olevan limp moodissa, kulki kuin pieni sika. Kokelin myös auton käydessä painaa absi liittimen takasin paikoilleen ni mittaristo kuoleentuu heti ja vaatii sammutuksen että herää eloon En myöskään noita käyntiin lähtö ongelmia havainnut ainakaan heti. Kyllä on sairasta touhua
Pois suljin takavalojen toimintaa katkaisemalla kaikki taakse menevät piuhat
Pois suljin takavalojen toimintaa katkaisemalla kaikki taakse menevät piuhat
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
Kyllä nuo sytty jos absilta johdot irrottaa kaikki kun tarvitsevat sieltä tietoa tai haluavat muuten sen kanssa jutellaJarmiila kirjoitti:Tän päivän kokeilujen mukaisesti selvisi semmonen vika/ominaisuus että kun abs yksikön kaapelin repii irti niin mittaristo herää eloon sekä öljynpinnanmerkkivalo sammuu sekä hehkuvalo alkaa toimia. Eli palaa enää abs, ebv ja edc, sekä sutiva rengas. Kuuluisiko näiden palaakin kun abs yksikön kaapeli on irti? Kävin koeajolla ja ei tuntunut olevan limp moodissa, kulki kuin pieni sika. Kokelin myös auton käydessä painaa absi liittimen takasin paikoilleen ni mittaristo kuoleentuu heti ja vaatii sammutuksen että herää eloon En myöskään noita käyntiin lähtö ongelmia havainnut ainakaan heti. Kyllä on sairasta touhua
Pois suljin takavalojen toimintaa katkaisemalla kaikki taakse menevät piuhat
ainavaan enemän näytää että hitsaamisella ja vialla ei ole mitään muuta tekmistä keskenään kuin aika,
kannatta tukia ne absi yksikön johdot tosin ei ole tavatonta että yksikö hajoaa
Mökkillä
'
'
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
kiitos vastauksesta! Onko jotain vinkkejä itse yksikön mittaamiseen? Voisiko jumissa oleva dc moottori aiheuttaa tämmöstä. Vai meinaatko liitintä ja johtoja ?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
Moottori tuskin(yleensä vain sytytää valot taullun ei toim mutta kun on muitakin oireita),Jarmiila kirjoitti:kiitos vastauksesta! Onko jotain vinkkejä itse yksikön mittaamiseen? Voisiko jumissa oleva dc moottori aiheuttaa tämmöstä. Vai meinaatko liitintä ja johtoja ?
mutta muut sähköt siinä yksikössä ja johdot voisi nuo oireet tehdä,
yksikön kunnon varmisteluun on testerissä ohjatu tarkistus minkä ohje muttu edelisen tarkistuksen tuloksen mukaan
(kaikkia vaihto ehtoja ei muista ulkoa eikä ole edes järkevää yritää muistaa kun siihen tarkistukseen kuitenkin tarvitsee testeriä jossain kohdin)
. .
Mökkillä
'
'
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
Auto normalisoitui ja viat hävisi kun hirveellä ja älyttömällä tuurilla löyty uusi abs-aivo, jossa samat viimeiset sarjanumerot. Tekisi mieli kyllä syyttää hitsaamista tämän hajoamisesta vai oliko vaan tuuri parempi kuin eurojackpotissa. Kiitos osallistujille.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: sprinterin mittaristo joulukuusena
Hyvä että löytyi sopiva ja tuli kuntoonJarmiila kirjoitti: ↑Ke 25.11.2020 23:52 Auto normalisoitui ja viat hävisi kun hirveellä ja älyttömällä tuurilla löyty uusi abs-aivo, jossa samat viimeiset sarjanumerot. Tekisi mieli kyllä syyttää hitsaamista tämän hajoamisesta vai oliko vaan tuuri parempi kuin eurojackpotissa. Kiitos osallistujille.
Tuuria jos et siis hitasnnut sitä, sen johtoja, tai maadottanut sen tai jonkun muun saähkölaitten kautta
. .
Mökkillä
'
'