LSD perän korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Alotanpa uuden topicin...

Tarkotus ois tuohon pystäriin rempata w116:sta peräisin oleva 210mm LSD perä, 3.06 välityksellä. Huonosti on kitkalevyjä missään myynnissä, varsinkaan mersun omia. Racing Diffs myy kyllä tuohon sopivaa settiä, joka siis käy kaikkin "kunkkuperiin", kun nuo 210mm sisuskalut kaiketi samat aina w116:sta w124 e500:seen asti. Hinta kitkalevyillä n. 250e. Siihen sitten poskilaakerit ja pinionille omat, + tiivisteet ja lommahdus krymppi jne, jotka ei nyt hirveitä maksa, laakerit kylläkin.

Se alkoi ihmetyttään, kun w116 speksi sanoo että staattinen pitomomentti pitäisi olla välillä 25-35nm, ja sitten uudempi speksi sanoo w126:lle että 80-180nm. Noh, eihän siinä mitään, jos perä olisi rampillista mallia, mutta kun aukasin tuon perän niin eihän siinä mitään ramppia edes ole..? :shock:

Eli perä pitää shimmata pitämään tuo speksin staattinen momentti, mutta jos käy niin että pyörä lipsahtaa ja yksi rengas ottaa enemmän kiekkoja niin sehän on aina kerrasta selvä tuo kitkapakka..

Tämä ihmetyttää, että ompa tosiaan surkeasti tehty tuo mersun LSD... :think:

Quaifei myy tuhonkin sopivaa torsenia, mikä olisi voittajan valinta, mutta köyhälle ulottumattomissa. Toisaalta, laskeskelin että tuo perän remppaus maksanee vähintään sen 500e, jo pelkästään nuo kuluvat osat uusimalla. :crazy:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja JPM »

Mielenkiintoinen projekti. ZF:n lukko siellä kuitenkin on? Saisiko esijännitetyn tilalle rakennettua rampillisen? Quaife voi kyllä tulla lopulta halvemmaksi.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mulla on kans pöydällä levällään W126 LSD perä. Kitkat näyttää visuaalisesti ihan hyväkuntoisilta ja tuon pienen esijännityksen palauttamiseksi riittänee kun uusii "pikkurattaiden" laakerikupit. Kun miettii miten tuo LSD lukko läytännössä toimii, niin ei se nyt varmaan ihan niin herkkä ole sulamaan käsiin...Itse olen järkellyt että pienen esijännityksen myötä voimat vetarin rattaiden (joiden takana kitkalevyt on) ja pikkurattaiden välillä kasvaa sen verran että pikkurattaat ja vetarin rattaat "hylkii" toisiaan josta seuraa paine kitkalevyille. Sitten kun mennään pidon yli niin toi "hylkimisestä" tuleva paine katoaa ja kitkalevyjen pitopaine lähes poistuu... silloin ne ei myöskään kovalla paineella kuori itteään piloille. Eihän tämä missään tilanteessa pitovoimaltaan vastaa ASD lukkoa jota ulkoisella hydraulipaineella pakotetaan.

Isto95 omassa W123 topicissaan myös kasasi tuollaisen perän.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

En tiedä mikä lukkoyksikkö se lopulta on... Mutta eihän tuohon rampillista saa mitenkään, jossei jostain löydä koko yksikköä uutta mikä sopii paikalleen, jota kyllä ihmettelen...

Onkohan näitä vanhempia, siis gen 1 w126 asti olevia periä asd:nä..? Siis isorunkosia, kun ASD vaatinee oman kuorensa myös.

Mjaa, empäs osaa sanoa... Jotenkin ajattelisi että niiden pikkurattaiden läpi ei edes mene voimaa, niin kauan kuin lukko toimii. Sitten vasta kun pyörät alkaa pyöriä eri nopeutta, niin se momentti menee pikkurattaiden kautta..? :think:

Lisäksi, tuossa ei taida olla mitään jousilevyjäkään, mitkä sitä levyjen painetta lisäisi, eli pelkästään tuo kasauksen shimmaus..? En ole vielä ehtinyt perää kokonaan purkamaan, näytti vain äkkiseltään siltä että jousia ei ole. Ja jos niitä ei ole, niin kun levyt kuluu yhtään, niin se esijännitys romahtaa kun välys kasvaa vähänkin. Mulla ainakaan sitä esijännitystä ei tuossa perässä ole käytännössä yhtään.

Periaatteessa tuo perä toimii samallalailla kuin ASD, silloin kun porukka laittaa niitä rasvanippa virityksiä... Joka ei kyllä ole kestävä tapa, sillä siinä ainakin käy juuri niin että jos kerran pääsee kunnolla rengas pyörimään lujaa niin kitkapalat on entiset.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Menee nyt pahasti jo off-topic alkuperäisestä, mutta lukkoon liittyen kuitenkin. Itsellä ei ole vielä metriäkään ajokokemusta LSD: vaikutuksen alaisena :). Olis kiva jos joku käyttökokemusta omaava kommentoisi. Mutta olen ainaki kuvitellut seuraavia asioita joissa toiminta ja sen mekanismi poikkeaa hyvinkin paljon LSD ja ASD välillä.
Eli olettaisin että normi tilanteessa esin autolla käännyttäessä LSD ei juuri pistäisi hanttiin, kun koneelta ei samanaikaisesti olla käskyttämässä kaakkeja maantiehen. Kuten ei myöskään ASD, koska ei ole ohjattu päälle. Mutta "rasvanippa ASD" taas pistää kovemmin vastaa koska kitkoissa isompi puristusvoima.

Olettaisin myös että jos LSD perän kanssa toinen pyörä on sileällä jäällä ja toinen pyörä sulalla/pitävällä ei LSD ole juuri mitään hyötyä. Oikein mikään ei aktivoi lukkoa, koska jäällä oleva pyörä sutii liian helposti... ASD taas hydrauliikka järjestelmä pakottaa lukon toimimaan joten se toimii tässäkin tilanteessa.

Taas omana kuvitelmana rakennetta miettiessä se missä tilanteessa LSD taas toimii on, että molemmat pyörät on suht pitävällä alustalla. Jos tässä lähtee muodostumaan tilanne jotta vähemmän pitävä pyörä alkaisi lyödä tyhjää ja pyöriä lujempaa (nopeus tuplaantuu jos toinen pyörä jäis paikalleen) tulee jo huomattavia voimia hammaspyöriin vetarien päissä / pikkupyörät. Ja johtuen hampaan profiilista alkaa voima työntää vetarin rattaita ulommas pikkupyöristä josta seuraa puristusvoimaa kitkalevyille, jotka on näiden vetarin rattaiden selän takana.

Eli LSD on mielestäni sellainen "kuivankelin" lukko, joka auttaa hyödyntämään ison ja tehokkaan moottorin voiman/väännön käyttämisen molemmilla takapyörillä. Ei missään viiva lähdössä vaan eleettömän oloisen luxus Mercedeksen pitää autobahnan rampilta eleettömästi (viivaa piirtämättä) kiihtyä paikkakuntien väliseen risteilynopeuteen jossa tavallinen kansa volsuineen pääsee nauttimaan lähinnä kauniista takavalojen ja kylkilinjan designista :)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kyllä se LSD:n esijännitys auttaa myös liukkaalla, siirtäen esijännityksen verran momenttia (vähintään) sinne pitävälle.
Torsen-tyyppinen pyrkii siirtämään ENEMMÄN momenttia pitävällä puolelle...
Eroja on näissä kovasti.

Yhtä kaikki, nimenomaan talvella näen ison hyödyn.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Se alkoi ihmetyttään, kun w116 speksi sanoo että staattinen pitomomentti pitäisi olla välillä 25-35nm, ja sitten uudempi speksi sanoo w126:lle että 80-180nm. 
No väittäisin kyllä että se talvihyöty ei kuitenkaan varmaankaan tule LSD perässä suoraan tuosta esijännityksen momentista. Toihan on auton liikuttamiseen nähden ihan olematon... mutta ehkä se momentti kasvaa aika nopeasti kun hammapyörien keskenäiset voimat alkaa antaa lisäpuristusta kitkoille...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Hmm, kun BMW LSD on juurikin sellainen kiristyvä, jossa on ensin staattinen pitomomentti, ja sitten se pikkurattaiden ristikko on sellainen että se pääsee tietyn rampin mukaan liikkumaan ja silloin lykkää noita kitkapakkoja kiinnippäin (erilainen sisärakenne kokonaan). Samoten erilaiset torsenit (saattaa olla myös esijännitys) toimii niin että läpimenevä momentti kiristää lukkoa.

Minun nähdäkseni tuo merun LSD ja ASD rasvanipalla kirittynä on tismalleen sama asia. Riippuu vain siitä esijännityksestä (LSD shimmaus) ja ASD paineesta. Tuo w116 speksi, 25-35nm on kyllä täysin oleman staattinen momentti, sitten taas tuo w126 on jo paremmin alueella. Talvi ajoon molemmat sopii oikein hyvin, kun momenttia ei pidon takia juuri koskaan tule paljon.

Tuosta pikkurattaiden momentista en tosiaan tiedä... Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa tuolla hylkivällä kosketuksella, mutta että onko se voimavektori edes jossain määrin sen suuntainen että lykkää vetarien rattaita aksiaalisesti ulospäin, niin en kyllä osaa sanoa näin äkkiseltään.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Tähän vielä lisäisin, että äkkiä ajateltuna, eikös se ole niin että nuo pikkurattaat voi ottaa vaikka kokonaan pois, jos ajetaan alle staattisen pitomomentin rajan...? Mutta sitten kun se momentti ylitetään, ja levyt lipsahtaa, päädytään liikekitkan alueelle ja pito huononee levyillä, mutta jotain voimaa menee sieltäkin läpi. Sitten se pikkurattaiden läpi menevä on tuo koko perän momentti - kitkalevyjen läpi menevä. Sitten tuosta jäljelle jäävästä momentista muodostuu se hylkivä voima, ja sen jokin komponentti osoittaa vetarin rattaita kohden aksiaalisesti, joka sitten kiristtää lukkoa. Mutta jotenkin tuntuisi että tuo lopullinen voimavektorikomponentti on hyvin pieni..?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tuossa MB LSD perässä ei ole kitkapakoilla mitään puristusta tai kitkaa jos pikkurattaat ottaa pois. Eli ei liikkuisi mihinkään... Pikkurattaat kun laittaa paikallen tulee puristusta levyille. Tästä syystä jo vaihtamalla laakerikupit pikkurattaisiin saa puristusta palautettua. Tuosta rakenteesta johtuen itse olen vaan päätelly että toi hammasprofiilin muodosta tuleva "hylkiminen" olis se juttu millä perä lukottaa lisää tilanteessa kun sinne alkaa muodostua voimia. Eli ei rauhallisessa kaarreajossa vaan silloin kun annetaan woiman puhua :)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Hage »

Lainaan topikkia, onko kenelläkään tietoa mikä firma Suomessa oikeasti osaisi tämmöisiä perämurikoita korjata? Itellä SEL:ssä ASR-perä ja mietin näin etukäteen että jos tuokin alkaa tuottamaan metallipurua sisällensä.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Voimansiirtopalvelu Särkikoski ainakin osaa.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mjoo, länsimaisen kulutusjuhlan ja mainonnan uhrina ostin eilen racing diffs:ltä kitkalevysetin tohon w116 210 perään, ja clas ohlsonin poistomyynnistä löyty vielä jumalaista mustaa Hammeritea. Josko se siitä talven aikana kaasaantuisi.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Noniin, tähänkin asiaan päivitystä...

Eli, nyt sain aikaiseksi purkaa tuon perän. Jonkun verran piti tehdä työkaluja ja muokkailla vanhoja.

Kitkalevyt oli tosiaan kuluneet, ja tasauspyörästön pikkurattaiden selkäpuolelta oli ne muoviset prikat häipyneet. Muuten kaikki osat oli oikein hyvässä kunnossa. Nyt jo ehdin hiekkapuhaltaa kuoret, poskilaakerien pukit ja kardaanin laipan, sekä maalata nuo osat.

Stefat, kaikki tarvittavat o-renkaat sekä "lommahdus holkki" ja laipan mutteri löytyi aika sopivasti KL-varaosista. Myös pikkurattaiden selkäpuolen prikat löytyi KL varaosilta, ja nuo uudet ovat siis metalliset (A 140 353 01 24). Tosin, laakerit tuohon perään oli KL:stä ihan naurettavan hintaset, 500e kierros... Päädyin tilaamaan numeroiden perusteella Suomen Laakerikeskukselta Koyot, koko kierros 150e. Tässä vielä laakerien numeroita, jos joku niitä sattuis tarvitteen:

Poskilaakeri (2kpl):
Ulkokooli: K-LM806610
Sisäkooli: K-LM806649

Pinjonin isompi laakeri:
Ulkokooli: K-M802011
Sisäkooli: K-M802048

Pinjonin pienempi laakeri:
Ulkokooli: KM86610
Sisäkooli: KM86649

Ongelmaa on myös tuon Racing Diffs kitkapaketin kanssa. Ensinnäkin, orkkis perässä on kummallakin puolen paksu, yksipuoleinen kitkalevy (tämä siis tehtaan shimmi, perästä riippuen eri paksuuksia..) minulla se oli 3,5mm. Tätä levyä ei voi korvata Racing Diffsin osilla, koska boorituksen lopussa on koneistuksen päättymisura, ja tuo levy tosiaan pitää olla aika paksu että se "yltää" uran yli poskirattaan boorille. Itse kitkalevyjä on 4kpl puolellaan, ja välilevyjä siten 5kpl. Racing diffsin paketissa tuli 12kpl kitkapaloja, sekä 8kpl välilevyjä... Eli kovin väärä määrä.

Tässä vielä kitkapakan mittoja:
Alkuperäisten (käytettyjen) kitkalevyjen mitattu paksuus 1,79mm
Alkuperäisen (käytettyjen) välilevyn mitattu paksuus 1,05mm

Racing diffsiltä tulleiden levyjen mitat:
Kitkalevyt 1,64mm
Välilevy 2,01mm

En ole vielä ehtinyt kokeilemaan tuota shimmausta, että miten saan staattisen pidon oikealle hehtaarille, mutta ajattelin kokeilla vanhoilla välilevyillä, joista korvaan vain yhden uuteen. Sitten uudet kitkalevyt -> tästä pitäisi tulla pari kymppiä paksumpi paketti. Tavote olisi saada preload likelle sitä 160nm, mikä on se mersun ohjeen (W126) mukainen yläarvo.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja moska »

Nuista hammasrattaiden profiilista puhuttaessa tuli mieleen 1/8 rc 4wd maastoautot. Niihinkin oli saatavilla thorsenia ja ainakin niiden "aggressiivisuuteen" vaikuttaa pikkuratas parien välinen hammaskulma.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Voishan sinne laittaa pari lautasjousta paksum shimmin tilalle, saisi esijännityksen pysymään pidempään kun jousikuorma ei niin äkkiä muutu vaikka pakka vähän kuluu.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

MJPfin kirjoitti: Su 19.12.2021 17:00 Voishan sinne laittaa pari lautasjousta paksum shimmin tilalle, saisi esijännityksen pysymään pidempään kun jousikuorma ei niin äkkiä muutu vaikka pakka vähän kuluu.
Hmm :think: ajattelitko niin että kasattuna olis lautasjouset täysin puristuneena? Ja sitten kulumisen myötä ne kuitenkin pitäis paremmin esijännitystä... melkein ne kai pitäisi olla täysin puristuneena jotta kitkat sitten lukottaa kunnolla kun pikkupyörien kautta alkaa tulla voimia. Va perustuuko tälläses LSD:s lukottaminen siihen ylipäätään, että perän pikkupyörien kautta voimaa välittyes ne hammasprofiilin kautta käytönnös puristaa vetarin puolella olevaa hammasratasta lujemmin kitkalevynippia vasten...?

Mielenkiinnolla seurataan tätä säijettä kun on ittelläkin tommonen perä osina tallinpöydällä. Kuoret olis siin vieressä olleet maalattuna 4 vuotta ja muutkin osat kaiketi jo ostettuna :)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Osassa noista se kartiohammaspyörien poikkeuma puristaa lukkoa läjään ja jousivoima on esijännityksenä.
Silloin lukko lukittuu varmemmin kun pito vähenee toiselta pyörältä.
Osissa on taas ne rampit mitkä lukitsee kun pikkupyörät pyrkii kiertymään kotelossa.

Mutta joo lautasjousilla saa sinne kohtuullisen esijännityksen ja se pitää vaikka osat kuluu, ja hammaskosketus puristaa lukkoa silti vaikka joutuukin jousta vasten ensin puristamaan mutta siellä on se esijänitys kuitenkin mitä ilman jousia sitten ei lainkaan ole kuluneessa.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nyt sain ton perän kasaan.. Jotain tosta prosessista kertoo se, että kun sain perän kasaan tolla ikäänkuin 0,3mm (per puoli) paksummalla kitkapaketilla niin hypin metrin varren päässä ku perä oli viilapenkissä kii, ja en saanu luistamaan... Noh, sitte lukkoyksikkö uudestaan auki ja vaihdoin shimmejä niin että oli 0,1mm puolellaan enemmän puristusta kun kuluneilla orkkis osilla. Tämä piti 50Nm. Sitte shimmasin noiden puoleenväliin ja pito on nyt n. 130Nm. Pito ei ole tasainen, vaan niin että kun lukkoyksikkö on viilapenkissä pultattuna ja toista vetaria (tumpista tehty "erikoistyökalu") yrittää pyörittää momenttiavaimella, 120Nm niin vain pikkurattaiden hampaiden välin verran pyörähtää. Sitte ku o 130Nm avaimessa, niin se menee joidenkin hampaiden yli, ja sitte kun on 140Nm niin pyörii joka hampaasta yli avaimen naksahtamatta.

Mutta siis tuntuma tossa on sellanen jumputtava, mikä on loogista kun ajattelee että pikkurattaat on harvahampaiset ja aina tietyssä kohtaa ne painaa enemmän levyjä kasaan, kunnes "lipsahtaa" seuraavaan hammasväliin.

Joka tapauksessa, 0,1mm shimmillä saa joko liian tiukaksi tai liian väljäksi. Tarkkaa puuhaa. Nyt seon toi n. 130Nm, saa nähä miten se sit toimii kesällä.

Se jousilevy vois olla hyvä kulumista ajatellen, mutta sitten jos ajattelee että pikkurattaat painaa vaan sitä jousta kasaan, niin todellinen pito on pienempi sitten ku momenttia on enemmän ku toi pelkkä staattinen. Paras tohon lie se sellanen jousipakka mikä tulee poskirattaiden väliin... Ite hommaan sellasen sitten jos tuo ei nyt toimi tuollaisenaan.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mittasitko öljyttynä LS lisäaineistetulla litkulla lukon momenttia?
Mulla on siinä itse tehdyssä jousipaine kokoajan päällä ja puristaa vetarien rattaita pakkoja vasten, lisää puristus tulee sitten siitä mitä rattaat pyrkii erkanemaan toisistaan.
Malliin jenkkien perät, eaton yms levylukot.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Siis tuo 130Nm on mitattu niin että kaikki osat lilluu LSD öljyssä (motul gear competition 75w140), pitäisi olla hyvin likellä totuutta.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: LSD perän korjaus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Näin arvelin mutta ajattelin kysyä tarkennusta.
Eiköhän tuo taas hetken pidä, kunnes kuluu enemmän. Aika pienellä välyksellä saa näköjään pelata.
Vastaa Viestiin