Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mjese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 02.10.2012 20:34

Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja Mjese »

Sattuipa taas ja pahaa pelkään...
112 CDI:n suuttimen pohjatiiviste petti n. 350 tkm kohdilla.
Ei muuta kuin purkamaan ja vaihtamaan osaa. Samalla meinasin, että kun koppa on auki, niin otampa kaikki suuttimet ja tarkastutan ne.
Jonkinlaisen työrupeaman jälkeen sain 2-4 suuttimet ylös, myös nokisen 3:n sylinterin.
Viimeinen tottakai alkoi haraamaan vastaan ja aikani touhuttuani rystyset hellänä, että laitan tuon lukituskappaleen väärinperin suuttimen alle ja kiristän ruuvia.
Tämä siksi, että lukituskappale näyttäisi olevan hieman toispuoleinen ja tuumasin, että se voisi nostaa suutinta ylös.

Eipä nostanut ja ruuvia aukaistaessa alkoi jäähdytysneste kohta pulputa. Parin tai vähän useamman kirosanan jälkeen totesin, että tämä oli tässä.

Nyt kun alkaa taas jotenkin suunnitelmat elämään päässä, niin muutama kysymys teille:

- lienee selvä, että kansi on entinen?
- kun näin, niin olisiko järkevämpää osta käytetty kone vai uusi kansi?
- kannen vaihto lienee melkoinen savotta, varmaankin kone pois nokalta?
- jos ja kun näin, niin kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

Eikä vit... yhtään..
eppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 18.07.2011 08:31

Re: Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja eppe »

Eihän se nyt entinen oo, kierreholkilla uus jenga siihen yköseen
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3695
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mjese kirjoitti:Sattuipa taas ja pahaa pelkään...
112 CDI:n suuttimen pohjatiiviste petti n. 350 tkm kohdilla.
Ei muuta kuin purkamaan ja vaihtamaan osaa. Samalla meinasin, että kun koppa on auki, niin otampa kaikki suuttimet ja tarkastutan ne.
Jonkinlaisen työrupeaman jälkeen sain 2-4 suuttimet ylös, myös nokisen 3:n sylinterin.
Viimeinen tottakai alkoi haraamaan vastaan ja aikani touhuttuani rystyset hellänä, että laitan tuon lukituskappaleen väärinperin suuttimen alle ja kiristän ruuvia.
Tämä siksi, että lukituskappale näyttäisi olevan hieman toispuoleinen ja tuumasin, että se voisi nostaa suutinta ylös.

Eipä nostanut ja ruuvia aukaistaessa alkoi jäähdytysneste kohta pulputa. Parin tai vähän useamman kirosanan jälkeen totesin, että tämä oli tässä.

Nyt kun alkaa taas jotenkin suunnitelmat elämään päässä, niin muutama kysymys teille:

- lienee selvä, että kansi on entinen?
- kun näin, niin olisiko järkevämpää osta käytetty kone vai uusi kansi?
- kannen vaihto lienee melkoinen savotta, varmaankin kone pois nokalta?
- jos ja kun näin, niin kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

Eikä vit... yhtään..
Jos se neste tuli sieltä pultin reiästä(kuten usein tulee) niin
ei tarvitse muuta kuin uuden pultin mihin hiukan kierrelukiteta ja taas toimii,
siis sitten kierre holkkki jos kierre hajosi mutta tosian yllensä jos sieltä pultin reiästä tulee nestettä niin on se puhki ja siihen tepsi kierre lukite

jos noita vaihto hommia niin kokokone vaihtaa
Mökkillä
'
Mjese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 02.10.2012 20:34

Re: Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja Mjese »

No toihan olisi melkein lottovoitto! Täytyy huomenna tarkastaa. Kierteet ovat kyllä kunnossa, mutta aika alkuvaiheessa alkoi jo tiukata ja sitten kuului ilkeä napsahdus. Sen jälkeen kyllä ruuvi meni pohjaan saakka. Jäähdytysnestehän ei varmaan voi muualta tullakaan, kuin kierteen pohjasta?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1307
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se kansi on aika ohkainen siitä kierteen kohdalta, ja jos pultin alle jää sontaa voi se jo puhkaista reiän vesitilaan. Liimaa vaan ja nippuun.
Mjese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 02.10.2012 20:34

Re: Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja Mjese »

Joo, tämä voisi olla selitys. Kunhan saan huomenna tapeltua sen suuttimen irti, niin pitää kokeilla pitkällä ohkaisella tikulla meneeko se vesitilaan. Ja tietty verrata syvyyttä muihin kierteisiin.
Muutama lisäkyssäri:

- nestettä meni tietty kakkossylinteriin, jossa ei ollut suutinta enää kiinni. Ne saa sieltä imettyä pois ja öljyt on menossa muutenkin vaihtoon. Mitään asioita ei varmaan tarvitse ottaa huomioon?
- Sitten tärkeämpi kysymys, millä nuo suuttimien reiät saisi parhaiten puhtaaksi? Pulloharjalla ja asetonilla?
- Pohja on varmaan tärkein juttu saada ihan puhtaaksi, olisiko siihen olemassa mitään työkalua myytävänä?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1307
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Suutinpohja kalvain mätänet esim myy sellaista. Kevyesti pyöräyttää sillä pohjan puhtaaksi, sylinteristä vedet paineilmalla mäkeen.
Muuten pulloharja yms. Sit kierteet puhtaaksi esim vanhalla suutinpultilla mihin teet laikalla pienen viillon mihin ryönä jää.
Mjese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 02.10.2012 20:34

Re: Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja Mjese »

Suuret kiitokset tiedoista, huomenna taas uudella innolla Viton kimppuun
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3695
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito W638 suuttimet ja sylinterikansi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Listaan vilä lisät että kastessa reilusti suutin rasavaa,
pulloharjaa tehokaampi on messinkinen suti mikä kiinni poraan tms




. .
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin