R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto vai taka-SAM vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto vai taka-SAM vika

Viesti Kirjoittaja esukki »

W251 polttoainemittari pimeni, * antaa vikakoodin: polttoainemittarin anturi, oikea puoli rikki tai virtakatkos.
Ja näköjään anturia ei saa erikseen vaan pitää vaihtaa koko polttoainepumppu.
- Onko mitenkin hankala vaihtaa, WIS mukaan pitää irroittaa 3 letkua tankin sisällä pumpusta?
Uusissa pumpuissa tulee kuvien mukaan joitakin letkujuttuja mukana, tungetaanko ne sisään tankkiin?
- Tarvitaanko erikoistyökalua kiinnitysrenkaan irroitukseen vai onnistuuko muuten?
Viimeksi muokannut esukki, Ke 23.12.2020 19:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä, mutta tuo ongelma saattaa johtua taka-samista.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Jos tarvetta niin löytyy 1kpl koukuttoman taka SAM...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja esukki »

Miten voi tietää että onko oikeasti anturivika vai taka-SAM muuten kuin vaihtamalla?
Missä taka-SAM sijaitsee fyysisesti ja pitääkö jotain koodata jos vaihtaa?

Tosiaan oli outoa että vikakoodien luvun jälkeen PA-mittari näytti järkevää lukemaa.
Kun sammutti auton ja käynnisti uudestaan viisari pomppasi jälleen järkevään lukemaan mutta sitten valui takaisin 0:aan?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Oliskohan tuohon mitään mittausohjeita? Vois tarkistaa onko SAM tuleva syöttöjännite ok ja sitte jos on niin miltä anturiarvo näyttää... kai anturi kuitenkin ihan virta tai jännitearvolla kertoo, että ei ole mikään väyläliitetty... jos noin sais tutkittua onko anturiarvot ok niin silloin vois epäillä enemmän boxia.

Ainakin 2009 mallis oli SAM takakontis varapyöräkotelon oikeassa laidassa. Peiteltynä pehmeähköllä verhoilulla. Sitte se oli työnnettynä telineeseen. Olisko jossain vanhemmissa syvempänä varapyöräkotelossa, koska näitä on menny ymmärtääkseni ainakin kosteuden takia?

SAM kun vaihtaa niin jonkun verran pitää koodauksia laittaa auton varustelun mukaan. Sieltä ohjaillaan muistaakseni penkkejä, laseja yms.

Mulla tosiaan on tuon 09 auton SAM. Jäi yli kun lisäsin autoon koukun ja alkuperäises ei ollu pistoketta koukun johtosarjalle ja en halunnu sitä "rosvoboxia" laittaa joka tuli koukun mukana. Hommasin sitte SAM ja alkuperäistä vastaavan johtosarjan.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja esukki »

Mulla on alkuperäinen koukku joten tuo ei käy.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto vai taka-SAM vika

Viesti Kirjoittaja esukki »

- Kun laittaa kylmänä virrat päälle niin PA-viisari pomppaa oikeaan lukemaan mutta parin sekunnin päästä viisari valuu 0:aan.
- Kun * on yhteydessä autoon niin silloin PA-mittari toimii ja näyttää koko ajan oikeaa lukemaa
- *:in taka-SAM diagnoosi antoi polttoaineantureille lukemat 134 (vasen) ja 64 (oikea). PItää olla välillä 10-241 eli sen puolesta OK. Mutta onko muuten normaalit lukemat kun tankki on 3/4 täynnä?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto vai taka-SAM vika

Viesti Kirjoittaja esukki »

PA-mittari tutkimukset jatkuu:

PA-anturien resitanssit mitattu molemmin puolin: 912ohm vasen 526ohm oikea on järkevällä alueella (* mukaan 50...992ohm)

Taka-SAM mittaa järkeviä lukemia kokeiltu laittamalla 50/390/1000ohm vastus anturin liittimeen
Laitoin 390ohmin vastuksen vasemman ja oikean puolen liittimeen: taka-SAM mittaa edelleen järkevän lukeman 106 molemmin puolin mutta silti antaa vikakoodin että oikean puolen anturi rikki.

Sitten vielä Parts Information antaa 7 eri varaosanumeroa taka-SAM:ille mutta autossa kiinni ollut ei ole mikään niistä (A164 540 9262).
Mistä voi tietää mikä taka-SAM sopii?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto vai taka-SAM vika

Viesti Kirjoittaja esukki »

Vika taisi löytyä, johtosarjassa tankilta taka-SAM:ille on auton pohjamuovin alla liitin. Se oli täynnä vettä ja pientä hapettumaa.
Kuivasin sen paineilmalla ja mittari alkoi toimia.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto vai taka-SAM vika

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hienoa, oli halvin mahdollinen vika tällä kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto vai taka-SAM vika

Viesti Kirjoittaja esukki »

Vaikka vika tulikin kuntoon niin silti vielä kiinnostaisi tietää onko taka-SAM varaosanumeroinnissa joku tolkku?
Parts Information tarjoaa näitä varaosanumeroita taka-SAMille:
A1649006900
A1644401501
A1649004500
A1644405101
A1644403201
A1645401901
A1644404301
Mutta autossa kiinni ollut tod.näk. alkuperäinen on A1645409262, miksei Parts Information tarjoa tätä?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto vai taka-SAM vika

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

esukki kirjoitti: La 02.01.2021 14:21 Vaikka vika tulikin kuntoon niin silti vielä kiinnostaisi tietää onko taka-SAM varaosanumeroinnissa joku tolkku?
Parts Information tarjoaa näitä varaosanumeroita taka-SAMille:
A1649006900
A1644401501
A1649004500
A1644405101
A1644403201
A1645401901
A1644404301
Mutta autossa kiinni ollut tod.näk. alkuperäinen on A1645409262, miksei Parts Information tarjoa tätä?
Jospa todettu täys sudeksi ja korvattu jollakin noista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: R-sarja W251 polttoainepumpun vaihto vai taka-SAM vika

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tuli joskus jonkun verran noita pengottua kun ettin koukun kaveriksi sopivaa SAMia. Ei niis oikein logiikkaa tuntunu olevan...

EDIT: tässä silloista löpinää aiheesta... viewtopic.php?f=2&t=186309
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin