Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Hei
Nyt kun tuli hommattua tuo muusta autokannastani huomattavasti tuoreenpi MB niin ei käynyt mielessäkään, että hyvästä varustelusta huolimatta sellainen perusasia kun vakkari (koodi 440 Tempomat) voi puuttua... ei pistänyt silmään edes portaalista varustekoodeja autojen välillä verratessa kun ei koko asia ollut mielessä... mielessä oli vaan enemmänkin range+, mukavuus gernipenkit muistilla, ja liuta muita turhakkeita... No eipä kai tekemätön paikka ole?
Sen verran nyt oon tehny taustatyötä, että vakionopeuden säädin EPC (Xentry portaali) tuo mukanaan ainoastaan viiksikokoonpanon ratin juureen (+koodaus). Näitä kokoonpanoja on 4 eri koodia riippuen auton muusta varustelusta. Listan mukaan autooni kuuluu A2469000718 9051, koska siitä löytyy varustekoodi 476, kaistavahti. Samaa osaa löytyy käytettynä markkinoilta, uutena monestakin paikkaa ja on käytetty useammassa mallissa.
Eli, osa olis helppo hankkia ja varmaan kohtuullinen työ vaihtaakin. Mutta miten tuo koodaus? Onnistuukohan ihan starilla? Tai siis Xentry diagnostic työkalulla? Sen verran käytin autoa oman piuhani päässä, että tässä koko käyttöliittymä diagnostiikalle on se "uudempi" ja sen mahdollisuudet on itselleni vielä hyvin vieraat... koitin näppäillä jotain koodaus valikkoa ja ekana tuli ainakin vahva suositus olla online kun lähtee eteenpäin. Mutta näillä omilla vehkeillä lienee paras olla mahdollisimman off line . Aiempaan Mersuun kun tuli laitettua vetokoukku ja se vaati taka SAM vaihdon oli nämä koodaukset aika helppoja kun vaan pääsi kiinni logiikkaan. Käytännös vain SAM osalta valittiin mitä varusteita autossa on ja sitten vetokoukun olemassaolo lisättiin muutamaan paikkaan. Meneekö tässä uudessa käyttöliittymässä samaan tapaan? Vai tarviiko koodaus jotain ihan muuta käyttöliittymää / online yhteyttä yms?
TJ
Nyt kun tuli hommattua tuo muusta autokannastani huomattavasti tuoreenpi MB niin ei käynyt mielessäkään, että hyvästä varustelusta huolimatta sellainen perusasia kun vakkari (koodi 440 Tempomat) voi puuttua... ei pistänyt silmään edes portaalista varustekoodeja autojen välillä verratessa kun ei koko asia ollut mielessä... mielessä oli vaan enemmänkin range+, mukavuus gernipenkit muistilla, ja liuta muita turhakkeita... No eipä kai tekemätön paikka ole?
Sen verran nyt oon tehny taustatyötä, että vakionopeuden säädin EPC (Xentry portaali) tuo mukanaan ainoastaan viiksikokoonpanon ratin juureen (+koodaus). Näitä kokoonpanoja on 4 eri koodia riippuen auton muusta varustelusta. Listan mukaan autooni kuuluu A2469000718 9051, koska siitä löytyy varustekoodi 476, kaistavahti. Samaa osaa löytyy käytettynä markkinoilta, uutena monestakin paikkaa ja on käytetty useammassa mallissa.
Eli, osa olis helppo hankkia ja varmaan kohtuullinen työ vaihtaakin. Mutta miten tuo koodaus? Onnistuukohan ihan starilla? Tai siis Xentry diagnostic työkalulla? Sen verran käytin autoa oman piuhani päässä, että tässä koko käyttöliittymä diagnostiikalle on se "uudempi" ja sen mahdollisuudet on itselleni vielä hyvin vieraat... koitin näppäillä jotain koodaus valikkoa ja ekana tuli ainakin vahva suositus olla online kun lähtee eteenpäin. Mutta näillä omilla vehkeillä lienee paras olla mahdollisimman off line . Aiempaan Mersuun kun tuli laitettua vetokoukku ja se vaati taka SAM vaihdon oli nämä koodaukset aika helppoja kun vaan pääsi kiinni logiikkaan. Käytännös vain SAM osalta valittiin mitä varusteita autossa on ja sitten vetokoukun olemassaolo lisättiin muutamaan paikkaan. Meneekö tässä uudessa käyttöliittymässä samaan tapaan? Vai tarviiko koodaus jotain ihan muuta käyttöliittymää / online yhteyttä yms?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Osaa tuohon muuta sanoa kuin ensinnäkin ihmetellä, että tuommoisessa autossa ei tasanopeuden ylläpitävä systeemi ole vakiona, tai toisekseen, että sen on joku jättänyt varusteena tietoisesti tilaamatta ...No, jos ihan puhtaaksi kaupunkikamppeeksi, niin ehkä...
Tosiasia kuitenkin on, että erityisesti sähköautossa se polkimella tasaisesti ajaminen on erityisen rasittavaa, ja vaikeatakin, kun tuo ajopoljintuntuma on jotain ihan muuta kuin polttiksissa yleensä. Myös muut ominaisuudet tukevat sitä levottomuutta.
Toivottavasti asennus onnistuu helposti. Lisää maantieajon mukavuutta ja vähentää todellista rasittavuutta enemmän kuin paljon.
Tosiasia kuitenkin on, että erityisesti sähköautossa se polkimella tasaisesti ajaminen on erityisen rasittavaa, ja vaikeatakin, kun tuo ajopoljintuntuma on jotain ihan muuta kuin polttiksissa yleensä. Myös muut ominaisuudet tukevat sitä levottomuutta.
Toivottavasti asennus onnistuu helposti. Lisää maantieajon mukavuutta ja vähentää todellista rasittavuutta enemmän kuin paljon.
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Täysin samaa mieltä. Etenkin kun auto oli mielestäni muihin vaihtoehtoihin verrattuna varsin hyvin varusteltu yksilö... löysin 2015 vuoden hinnaston ja senkinkin mukaan jopa suomessa vakkarin lisävarustehinta olis ollu vaan 380e. Ylipäätään miksi lisävaruste ja toiseksi, että miksi ihmees ei ole valittu. Ehkä samasta syystä kun mullakin, että jäi vaan huomaamatta...Osaa tuohon muuta sanoa kuin ensinnäkin ihmetellä, että tuommoisessa autossa ei tasanopeuden ylläpitävä systeemi ole vakiona, tai toisekseen, että sen on joku jättänyt varusteena tietoisesti tilaamatta ...
Oon nyt saanu vahvistuksen, jotta merkkiliikkees kyllä onnistuu lisäys tehdä ja se menee juurikin niin että viiksikokoonpano vaihdetaan ja koodataan. Sen jälkeen autossa on vakkari. Mutta kiinnostais, että olisko mulla jo periaattees edellytykset hoitaa homma itsekin ja säästää... jos se vaan tuolla diagnostiikkasoftalla onnistuu lisätä niin sitten kaiketi on...
Löysin yhden viiksikokoonpanon joka olis 20tkm ajetusta autosta noin 200e hintaan... onko ratin irroittamises jotain erityistä huomioitavaa? Ettei posahda bägi ja tule varsin edullinen säästökokonaisuus
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
nuuka suomalainen ei osta...
ja vakkarihan tipahti pois vakkarilistoilta jo 204 koppassakin...
Starilla vaatii sen yhteyden (viimeaikoina ollut ogelmia klooneilla) tai jonkun laskemaan ne scn rimpsut, vediamo/monaco-linjalla onnistunee muutenkin. MB-Lab taitaa olla foorumin tukijoitakin niin uskallan suositella Laurin palveluja, on tosin pääkaupunkiseudulla (tekee myös etäyhteydellä jos em softavermeet löytyy omasta takaa).
ja vakkarihan tipahti pois vakkarilistoilta jo 204 koppassakin...
Starilla vaatii sen yhteyden (viimeaikoina ollut ogelmia klooneilla) tai jonkun laskemaan ne scn rimpsut, vediamo/monaco-linjalla onnistunee muutenkin. MB-Lab taitaa olla foorumin tukijoitakin niin uskallan suositella Laurin palveluja, on tosin pääkaupunkiseudulla (tekee myös etäyhteydellä jos em softavermeet löytyy omasta takaa).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Rattia irrotaese älä ainakaan irrota akun johtoja, sitten vielä vältää miirien silitelyä että ei tule kissa sähköä,Maastis kirjoitti: ↑Ti 01.12.2020 17:26Täysin samaa mieltä. Etenkin kun auto oli mielestäni muihin vaihtoehtoihin verrattuna varsin hyvin varusteltu yksilö... löysin 2015 vuoden hinnaston ja senkinkin mukaan jopa suomessa vakkarin lisävarustehinta olis ollu vaan 380e. Ylipäätään miksi lisävaruste ja toiseksi, että miksi ihmees ei ole valittu. Ehkä samasta syystä kun mullakin, että jäi vaan huomaamatta...Osaa tuohon muuta sanoa kuin ensinnäkin ihmetellä, että tuommoisessa autossa ei tasanopeuden ylläpitävä systeemi ole vakiona, tai toisekseen, että sen on joku jättänyt varusteena tietoisesti tilaamatta ...
Oon nyt saanu vahvistuksen, jotta merkkiliikkees kyllä onnistuu lisäys tehdä ja se menee juurikin niin että viiksikokoonpano vaihdetaan ja koodataan. Sen jälkeen autossa on vakkari. Mutta kiinnostais, että olisko mulla jo periaattees edellytykset hoitaa homma itsekin ja säästää... jos se vaan tuolla diagnostiikkasoftalla onnistuu lisätä niin sitten kaiketi on...
Löysin yhden viiksikokoonpanon joka olis 20tkm ajetusta autosta noin 200e hintaan... onko ratin irroittamises jotain erityistä huomioitavaa? Ettei posahda bägi ja tule varsin edullinen säästökokonaisuus
TJ
eikä koske liitimen metellaiisin kontakteihin, bägi jonnekin sivumalle naama puoli ylös,
eikä sen irti ollessa laita virtoja päälle/avainta lukkoon(ohjeet löytyy myös testristä)
vakkarin puttumisen syyksi joskus mutterikasoja myyvät
kertoi että sillä tavalla tehdas saa hyväkseen jotain laskenalisia
päästö hyvityksiä jollain ajotapa sykliilä tms
tehtaan tuoteiden kokonaisa päästö kiintiöön,
niisähän sen käytääminen kuten monissa muissakin edelytää melkoista "pinkoodin" näppäilyä muutenkin
ensin laitetaan jostain nappulasta pälle ja sitten toisesta asetettan nopeus ilmeisesti oltava paljon nappuloita että semmisen ostav kuvitelee että on paljon varusteita,
mb sentään hoitaa koko homman yhdellä liikellä, kun ajaa sopivaa vaihti koskee viiksen ja siinä se
Mökkillä
'
'
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Ok, eiköhän sitä rohkene nyt vaan hommaamaan viiksi kokoonpanon ja vaihtamaan . Tuo 200e viiksi varmaan olis nyt ihan ok vaihtoehto. Harmittaa kun puolasta oli allegrossa vastaava 60e mutta watsapp keskustelun päätteeksi myyjä kuitenkin ilmoitti että ei löydä sitä... no katoohan tommosia nyt tuon tuosta...
TJ
No näin se vois olla, mutta tämä kun on ollut MB leasing uutena niin ihmetyttää kun jätetty pois... mutta ehkä syy voi olla ton suuntainen mitä FinlandMercedes kirjoitti...nuuka suomalainen ei osta...
Muistaakseni läppärin työpöydällä on tuohonkin viittaava käynnistyskuvake... WIS myös mutta en ole sitä vielä hyvistä ohjeista huolimatta ehtinyt aktivoida...vediamo/monaco-linjalla onnistunee muutenkin
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Vastaavaan fossiilisilla liikkuvaan berttaan laitettiin joku aika takaperin vakionopeussäädin, tosiaan vaatii pelkän viiksipaketin ja sitten varustekoodin lisäyksen veDociin ja SCN koodauksen. Toki vediamolla luulisi löytyvän koodauskohta ilman vedocia yms
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Ok, pitää perehtyä tuohon vediamoon. Ilmeisesti kun vaan tietää kaikki "elimet" mihin koodaus tulee tehdä niin on jo pitkällä... eri mallien videopätkiä ja ohjeita tuossa selailin. Jos tehdään tuo online homma niin tarkoittaako se myös että lisätty varuste löytyy jatkossa kannasta runkonumeron takaa?
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Se löytyykö kannsat rippuu mistä se snc koodi tuleeMaastis kirjoitti: ↑Ti 01.12.2020 22:35 Ok, pitää perehtyä tuohon vediamoon. Ilmeisesti kun vaan tietää kaikki "elimet" mihin koodaus tulee tehdä niin on jo pitkällä... eri mallien videopätkiä ja ohjeita tuossa selailin. Jos tehdään tuo online homma niin tarkoittaako se myös että lisätty varuste löytyy jatkossa kannasta runkonumeron takaa?
TJ
jos se homma menen kuten nim multtiviri kertoo niin löytyy
mutta jos tillaat pelkän scn koodin jostain niin ei välttämättä näy
riippuen ihan siitä miten koodin välittäjä koodinsa hankkii
. .
Mökkillä
'
'
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Hei
Ulkolaisia foorumeja plarattuani löytyi muutamastakin paikasta nämä ohjeet vediamolla koodaamiseen:
Just only need to do the coding on the IC 172 and EIS 166.
Then it works fine.
Eli tämä kai käytännös tarkoittaa että pitäis onnistua ihan tyyliin töpseli kiinni, softa auki ja nuo paikat kaivaa esille... jos nyt kokeilis käynnistyykö koko ohjelma
TJ
Ulkolaisia foorumeja plarattuani löytyi muutamastakin paikasta nämä ohjeet vediamolla koodaamiseen:
Just only need to do the coding on the IC 172 and EIS 166.
Then it works fine.
Eli tämä kai käytännös tarkoittaa että pitäis onnistua ihan tyyliin töpseli kiinni, softa auki ja nuo paikat kaivaa esille... jos nyt kokeilis käynnistyykö koko ohjelma
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Viiksipaketti tilattu. Jos ehtii ennen joulua niin vois välipäivinä koittaa perehtyä asennukseen...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Vakkarin lisäys -16 mersuun (B 250e)
Joulupukki Saksanmaalta ehti käydä ennakkoon vaikka kiirettä varmaan pitäny. Tai sitte mä vaan oon ollu niin kiltti
Hyvää Joulua!
TJ
Hyvää Joulua!
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex