OM642 350 CDI termostaatin vaihto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
OM642 350 CDI termostaatin vaihto
S212 E350 kyseessä
Termostaatti alkaa olla kypsä. Miten sen vaihtaminen onnistuu? Mitä pitää purkaa edestä. Välijäähdyttimelle menevä turbon ALU paineputki pitänee irroittaa ainakin. Termostaatin alaruuvi on pitkä, eikä mahdu tulemaan pois, jos putkea ei irrota.
Miten putken saa löysättyä moottorin edestä? Pitääkö purkaa puskuri ja syyläri ensin?
Termostaatti alkaa olla kypsä. Miten sen vaihtaminen onnistuu? Mitä pitää purkaa edestä. Välijäähdyttimelle menevä turbon ALU paineputki pitänee irroittaa ainakin. Termostaatin alaruuvi on pitkä, eikä mahdu tulemaan pois, jos putkea ei irrota.
Miten putken saa löysättyä moottorin edestä? Pitääkö purkaa puskuri ja syyläri ensin?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Kun tuon termostaatin saa liikutettua sen verran irti, että pelkän termostaatin saisi vaihdettua, niin minkä valmistajan malli olisi täsmälleen samanlainen?
Minulla on jo 2 erillaista, mutta kumpikaan ei käy siihen. Ovat peräisin Autodocista
Tässä niiden numerot
Metzger 4006327. Jää rakonen, ei sulkeudu kokonaan. Sisältää myös kotelon, jossa ei ole lämpöelementtiä. Paikka sille on. Mutta on reikä on umpinainen. (OE-ref A6422002315, 92C)
https://www.autodoc.fi/search?keyword=4 ... %5B0%5D=94
Meat & Doria 92837.. Ja lämpöelementin reikä on liian matala, ei mene tarpeeksi syvälle. Lämpöelementti pitäisi katkaista tai poistaa. Lisäksi ehkä on hiukan eri kokoiset lautaset.
https://www.autodoc.fi/meat-doria/10508858
Minulla on jo 2 erillaista, mutta kumpikaan ei käy siihen. Ovat peräisin Autodocista
Tässä niiden numerot
Metzger 4006327. Jää rakonen, ei sulkeudu kokonaan. Sisältää myös kotelon, jossa ei ole lämpöelementtiä. Paikka sille on. Mutta on reikä on umpinainen. (OE-ref A6422002315, 92C)
https://www.autodoc.fi/search?keyword=4 ... %5B0%5D=94
Meat & Doria 92837.. Ja lämpöelementin reikä on liian matala, ei mene tarpeeksi syvälle. Lämpöelementti pitäisi katkaista tai poistaa. Lisäksi ehkä on hiukan eri kokoiset lautaset.
https://www.autodoc.fi/meat-doria/10508858
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Muistaakseni käytin omassa tuon välijäähylle menevän putken irti ja niin taitaa WIS sanoa että irroitettava, mikäli termarin meinaa vaihtaa. Omassani rail putket otti myös termarin koteloon kiinni. Sain termarin irti löysäämällä putkia ja varovasi nitkuttamalla.
Katoitko EPC:stä mikä on oikea osa autoosi? Noihin autodocin tms "vastaavuuksiin" en luottaisi. Alkuperäinen sopii varmasti
Voin katsoa EPC:stä varaosanumeron jos annat runkonumeron.
-jnes
Katoitko EPC:stä mikä on oikea osa autoosi? Noihin autodocin tms "vastaavuuksiin" en luottaisi. Alkuperäinen sopii varmasti
Voin katsoa EPC:stä varaosanumeron jos annat runkonumeron.
-jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
@pikachu
Niin se on, autodoc oma vastaavuustaulukko on väärin.
Orginaali, vanha, on tämä
Wahler A6422001615
Ja siitä on uusi versio: A6422002215
Itse alkuperäisen termostaatissa ei ole näköjään numeroa, (eikä siis ole tarkoitettu vaihdettavaksi?)
Autodoc hyllyt ovat näköjään muilta osin "ei oota".
Löysin tarvikkeen, joka pitäisi olla täydellinen koteloineen ja lämpöelementillä , n50€, eli tämä: A.I.C. 57953 , pitäisi sopia, OE numero vastaa orginaalia, mutta sitten sen näkee.
Helpottaisi, jos pelkkä termostaatti sopisi siitä. . Tullee ensi viikolla. Sitten näkee
KL tarvike maksaa n. 120€. Eikä ole hyllyssä heilläkään. Eivät myy hekään pelkkää termostaattia. Orginaali taitaa olla 230€
Onko WIS ohjetta, jos siitä selviäisi sen välijäähdyttimen purken irroitus etupäästä, jäähdyttimen välistä?
Niin se on, autodoc oma vastaavuustaulukko on väärin.
Orginaali, vanha, on tämä
Wahler A6422001615
Ja siitä on uusi versio: A6422002215
Itse alkuperäisen termostaatissa ei ole näköjään numeroa, (eikä siis ole tarkoitettu vaihdettavaksi?)
Autodoc hyllyt ovat näköjään muilta osin "ei oota".
Löysin tarvikkeen, joka pitäisi olla täydellinen koteloineen ja lämpöelementillä , n50€, eli tämä: A.I.C. 57953 , pitäisi sopia, OE numero vastaa orginaalia, mutta sitten sen näkee.
Helpottaisi, jos pelkkä termostaatti sopisi siitä. . Tullee ensi viikolla. Sitten näkee
KL tarvike maksaa n. 120€. Eikä ole hyllyssä heilläkään. Eivät myy hekään pelkkää termostaattia. Orginaali taitaa olla 230€
Onko WIS ohjetta, jos siitä selviäisi sen välijäähdyttimen purken irroitus etupäästä, jäähdyttimen välistä?
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
No jotainhan siitä joutuu purkamaan ympäriltä että sinne edes näkee ja sorkat mahtuu väliin. Tuo yksi ruuvi siinä termarin kohdalla sitä pitelee myös. Saako sen irrottamalla kammettua vähän lisätilaa?
En tuosta mallista tiedä, mutta arvelen siellä olevan samankaltainen resonaattoripönttö kuin vanhemmassa möllissäkin ja sen alla coolerin letku samanlaisella pantaklipsillä kuin ylävesiletku termarin kotelossa, isompi vain. Y-haara irti päältä ensin. Jaa niin, oli siellä alempanakin kiinnitysruuvi lohkoon, suunta edestä. Siellä resonaattorin paikkeilla. Se on kiva purettava kun mihinkään suuntaan ei ole tilaa.
Turbostahan se irtoaa vetämällä, välissä on O-rengas, joka syytä varata valmiiksi, ettei jää ahtovuotoa.
En tuosta mallista tiedä, mutta arvelen siellä olevan samankaltainen resonaattoripönttö kuin vanhemmassa möllissäkin ja sen alla coolerin letku samanlaisella pantaklipsillä kuin ylävesiletku termarin kotelossa, isompi vain. Y-haara irti päältä ensin. Jaa niin, oli siellä alempanakin kiinnitysruuvi lohkoon, suunta edestä. Siellä resonaattorin paikkeilla. Se on kiva purettava kun mihinkään suuntaan ei ole tilaa.
Turbostahan se irtoaa vetämällä, välissä on O-rengas, joka syytä varata valmiiksi, ettei jää ahtovuotoa.
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Auttaisko tämä kuva, pitäis olla W212 ahtoputki. Näyttää olevan O-rengaskiinnitys myös resonaattoriin, mutta siellä on kiinnityspaikkoja mutkasta alas.
Todennäköisesti resonaattorin kiinnityksen joutuu vähintään löysäämään joka tapauksessa, että saa liikevaraa.
Todennäköisesti resonaattorin kiinnityksen joutuu vähintään löysäämään joka tapauksessa, että saa liikevaraa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Kumpikin putken sivuhaara on kyllä laitettu piruuttaan vaikeuttamaan omatoimisia huoltoja. Eka estää polttoainesuodatin vaihdon ja toinen termarin. 2009 mallissa ei moisia sivuhaaroja ole.
W212 E350cdi
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Joudut löysämään putken kyljestä tuon torxin ja putken alapäässä on ns. "mixing chamber", parilla E-pultilla kiinni. Tuo koppahan tuosta koneen edestä luonnollisesti ensimmäisenä irti. En lähtisi tuota putkea irrottamaan tästä pöntöstä kun ei tahdo yleensä ilman väkivaltaa ja kiroilua irrota. Ilmansuodattimet ottaa löysälle niin tuo Y-haara menee huomattavasti helpommin paikoilleen.
Volvo V90 2019 käyttis
W126 280 1983 projekti
Eksät
W212 350 CDI 2009
W203 220 CDI 2007
W203 180 2001
W126 280 1983 projekti
Eksät
W212 350 CDI 2009
W203 220 CDI 2007
W203 180 2001
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Alapään varaosa kuvasta löytyy 450 Noise Damber to Charge Air Line Left. Auttaako se riittävästi, että saa Turbon putkea siirrettyä hiukan, jos ruuvin 500 irroittaa?Ulmis kirjoitti: ↑Ke 28.10.2020 20:41 Joudut löysämään putken kyljestä tuon torxin ja putken alapäässä on ns. "mixing chamber", parilla E-pultilla kiinni. Tuo koppahan tuosta koneen edestä luonnollisesti ensimmäisenä irti. En lähtisi tuota putkea irrottamaan tästä pöntöstä kun ei tahdo yleensä ilman väkivaltaa ja kiroilua irrota. Ilmansuodattimet ottaa löysälle niin tuo Y-haara menee huomattavasti helpommin paikoilleen.
Pystyykö sen irroittamaan ilman auton etupään purkamista?
Tarvisiko irroittaa myös 520 pultti, joka pitää kiinni 510 klemmaria?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Pelkkä termostaatti vaihdettu. AIC 57953 termostaatti sopii alkuperäisen tilalle. 92C. Vaihto onnistuu turbon ALU-putkea irroittamatta. Ei kyllä voi suositella. Helpottaisi työtä, jos vaan putken saisi irti
Itse termostaatissa ei ole mitää koodia, millä pelkän termostaatin voisi ostaa. Jos joku sellaisen löytää, voi sen kertoa tänne.
Pitää vielä etsiä ohje ALU-putken irrottamiseksi, kun näyttää hiukan hikoilevan alapäästä öljyä.
Muutama kuva (Klikkaa kuvia)
AIC koko termostaatti koteloineen
Orginaali ja AIC tarvike
AIC Termostaatti asennettu orginaalin koteloon
Letku klemmarin irroitus työkalu
Polttoaine letkuun piti vaihtaa klemmari, kun tila ei riitä alkuperäisen klemmari kiinnittämiseen
Polttoaine paluulinjan liittimen sokka varmistettu narulla
Mercedes ME Adapter näyttö termostaatin vaihdon jälkeen
Itse termostaatissa ei ole mitää koodia, millä pelkän termostaatin voisi ostaa. Jos joku sellaisen löytää, voi sen kertoa tänne.
Pitää vielä etsiä ohje ALU-putken irrottamiseksi, kun näyttää hiukan hikoilevan alapäästä öljyä.
Muutama kuva (Klikkaa kuvia)
AIC koko termostaatti koteloineen
Orginaali ja AIC tarvike
AIC Termostaatti asennettu orginaalin koteloon
Letku klemmarin irroitus työkalu
Polttoaine letkuun piti vaihtaa klemmari, kun tila ei riitä alkuperäisen klemmari kiinnittämiseen
Polttoaine paluulinjan liittimen sokka varmistettu narulla
Mercedes ME Adapter näyttö termostaatin vaihdon jälkeen
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
edit:
ps. En itte enää koskaa laita ruuviklemmareita polttoaineputkiin. Viiminen kerta päätyi siihen että vuotava suodattimen liitos pehmensi alla kulkevan jäähdytysletkun ja sai aikaseks vuodon. Pelkästää puristettavaa klemmaria enää.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Eli periaatteessa onnistuu vaihtaa irroittamatta tuota koppaa. Miten tuo itse termostaatti on kiinni tuossa kopassa? Entä järjestelmän ilmaus onko siinä mitään ihmeellistä?
Ja mistä ostit tuon tarvike termostaatin?
Ja mistä ostit tuon tarvike termostaatin?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Ensin jäähdytysnestettä pois täyttösäiliöstä n.2L ( esim öljyn imuvaihtaja). Ei tarvitse tyhjentää ala propusta.
Polttoaine letkun saa irti tuolla Biltema työkalulla.
Paluulinjan T liitin on kiinni U-sokalla. Varo hukkaamasta. Laitoin itse narun, niin ei häiviä. Sokkaa kannattaa kiristää myös. (Asennuksessa sokka ensin paikoilleen. Sitten T-liittimen voi painaa takaisin, naksahtaa, kun napauttaa hiukan.)
Termostaatin takimmainen ruuvi on hankalassa paikassa aukaista. Tarvii torx hylsyä (tai 8mm hylsy) ja nivel ristikkoa. 8mm(torx?) (räikkä-)lenkkiavain on myös hyvä.
Polttoaine linjan putkea pitää hiukan taivuttaa ruuvin edestä pois.
Termostaatti on painettu kuvassa näkyvällä sangalla kotelon väkäsiin. Jouset on aika tiukat. Nippusiteillä voi avustaa kiristämällä jousea. Termostaatti tulee sitten vetämällä pois. (Hiukan on tahmea sovitus).
Ilmausta ei tarvita, kaadoin jäähdytys nesteen vaan säiliöön.
Ostin tämän. (Jos joku tietää pelkän termostaatin numeron, tänne tietoa!)
https://www.pkw-teile.de/en/aic-thermos ... 953/189290. Kuljetus kesti viikon.
Google löytää myös.
Polttoaine letkun saa irti tuolla Biltema työkalulla.
Paluulinjan T liitin on kiinni U-sokalla. Varo hukkaamasta. Laitoin itse narun, niin ei häiviä. Sokkaa kannattaa kiristää myös. (Asennuksessa sokka ensin paikoilleen. Sitten T-liittimen voi painaa takaisin, naksahtaa, kun napauttaa hiukan.)
Termostaatin takimmainen ruuvi on hankalassa paikassa aukaista. Tarvii torx hylsyä (tai 8mm hylsy) ja nivel ristikkoa. 8mm(torx?) (räikkä-)lenkkiavain on myös hyvä.
Polttoaine linjan putkea pitää hiukan taivuttaa ruuvin edestä pois.
Termostaatti on painettu kuvassa näkyvällä sangalla kotelon väkäsiin. Jouset on aika tiukat. Nippusiteillä voi avustaa kiristämällä jousea. Termostaatti tulee sitten vetämällä pois. (Hiukan on tahmea sovitus).
Ilmausta ei tarvita, kaadoin jäähdytys nesteen vaan säiliöön.
Ostin tämän. (Jos joku tietää pelkän termostaatin numeron, tänne tietoa!)
https://www.pkw-teile.de/en/aic-thermos ... 953/189290. Kuljetus kesti viikon.
Google löytää myös.
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Tulipa nopea vastaus!
Mulla näyttäis olevan tuo ALU putki ja ja polttoaine linjat aivan erilaiset (enemmän tilaa)
Mulla näyttäis olevan tuo ALU putki ja ja polttoaine linjat aivan erilaiset (enemmän tilaa)
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Tuohan on mukava mutta välttämätön haitake kun vaihtaa polttoainesuodattimen. Vartin homma venähtää helposti puoleen tuntiin.TPLtre kirjoitti: ↑La 24.10.2020 14:37 Auttaisko tämä kuva, pitäis olla W212 ahtoputki. Näyttää olevan O-rengaskiinnitys myös resonaattoriin, mutta siellä on kiinnityspaikkoja mutkasta alas.
Todennäköisesti resonaattorin kiinnityksen joutuu vähintään löysäämään joka tapauksessa, että saa liikevaraa.
W639 2013 116 CDI Vito linja-auto
S212 2012 350 CDI 4Matic
W203 2003 T 270 CDI
MB 9.6 1719 neliveto, nosturi ja vinssi 1981
Chrysler Windsor 1960, museokilvissä
Fordson Major Manuel 1961
Riukuvammas/Fordson Major 1956
S212 2012 350 CDI 4Matic
W203 2003 T 270 CDI
MB 9.6 1719 neliveto, nosturi ja vinssi 1981
Chrysler Windsor 1960, museokilvissä
Fordson Major Manuel 1961
Riukuvammas/Fordson Major 1956
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Resonaattoreitahan ne oksat ovat ja kai niille jokin tekninen syykin löytyy, vaikka laittaa kyllä miettimään että piruillessaan ovat ne sinne laittaneet. Mutta ei OM642 vielä paha ole, OM651:ssä insinöörihuumori on viety ihan uudelle tasolle. Mitä olen kavereiden moottoreita katsellut.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM642 350 CDI termostaatin vaihto
Äänet lienee tässä se syy josku on jotain ihan oikeitakin syitäTPLtre kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 15:45 Resonaattoreitahan ne oksat ovat ja kai niille jokin tekninen syykin löytyy, vaikka laittaa kyllä miettimään että piruillessaan ovat ne sinne laittaneet. Mutta ei OM642 vielä paha ole, OM651:ssä insinöörihuumori on viety ihan uudelle tasolle. Mitä olen kavereiden moottoreita katsellut.
Mökkillä
'
'