2002-2005 Airmatic/ilmajouset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
vatue
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 10.04.2020 23:28
Paikkakunta: Oulu

2002-2005 Airmatic/ilmajouset

Viesti Kirjoittaja vatue »

Hei,

Olen miettinyt w220 / s211 dieseliä alle pitkiin matkoihin. Ässässä on koko airmatic, mutta s211 on vissin vain takajouset ilmalla?
Miten nämä ilmajouset / airmatic -alustat ovat teillä toimineet, ja onko kalliit remontit?

+ Olenko ymmärtänyt oikein että vaikka ne usein vuotaa ne nousee takaisin ajossa / kun auto on käynnissä ellei ne pussit ole ihan puhki?
"Vain köyhillä on kiire"

W123 300D -84

ex. W203 200K A -02
ex. W124 300D A -92

ex. E46 328i -98
ex. E39 528i A -96
ex. E39 530d A Touring -03
ex. E32 735i -93
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: 2002-2005 Airmatic/ilmajouset

Viesti Kirjoittaja B170 »

Kerran oli hieno mersu alla W211 320, loisto auto, mutta ilmajousilla, pelkkää harmia niistä ja eurot nauroi. Yksikin vaihdettu pussi kesti 12kk 10tkm, eikä mitään takuuta. Oli kyllä harmillinen tapaus. Sen moottoria ja sisustusta jäin kaipaamaan.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 2002-2005 Airmatic/ilmajouset

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Itsellä kokemusta kahdesta 211 Airmatikista, kumpaankaan ei yhtään remonttia. Myöhemmin 212:lla takapää tipahteli yli 20 asteessa parkissa, ei tehty remonttia (kun ei oikein selvinnyt mistä kiikastaa). Sen jälkeen kaksi muuta airmaticia ja kaikkien pusseilla ajettu aika paljon enemmän kuin vuosi (ei remontteja toistaiseksi). Yhteen vaihdoin imusuodattimen, vanha oli kuin uusi (imuletku siinä oikeassa paikassa ja ehjä).

Onhan noissa harmeja ollut mutta jossain muuallakin vikaa jos pussi ei kestä vuotta enempää eikä mitään takuuta?

Alkuperäiseen kysymykseen sen verran että pussi pitää kyllä vaihtaa jos vuotaa parkissa, siitäkin huolimatta että kompura auton pystyisi ajossa pitämään tasossa, jonkin aikaa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 2002-2005 Airmatic/ilmajouset

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tänävuonna vaihdoin käytettynä ostamaani GL mersuun ilmapussit/iskarit eteen ja pelkät iskarit taakse. Merkinnöistä päätellen auton osat oli alkuperäisiä ja kilsoja takana lähes 250tkm. Auto ollut lähes uudesta Sveitsissä alppimaisemissa. Ei ne nyt kovi huonoja ole kun noinkin pitkään kestivät... eikä nytkään mennyt pussi rikki vaan pussin rautaiseen runko-osaan oli ruostunu reikä!! Kompura kylläkin oli ihan finaalissa ja sen uusin myös. Imuletku oli murtunut poikki ja vetänyt sisäänsä kaiken mahdollisen. Kompura ei jaksanut tehdä enää painetta ja kalkatti...

Sanoisin että yksi suurimmista virheistä on jatkaa auton käyttöä vähän vuotavalla alustalla. Silloin järjestelmään pumpataan jatkuvasti uutta ilmaa josta kosteys pitää poistaa kompuran kuivain rakeisiin. Jos ilman suunta vuodon takia on kokoajan sisäänpäin vettyvät kuivaimen rakeet jonka jälkeen kosteus pääsee eteenpäin. Siitä alkaa sitten ongelmat venttiilien kanssa... normitilanteessa kuivaa ilmaa puretaan välillä järjestelmästä hallitusti ulospäin joka kuivaa kuivaimen rakeita.

Ja kun alkaa vuotavaa järjestelmää korjata niin yleensä paras tapa ei ole se halvin mahdollinen pussi minkä netistä löytää...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: 2002-2005 Airmatic/ilmajouset

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Mulla on tossa myynnissä olevassa 320 cdi:ssä airmatic. Vaihdoin etupään pussit ja iskarit 5 vuotta sitten ja sen jälkeen ei ole tarvinnut tehdä jousille mitään. Takapään pussit on vaihdettu joskus mutta siitä ei tarkempaa tietoa. Mulla on kanssa luja usko noihin.

T.
Jyrki
Vastaa Viestiin