Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
iICE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.07.2019 08:07

Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja iICE »

Onko automaattilaatikon itse kunnostaminen ilman aikaisempaa kokemusta mahdoton juttu? Laatikostahan löytyy räjäytyskuvat osineen ja videoitakin Youtybesta. Entä mistä järkevin osia tilailla? Kyseessä siis 722.5 laatikko. Hyvää korjaajaakin saa ehdottaa.
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja maukku »

Hain itse raadilta uskonvahvistusta jokunen viikko sitten 722.3:n purkuun ja kunnostamiseen master overhaul kitillä. Olikin kitkapinnat pakin kytkimestä loppu, eli ihan viimeisillään aski oli öljynvaihdoista huolimatta 340000km lykittynä.
Homma vaatii siisteyttä ja järjestelmällisyyttä ja jonkun verran työtilaa. Ei mitään kovin kummoisia erikoistyökaluja.
Tuubi on hyvä apu, sitten lisäksi omat valokuvat ja säntillinen, järjestelmällinen purku. Osat järjestykseen isolle pöydälle tai tasolle.
Kasaaminen sittten pystyasennossa. Tarkkana pitää olla akselin ja perän kaulan teflon-renkaiden kanssa, etteivät lyttäänny kasatessa. Vaseliinia voi käyttää tai ammattilaisten Gear assembly lubea, jota voi olla vaikeampi löytää äkkisillään.
MB 300CE12 -90
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4510
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

maukku kirjoitti: La 21.11.2020 20:33 Hain itse raadilta uskonvahvistusta jokunen viikko sitten 722.3:n purkuun ja kunnostamiseen master overhaul kitillä. Olikin kitkapinnat pakin kytkimestä loppu, eli ihan viimeisillään aski oli öljynvaihdoista huolimatta 340000km lykittynä.
Homma vaatii siisteyttä ja järjestelmällisyyttä ja jonkun verran työtilaa. Ei mitään kovin kummoisia erikoistyökaluja.
Tuubi on hyvä apu, sitten lisäksi omat valokuvat ja säntillinen, järjestelmällinen purku. Osat järjestykseen isolle pöydälle tai tasolle.
Kasaaminen sittten pystyasennossa. Tarkkana pitää olla akselin ja perän kaulan teflon-renkaiden kanssa, etteivät lyttäänny kasatessa. Vaseliinia voi käyttää tai ammattilaisten Gear assembly lubea, jota voi olla vaikeampi löytää äkkisillään.
ittekin joskus miettiny aihetta.

Pelaako laatikko itsekorjauksen jälkeen kuten pitääkin pakkasilla sekä helteillä?
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja maukku »

jos ei toimi kuin uusi, niin jotain mennyt pieleen.
MB 300CE12 -90
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 829
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Remppasin ja vahvistin kans taannoin 722.3 laatikon. ATSG manuaali ihan hyvä apu. Akseleiden päittäisvälykset kattoo sitte myös ohjearvoihin. Levypakkojen päittäisvälykselle en löytäny mitään oikein hyvää ohjetta. Muista nyt mitä niihin laitoon, mutta kevyesti puristettuna mittailin... kitkoja niihin sai aika mukavasti lisää kun vähä seppäs. Isot erot myös V8 laatikon ja 617 dieselin laatikon pakkojen männissä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4510
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

maukku kirjoitti: La 21.11.2020 22:17 jos ei toimi kuin uusi, niin jotain mennyt pieleen.
Noinhan se menee eli:

Saitko pelaamaan omasi lootan ensiyrittämällä kuten sen täytyy pelata?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 829
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Saitko pelaamaan omasi lootan ensiyrittämällä kuten sen täytyy pelata?
Ainakin mulla loota pelasi rempan jälkeen hyvin. Tai no yksi asia on mihin en ole tyytyväinen, mutta uskoisin senkin juurisyyn olevan tiedossa. Normi ajossa loota lappaa aika tihkuun sisään suurempaa pykälää. No jaksaahan tuo maamoottori vetää joten ei se nyt niin haitannu ja vähä reippaammin kiihdyttää niin parempi, mutta sitte suttaa jo niin äkkiä takagumi :). Uskoisin tän johtuvan siitä, että heitin lootaan governöörin V8 laatikosta jonka perässä oli 2,27 perävälitys. Coupessa taas oli kiinni 3,46... eli 3,46 välityksellä kardaani pyörii nopeuteen nähden aika paljo lujempaa kun 2,27 perällä. Joten governööri pyörii lujaa ja siitä kaiketi loota haistaa millä pykälällä kuuluis mennä... en tehny asialle sitten mitään kun tarkoitus laittaa 2,47 LSD. Pitää sitten katsoa pelaako yhteen tuon kanssa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4510
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Maastis kirjoitti: Su 22.11.2020 00:06
Saitko pelaamaan omasi lootan ensiyrittämällä kuten sen täytyy pelata?
Ainakin mulla loota pelasi rempan jälkeen hyvin. Tai no yksi asia on mihin en ole tyytyväinen, mutta uskoisin senkin juurisyyn olevan tiedossa. Normi ajossa loota lappaa aika tihkuun sisään suurempaa pykälää. No jaksaahan tuo maamoottori vetää joten ei se nyt niin haitannu ja vähä reippaammin kiihdyttää niin parempi, mutta sitte suttaa jo niin äkkiä takagumi :). Uskoisin tän johtuvan siitä, että heitin lootaan governöörin V8 laatikosta jonka perässä oli 2,27 perävälitys. Coupessa taas oli kiinni 3,46... eli 3,46 välityksellä kardaani pyörii nopeuteen nähden aika paljo lujempaa kun 2,27 perällä. Joten governööri pyörii lujaa ja siitä kaiketi loota haistaa millä pykälällä kuuluis mennä... en tehny asialle sitten mitään kun tarkoitus laittaa 2,47 LSD. Pitää sitten katsoa pelaako yhteen tuon kanssa.

TJ
Nyt täytyy myöntää etten tiedä mikä on "govenööri" :? Kerros tarkemmin
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 829
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja Maastis »

**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja maukku »

Joskus menneisyydessä punnitsin kuvernöörin painoja herkällä digitaali (gramma) vaakalla. Lisäilin ja poistelin painoja kunnes vaihtoajankohta oli mieleinen täyskaasulla. Kyseessä oli tällöin jenkkiaski.
MB 300CE12 -90
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12209
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja karra »

Jari Ke kirjoitti: Su 22.11.2020 00:11Nyt täytyy myöntää etten tiedä mikä on "govenööri" :? Kerros tarkemmin
Keskipakosäädin, toimii mekaanisesti mutta vaikuttanee hydrauliikkaan.

Kuva
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau MYYNNISSÄ!
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja maukku »

kuvernöörin sisällä luisti, joka sulkee/avaa öljykanavia kierrosluvun mukaan keskipakovoiman avulla.
MB 300CE12 -90
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
iICE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.07.2019 08:07

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja iICE »

Eli uskaltaa tuohon sitten ryhtyä. Sen olen kuullut, että pakki yleensä kulunut ja siihen kaikki kannatta vaihtaa, kuten kaikki tiivisteetkin. Mutta mistä osien hankinta?
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Maastis kirjoitti: La 21.11.2020 22:30 Remppasin ja vahvistin kans taannoin 722.3 laatikon. kitkoja niihin sai aika mukavasti lisää kun vähä seppäs. Isot erot myös V8 laatikon ja 617 dieselin laatikon pakkojen männissä...

TJ
Viittisitkö yhtää valaista miten seppäsit lisää kitkoja? Ois tommosen 722.3:sen aukasu edessä ja samallahan siihen lisäisis muutamat kitkat jos onnistuu ilman suuria muutoksia...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E46 330d '05
Yamaha sr viper 153 mtx mcx turbo '15
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 829
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Automaattilaatikon kunnostaminen 722.5

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Viittisitkö yhtää valaista miten seppäsit lisää kitkoja? Ois tommosen 722.3:sen aukasu edessä ja samallahan siihen lisäisis muutamat kitkat jos onnistuu ilman suuria muutoksia...
Helpoin tapa on vaan purkaa paketit pöydälle ja korvata kitkojen välissä olevat teräslevyt ohuimmilla mahdollisilla. Niitä saa varaosana. Vakiona on käytetty monen paksuista välilevyä täyttämään rummun sisus. Huolehtii vaan että päittäisvälys levypakan ja paketin kasassapitävän lukkorenkaan välissä on sopiva/riittävä. Sitten vielä lisää tilaa saa modaamalla paketin kansilevyä, siirtämällä lukkorenkaan uraa, ohentamalla lukkorengasta, joita on eripaksuisia. Sitte voi vielä kajota siihen pohjalla olevaan sylinteri/mäntä kokoonpanoonkin.... itse tein about noi kaikki.

EDIT:
viewtopic.php?f=2&t=167218

Tuosta säikeestä löytyy vähän muutoksista joita itse tein. Eli kotkoja tuli hoiseen 6 ja toiseen 7. Alkujaan oli 4+4.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin