W124 M111 220e ilmamassamittarista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
löbö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 10.09.2013 19:57

W124 M111 220e ilmamassamittarista

Viesti Kirjoittaja löbö »

Hei

Eli auto hyytyi eilen moottoritiellä ja sammui vauhdissa. Ensitöiksi vaihdoin sytytystulpat ja sen jälkeen moottori sammuu välittömästi käynnistyksen jälkeen. Sitten aloin epäilemään ilmamassamittaria ja irroitin pistokkeen. Auto starttasi, kävi ja kulki hyvin. Kysyisin teiltä ennen kuin tilaan uuden IMM:n, että onko vika suoraan siinä vai ohittaako pistokkeen irroituis muitakin antureita pelistä esim. Lamban? Ja onko haittaa jos ajelee ilman IMM:a esim 1-2vkoa, ennen kuin uusi saapuu? Autossa on nyt Magneti marellin tarvike mittari ollut 1,5v ja suunnitteilla olisi tilata alkuperäinen Bosch. Tuleeko teille muuta mieleen mitä olisi hyvä tarkistaa ennen uuden tilaamista vai helposti vain uusi paikoilleen ja kovaa ajoa?
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: W124 M111 220e ilmamassamittarista

Viesti Kirjoittaja maukku »

Pistokkeen irroituksen jälkeen auton ilma/pa-seosta ohjaa ecuun tallennettu oletusarvo, joka on suuntaa-antava. Muutenhan ei koko mittaria tarvittaisi ollenkaan. Uusi tilalle. Vanhaa voi hätätöikseen yrittää puhdistaa puhdistus sräyllä, saattaa auttaa hetken, usein ei.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
löbö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 10.09.2013 19:57

Re: W124 M111 220e ilmamassamittarista

Viesti Kirjoittaja löbö »

Noniin eilen kuriiri toi uuden Boschin mittarin. Auto toimi noin 20km ennenkuin alkoi pätkimään ja ei vastannut kaasuun enää. Liruttelin tien sivuun ja irroitin taas pistokkeen ja matka jatkui. Onko normaalia tai mihin viittaisi, että autossa tyhjäkäynnillä kierrokset seilaavat joskus pienellä alueella n.680-800 pientä humputusta edes takaisin. Yleensä M111 moottoreissa mittari on nakutettuna n.700rpm tyhjäkäynnillä eikä kuulu tätä pientä humppaa. Imuilmavuotoja ei pitäisi olla. Uusin keväällä moottorin johtosarjan itse tekemällä johto kerrallaan. Samalla vaihtui puolat ja sytytysjohdot yms. Täytyy tässä käydä vielä läpi nuo ilmamassamittarin johdotukset ja ottaa vikakoodit ulos. Tuleeko lukijoilla mitään muita hyviä vinkkejä miten systeemit sekoavat näin kun kytkee ilmamassamittari mukaan peliin. Johdotukset, Lambda, ECU?
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: W124 M111 220e ilmamassamittarista

Viesti Kirjoittaja maukku »

Hyvin epätodennäköistä, että uusi bossi olisi hajonnut saman tien. Kaikki on tietenkin mahdollista.
Tyhjäkäynti ei saa humpata. Im-mittari voi tämän aiheuttaa, myös moni muu seikka.
Johdotus kannattaa tarkistaa huonon liitoksen varalta. Seuraavaksi sitten auto letkuun kiinni, jos ei vikaa johdotuksesta löydy.
*:lla näkee livedataa seossuhteesta eri kierroksilla, eli im-mittarin toiminnan.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
löbö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 10.09.2013 19:57

Re: W124 M111 220e ilmamassamittarista

Viesti Kirjoittaja löbö »

Tänään tutkin nuo ilmamassamittarin johdotukset ja yleismittarilla paljastui että liittimet 4 ja 5(ruskea ja kelta-vihreä) ovat keskenään yhteydessä. Irroitin ecusta liittimen ja mittasin johdotukset niin enää eivät olleet yhteydessä toisiinsa. Johtopäätös, että Ecussa häikkää? Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta ja onko Uudenmaan alueella kokemuksia paikasta joka voisi tutkia tuota ecua paremmin?
Vastaa Viestiin