Levänneen W211 elvytys...
Levänneen W211 elvytys...
Alkuvuodesta paukahti -04 270 CDI eemelistä turbo, jota vikavalokin hetken ehti enteillä. Kotiin päästiin melko näyttävän savuverhon suojassa lisäämällä 20 kilometrin matkalla kannullinen öljyä, sitä kun vuoti turbiinin kautta suoraan pakoputkeen kiitettävällä syötöllä. Motivaatiota riitti silloin raksia turbo irti ja todeta laakeripesän antautuneen totaalisesti, hiukkasloukku meni siinä samalla myös liuotinkylpyyn, mutta muuten kärry jäi katokseen odottamaan parempia aikoja.
Tehdaskorjattu vaihtoturbo tuli aikanaan Saksasta mutta vasta nyt marraskuun alussa iski tekemisen puute ja kasailin palikat paikoilleen. Jonkin aikaa meni öljyjämiä loukusta ja pakoputkesta poltellessa, mutta muuten homma näytti etenevän suotuisten tähtien alla. Mylly raksutti nätisti ja lopulta täysin savuttamatta. Jopa episodia edeltäneet moottorin vikakoodit lähtivät veks ihan marketin OBD-lukijalla ja Androidin ilmaissoftalla, eivätkä enää palanneet takaisin. Sitten iski ja kunnolla.
Jossain vaiheessa kesällä noteerasin akkujen tyhjentyneen niin, että pikkuakku oli lopullisesti kaputt, mutta takahutlarin ison akun sain vielä elvytettyä. Tästä johtuen tauluun ilmestyi heti ensimmäisessä käynnistyksessä tuttu "visit workshop" akunkuvan kera, mikä ei kuitenkaan poistunut uuden pikkuakun myötä, vaan ilmaantui uudelleen joka käynnistyksessä. Sehän ei sinänsä menoa haittaa, joten peruuttelin auton varovasti katoksesta ja lähdin vajaan kilometrin pituiselle kierrokselle. Ensimmäisen 50 metrin kohdalla syttyi ABS:n vikavalo, jota seurasi ESP:n ja ABS:n vikailmoitukset keskinäytössä. Olin pyöritellyt akunvaihdon jälkeen rattia, joten siitä ei ESP-varoituksen ilmestyminen ollut kiinni.
Viimein kun pääsin takaisin pihalle ja sammutin auton syttyi mittaristoon kunnon jouluvalaistus, kun kilpaa vilkkuivat "Reduced braking effect, Start engine!" ja "Longer stopping distance, Start engine!". No minähän starttasin, mikä sytytti pillin säestyksellä lopullisen "STOP, Brake defective! Stop vehicle!" -ilmoituksen. Ja pillihän huusi kunnes virrat olivat kokonaan pois ja avain taskussa.
Ensimmäisenä tarkistin jarrunesteen määrän, näytti olevan ylärajassa, eikä alustastakaan tippunut mitään. Lieneekö jokin sylinteri tai satula sitten jämähtänyt kiinni.
Taitaa olla viimein aika lähteä Kiinaan *-ostoksille. Ei tästä pirukaan ota selvää muuten.
Tehdaskorjattu vaihtoturbo tuli aikanaan Saksasta mutta vasta nyt marraskuun alussa iski tekemisen puute ja kasailin palikat paikoilleen. Jonkin aikaa meni öljyjämiä loukusta ja pakoputkesta poltellessa, mutta muuten homma näytti etenevän suotuisten tähtien alla. Mylly raksutti nätisti ja lopulta täysin savuttamatta. Jopa episodia edeltäneet moottorin vikakoodit lähtivät veks ihan marketin OBD-lukijalla ja Androidin ilmaissoftalla, eivätkä enää palanneet takaisin. Sitten iski ja kunnolla.
Jossain vaiheessa kesällä noteerasin akkujen tyhjentyneen niin, että pikkuakku oli lopullisesti kaputt, mutta takahutlarin ison akun sain vielä elvytettyä. Tästä johtuen tauluun ilmestyi heti ensimmäisessä käynnistyksessä tuttu "visit workshop" akunkuvan kera, mikä ei kuitenkaan poistunut uuden pikkuakun myötä, vaan ilmaantui uudelleen joka käynnistyksessä. Sehän ei sinänsä menoa haittaa, joten peruuttelin auton varovasti katoksesta ja lähdin vajaan kilometrin pituiselle kierrokselle. Ensimmäisen 50 metrin kohdalla syttyi ABS:n vikavalo, jota seurasi ESP:n ja ABS:n vikailmoitukset keskinäytössä. Olin pyöritellyt akunvaihdon jälkeen rattia, joten siitä ei ESP-varoituksen ilmestyminen ollut kiinni.
Viimein kun pääsin takaisin pihalle ja sammutin auton syttyi mittaristoon kunnon jouluvalaistus, kun kilpaa vilkkuivat "Reduced braking effect, Start engine!" ja "Longer stopping distance, Start engine!". No minähän starttasin, mikä sytytti pillin säestyksellä lopullisen "STOP, Brake defective! Stop vehicle!" -ilmoituksen. Ja pillihän huusi kunnes virrat olivat kokonaan pois ja avain taskussa.
Ensimmäisenä tarkistin jarrunesteen määrän, näytti olevan ylärajassa, eikä alustastakaan tippunut mitään. Lieneekö jokin sylinteri tai satula sitten jämähtänyt kiinni.
Taitaa olla viimein aika lähteä Kiinaan *-ostoksille. Ei tästä pirukaan ota selvää muuten.
Re: Levänneen W211 elvytys...
Se ratin kääntely ei enää W211ssä taida autella... pikkuakku siis uusi? Mikäs sen jännite on?
Maadoitukset kunnossa, SBC:ltö, korista, pääakulta? Mitä lataa pääakku?
Maadoitukset kunnossa, SBC:ltö, korista, pääakulta? Mitä lataa pääakku?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Levänneen W211 elvytys...
Toimiko vaihteisto vielä moitteettomasti ettei ole taka abs anturikehät molemmat pimeänä. Se sytyttää abs eps yms valoja kun anturi pimenee. Molemmat kun menee niin lakkaa vaihteet pelaamasta.
Re: Levänneen W211 elvytys...
Kyllä tällä aiemmin on jokaisen resetoinnin jälkeen joutunut veivaamaan ohjauksen pariin kertaan äärilaitojen välillä, jotta ESP-varoituksen on saanut pois. Vaihteistokin tuntui vaihtaneen sen pari kertaa, mitä tuolla lyhyellä matkalla ehti noteerata.
Ison akun jännite ilman kuormaa oli 12,5V ja pikkuakun 12,6V. Lataus näytti tyhjäkäynnillä olleen pääakulla 13,8V, pikkuakun osalta ehdin jo ihmetellä miksei siellä näy latausjännitettä, kunnes hetken seurattuani jännite kävi hetkeksi tuossa 13,8 voltissa ja laski sitten takaisin. Ilmeisesti akun ohjainmoduli siis toimii, tosin sieltäkin liittimestä löytyi hapettumaa jota nyt ensialkuun kontaktispraylla puhdistelin.
Noi ABS-kehät nyt vähän huolestuttaa, jotta olisiko joku ottanut seisonnasta nokkiinsa. Sen(kin) takia pitänee vihdoin lähteä testeriostoksille jos tätä herkkua aikoo vielä jatkaa. Koetan vähän lohduttautua sillä, että tällä välin olen ajellut pojalle opetuslupa-autoksi hankitulla Alfa 156:lla, joka on kaikilla mittareilla mitaten paskin kulkuneuvo, minkä olen koskaan omistanut. Ja mulla on sentään takanani viiden Citroenin historia.
Ison akun jännite ilman kuormaa oli 12,5V ja pikkuakun 12,6V. Lataus näytti tyhjäkäynnillä olleen pääakulla 13,8V, pikkuakun osalta ehdin jo ihmetellä miksei siellä näy latausjännitettä, kunnes hetken seurattuani jännite kävi hetkeksi tuossa 13,8 voltissa ja laski sitten takaisin. Ilmeisesti akun ohjainmoduli siis toimii, tosin sieltäkin liittimestä löytyi hapettumaa jota nyt ensialkuun kontaktispraylla puhdistelin.
Noi ABS-kehät nyt vähän huolestuttaa, jotta olisiko joku ottanut seisonnasta nokkiinsa. Sen(kin) takia pitänee vihdoin lähteä testeriostoksille jos tätä herkkua aikoo vielä jatkaa. Koetan vähän lohduttautua sillä, että tällä välin olen ajellut pojalle opetuslupa-autoksi hankitulla Alfa 156:lla, joka on kaikilla mittareilla mitaten paskin kulkuneuvo, minkä olen koskaan omistanut. Ja mulla on sentään takanani viiden Citroenin historia.
Re: Levänneen W211 elvytys...
Hei. Jatketaan tähän vaikka ei täysin samaa olekaan.
Olen lomareissulla ja nyt mittaristoon tuli punainen akun kuva "visit workshop!" tekstillä.
Ctek-laturi tuli onneksi mukaan "reissulootaan", ja lähi sekamyymälästä ostin yleismittarin.
Auto lataa nyt -20c pakkasilla älylaturilla täyteen ladattua akkua tyhjäkäynnillä 13,65V jännitteellä, kun pitkät valot ja lämmitin täysillä päällä. Ja 14,1V jännitteellä kun kaikki mahdolliset virran käyttäjät pois, parkkivaloja lukuunottamatta.
Tästä viisastuneena tulkitsen että agm-akku tien päässä, ja lataus kunnossa?
Tammikuu/2018 uusittu Akuma merkkinen agm-akku kyseessä, eli voihan se olla mennyttä jo kun 3v ikää...
W211 270cdi kyseessä.
Olen lomareissulla ja nyt mittaristoon tuli punainen akun kuva "visit workshop!" tekstillä.
Ctek-laturi tuli onneksi mukaan "reissulootaan", ja lähi sekamyymälästä ostin yleismittarin.
Auto lataa nyt -20c pakkasilla älylaturilla täyteen ladattua akkua tyhjäkäynnillä 13,65V jännitteellä, kun pitkät valot ja lämmitin täysillä päällä. Ja 14,1V jännitteellä kun kaikki mahdolliset virran käyttäjät pois, parkkivaloja lukuunottamatta.
Tästä viisastuneena tulkitsen että agm-akku tien päässä, ja lataus kunnossa?
Tammikuu/2018 uusittu Akuma merkkinen agm-akku kyseessä, eli voihan se olla mennyttä jo kun 3v ikää...
W211 270cdi kyseessä.
Viimeksi muokannut tinatähti, Ti 02.02.2021 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Levänneen W211 elvytys...
Pääakusta ei "punaista herjaa" ihan helposti tule.
oulaistenliikenne.fi
Re: Levänneen W211 elvytys...
Kiitos. Eli pikku akku pitäis saada esille, ja vika siinä ehkäpä.
Tuosta edellisestä jäi mainitsematta että pääakku oli aikalailla tyhjä, koska ctek-laturi latasi melkein 24h ennen kuin vihreä valo tuli, eli akku täynnä.
Paljonkohan agm -akun napajännite pitäisi olla, ennen starttailuja?
Re: Levänneen W211 elvytys...
Pikkuakussa, tai sitten ei lataa eli laturi rikki.
oulaistenliikenne.fi
Re: Levänneen W211 elvytys...
Olikos näissä ohjelmoitava latausjännite jotenkin uudelleen jos agm akun vaihtaa perus lyijyakkuun? Tuon 13.65-14,14v näyttää tyhjäkäynnillä lataavan eli jopa liian alhainen agm akulle ollut?
Re: Levänneen W211 elvytys...
vielä kerran: EI OLE lataukseen tai akkuun liittyviä 'optioita'!!!!!
13.6V on kyllä vähän alhainen, onko mitattu ihan akun navoista?
13.6V on kyllä vähän alhainen, onko mitattu ihan akun navoista?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Levänneen W211 elvytys...
Päivitetään tilannetta.. eli pikkuakku oli tien päässä, napajännite 10,7v. Uusi pikkuinen 12ah agm laitettu.
Myös vm.2018 agm-pääakku alkaa olla huono, kun rasitustesterillä koittelin. Lyhyt ikäisen oloisia akut nykyäänkin.
Ps. Kiitokset dealerille vinkistä.
Myös vm.2018 agm-pääakku alkaa olla huono, kun rasitustesterillä koittelin. Lyhyt ikäisen oloisia akut nykyäänkin.
Ps. Kiitokset dealerille vinkistä.