W126 2,6 M103 ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eetuurr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 16.04.2018 15:11
Paikkakunta: Tampere

W126 2,6 M103 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja eetuurr »

Tere!
Ostin tuommosen entisen murheenkryynin eli käyntivikasen w126sen. M103 2,6litrasella moottorilla. Auto toiminut viimeksi 2014 jolloin ruvennut temppuilemaan. Päästöt pielessä ja kulutus suuri. Lopulta auto ei edes lähtenyt käymään.
Autoon vaiheltu puolaa,virranjakajaa, bensapumppu+suodatin, suuttimet, lämpötila-antureita yms entisen omistajan toimesta. Viimeisimpänä entinen omistaja purkanut määräjakajan ja sinne vaihtanut o-renkaita jotka olleet katki (?). Kokeilin itse vielä toisesta m103 koneisesta uutta bensanpaineensäädintä. Mutta edelleen kun määräjakajaa ei paineista startatessa auto lähtee pitkän starttauksen (kaasu pohjassa) jälkeen käymään, käy n. 5-15sek "normaalisti" ja sammuu. Jos määräjakajaa paineistaa normaalisti (bensapumpun rele paikallaan) auto starttaa mutta ei edes lupaa. Eli ainakun määräjakajaa paineistaa auto ei edes lupaa käymään. Mutta kun pyöräyttä pumppua vain hetken esimerkiks releen ohittamalla hyppyjohdolla ja odottaa 2min niin auton saa kaasupohjassa startatessa vähäksi aikaa käymään. Kokeiltu lisäksi eri yj-relettä sekä bensapumpun relettä tuloksetta. Kokeilin myös ilman yj relettä käymään, ei edes lupaa. Kierroslukumittari ei pelaa kun auto lähtee käymään mutta johdot ainakin sytty-yksikölle on bensapumpun releeltä ehjä (vihreä-keltainen)
Kellään ideaa mistä lähtisi vikaa tutkimaan?
-Eetu
W202 M111K & M111
W126 OM603
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 2,6 M103 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tukehtuu bensaan. Siltähän tuo vaikuttaa. Ovatko tulpat märät starttauksen jälkeen? M103 on aika herkkä tälle, ei tarvitse olla edes "tippuvan" märät. Katkenneet o-renkaat määränjakajassa kielii, että autoa yritetty käyttää jollain etanolilla tms. sopalla, josta kumiseos ei ole tykännyt. On voinut aiheuttaa paljon muutakin sotkua. Jonkun tee-se-itse miehen purkama ja kasaama määränjakaja on jo lähtökohtaisesti arveluttava. Määränjakaja vaihtoon ja sitä ennen koko bensalinjaston huuhtelu.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin