W205 automaattilaatikon kestävyys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MadMan78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 25.11.2020 18:18

W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MadMan78 »

Uusi jäsen ilmoittautuu tänne mersu foorumille.

Tuli laitettua 3 kuukautta sitten Farmari mallinen W205 C200 automaatti. Auto on vuosimallia 2015 ja autolla oli ajettu ostohetkellä 79 tkm. Ilmojen kylmettyä vaihteisto alkoi oikuttelemaan ja kylmänä vaihto 2->3 tuntui olevan epänormaali kuten myös 5->4 vaihto, joka nykäisi huomattavasti ja vein auton huoltoon. Auto tutkitiin SAH:illa Oulussa ja viaksi diagnosoitiin automaattilaatikon hydraulikkayksikkö. Onkohan tässä kysymyksessä vain äärettömän huono tuuri vai onko mersun laatu vajonnut näin alas, ettei vaihteisto kestä ajaa 83 tkm ilman korjauksia? Huollot on tehty ajallaan ja öljynvaihto laatikkoon tehtiin 79 tkm kohdalla.

Valitettavasti olin ostanut auton SAKA:n Oulun toimipisteessä ja heidän kanssaan neuvottelu vian korjaamisesta oli kohtalaisen hankala prosessi. Mielestäni vika oli jo olemassa ostohetkellä, koska auto oli ostettu liikkeestä noin 3 kk sitten ja olin ehtinyt ajaa sillä 3500 km. SAKA:n mielestään vika oli tullut yllättäen ja ilmeisesti vika oli minussa eikä autossa ja rikoin sen tietämättäni. Joten tässä päädyttiin jakoon maksun suhteen saka 1350€ ja minulle 500€.

Olisko arvon forumin lukijoilla kommentteja laatikon kestävyydestä, onko kyseessä tyyppivika vai yksittäistapaus ja saka:n toiminnasta? Pitääkö minun olla tyytyväinen kompromissiin vai onko minua vedetty kölin alta ja kunnolla?
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

No saat laatikkoon uudet öljyt, joten se on parempi korjauksen jälkeen. Periaatteessa siinä on virhevastuu voimassa eikä sinun kuuluisi maksaa mitään. Laiha sopu lienee parempi kuin lihava riita??
aryl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 21.04.2020 21:12

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja aryl »

Onkohan mulla sama loota 722.9? Varmaankin, koska sama vika 5->4 kylmänä tökkii. Ominaisuus tai mesen käsittämättömän huono laatu se taitaa olla, kun usea siitä valittaa. Parilla tonnillako sen saa kuntoon? Ja vielä SAH:lla?
Samalla tavalla muutkin liikkeet kiemurtelee tai oikeastaan vielä pahemmin.
Avatar
515cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: La 29.09.2018 07:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja 515cdi »

Kyllähän noista epäselvistä tilanteissa myyjäliikkeen virhevastuun osalta kannattaa aina olla yhteydessä KRILliin. En ala tässä tarkemmin erittelemään itse virhevastuuta, mutta pääsääntöisesti se on 6kk+ vielä 2kk ilmoitusaika. Tottakai joka case on yksilöllinen, mutta tässä tapauksessa kun noinkin tuore ja maltillisilla kilsoilla ja jos vielä huoltohistoria kunnossa (Veho), sanoisin että en itse olisi päästänyt helpolla. Varsinkaan kun valitettavan usein näissä mitkä alkaa oireilemaan piankin kaupan jälkeen, yleensä jatkoa murheissa on luvassa.
616cdi
ML320
MadMan78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 25.11.2020 18:18

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MadMan78 »

Kiitos tähän asti tulleista vastauksista. Arvon nousu remontin jälkeen on tässä tapauksessa hieman kyseenalainen juttu, kun laatikon öljyt vaihdettiin SAH:illa 79tkm kohdalla huollon yhteydessä.
Kustanusarvio oli 1850€+ vian haku 90€ ja tosiaan Oulun SAH:illa. Tänään hain vasta auton ja vika ilmeni kylmillä öljyillä niin korjaantuminen selviää sitten huomenna.
Auto tosiaan ostettu SAH:ilta nyt reilu 3 kk sitten ja ajettu oston jälkeen 3500 km kun tein reklamaation. Auto on SAKA:n Suomeen uitettu tuontiauto. Saksan päässä ollut ilmeisesti leasing käytössä ja huollettu säännöllisesti vuoden välein merkkiliikkeessä. En tiedä onko tällä merkitystä reklamaation kannalta tuonne KRILiin?

Olisiko 515CID:llä mahdollisuutta laittaa vaikka yksityisviestin kautta hieman vinkkiä jatkotoimenpiteitä varten?
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1040
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ei kyllä ole tullut vastaan että olisi näitä 7- vaihteisia hajonnut mitenkään erityisen paljon. Kolmen vuoden sisään olisiko yhteensä alle 10 tullut vastaan.
Jotain vikaa tietyn ikäisissä on, yhdessä yksilössä oli kytkentäpaineen magneettiventtiilille vikaa ja ohjattu tarkastus käski suoraan tarkastamaan onko öljypohjassa metallilastuja (jos lastuja löytyy tarkastuksen mukaan vaihteisto vaihdettava uuteen.). Tuokin tarkastus piti tehdä vain silloin kun auton valmistuspäivämäärä oli ennen jotain päivämäärää.
Lopuksi tuo kytkentäpaineen magneettiventtiilin vika selvisi niin että ko venttiiliä paikallaan pitävä kiinnike oli katkennut ja venttiili noussut ylös. Uudella venttiilillä ja kiinnikkeellä alkoi pelaamaan.

Tässä tapauksessa tuntuisi olevan huonoa tuuria että nuilla kilometreillä särkyisi venttiilikoneisto, vaihteistohan on todella tarkka oikeasta öljyntasosta ja liian vähä öljy aiheuttaa kummallisuuksia juurikin kylmänä, lämmetessä oireet helpottaa.
Öljyntasohan on oletettavasti oikea kun vasta vaihdettu öljyt.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Mitä ne kertoivat, että sille tehdään 1850 €urolla + vianhaku 90?

Toihan on ihan selkeästi virhevastuun piiriin kuuluva ja noilla metreillä se tuskin on edes myyjäliikkeen ongelma, tehdas tulee vastaan.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Viesteistä tulee miellen että auto toimi öljyn vaihtoon asti ja sitten ei,
mistä taas että öljyn vaihto sössitty kuten valitettavan usein kuvailun kaltissa kylmän esintyvissä vaivoissa on kyse
väärästä öljyn tasosta/laadusta

kuten jo edelläoli mainittu
7v laatiko on tarkka molemista







. .
Mökkillä
'
Avatar
515cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: La 29.09.2018 07:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja 515cdi »

Jos tuntuu, ni saa laittaa yv jos tarvitsee neuvoa. 15v liikkeessä työskennelleenä "muutama" tälläinen case tullut käytyä läpi. Nykyään katson maailmaa pöydän toiselta puolelta, ni voin antaa vinkkejä jos niistä apua on.
616cdi
ML320
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Itselläni on kylmänä nykivä 2-3 vaihto. Oli ostaessa (17500km) ja ollut takuuvarmasti uudesta asti. Mitään vikaa ei pysty diagnosoimaan, öljyt vaihdettu, küb vaihdettu, adaptoitu kahteen kertaan, tehty tehtaalta neuvottuja testejä ja softa päivitetty. Vaikutusta ei juuri ollut. Tehdas analysoi kaikki mittaustulokset ja mitään poikkeavaa ei ole, ei kerrassaan mitään. Lopputulos oli ”ominaisuus”.

Olen lukenut netistä lukuisia keskusteluja samasta aiheesta ympäri maailman ja ko. oire on ollut todella yleinen pakasta vedetyistä autoista lähtien. Ihan yksittäisiä tapauksia olen löytänyt, että se on korjaantunut jollain em. toimenpiteistä, mutta mitään yhteistä nimittäjää ei ole. Jengi on vaihtanut vaikka sun mitä osia, turbiineja ja jopa koko laatikon ja edelleen nyki. Huollon sijaisautot ovat nykineet jne. Ja kun se nykii, se nykii kylmänä ihan samalla tavalla oli sitten kesä tai talvi eli ilmojen kylmeneminen ei vaikuta. Asiaa on veivattu tehtaan kanssa ja tehty vaikka mitä ja Mersu on nostanut lopulta kädet pystyyn. Eivät osaa korjata, eivätkä edes tiedä, mistä johtuu. Eikä tule tehdas vastaan eurollakaan tässä casessa, jos takuu on loppu. Vikaa kun ei Mersun mielestä ole.

Asia on varmasti eri, jos nykiminen ilmaantui yhtäkkiä jonkin toimenpiteen jälkeen. Silloin on sössitty jotain. Jos on aina nykinyt, sen kanssa on naimisissa kunnes vaihtaa autoa. Kannattaa käydä lukemassa esim. hakusanoilla ”7g jerk” ja ”7g jolt”. Sieltä avautuu pandoran lipas.
C200 (S205) 2017
MadMan78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 25.11.2020 18:18

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MadMan78 »

Huoltoraportissa lukee vaihteistöljyn viskositeetiksi atf134fe. Luulisi, että merkkiliike osaa valita öljyn oikein mutta voiko joku vahvistaa onko tuo oikea öljy.

Nyt sitten uusimmassa kuitissa lukee seuraavaa:
"Koeajo> 2-3 ja 3-4 vaihdot huonot kylmänä. 5-4 vaihto tosi huono. 2-1 vaihto välillä rytkäyttää
Vikamuistin luku > ei vikakoodeja
Vaihteiston öljyn tarkistus > kunnossa
Vaihteiston öljypohja irroitettu
Suodatin paikoillaan oikein ja öljypohjassa ei ylimääräistä mujua
ohjainlaiteohjelma tarkistus >ei uutta ohjelmaa
autom.laatikon hyd.yksikkö vaihdettu ja ohjelmoitu
Adaptioajo tehty"

Miten sitten vikadiagnoosissa on päädytty tuohon vikaan niin minulla ei ole mitään käsitystä. Eli työhön kuului hydrauliikka yksikön vaihto, öljypohjan irroitus sekä sen vaihto uuteen ja uusi suodatin. Sitten tietenkin öljynvaihto tuli siihen mukaan ja yllä mainitut hommat. Ei kait muuta.

Harmi kun tämä meni nyt myyjäliikkeen kanssa tappeluksi, kun olisivat voineet hoitaa asian kerralla kuntoon ilman ylimääräistä säätöä.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Sulla on tuossa useampi kehno tai todella huono vaihto, eikä vain yksi tietty ja ilmaantunut yhtäkkiä. Varmaan sitä vikaakin luulisi olevan, eikä vain kehnoa insinöörityötä, josta luulen johtuvan noiden yhden tietyn vaihdon nykimiset, joita ei saa loppumaan millään keinolla. Vaihtoivatko öljyt huuhtelemalla vai vanhat ulos ja uutta perään? Olisiko lähtenyt jokin kökkö liikkeelle ja jäänyt jonnekin, koska ei tehty kunnolla?

Minullahan muut vaihdot on hyviä molempiin suuntiin. Joskus silloin tällöin saattaa joku toinen vaihto hiukan nytkäistä, mutta tosi harvoin. 1-2 vaihto nimenomaisesti. Tuo 2-3 vaihtokin silottuu 2 km:n ajon jälkeen, joskin se on lämpimänäkin usein erilainen kuin muut, sellainen nihkeä, mutta ei töksi. Tuo töksiminen vaatii, että auto seisoo yön yli eli sellaiset 10-12h. 2-3 km ajoa ja vaikkapa 4 tuntia seisomista sen jälkeen niin ei töksi, vaikka olisi pakkasessa seissyt. Luulisi jo jäähtyneen takaisin töksimislämpöön, mutta eipä töksi.

Muistan nyt lukeneeni jotain tuosta hydrauliyksiköstä. Se on vissiin ollut probleema vanhemmassa 7g lootassa, mutta kaiketi myös osittain 7g+:ssa. Taisi olla, että aiheutti useamman vaihdon surkeaa toimintaa, kunnes lopulta vetää limp modeen. Eikö sen pitäisi antaa vikakoodeja? Noissa lukemissani yhden vaihdon nykimiskeskusteluissa on löytynyt, että noita yksiköitä on vaihdettu ja...dadaa...ei vaikutusta.
C200 (S205) 2017
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja B170 »

Mulla myös nykäisee vähän kylmänä jossain vaiheessa, mutta olen sen vuosien varrella todennut mersun vaihteiston ominaisuudeksi. Kaikissa mersuissa ollut sama ominaisuus automaattilaatikossa, ainut missä ei niin B-mallin portaattomassa en ole sitä nykäsyä huomannut. Paras automaatti millä olen ajanut oli Chevroletin S10 laatikko, aivan unelma ajaa. Ei nykinyt koskaan ja vaihdot lähes huomaamattomia.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MetalT kirjoitti: Ke 25.11.2020 21:30 Itselläni on kylmänä nykivä 2-3 vaihto. Oli ostaessa (17500km) ja ollut takuuvarmasti uudesta asti. Mitään vikaa ei pysty diagnosoimaan, öljyt vaihdettu, küb vaihdettu, adaptoitu kahteen kertaan, tehty tehtaalta neuvottuja testejä ja softa päivitetty. Vaikutusta ei juuri ollut. Tehdas analysoi kaikki mittaustulokset ja mitään poikkeavaa ei ole, ei kerrassaan mitään. Lopputulos oli ”ominaisuus”.

Olen lukenut netistä lukuisia keskusteluja samasta aiheesta ympäri maailman ja ko. oire on ollut todella yleinen pakasta vedetyistä autoista lähtien. Ihan yksittäisiä tapauksia olen löytänyt, että se on korjaantunut jollain em. toimenpiteistä, mutta mitään yhteistä nimittäjää ei ole. Jengi on vaihtanut vaikka sun mitä osia, turbiineja ja jopa koko laatikon ja edelleen nyki. Huollon sijaisautot ovat nykineet jne. Ja kun se nykii, se nykii kylmänä ihan samalla tavalla oli sitten kesä tai talvi eli ilmojen kylmeneminen ei vaikuta. Asiaa on veivattu tehtaan kanssa ja tehty vaikka mitä ja Mersu on nostanut lopulta kädet pystyyn. Eivät osaa korjata, eivätkä edes tiedä, mistä johtuu. Eikä tule tehdas vastaan eurollakaan tässä casessa, jos takuu on loppu. Vikaa kun ei Mersun mielestä ole.

Asia on varmasti eri, jos nykiminen ilmaantui yhtäkkiä jonkin toimenpiteen jälkeen. Silloin on sössitty jotain. Jos on aina nykinyt, sen kanssa on naimisissa kunnes vaihtaa autoa. Kannattaa käydä lukemassa esim. hakusanoilla ”7g jerk” ja ”7g jolt”. Sieltä avautuu pandoran lipas.


Eli jos se on ominaisuus niin onko ne kaikki jotka ei sitä tee rikki
vai miten sen selitävätä ?

tulee miellen että onhan sinne tehtalle lähetetty kaikki data autosta eikä vain laatikosta, monesti kun näiten "ominaisuuksien" syy onkin muualla kuin laatikossa,
lisäksi

. .
Mökkillä
'
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ei ole ominaisuus, tuo oma s205 ei nyi yhtään, eikä myöskään s204 jossa on myös 7g Ei kai SAH ole mennyt laittamaa coomaa laatikkoon?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MetalT »

FinlandMerceds kirjoitti: To 26.11.2020 08:25
MetalT kirjoitti: Ke 25.11.2020 21:30 Itselläni on kylmänä nykivä 2-3 vaihto. Oli ostaessa (17500km) ja ollut takuuvarmasti uudesta asti. Mitään vikaa ei pysty diagnosoimaan, öljyt vaihdettu, küb vaihdettu, adaptoitu kahteen kertaan, tehty tehtaalta neuvottuja testejä ja softa päivitetty. Vaikutusta ei juuri ollut. Tehdas analysoi kaikki mittaustulokset ja mitään poikkeavaa ei ole, ei kerrassaan mitään. Lopputulos oli ”ominaisuus”.

Olen lukenut netistä lukuisia keskusteluja samasta aiheesta ympäri maailman ja ko. oire on ollut todella yleinen pakasta vedetyistä autoista lähtien. Ihan yksittäisiä tapauksia olen löytänyt, että se on korjaantunut jollain em. toimenpiteistä, mutta mitään yhteistä nimittäjää ei ole. Jengi on vaihtanut vaikka sun mitä osia, turbiineja ja jopa koko laatikon ja edelleen nyki. Huollon sijaisautot ovat nykineet jne. Ja kun se nykii, se nykii kylmänä ihan samalla tavalla oli sitten kesä tai talvi eli ilmojen kylmeneminen ei vaikuta. Asiaa on veivattu tehtaan kanssa ja tehty vaikka mitä ja Mersu on nostanut lopulta kädet pystyyn. Eivät osaa korjata, eivätkä edes tiedä, mistä johtuu. Eikä tule tehdas vastaan eurollakaan tässä casessa, jos takuu on loppu. Vikaa kun ei Mersun mielestä ole.

Asia on varmasti eri, jos nykiminen ilmaantui yhtäkkiä jonkin toimenpiteen jälkeen. Silloin on sössitty jotain. Jos on aina nykinyt, sen kanssa on naimisissa kunnes vaihtaa autoa. Kannattaa käydä lukemassa esim. hakusanoilla ”7g jerk” ja ”7g jolt”. Sieltä avautuu pandoran lipas.


Eli jos se on ominaisuus niin onko ne kaikki jotka ei sitä tee rikki
vai miten sen selitävätä ?

tulee miellen että onhan sinne tehtalle lähetetty kaikki data autosta eikä vain laatikosta, monesti kun näiten "ominaisuuksien" syy onkin muualla kuin laatikossa,
lisäksi

. .
Selitystä pitäisi kysyä Mersulta. Tuo asian”ominaisuutena” kuittaaminen tulee vastaan useassa keskustelussa, kun ongelmaa ei ole saatu poistumaan edes laatikkoa vaihtamalla(!!!) ja tehtaalta päin nimenomaan, ei korjaamolta. ”Comes with the product.” on ollut vastaus Saksasta. Täälläkin oli joku muukin saanut saman vastauksen kuten myös itse. Itse käytin autoa valtuutetussa eli ei-Veholla ja sieltä olivat soitelleet Vehoa myöten myös, että mitä pitäisi tsekata. Öljyt ja küb oli vastaus Veholta ja Saksasta ja Saksasta testejä ja datan pyytämistä analyysiä varten. Mitään ei siis löytynyt.

Jossain ulkomaan foorumilla joku mainitsi, että ongelma on nimenomaan M274 koneen kanssa, mutta lienee ollut dieseleissäkin ihan samaa. Jenkeissähän tuota on ollut paljon ja siellä on yleensä bensakoneita. Siellä on palautettu uusia autoja, koska Mersu ei ole kyennyt asiaa korjaamaan, vaan lupailleet uusia softia ja levitelleet käsiään. Harmi vain, että käytännössä keskustelut jäävät siihen tilaan, että ongelmaan ei ole kirjattu selkeää ratkaisua. 2 taisi olla, että homma korjaantui joko softalla tai küb:n vaihdolla.

En tiedä, mitä kaikkea dataa lähettivät tehtaalle eli menikö mitään muuta kuin laatikosta. Luulisin, että ei mennyt, koska korjaamolla puhuivat, että laatikon datasta ei löydy mitään poikkeavaa. Pitääkin kysyä, kun huoltoon tammikuussa vien, että pyysikö tehdas mitään muuta.

Korjaamopäällikkökin sanoi, että vika voi johtua ihan mistä tahansa muustakin, mutta yhtään ei pysty edes arvaamaan, mistä sitä etsiä. Voi olla, että syyllinen ilmaantuu joskus myöhemmin. Sanoi myös, että ecun ja tcun päivityksiä tulee eri aikaan ja vähän väliä eli niinköhän ne osuu koskaan keskenään yhteen. Kumarretaan yhteen suuntaan ja pyllistetään toiseen. Joltain ns. yhteensopivuusongelmaltahan tuo voi myös vaikuttaa eli kone ja loota eivät pelaa yhteen oikein tietyissä olosuhteissa. Tänä aamuna ei juuri potkinut tuo vaihto kuin 1 tai 2 kertaa, eikä mitenkään huomattavasti edes Ja äsken lounaalla käydessä (aamulla 3 km kylmänä ajoa, 3,5h seisomista työpaikan parkissa) ei tökkinyt yhtään. Veti täysin sileitä vaihtoja suurimman osan jopa ilman sitä usein olevaa nihkeyttä.

Pitää jossain välissä käydä etsimässä autokaupasta koeajoon samalla laatikolla oleva auto ja testata, onko erilainen. Ja mielellään ulkona seisova.
C200 (S205) 2017
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MetalT kirjoitti: To 26.11.2020 11:58
FinlandMerceds kirjoitti: To 26.11.2020 08:25
MetalT kirjoitti: Ke 25.11.2020 21:30 Itselläni on kylmänä nykivä 2-3 vaihto. Oli ostaessa (17500km) ja ollut takuuvarmasti uudesta asti. Mitään vikaa ei pysty diagnosoimaan, öljyt vaihdettu, küb vaihdettu, adaptoitu kahteen kertaan, tehty tehtaalta neuvottuja testejä ja softa päivitetty. Vaikutusta ei juuri ollut. Tehdas analysoi kaikki mittaustulokset ja mitään poikkeavaa ei ole, ei kerrassaan mitään. Lopputulos oli ”ominaisuus”.

Olen lukenut netistä lukuisia keskusteluja samasta aiheesta ympäri maailman ja ko. oire on ollut todella yleinen pakasta vedetyistä autoista lähtien. Ihan yksittäisiä tapauksia olen löytänyt, että se on korjaantunut jollain em. toimenpiteistä, mutta mitään yhteistä nimittäjää ei ole. Jengi on vaihtanut vaikka sun mitä osia, turbiineja ja jopa koko laatikon ja edelleen nyki. Huollon sijaisautot ovat nykineet jne. Ja kun se nykii, se nykii kylmänä ihan samalla tavalla oli sitten kesä tai talvi eli ilmojen kylmeneminen ei vaikuta. Asiaa on veivattu tehtaan kanssa ja tehty vaikka mitä ja Mersu on nostanut lopulta kädet pystyyn. Eivät osaa korjata, eivätkä edes tiedä, mistä johtuu. Eikä tule tehdas vastaan eurollakaan tässä casessa, jos takuu on loppu. Vikaa kun ei Mersun mielestä ole.

Asia on varmasti eri, jos nykiminen ilmaantui yhtäkkiä jonkin toimenpiteen jälkeen. Silloin on sössitty jotain. Jos on aina nykinyt, sen kanssa on naimisissa kunnes vaihtaa autoa. Kannattaa käydä lukemassa esim. hakusanoilla ”7g jerk” ja ”7g jolt”. Sieltä avautuu pandoran lipas.


Eli jos se on ominaisuus niin onko ne kaikki jotka ei sitä tee rikki
vai miten sen selitävätä ?

tulee miellen että onhan sinne tehtalle lähetetty kaikki data autosta eikä vain laatikosta, monesti kun näiten "ominaisuuksien" syy onkin muualla kuin laatikossa,
lisäksi

. .
Selitystä pitäisi kysyä Mersulta. Tuo asian”ominaisuutena” kuittaaminen tulee vastaan useassa keskustelussa, kun ongelmaa ei ole saatu poistumaan edes laatikkoa vaihtamalla(!!!) ja tehtaalta päin nimenomaan, ei korjaamolta. ”Comes with the product.” on ollut vastaus Saksasta. Täälläkin oli joku muukin saanut saman vastauksen kuten myös itse. Itse käytin autoa valtuutetussa eli ei-Veholla ja sieltä olivat soitelleet Vehoa myöten myös, että mitä pitäisi tsekata. Öljyt ja küb oli vastaus Veholta ja Saksasta ja Saksasta testejä ja datan pyytämistä analyysiä varten. Mitään ei siis löytynyt.

Jossain ulkomaan foorumilla joku mainitsi, että ongelma on nimenomaan M274 koneen kanssa, mutta lienee ollut dieseleissäkin ihan samaa. Jenkeissähän tuota on ollut paljon ja siellä on yleensä bensakoneita. Siellä on palautettu uusia autoja, koska Mersu ei ole kyennyt asiaa korjaamaan, vaan lupailleet uusia softia ja levitelleet käsiään. Harmi vain, että käytännössä keskustelut jäävät siihen tilaan, että ongelmaan ei ole kirjattu selkeää ratkaisua. 2 taisi olla, että homma korjaantui joko softalla tai küb:n vaihdolla.

En tiedä, mitä kaikkea dataa lähettivät tehtaalle eli menikö mitään muuta kuin laatikosta. Luulisin, että ei mennyt, koska korjaamolla puhuivat, että laatikon datasta ei löydy mitään poikkeavaa. Pitääkin kysyä, kun huoltoon tammikuussa vien, että pyysikö tehdas mitään muuta.

Korjaamopäällikkökin sanoi, että vika voi johtua ihan mistä tahansa muustakin, mutta yhtään ei pysty edes arvaamaan, mistä sitä etsiä. Voi olla, että syyllinen ilmaantuu joskus myöhemmin. Sanoi myös, että ecun ja tcun päivityksiä tulee eri aikaan ja vähän väliä eli niinköhän ne osuu koskaan keskenään yhteen. Kumarretaan yhteen suuntaan ja pyllistetään toiseen. Joltain ns. yhteensopivuusongelmaltahan tuo voi myös vaikuttaa eli kone ja loota eivät pelaa yhteen oikein tietyissä olosuhteissa. Tänä aamuna ei juuri potkinut tuo vaihto kuin 1 tai 2 kertaa, eikä mitenkään huomattavasti edes Ja äsken lounaalla käydessä (aamulla 3 km kylmänä ajoa, 3,5h seisomista työpaikan parkissa) ei tökkinyt yhtään. Veti täysin sileitä vaihtoja suurimman osan jopa ilman sitä usein olevaa nihkeyttä.

Pitää jossain välissä käydä etsimässä autokaupasta koeajoon samalla laatikolla oleva auto ja testata, onko erilainen. Ja mielellään ulkona seisova.
Sitä selitystä kannattaa tosiaan kysyä mersulta ja samalla sitäkin että toimivatko tehtalta lähtiessä noin
(ainkin mitä noita jokusta lähes uutena "alle 5000km ajettuja" ajanut niin vaihdoissa ei mitään sanomista missä tilantessa samoin jokusta käytettyä "yli 100tkm ajettua" eikä niisääkän mitään)
sillä perustella veikkaus että eivät toimi noin tehtaalta tullessa lisäksi eihän niitä kukaan ostaisi,

siinäpä se jos tujotettaan vain laatikoa vaikka sen toiminta voi olla oire jostakin muustaa ja usein onkin
vaikapa tuosta maintsemastasi että laatikon ja koneeen softat "eriparia"

vaikkaus että juuri syy löytyy saaste panikoinista ja siihen liityvistä ohjelaman raakileista
(sitä ei tietäänkään merkiltä myönettä koska sitten alkaa niitä kuluja tulemaan varmasti anikin US missä käydään korvaus käräjiä pienmistäkin syistä)

kun käyt koeajelmassa niin koita myös enemän ajelutuja, mahdolisiman uutta,
sekä muitta malleja missä sama teknikka
Mökkillä
'
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Totta turiset. Tosin osa ihmisistä ajelee tyytyväisenä nykimisten kanssa ja luulevat sen olevan ominaisuus tai eivät välitä. Tympiintyvät ja myyvät eteen päin selvittämättä asiaa takuuaikana tai saaneet ”ominaisuustuomion”. Harmi vain siinä tehtaan ja kuluttajan välissä on aina joku välikäsi eli korjaamo tai maahantuoja. Ei pääse kuluttaja itse suoraan tivaamaan. Jenkeissähän se oli onnistunut ainakin maajohtajan kanssa. Täällä menee suorat yhteydenotot ö-mappiin tai käsketään kääntyä korjaamon puoleen ja vaietaan. Rapakon takana on vähän toisenlainen meininki sen suhteen. Ollaan äkkiä käräjillä.

Ja kun tuo laatikko osaa myös käyttäytyä hyvin, jopa erinomaisesti. Parhaimmillaan on ollut sellaisia 2-3 viikon pätkiä, ettei ole pahaa sanaa. Tänään esim. ollut hyvä päivä kahta pienehköä nykäisyä aamun 1. vaihtoja lukuunottamatta ja loota ei ole missään vaiheessa ehtinyt lämmetä kunnolla. 3 km ajoa, 3,5 h seisomista, 3 km ajoa, puoli tuntia seisomista, 3 km ajoa, 5,5 h seisomista ja vielä kerran 3 km ajoa. Ja teki ainoat nykäisyt ensimmäisen puolen kilometrin aikana seistyään yön yli. Vaihdoin muuten comfortilta sportille ekojen vaihtojen jälkeen ja tuli mieleen sekin, että onkohan laatikon oppimisessa jotain vikaa eli juurikin softassa. Ajan yleensä comfortilla. Kokeilempa ajaa jokusen viikon sportilla ja katsotaan, mitä tapahtuu. En ole aiemmin testannut moista.

Luulisi, että mekaaninen tai sähköinen komponenttivika oireilee koko ajan, eikä vain aamulla, jolloin sattumoisin on ne suurimmat päästöt kylmimmällä mahdollisella koneella...

Korjaamopäällikkö harmitteli juuri tuota, että kaikki tehdään nykyään softalla ja mitään tolkkua ei enää saa, jos jotain ongelmaa on. Autot kun on yksilöitä ja sama softa ei välttämättä toimikaan kaikissa. Paniikissa kyhätyt bugiset hätäsoftat eivät autuaaksi tee, vaan voivat aiheuttaa muita ongelmia. Mistäs sen tietää, onko tähänkin autoon ajettu 1. omistajan aikana joku uusi softa sisään, joka sitten pisti paletin sekaisin ja minun aikana laatikkoon ajettu softa ei sitä korjannut. Piti olla juuri nykimisen vuoksi kehitetty softa. No eipä auttanut. Eli kyllä Mersu ongelman tietää. Ja jos sitä softalla korjataan, kyllähän se softavikaan liittyy ja nimenomaan siihen, että joku aiempi softa on vienyt asiat pieleen. Eivät vain tiedä, mikä on mennyt pieleen.

Heh, juuri osui silmään keskustelu, jossa on korjattu sytytysongelmaa moottorin softalla M274 koneisiin. Joku kommentoi, että ongelma oli poistunut, mutta 1-3 vaihdot alkaneet töksiä softapäivityksen jälkeen... sylttytehtaaseen johtaa polku.
Viimeksi muokannut MetalT, To 26.11.2020 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C200 (S205) 2017
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

S ei ole sport, se on standard.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2318
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

.
Viimeksi muokannut E200kompressor, Su 29.11.2020 00:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja Marko M »

TPLtre kirjoitti: To 26.11.2020 19:01 S ei ole sport, se on standard.
Joskus 80-luvulla noin, nykyään sport.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
230 C 1978
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Marko M kirjoitti: To 26.11.2020 19:13
TPLtre kirjoitti: To 26.11.2020 19:01 S ei ole sport, se on standard.
Joskus 80-luvulla noin, nykyään sport.
Nykyään sport, mutta esim. 2004 vuoden 211 vielä standard.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
aryl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 21.04.2020 21:12

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja aryl »

Odotan sitä päivää, että joku mestari kertoo, miksi lämpimänä pelaa ja kylmänä ei. No, ei se lämpimänäkään mikään hyvä ole, mutta virheet ei hypi silmille.
Mulla öljyä pitäisi olla tarpeeksi, kun on vaihdettu pari kertaa 160 tkm matkalla, eikä käytös öljyn vaihdosta muuttunut ainakaan nyt viimeisellä kerralla. SAH:lla vaihdettiin eikä ilmeisesti huuhtelemalla.
Tehtaan pitäisi tehdä recall ja korjata kaikki nämä vialliset omaan piikkiinsä. Vai onkohan todellakin niin, että eivät osaa?
Mikäpä siinä, pitää tottua tähän ominaisuuteen ja ajaa lintta loppuun, kun ei tätä kehtaa myydä.
Mielenkiinnolla odotan saiko ketjun aloittaja autonsa kuntoon.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Eivät osaa. Olisi varmaan jo korjattu muuten, softalla tai raudalla. Nyt kun on 9g ollut tulilla C-sarjassakin jo pitkään, ei nämä 7g:t enää kiinnosta. Ei nämä ole edes mitään yksittäistapauksia, kun tälläkin palstalla on kohtalotovereita ilmoittautunut. Jos olisi tarpeeksi löysää rahaa, palkkaisin jonkun käymään läpi koko auton. Tosin siinä tilanteessa voisi ostaa uuden pirssin alle saman tien.

Samaten odotan korjaantuiko ketjun aloittaneen auto.

Moodeista puheenollen, eikös se Sport todellakin ole se entinen normaalimoodi ja Comfortista on puhuttu ”winter mode”:na. Eco on kuin ajaisi käsijarru päällä. Ei viitsi kiusata itseään sellaisella.
C200 (S205) 2017
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mulla toi c350e hybridi satunnaisesti nykäsee, myös lämpöisenä. Oon sen pistäny softan suunnitteluvian piikkiin. Se saattaa esiintyä joissain tilanteissa kun kiihdyttää kovemmin ja laatikon kannalta "väärässä kohdassa" keventää nopeasti kaasua. Silloin nykäisy on merkittävän voimakas. Kyllähän noi vaihdot kylmänäkin hieman kovempia ovat, mutta paljon mukavempia kuin edellisessä w204:ssa 5 lovisen laatikon kaa. Toi hybirin loota on "kaksoiskytkin" 724.295 eli varmastikin eri kuin aloittajan autossa. Oon aina pitäny "normaalina" että nuo automaatit satunnaisesti nykii ja ovat kylmällä vähän rouheempia.

Näissä jutuissa on se vaikeus, että ei voi tietää millainen nykäseminen kenenkin mielestä on vika. Sitä kun ostaa kalliin auton ja odotukset ovat korkealla, voi pienikin asia alkaa harmittamaan. Itse toimin asiakaspalvelutyössä ja mulla on paljon kokemusta kun ihmiset jonkin muun harmistuksen myötä alkavat löytämään kaikennäköisiä vikoja, sellaisia että välillä jää suu auki. Fiktiivisenä esimerkkinä että vedenkeittimen vedenkiehuntaääni on häiritsevä kun alunperin syynä oli se että puoliso arvosteli uuden hankkimista vanhan toimivan tilalle. Henkilö kuitenkin tuntee oikeasti sen "vian" todelliseksi.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Totta tuokin. Jotkut puhuu, että niskat retkahtaa, mutta ei minulla ainakaan sellaista ole. Nykäisy on kuitenkin sellainen, että sen kyllä selvästi noteeraa ja niin noteerasivat korjaamon mekaanikotkin ja se nykivä vaihto poikkeaa selvästi muista vaihdoista. Sitä ei voi olla huomaamatta. Ja kun huomaat kerran, kiinnität siihen aina huomiota. Se tekee asiasta ärsyttävän. Satunnaisia pieniä kertanykäisyjä on toki muillakin vaihteilla ja lämpimänä, mutta luen itsekin ne normaaliksi.
C200 (S205) 2017
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja amatoori »

MetalT kirjoitti: To 26.11.2020 20:15 Totta tuokin. Jotkut puhuu, että niskat retkahtaa, mutta ei minulla ainakaan sellaista ole. Nykäisy on kuitenkin sellainen, että sen kyllä selvästi noteeraa ja niin noteerasivat korjaamon mekaanikotkin ja se nykivä vaihto poikkeaa selvästi muista vaihdoista. Sitä ei voi olla huomaamatta. Ja kun huomaat kerran, kiinnität siihen aina huomiota. Se tekee asiasta ärsyttävän. Satunnaisia pieniä kertanykäisyjä on toki muillakin vaihteilla ja lämpimänä, mutta luen itsekin ne normaaliksi.
Millainen tapa sulla on ajaa? Painatko kaasua tasasesti välittämättä vaihteiden vaihdosta vai kevennätkö hieman kaasua aina kun vaihteisto vaihtaa? Mulla ittellä on muodustunut takaraivoon tuo jälkimmäinen. Kovassa kiihdytyksessä en sitä tee.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Enpäs ole ajatellut asiaa tai kiinnittänyt huomiota. Molempia varmaankin, tilanteesta riippuen.
C200 (S205) 2017
aryl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 21.04.2020 21:12

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja aryl »

Väärän vaihdon huomaa, se on niin erottuva. Jopa emäntä vieressä "mikä vika tässä on". Aina kylmänä, kun löysäät kaasun ja se vaihtaa pienemmälle, tiedät mitä odottaa. Se on siellä, oli kesä tai 10 C pakkasta. Kunnes koneen lämpö nousee mittarin mukaan yli 80 C. Naksahtaako jollakin koodirivillä joku asetus eri arvoon, vai onko mekaaninen juttu? Mitkä muut anturit siihen laatikon ulkopuolella vaikuttaa? Jos olis varaa pistää vanhaan linttaan miljoonia rahaa, niin olishan se mukava tutkia.
Hyvän laatikon tietää siitä, että ei huomaa vaihtamista muuten kuin kiekkamittarista. Sama ylös- ja alaspäin. Niillä on tullut ajettua paljon.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 automaattilaatikon kestävyys

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Minulle riittää se 1,5-2 km ajoa ja se terävä nykäisy loppuu. Ei tartte olla läheskään täysissä lämmöissä. Ja se loppuu kuin seinään, ei hiljalleen, eli ensin voi olla nykäisevä vaihto ja 200 m päässä ei enää nykäisekään. Tosiaan aivan kuin kääntäisi katkaisimesta.
C200 (S205) 2017
Vastaa Viestiin