Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
300E W124 1987
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

300E -87 ilmastoinnin päivitys.
Vaatiko minkä osien vaihdon jotta uudemmat aineet pysyisi sisällä.
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Kaikki o-renkaat ja kuivain ainakin menevät vaihtoon. Jos järjestelmässä ei ole vuotoja, voidaaan se täyttää Isceon-49 kylmäaineella, joka on yhteensopiva vanhojen ilmastointien freonien kanssa. Tällöin ei tietenkään tarvitse vaihtaa mitään osia järjestelmään.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14644
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nelisenkymmentä vuotta vanhassa 123:ssa pysyi Isceon 49 kuusi vai seitsemän vuotta sisällä niin että ilmastointi toimi kuten pitää, vaikkei varmaan ikinä ollut vaihdettu muuta kuin itse vaihdoin kuivaimen ja paisuntaventtiilin ennen täyttöä. Minusta ei kannata päivitellä uudemmalle aineelle, ellei ole ilmastointi purettuna osiksi jonkin muun syyn takia, ja silloinhan onkin helppo vaihtaa esim. kompura tarvittaessa uudempaan.
mbosa.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 829
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Myös kompuran voiteluöljyt. R12 aineilla mineraaliöljy (toimii yhteen myös Iceon kanssa kaiketi) ja 134 aineilla synteettinen.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2644
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Maastis kirjoitti:Myös kompuran voiteluöljyt. R12 aineilla mineraaliöljy (toimii yhteen myös Iceon kanssa kaiketi) ja 134 aineilla synteettinen.
Jännä kun toi ICEON49 sisältää myös R134a:ta :D Eli toi öljyjen sopivuus/epäsopivuus on mielenkiintoinen asia. Sitten onko mitään faktaa sille vanhalle väittämälle että R134a on molekyylikooltaan niin paljon pienempi että vuotaa letkujen läpi...

No, onkos joku kompura semmoinen joka menee kiinnityksiltään heittämällä R12 tilalle? Esim M102.962 R12->R134a ihan vain bolt on? Tietenkin systeemi pitää puhdistaa kaikesta vanhasta kamasta.

Enivei dealerin kertoma conversio piti kyllä aika pitkään aineet sisällä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 829
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Jännä kun toi ICEON49 sisältää myös R134a:ta  Eli toi öljyjen sopivuus/epäsopivuus on mielenkiintoinen asia.
Joo, en ole kyllä yhtään perehtynyt mikä asia kylmäaineen ominaisuuksis vaikuttaa käytettävään öljyyn. Jossain luki että: R413A, joka tunnetaan myös nimellä ISCEON®. R12 CFC kylmäaina ja tuo R413A, kuten myös R134 on HCFC...


TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 829
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Jännä kun toi ICEON49 sisältää myös R134a:ta  Eli toi öljyjen sopivuus/epäsopivuus on mielenkiintoinen asia.
Joo, en ole kyllä yhtään perehtynyt mikä asia kylmäaineen ominaisuuksis vaikuttaa käytettävään öljyyn. Jossain luki että: R413A, joka tunnetaan myös nimellä ISCEON®. R12 CFC kylmäaina ja tuo R413A, kuten myös R134 on HCFC...


TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
300E W124 1987
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Purettuna,eli lauhdutin,kuivain,kompura,letkut sisälle menevistä putkista irti.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1941
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja etrade »

AK47 kirjoitti:
Maastis kirjoitti:Myös kompuran voiteluöljyt. R12 aineilla mineraaliöljy (toimii yhteen myös Iceon kanssa kaiketi) ja 134 aineilla synteettinen.
Jännä kun toi ICEON49 sisältää myös R134a:ta :D Eli toi öljyjen sopivuus/epäsopivuus on mielenkiintoinen asia. Sitten onko mitään faktaa sille vanhalle väittämälle että R134a on molekyylikooltaan niin paljon pienempi että vuotaa letkujen läpi...r134
R134a on puhdas kylmäaine ja R4*** aineet yhdisteitä, missä sitovana aineena butaani, propaani, jne kuten huomasit.
Molekyylikoon näkee helposti googlella, mutta eikös suurin ongelma ollut letkujen materiaali eri kylmäaineille ja niiden öljyille?

Typpi on säilytys ja puhdistusaine. RS-24 myös toimiva kylmäaine.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2731
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja Hage »

Autodocilta moottoriremontin yhteydessä ostin W126:een sopivan ilmastoinnin kompuran joka toimii R134:llä. Meni heittämällä kiinni.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13472
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Monesti aiemmin olen kertonut omaa kokemusta 1983-1989 -R12-autojen kanssa, että monta vuotta ovat jo toimineet R134:llä ilman ongelmia. Täyttö on tehty ammattimiesten toimesta ilman minkään osien pl. kuivaimen vaihtoa. Jos haluaa letkuja/o-renkaita vaihtaa niin se on sinällään helppoa, kun kaikki liitokset ovat konehuoneessa. Jos systeemi purettuna, niin miksei vaihtaisi kaikkia kumiosia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E
300E W124 1987
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Jos vaihtais o-renkaat ,(letkut, jos näitä nyt kannattaa vaihtaa),kuivaimen ja lauhduttimen niin mistä kannattaa hankkia. Tarvitsija Oulussa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19212
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja atlas »

Noi letkut ..itse en löytänyt netistä mutta hydrauli liikkeestä saa teollisuuden puolelta kaasun kestävää letkua ..mutta ainut on sieltä mutta päitä joutuu rakentelemaan tai jopa juottamaan.
Toki sieltäkin saat o-renkaat vihreät jotka kestää r134 kaasuja...kuivaimet ja lauhdutin netistä ja ei ole kalleita ihan mistä vaan tilaat..vaikka fixuksen kautta tai ebaykin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4510
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mielenkiintoinen topiikki ja kun selkenee ni pistä ihmeessä jatkoa!

Tossa kunnostettavassa Maticissa on ollu R12 aine ja kun aiheesta joskus kesällä sivujuonteena kyselin tutulta kylmäaine asentajalta niin sekin kertoi että 134:n voi laittaa suoraan ilman että mitään puuroutumisia tms ongelmia tulisi? Mistään kuivaimen vaihdosta ei ollu puhetta.

Täytyykin perehtyä aiheeseen tarkemmin meinaan alkuperin ajattelin etten välttämättä ilmastointiin kajoaisi. Toki jos se toimii moitteetta ni ainahan se etu olisi.

Ehkä ensin kuitenkin koeponnistus typellä ja jos ei vuoda ni sitten kuivain ja uudet aineet
Avatar
Karel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Ilmastoinnin päivitys vanhempaan Mersuun 1987

Viesti Kirjoittaja Karel »

Voihan sinne laitta mitä vaan, mutta kuinka viisasta se on, on sitten toinen juttu.

Tetrafluorietaani (r134a) ei sekoitu mineraaliöljyjen kanssa, jota siis on vanhoissa r12 järjestelmissä.

Eli kyllä sieltä pelkällä uudella aineella kylmää tulee, jonkin aikaa. Mutta kompressorin voitelu kärsii, koska öljyn kuuluu sekoittua kylmäaineeseen ja kulkea sen mukana siellä kierrossa.

Isceon ja vastaavat ovat periaatteessa sitä 134:ää, mutta lisänä mm. propaania, jonka ansiosta se sekoittuu ja kuljettaa sitä mineraaliöljyä. Muuta eroa ei ole.

Jos käyttää puhdasta 134:ää pitäisi joko koko laitteisto huuhdella ja täyttää siihen ohjearvojen mukainen määrä esim. PAG 46-öljyä, tai jos haluaa helpommalla päästä, niin vaihtaa pelkän kuivaimen ja lisää siihen menevän määrän PAO-öljyä (+ sen normihävikin verran). PAO sekoittuu muiden öljylaatujen ja eri kylmäaineiden kanssa. Tämä vaihtoehto on aika turvallinen ja erittäin helppo tehdä.

Kaikkien tiivisteiden vaihto on aika työlästä, mutta osat eivät paljon maksa. Hyvällä tuurilla vanhat tiivisteet kestävät hyvin. Tai sitten ei. Sen PAO-öljyn pitäisi olla aika hellävarainen myös niiden vanhojen tiivisteiden kanssa.
Vastaa Viestiin