Kaasukonversio M111 ja M112?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Kaasukonversio M111 ja M112?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Millaisia kokemuksia on noiden M111 ja M112 moottoreiden kaasukonversiosta, toimiiko? Ja entä Kompressor-versiot? Houkutteleva ajatus tehdä kaasukäyttöinen harrasteauto, nyt kun kaasua ajetaan väkisin läpi, bensan kustannuksella.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kaasukonversio M111 ja M112?

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulle soitti joskus lokakuun alussa Turkkusesta joku telakan sähkömies joka oli eläköitymässä kohta. Oli kiinnostunut minun G500stani, tekisi siitä M113 kaasuauton. Kokemusta on kuulemma kolmen vuoden ajalta Sysler Vojakerista joka kulkee kaasulla. Tarjosi vaihdossa jtn melkes loppunajettua 2012 tms uudehkoa Discoverya jolle sanoin ei.

Tarvitsee kuulemma eläkkeellä järeää nelikkoa veneenvetohommissa. En ole ottanut noita numeroita yläs kun on kaikenlaisia kyselijöitä, soitelkoot uuvestaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
drago
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 12.03.2016 15:34

Re: Kaasukonversio M111 ja M112?

Viesti Kirjoittaja drago »

Saksassa asuessani huoltoliike jossa siellä asioin teki muutossarjoja nestekaasulle. Ihmetelin kun tekivät kaasukonversiota M111 koneiseen SLK R170:een. Kaasusäiliö täytti "varapyöräkotelon", toiminnasta ei ole tietoa. Ko paja teki niitä paljon, kun olivat myös nestekaasuasema.
- SLK 200K Final Edition 2004
ex. SLK 200K 2001
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Kaasukonversio M111 ja M112?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Jep, Euroopassa tuo LPG on suosittua. Ja siinä missä Klonkswaagen on enää ainoa maakaasuautovalmistaja, niin LPG-valmistajia kyllä löytyy. Itse asiassa koko ajatus "kaasuttamisesta" tuli juuri siitä, kun noita LPG-muutettuja autoja on paljon Euroopassa, eli tuskin nyt ihan huonokaan asia. Ja jollei meillä hallituspohja muutu nopeasti, niin bensalla ajamisesta tulee todella kallista.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Kaasukonversio M111 ja M112?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Parilla tuttavalla on s124 220TE:t kaasutettuina, Suomessa tehty muutostyöt. Vehkeet taitaa kaasujen suhteen toimia ihan fiksusti, mutta ite toteutuksessa olis toivomisen varaa, eli toisin sanoen asennuksista ja säiliöiden koteloinneista huomas että työ on tehty kiinteellä hinnalla, samoin poralastuja ym roskaa löyty kyl iha ympäri autoa, eli suomalaisen asentajan ammattiylpeys kyllä näkyi... Noista toisesta löyty vielä sellanenki ylläri, et kaasulinja on vedetty takakelkan läpi, eli toisin sanoen jos haluaisi pudottaa kelkan alas, pitäisi kaasuputki "rälläköidä" poikki :mrgreen:

Miulla on haaveena joskus kaasuttaa toi oma s124 4matic, mut siihen täytyy kyl sit tehä parit temput, eli ajatus olis laittaa säiliöt alkuperäisen bensatankin ja taka äänenvaimentimen paikoille jne, ettei tavaratilasta tingittäisi kaasupullojen takia 8)
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kaasukonversio M111 ja M112?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tämä kaasutusaihe on kyllä mielenkiintoinen. Jos tuon GL:n M273 muuttais kaasulle... yhtä tuttavaa tuossa haastatellu joka ajaa työmatkaa volkkarin kaasuautolla. Tankkaa pääosin biokaasua. Säästöä tulee suurinpiirtein sen verran että vadta bensaan verrattuna samalla vehkeellä ajettuna -2,5l/100. Heitin meiliä yhteen suomalaiseen muutoksia myyvään firmaan ja kysyin onko tehty MB V8 koneita. Vastaus oli että on, mutta ei tullu sen tarkemmin mitään infoa... keskustelu kääntyi kaasutankkien kokoon. Ei saisi tosiaan tavaratila kutistua... mutta 3 penkkirivin voisin poistaa. Pitäis olla joku tekniikka toteuttaa edullisesti "muotoonvaletut" säiliöt...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
drago
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 12.03.2016 15:34

Re: Kaasukonversio M111 ja M112?

Viesti Kirjoittaja drago »

Maastis kirjoitti: Su 22.11.2020 00:18 ...Pitäis olla joku tekniikka toteuttaa edullisesti "muotoonvaletut" säiliöt...

TJ
Maakaasun paineet ovat sen verran korkeat ettei mikään muu muoto kuin lieriösäiliö ole mahdollinen. Eiä näitä jokainen autotallipaja valmista...
- SLK 200K Final Edition 2004
ex. SLK 200K 2001
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kaasukonversio M111 ja M112?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Maakaasun paineet ovat sen verran korkeat ettei mikään muu muoto kuin lieriösäiliö ole mahdollinen. Eiä näitä jokainen autotallipaja valmista...
Niinpä... siksi mainitsinkin että "pitäisi olla joku tekniikka toteuttaa edullisesti". Ja kyllähän tekniikoita on, mutta edullinen tulee ongelmaksi... esim perus säiliö rakenteessa voisi olla pullomainen tai useampi pullo ja kaikki niiden välit ja ulkopuoliset muodot jonkinlaista kennorakennetta jonka tilavuus hyödynnettäis myös tilavuuskapasiteettina... Rakenne 3D tulostettais yksilöllisenä rakenteena jokaiseen kohdeajoneuvoon. Säiliön tuleva tila voitais myös 3D skannata niin että pystytään käyttää jokainen nurkka/kolo hyödyksi. Vaatisi vaan melko paljon R&D työtä että jokainen tuotettu pönikkä täyttäis kaikki vaatimukset... Ei mahdotonta, mutta vielä toistaiseksi liian kallista.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: Kaasukonversio M111 ja M112?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Ti 17.11.2020 08:26 Millaisia kokemuksia on noiden M111 ja M112 moottoreiden kaasukonversiosta, toimiiko? Ja entä Kompressor-versiot? Houkutteleva ajatus tehdä kaasukäyttöinen harrasteauto, nyt kun kaasua ajetaan väkisin läpi, bensan kustannuksella.
No, eipä tuossa harrastepeliin taida rahallisesti olla järkeä kun lätkäistään käyttövoimavero eikä konversio vaikuta ajoneuvoveron määrään. Siihen päälle tietty konversion hinta. Kaasun jakeluverkkokin kun on mitä on, eikä sitä kaasua taida jerrykannuunkaan saada varalle...
Vastaa Viestiin