W126 tasonsäätöpohdintaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Silberpfeil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 22.10.2006 10:22

W126 tasonsäätöpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Silberpfeil »

Autossani on takana tasonsäätö.
Iskarit nostaa / pitää auton korkealla, sikäli niissä ei varmaan ole isompaa vikaa.
Nähdäkseni myös alaosan pallonivelet on välyksettömät, joskin suojakumeissa jo halkeamaa.
Painepallot on uusittu.
Vakaajan sauvat on uudet.

Peräosa jymähtelee aika pahasti montuissa, olen miettinyt mikä äänen aiheuttaa ?
Onko tasonsäätö kuinka tarkka paineen- /korkeussäädöstään?
Korkeussäätövipstaaki paineensäätimessä on puhdistettu ja säädetty silmällä siten että auton perä on ehkä aavistuksen koholla keulaan verrattuna.

Onku kyse vaan ehkä takakelkan kumikranaateista, oireeleeko ne jymähtäen montuissa ollessaan vaihtokuntoiset ?

Iskareita en umpimähkään viitsisi alkaa uusimaan koska nähdäkseni saatavuus on heikko ja hinta kohtuullisen korkea.
Saksan MBltä ainakin sai vielä 2019 kesällä.
Tietty Auton ollessa liki 30v vanha nekin voisi joskus jo uusia.
Eteen laitoin jo uudet jouset ja iskarit.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W126 tasonsäätöpohdintaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ne paine akut/varaajat että jos paineettoman kun hydeletku ja liitos on irti pallosta ja jos jokin tappi tai meisselin kärki menee vain hieman pallon sisään on se ehjä ja jos se menee noin 4-5cm on se rikki..eli ei ole paineita...se tekee tollasen töyssyisen ajettavuuden...noin olen itse testannut mikä tai kumpi pallo on rikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1105
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 tasonsäätöpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

Atlas: Jos palloissa ei ole painetta, niin jousitus katoaa ja auto pomppii kuin trampoliini, mutta ei se vielä mitään ylimääräisiä ääniä aiheuta.

Kelkan kuluneet/ murtuneet helat ja liitokset alkaa yleensä näkyä epätasaisesti kuluvina takapyörinä. Silloin voi ääniäkin alkaa kuulua. Jos jossakin on selvästi löysää, niin sen voi jopa kuulla, kun autoa heiluttaa paikallaan ihan käsivoimin.

Ei ole eduksi säätää tasonsäädön venttiiliä siten, että perä on tavallista enemmän koholla. Se koventaa jousitusta hieman, ja aiheuttaa myös isomman rasituksen kaikille liikkuville osille.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W126 tasonsäätöpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mulla on -85 SECissä ollut aina sama ominaisuus. Takajousitus löytää tiestä sellaisia epätasaisuuksia joista etupää ei ole moksiskaan. Ilmenee juuri sellaisena epämukavana jysäyksenä.

Paineakkujen vaihto ei mainittavasti vaikuttanut asiaan. Iskarit toimii varmaan ok, eikä takapää muutenkaan tunnu levottomalta tai väljältä. Joku takaisku siellä systeemissä falskaa, koska auton seistessä perä hieman painuu ja neste virtaa säiliöön nostaen sen pintaa.

Mulla on W123/126 ykkössarjalaiset (86> säätöventtiili on erilainen) suomenkielinen vihkonen tuon systeemin toiminnasta, voin ottaa siitä kuvia jos joku tarttee.

Mercedessource myy vanhemman säätöventtiilin tiivistesarjaa. Mielessä on ollut purkaa ja fiksata se, sekä kunnostaa tai vaihtaa iskarit, mutta se on jäänyt kun vaiva ei ole niin akuutti.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Vastaa Viestiin