W124 Käynnistys ongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
UncleBen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 24.02.2019 18:54

W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja UncleBen »

Pari viikkoa sitten vaihdoin autoon akun kun tuntui että ei meinaa kylmällä kelillä enää potku riittää. No tän pari viikkoa ei ole ollut ongelmia mutta nyt parina päivänä taas näyttänyt siltä että ei meinaa akussa virta riittää startin pyörittämiseen. Tänään kun lähdin töihin nipin napin jaksoi pyöräyttää käyntiin. Käynnissä jännite oli sitten kuitenkin 13,7v. Voiko uusi akku olla sökö vai mistä tämä voisi johtua? W124 230 vm 91
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 864
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Sulla on joitakin kuluttajia päällä. Takaluulun valo? Takaosan sisävalo? Viallinen murtohälytin yms...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.


600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000- Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
UncleBen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 24.02.2019 18:54

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja UncleBen »

Tietääkseni ei ollut mitään päällä muuta kuin mitkä lähtevät kun virrat kääntää päälle. Soitin ja puhallin yms
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 979
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Imusarjan lämmitys, haukkaa julmetusti virtaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4510
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin eli joku kuluttaa virtaa vaikka ei pitäisi. Ota virtamittari ja kun auto on sammuksissa ni kytke se mittari akun miinuskengän ja navan väliin. Jos lukema on enemmän kuin 50mA ni jokin laite tms. on päällä koko ajan tai rikki ja hyvä ehdokas on juurikin edellä mainittu rikkonainen varashälytin. Sit jos on jokin lamppu ni sit vie jo enemmän. Mutta kuten sanottu normi lepovirta näissä on selvästi alle 50mA ja omissa noin 30mA luokkaa silloin kun varashälytin on päällä. Jos sellaista ei ole ni lepovirta lie on jossain selvästi alle 20mA.

Toisena yleisenä mahdollisuutena tuo esilämmitys. Se lähtee päälle kylmänä ja pitäisi lähtä pois jonkin ajan kuluttua. Niitä on ollu et on kokoajan päällä ja akku ei lataudu kun tuo esilämmitin haukkaa kaiken laturinkapasiteetin.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 979
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Esilämmitys on helppo testata. Vesipumpun päällä on anturi, jossa yksinapainen liitin. Ota se liitin pois, ja ajele viikko. Jos akku ei enää tyhjene, niin lämmitys vie liikaa virtaa. Jos auto toimii kylmänäkin tarpeeksi hyvin, jätä liitin irti.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4510
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuokin on helppo testata eli kun auto on käyntilämmin niin jännitemittari akun napoihin kiinni. Sit irti tuo edellä mainittu liitin. Jos mittarinäyttämä muuttuu selvästi ni silloin lämmitys on päällä kokoajan ja siis sen ohjaus on varmuudella rikki. Kait helppo korjatakin on nuitten kanssa foorumillakin paljon juttua jaettu.

Sit jos on liian kauan päällä mutta ei enää käyntilämpimänä ni toteaminen onkin jo paljon haastavampaa. Sitä voisi mitata ehkä niinkin että mittari mittaa akun jännitettä kokoajan ja kun näyttämä hyppää ylöspäin (ts lämmitin lähtee pois päältä) ni mitä siinä kohtaa moottorin lämpätilamittari näyttää.

Ittellä ei ole kokoemusta tuosta lämmittimestä mutta bensamosat lämpiää kohtuullisen nopsaan tyhjäkäynnilläkin kun vaan lämityslaite on pois päältä ja siten esilämmitin ei kait kauaa päällä ole? Kauaa on tietty subjektiivista mutta jos mosan lämpö alkaa olla 60°C tai yli ni tuon lämmittimen ei kait enää kuulu olla päällä? Joku foorumilaisista varmasti tietääkin tuon tarkkaan ja saattaisi se juttuja hakemallakin selvitä.

Edit: Tässä linkissä jotain .... viewtopic.php?f=2&t=171358&p=1118607&hi ... A#p1118607
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 979
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Toi linkki on eri anturiin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
UncleBen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 24.02.2019 18:54

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja UncleBen »

Autossa on jälkiasenteinen varashälytin. Huomasin tänään että sen valo vilkkuu kokoajan tiheään tahtiin. Kertooko tämä mitään?
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 979
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Vilkkuvan LEDin virrankulutus on luokkaa noin 1 mA, eli noin 0,7 Ah kuukaudessa.
Se mitä muuta häly kuluttaa onkin eri asia, esim wanhat Defan hälyt oli tunnettuja akun purkajia.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4510
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Imuilman anturistahan siinä juttua tosiaan on mutta luulin että linkissä oleva kolmas postaus koskisi juurikin tämän aiheen anturia ja rele joka lämmitintä käskee ja mitä käsinkin voisi koitella onko päällä vai ei kun johtoa nyppii irti ja laittaa kiinni tai sit kierrosten muuttumisena kun haukkaa virtaa päälläollessaan?

Alla tuo postaus kopsattuna
Ojiz kirjoitti: Ti 01.12.2015 21:52
camel kirjoitti:Elikkä kun auton käynistää kylmänä niin se ei käy tyhjäkäyntiä olenkaan. Kun moottori lämpenee niin tyhjäkäynti pelaa normaalisti.
Olen puhdistanut tyhjäkäynti moottorin ja mittanut potikan joka oli 0.7v
Naksahtaako sulakerasian etupuolella oleva rele, kun starttaat? (mustan muovisuojan alla (lukee yleensä 40A) Se toimii imusarjanlämmittimen releenä. Releellä on yksinapainen anturi, joka katkoo maata. (muistaakseni vesipumpun juuressa, ruskealla 1mm2 johdolla) Aukeaa moottorin ollessa 60 asteinen.
Ilman tätä relettä itselläni piti startata useita kertoja että jäi käymään. Jos auto käy esim 40 asteisena voit myös kokeilla nypätä irti ja asentaa takaisin, käynnissä pitäisi kuulla selvä "notkahdus" kun ylimääräinen virrankulutus kytkeytyy äkillisesti.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 979
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W124 Käynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Luuri heitti tosiaan tuohon imuilman anturi kohtaan linkistä, ei tullut mieleen scrollata ylös.
Ainakaan kesällä tuolla lämmityksellä ei ole juuri mitään tekoa käyntiin. Talvella en tiedä kun oma on kesäauto.
Ja ei sitten kannata sormia työntää flektiin, haastava paikka käydessä... Ennemmin teippaa sen liittimen johonkin kepin päähän tms kun kokeilee.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Vastaa Viestiin