W163 automaatti loota..aapuuva

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Riina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 14.04.2019 20:45

W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja Riina »

Missä vika?

Eli ajokki on vm.2003 ML400 ja mittarissa 400 000km.
Vedän tuolla hevoskoppia jonkun verran. Tämä päätti sitte eräänä päivänä että 3 isompaa pykälää ei laiteta silmään. Tuolloin olin ajanut noin 30km, lähtiessä kaikki vaihteet toimi. Vajaan tunnin sai huilata ja matka jatku, aluksi oli taas kaikki vaihteet pelissä mutta kilometrit kun lisäänty niin risteyksen jälkeen kolmonen oli taas suurin.

Auto telakalle ja öljyn vaihtoon (66tkm oli ajettu niillä ööleillä). Uusittiin johdinlevy, pistoke, suodatin, kyl venttiili ja febin mb öljyt.
Tarkoitus oli että ajaa noilla öljyillä hetken ja vaihtaa sitten vielä kerran uudestaan.

Loota toimi kuin unelma, vaihtaa nätisti ynm.
Kunnes nappasin tänään kopin perään. Noin 20km pääsin ja sitten nakkasi 5 pois silmästä ja veti vain nelosella. Kepistä vaihto kyllä 5 mutta piti vain hetken. Teki tuota samaa myös vuosi sitten mutta vain hetkellisesti huudatti nelosella, nyt ei sitä 5 halunnut ollenkaan. Risteysten jälkeen kyllä vaihto suht nöyrästi isompaa mutta ehkä hiukan pitkään venytti.

Onko sille nyt jäänyt muistiin ne edelliset veto retket että kierroksia pitää olla vai mikä ihme tässä nyt mättää? Ja onko muilla kokemuksia tälläsestä kun vetelee kärryä perässä?
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Öljynlämmön nousu saattaa tehdä tuota. Lähtisin hakemaan syytä jäähdyttimen suunnalta.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5203
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kyllä mulla meni väykyn 5G ihan sekaisin kun löin kärryn perään missä syti äärivalo maahan. Tarkista kärryn sähkön.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Riina kirjoitti: Ti 27.10.2020 17:50 Missä vika?

Eli ajokki on vm.2003 ML400 ja mittarissa 400 000km.
Vedän tuolla hevoskoppia jonkun verran. Tämä päätti sitte eräänä päivänä että 3 isompaa pykälää ei laiteta silmään. Tuolloin olin ajanut noin 30km, lähtiessä kaikki vaihteet toimi. Vajaan tunnin sai huilata ja matka jatku, aluksi oli taas kaikki vaihteet pelissä mutta kilometrit kun lisäänty niin risteyksen jälkeen kolmonen oli taas suurin.

Auto telakalle ja öljyn vaihtoon (66tkm oli ajettu niillä ööleillä). Uusittiin johdinlevy, pistoke, suodatin, kyl venttiili ja febin mb öljyt.
Tarkoitus oli että ajaa noilla öljyillä hetken ja vaihtaa sitten vielä kerran uudestaan.

Loota toimi kuin unelma, vaihtaa nätisti ynm.
Kunnes nappasin tänään kopin perään. Noin 20km pääsin ja sitten nakkasi 5 pois silmästä ja veti vain nelosella. Kepistä vaihto kyllä 5 mutta piti vain hetken. Teki tuota samaa myös vuosi sitten mutta vain hetkellisesti huudatti nelosella, nyt ei sitä 5 halunnut ollenkaan. Risteysten jälkeen kyllä vaihto suht nöyrästi isompaa mutta ehkä hiukan pitkään venytti.

Onko sille nyt jäänyt muistiin ne edelliset veto retket että kierroksia pitää olla vai mikä ihme tässä nyt mättää? Ja onko muilla kokemuksia tälläsestä kun vetelee kärryä perässä?
Useimin johttu kärryn sähköistä, kokeile vettä niin että jätät johdon irti

testerin piuhan pääskäynti myös anttaa lisää suuntaa mikä siellä tökki
Mökkillä
'
Riina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 14.04.2019 20:45

Re: W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja Riina »

Voi voi ja lämmin leipä. Nyt on marja-liisa käytetty piuhan päässä. Vikakoodeja löyty sivullinen, mm laatikko luistaa. Koodit saatiin nollattua ja sitten ajelemaan läppäri sylissä.
Jokaisella vaihteella antoi lukituksen kohdalle LUISTAA. Laatikon lämmöt alkuun noin 84 ja parkkiin tultua 104...
Kaitpa se on siihen koneeseen uskominen.
Nyt herää kysymys että mitä tuon kanssa olisi viisain tehdä? Löytyykö etelä-karjalasta tai kymenlaaksosta ihmistä kuka on näihin lootiin perehtynyt? En tuota tohtis suohonka ajaa
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Riina kirjoitti: La 31.10.2020 11:01 Voi voi ja lämmin leipä. Nyt on marja-liisa käytetty piuhan päässä. Vikakoodeja löyty sivullinen, mm laatikko luistaa. Koodit saatiin nollattua ja sitten ajelemaan läppäri sylissä.
Jokaisella vaihteella antoi lukituksen kohdalle LUISTAA. Laatikon lämmöt alkuun noin 84 ja parkkiin tultua 104...
Kaitpa se on siihen koneeseen uskominen.
Nyt herää kysymys että mitä tuon kanssa olisi viisain tehdä? Löytyykö etelä-karjalasta tai kymenlaaksosta ihmistä kuka on näihin lootiin perehtynyt? En tuota tohtis suohonka ajaa
Kärry saman painoinen jarrut ei jumitta renkaissa ilmaa? jos mottori kuormittuu syystä tai toisesta enemän
käytettän pienpäävaihdetta(tai jos se luullee kuormituvansa eli tuotaa samaa thoa kuin edelisellä kerralla)

Tuo luistaa on turbin tila ei varsinaisen laatikon jos se luistaa niin vika tila tulee välitömästi,
laatiko öljyn lämpötila oli melko ylhäällä onhan sitä varmasti tarpeeksi,
entäpä ne vika koodit
mitä kaikkea siellä oli ja mitä tuli uudeleen?
oliko jarruista, kärryn valoista, luiston estosta ?

näytää siltä että tuohon kysymykseen löytyykö tuolta aluellta perehtynyt joutuu vastaaman että ei
(toivotavasti väärässä)
Mökkillä
'
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

5-lovisessa askissa nuo momentinmuuntimen lukituksen tilat ovat: AUKI, AUKI>LUISTAA, LUISTAA ja LUISTAA>AUKI. Ei ole tilaa LUKITTU ollenkaan. Se LUISTAA tarkoittaa momentinmuuntoa, mikä on sen tehtäväkin. Tämän näkee starista. Se on siis ihan ok. Jos vaihteiston kytkinpakat luistaa, niin se on välitön vikatila ja limp mode. Mutta tuo lämpö selittää asian kyllä. Itselläni oli 722.6 ässässä ja jäähdytin alkoi vuotaa. No siitä öljyn vähenemisestä johtui kaikenlaista ja se sitten pikakorjattiin ohitusletkulla, eli ei jäähdytintä ollenkaan. Oli kuulemma menestyksellä korjattu muillekin näin.

Mutta kun minulla on pitkää matka-ajoa, niin eipä toiminut. Kai se jos ajaa vain muutaman kymmenen kilometriä päivässä, niin ei ehdi ylikuumentua.

Kun öljyn lämpö karkaa yli sadan, alkaa vaihteita pudota pois yksi kerrallaan yläpäästä. Kun se ylittää 110-115, niin ei ole kuin ykkönen enää käytössä. Sitä jäähdytintä tarkastamaan.

Ja niitä vikakoodeja nyt löytyy autosta kuin autosta vanhempana sivutolkulla, kaikkea akkujännitteestä ja palaneesta polttimosta ym. Ja sitten joistain varusteista, joita ei autossa edes ole. Ja ohjeena, että jos tätä ei ole, ilmoituksen voi ohittaa... Tärkeintä on nollata ne ja katsoa mitä tulee heti uudestaan.

Edit: Jaa mutta nämä momentinmuuntimen lukituksen tilat on muuten noin tässä nykyisessä, 722.9-loota. Mutta saattaa hyvin olla samat 5-lovisessa. Siitä en varmaksi muista. Star kyllä kertoo ne vaihtoehdot siellä. Minäkin ensin ihmettelin että miten se nyt koko ajan luistaa, kunnes huomasin, ettei siellä mitään lukittu-tilaa edes ole, että turha odotella sellaista.
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ja ps. Tämä siis kokemusperäisesti saman mallin askista ajossa starilla todettuna. Käytän sanaa jäähdytin lauhduttimen sijasta, koska siitä tulee fysiikan oppineilta heti kuittia. Joten te vähäoppiset, käyttäkää vapaasti sanaa lauhdutin, minä pysyn sivistettynä jäähdyttimessä. :lol:

Toki he ovat oikeassa, ei siellä olomuodon muutosta tapahdu. :clap:

Paitsi ilmastoinnin osalta me kyllä puhutaan lauhduttimesta. Se lauhdutin-jäähdytinkennosto siellä nokalla. :wink:
Riina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 14.04.2019 20:45

Re: W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja Riina »

Soittelin Siekkiselle näistä ongelmista ja sieltä tuli oireiden perusteella vastaus että taitaapi olla turbiini väsynyt.
Eipä siinä, käytiin ajelemassa samanlaisella autolla missä laatikko on kunnossa ja erohan siinä oli. Nyt tuo kyseinen ajokki seisoo "veljensä" vieressä ja odottelee että milloin alkaa "elinten" luovutus. Onpahan nyt varaosaa yhden ämmän verran.

Ja tosiaan nuo ongelmat laatikon kanssa rupes jo näyttäytymään ilman kärrin vetoa...
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W163 automaatti loota..aapuuva

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Riina kirjoitti: Ti 03.11.2020 12:25 Soittelin Siekkiselle näistä ongelmista ja sieltä tuli oireiden perusteella vastaus että taitaapi olla turbiini väsynyt.
Eipä siinä, käytiin ajelemassa samanlaisella autolla missä laatikko on kunnossa ja erohan siinä oli. Nyt tuo kyseinen ajokki seisoo "veljensä" vieressä ja odottelee että milloin alkaa "elinten" luovutus. Onpahan nyt varaosaa yhden ämmän verran.

Ja tosiaan nuo ongelmat laatikon kanssa rupes jo näyttäytymään ilman kärrin vetoa...
Eli vahvistaa että sittä epäilystä että vika ei ole laatikossa
hyvä jos on varaosia



. .
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin