Levänneen W211 elvytys...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Levänneen W211 elvytys...

Viesti Kirjoittaja valotus »

Alkuvuodesta paukahti -04 270 CDI eemelistä turbo, jota vikavalokin hetken ehti enteillä. Kotiin päästiin melko näyttävän savuverhon suojassa lisäämällä 20 kilometrin matkalla kannullinen öljyä, sitä kun vuoti turbiinin kautta suoraan pakoputkeen kiitettävällä syötöllä. Motivaatiota riitti silloin raksia turbo irti ja todeta laakeripesän antautuneen totaalisesti, hiukkasloukku meni siinä samalla myös liuotinkylpyyn, mutta muuten kärry jäi katokseen odottamaan parempia aikoja.

Tehdaskorjattu vaihtoturbo tuli aikanaan Saksasta mutta vasta nyt marraskuun alussa iski tekemisen puute ja kasailin palikat paikoilleen. Jonkin aikaa meni öljyjämiä loukusta ja pakoputkesta poltellessa, mutta muuten homma näytti etenevän suotuisten tähtien alla. Mylly raksutti nätisti ja lopulta täysin savuttamatta. Jopa episodia edeltäneet moottorin vikakoodit lähtivät veks ihan marketin OBD-lukijalla ja Androidin ilmaissoftalla, eivätkä enää palanneet takaisin. Sitten iski ja kunnolla.

Jossain vaiheessa kesällä noteerasin akkujen tyhjentyneen niin, että pikkuakku oli lopullisesti kaputt, mutta takahutlarin ison akun sain vielä elvytettyä. Tästä johtuen tauluun ilmestyi heti ensimmäisessä käynnistyksessä tuttu "visit workshop" akunkuvan kera, mikä ei kuitenkaan poistunut uuden pikkuakun myötä, vaan ilmaantui uudelleen joka käynnistyksessä. Sehän ei sinänsä menoa haittaa, joten peruuttelin auton varovasti katoksesta ja lähdin vajaan kilometrin pituiselle kierrokselle. Ensimmäisen 50 metrin kohdalla syttyi ABS:n vikavalo, jota seurasi ESP:n ja ABS:n vikailmoitukset keskinäytössä. Olin pyöritellyt akunvaihdon jälkeen rattia, joten siitä ei ESP-varoituksen ilmestyminen ollut kiinni.

Viimein kun pääsin takaisin pihalle ja sammutin auton syttyi mittaristoon kunnon jouluvalaistus, kun kilpaa vilkkuivat "Reduced braking effect, Start engine!" ja "Longer stopping distance, Start engine!". No minähän starttasin, mikä sytytti pillin säestyksellä lopullisen "STOP, Brake defective! Stop vehicle!" -ilmoituksen. Ja pillihän huusi kunnes virrat olivat kokonaan pois ja avain taskussa.

Ensimmäisenä tarkistin jarrunesteen määrän, näytti olevan ylärajassa, eikä alustastakaan tippunut mitään. Lieneekö jokin sylinteri tai satula sitten jämähtänyt kiinni.

Taitaa olla viimein aika lähteä Kiinaan *-ostoksille. Ei tästä pirukaan ota selvää muuten.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5199
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Levänneen W211 elvytys...

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Se ratin kääntely ei enää W211ssä taida autella... pikkuakku siis uusi? Mikäs sen jännite on?

Maadoitukset kunnossa, SBC:ltö, korista, pääakulta? Mitä lataa pääakku?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1424
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Levänneen W211 elvytys...

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toimiko vaihteisto vielä moitteettomasti ettei ole taka abs anturikehät molemmat pimeänä. Se sytyttää abs eps yms valoja kun anturi pimenee. Molemmat kun menee niin lakkaa vaihteet pelaamasta.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: Levänneen W211 elvytys...

Viesti Kirjoittaja valotus »

Kyllä tällä aiemmin on jokaisen resetoinnin jälkeen joutunut veivaamaan ohjauksen pariin kertaan äärilaitojen välillä, jotta ESP-varoituksen on saanut pois. Vaihteistokin tuntui vaihtaneen sen pari kertaa, mitä tuolla lyhyellä matkalla ehti noteerata.

Ison akun jännite ilman kuormaa oli 12,5V ja pikkuakun 12,6V. Lataus näytti tyhjäkäynnillä olleen pääakulla 13,8V, pikkuakun osalta ehdin jo ihmetellä miksei siellä näy latausjännitettä, kunnes hetken seurattuani jännite kävi hetkeksi tuossa 13,8 voltissa ja laski sitten takaisin. Ilmeisesti akun ohjainmoduli siis toimii, tosin sieltäkin liittimestä löytyi hapettumaa jota nyt ensialkuun kontaktispraylla puhdistelin.

Noi ABS-kehät nyt vähän huolestuttaa, jotta olisiko joku ottanut seisonnasta nokkiinsa. Sen(kin) takia pitänee vihdoin lähteä testeriostoksille jos tätä herkkua aikoo vielä jatkaa. Koetan vähän lohduttautua sillä, että tällä välin olen ajellut pojalle opetuslupa-autoksi hankitulla Alfa 156:lla, joka on kaikilla mittareilla mitaten paskin kulkuneuvo, minkä olen koskaan omistanut. Ja mulla on sentään takanani viiden Citroenin historia. :D
Vastaa Viestiin