Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Teknistä tietoa ja mahdollisia yhteensopivuustietoja kaivattais.

Eli maastureiksi, joissa riittävän vahva voimansiirto jopa maastoajoo, voitais lukea ML/GL ja G. Muut lienee enemmän/vähemmän ainoastaan katukäyttöön...

ML jakolaatikkoja kun kattelee niin W163 sarjasta löytyy 2 nopeuksinen, jossa planeettapaketti josta valitaan nopeus ja toinen planeettapaketti joka ajaa tasauspyörästön virkaa... Lukkoa ei ole? Tämä jakis löytyy 722.6 laatikon perästä. Ja 4-veto on aina jatkuva.

ML/GL 164 sarjasta taas löytyy yksinopeuksista normi tasauspyörästörakenteella olevaa "city SUV" jakista ja off-road paketin kanssa jakis, jossa 2 nopeutta ja tasauspyörästö joka lukittavissa kitkalevypaketilla. Nämä on aina yhdessä 722.9 laatikon kanssa? Ja 4-veto on aina jatkuva?

G malleissa sitten selkeästi järeämpää rakennetta. Pitää näitä googlailla vielä enemmän, mutta löytynee sekä 722.6 ja 722.9 perästä. Onko nämä aina jatkuvia 4-vetoja vai kytkettäviä?

Onko kellään tietoa sopiisko toi 164 off-road jakis 722.6 laatikon jatkoksi? Suoraan tai jollain välilaipalla? Akselin pituus ja pooritus sen kai ratkaisee ja sitten pulttien ryhmä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Maastis kirjoitti: Su 27.12.2020 16:34 Hei

Teknistä tietoa ja mahdollisia yhteensopivuustietoja kaivattais.

Eli maastureiksi, joissa riittävän vahva voimansiirto jopa maastoajoo, voitais lukea ML/GL ja G. Muut lienee enemmän/vähemmän ainoastaan katukäyttöön...

ML jakolaatikkoja kun kattelee niin W163 sarjasta löytyy 2 nopeuksinen, jossa planeettapaketti josta valitaan nopeus ja toinen planeettapaketti joka ajaa tasauspyörästön virkaa... Lukkoa ei ole? Tämä jakis löytyy 722.6 laatikon perästä. Ja 4-veto on aina jatkuva.

ML/GL 164 sarjasta taas löytyy yksinopeuksista normi tasauspyörästörakenteella olevaa "city SUV" jakista ja off-road paketin kanssa jakis, jossa 2 nopeutta ja tasauspyörästö joka lukittavissa kitkalevypaketilla. Nämä on aina yhdessä 722.9 laatikon kanssa? Ja 4-veto on aina jatkuva?

G malleissa sitten selkeästi järeämpää rakennetta. Pitää näitä googlailla vielä enemmän, mutta löytynee sekä 722.6 ja 722.9 perästä. Onko nämä aina jatkuvia 4-vetoja vai kytkettäviä?

Onko kellään tietoa sopiisko toi 164 off-road jakis 722.6 laatikon jatkoksi? Suoraan tai jollain välilaipalla? Akselin pituus ja pooritus sen kai ratkaisee ja sitten pulttien ryhmä...

TJ
Ei ne aina ole 4 vetoja ole enimän osan aikaa vain 1 edesä ja 1 takan vetää
(ristivetoja kuten suurin osa muistakin 4x4 siten lukkoja sopivasti niin kaikki pyörät vetää)

722.6 ja 722.9 ei risteydy tai siis tekemääl laippaoja ja kuoria ristetyy mikä vain mutta paljon työtä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ei ne aina ole 4 vetoja ole enimän osan aikaa vain 1 edesä ja 1 takan vetää
(ristivetoja kuten suurin osa muistakin 4x4 siten lukkoja sopivasti niin kaikki pyörät vetää)

722.6 ja 722.9 ei risteydy tai siis tekemääl laippaoja ja kuoria ristetyy mikä vain mutta paljon työtä
Joo, tietysti sitten akselit ja niiden tasauspyörästön lukot on vielä erikseen. Mutta kaikki kuitenkin alkaa jakolaatikosta jos 4-vetoa halajaa :). Jos ei ole lukollista jakolootaa niin ei ole mahdollisuuksia kun max "2-vetoon" :)

722.6 ja 722.9 risteyttämises kiinnostais lähinnä tuon ML/GL off road jakiksen naittaminen 722.6 lootaan. Siitä syystä, että 722.6 käyttö harrasteessa olis kuitenkin saatavilla olevien ohjainlaitteiden kautta helppoa. Lisäksi "kytkinkoppaa" löytyy sopimaan moneen OM/Mxxx koneeseen. Jos se yhdistävän akselin pituus ja poori olis yhteensopiva niin sitte laipanteko oliski pikkujuttu...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Maastis kirjoitti: Su 27.12.2020 17:08
Ei ne aina ole 4 vetoja ole enimän osan aikaa vain 1 edesä ja 1 takan vetää
(ristivetoja kuten suurin osa muistakin 4x4 siten lukkoja sopivasti niin kaikki pyörät vetää)

722.6 ja 722.9 ei risteydy tai siis tekemääl laippaoja ja kuoria ristetyy mikä vain mutta paljon työtä
Joo, tietysti sitten akselit ja niiden tasauspyörästön lukot on vielä erikseen. Mutta kaikki kuitenkin alkaa jakolaatikosta jos 4-vetoa halajaa :). Jos ei ole lukollista jakolootaa niin ei ole mahdollisuuksia kun max "2-vetoon" :)

722.6 ja 722.9 risteyttämises kiinnostais lähinnä tuon ML/GL off road jakiksen naittaminen 722.6 lootaan. Siitä syystä, että 722.6 käyttö harrasteessa olis kuitenkin saatavilla olevien ohjainlaitteiden kautta helppoa. Lisäksi "kytkinkoppaa" löytyy sopimaan moneen OM/Mxxx koneeseen. Jos se yhdistävän akselin pituus ja poori olis yhteensopiva niin sitte laipanteko oliski pikkujuttu...

TJ
Jos jotain tuolaista suunitelle niin mielumin saman moisen laatikon osia kannattaa koitta risteytää
tyyllin 722.6 jakolaatikko 722.6 jatkoksi,
miksi ei saman tien koko laatikoa missä jo valmiina sopiva jakolaatiko ?
sehän olisi helpoin (ja toden näköisesti myös kokonaisuuten kustanus tehokain)

akseli pitudesta kun mainita niin niistä? turbin, pääakseli joku muu ?
niitä voisi vertailla osanumeroiden perustella,

joskus aikoja sitten tuli 211 malissen nelimatickiin hyödynettyä hajoneen päälatikon tilalla
jakolaatikko sekoituksen missä loppu tulos oli päälaatiko takavetoisen laatiko ilman häntä palaa ja sen tilaalle sovitettuna jakolaatikko, molemat ristetetyksen puolet oli 320 malisista yhden ehjän jakolaatikolisen niistä sai tehtyä
ei enään oikeen kunnon muisti kuvaa mitä piti otta mistäkin laatikosta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Jos jotain tuolaista suunitelle niin mielumin saman moisen laatikon osia kannattaa koitta risteytää
tyyllin 722.6 jakolaatikko 722.6 jatkoksi,
miksi ei saman tien koko laatikoa missä jo valmiina sopiva jakolaatiko ?
sehän olisi helpoin (ja toden näköisesti myös kokonaisuuten kustanus tehokain)
No sepä, kun en tiedä onko olemasakaan pakettia jossa olis 722.6 jatkeena jakolaatikko joka olisi 2 nopeuksinen ja lukollinen... W163 versiot taitaa olla kaikki avoimia? Ja taas 164 kopassa missä off road paketissa on 2 nopeuksinen/lukittava loota on aina 722.9... ja niihin ei taida olla mitään aftermarket laatikon ohjaimia? Pitää kahlata vielä tuota Jeepin valikoimaa läpi kun sielä on käytettu 722.6 laatikon perässä erilaisia jakolaatikoita...

G mallin näkyy olevankin täysin päälaatikosta erillinen. Eli pitää käydä myös niitä läpi ajatuksella. Onko 2000 luvun G aina 4 veto kytkettynä ja napilla ohjataan lukkoa? Vai pitääkö myös 4 veto kytkeä erikseen?
akseli pitudesta kun mainita niin niistä? turbin, pääakseli joku muu ?
niitä voisi vertailla osanumeroiden perustella,
Kuvien perusteella irtipultatussa 722.6 ja 722.9 jakolaatikossa laatikkoon tulevalla puolella on laatikoon sisään menevä poorillinen akselin tumppi. Eli sen mitat kiinnostais. Eli jos poori sama ja 722.9 olis pidempi akseli niin silloin liittämisen vois jo teoriassa tehdä välilaipalla aika helposti. Jos taas poorit erit, pituus "väärinpäin" niin menee jo hankalammaksi... moottorin puolella ei täs vaihees niinkään väliä kun eteen tulis kumminkin Cdi MB kone... No siinäkin mielessä tietty 722.6 olis ykkös vaihtoehto, koska "kytkinkoppaa" voi vaidella R ja V koneisiin sopivaksi. Ja ainakin tässä hetkessä 270Cdi vaikuttais houkuttavimmalta koneelta. Voimaa saa riittävästi menemättä kuitenkaan ns. tappiin asti ja taas ehkä koko kätevämpi kuin suora 6...

Vielä noista Jeepeistä. Niissä on 722.6 laatikkoa myös ei MB koneiden jatkeena. Eli 2,8 italian dieselin ja 3,6 turbo bensan ( Chrysler Pentastar).

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja karra »

G-wagenissa jatkuva neliveto. Alennusvaihde kytketään kepillä, ja kolme lukkoa kytketään napeista, ne toimii hydrauliikalla. Tämä siis W463 vm 2000. Lootan ja jakiksen välissä on lyhyt akseli CV-nivelillä. Olettaisin että sama setup valmistuksen loppuun asti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

karra kirjoitti: Su 27.12.2020 21:45 G-wagenissa jatkuva neliveto. Alennusvaihde kytketään kepillä, ja kolme lukkoa kytketään napeista, ne toimii hydrauliikalla. Tämä siis W463 vm 2000. Lootan ja jakiksen välissä on lyhyt akseli CV-nivelillä. Olettaisin että sama setup valmistuksen loppuun asti.
Kiitos ytimekkäästä vastauksesta :). Mistä tuo hydraulipaine lukoille otetaan? Onko sille jokin oma pumppu?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja karra »

Maastis kirjoitti: Su 27.12.2020 21:56
karra kirjoitti: Su 27.12.2020 21:45 G-wagenissa jatkuva neliveto. Alennusvaihde kytketään kepillä, ja kolme lukkoa kytketään napeista, ne toimii hydrauliikalla. Tämä siis W463 vm 2000. Lootan ja jakiksen välissä on lyhyt akseli CV-nivelillä. Olettaisin että sama setup valmistuksen loppuun asti.
Kiitos ytimekkäästä vastauksesta :). Mistä tuo hydraulipaine lukoille otetaan? Onko sille jokin oma pumppu?

TJ
Jossain on pumppu. Pitää tutkia tuota projektia kun se on tallissa. Neste on jarrunestettä. Siellä akseleissa on kytkin joka ilmoittaa kun lukko on kytkeytynyt ja sisällä syttyy merkkivalo.

Vanhemmissa oli jollain vaijerilla kytkettävät, sisällä autossa oli vetohantaakit lukoille.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Kuvia selatessa huomasin että 2000+ G mallien jakolaatikossa aluevaihteen käyttö on sähköinen. Sellainen "lasinpyyhkijän" moottori siinä kyljessä. Ja tosiaan aika ohuehko putki menee ilmeisesti juuri lukon kytkentää varten.

Tässä hyvä sivu jossa kerrotaan aika detaljisti 164 off road mallin rakenne. Hyvät kuvat. Tekstin murre hankala :), olispa sama suoraan enkuksi...

https://mercedes-assist.ru/mercedes-w16 ... d-216.html

On kyllä kompakti paketti tuo jakolaatikko!

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja karra »

Maastis kirjoitti: Ma 28.12.2020 10:38 Kuvia selatessa huomasin että 2000+ G mallien jakolaatikossa aluevaihteen käyttö on sähköinen. Sellainen "lasinpyyhkijän" moottori siinä kyljessä. Ja tosiaan aika ohuehko putki menee ilmeisesti juuri lukon kytkentää varten.
OK, se on muuttunut varmaan 2001 kun tuli lisää sähköä G-malliin, esim OBD pistoke; omassa ei vielä sitä ole. Samalla tuli kait lisää väylätekniikkaa ja penkkien säätöihin omat modulit, uusi mittaristo nyt ainakin mitä tiedän.

Osta minulta G pois :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Osta minulta G pois 
Sun G on kyllä hiano :thumbup: . Mutta sillä tuskin raaskiis ajaa yhtään sen huonompaan paikkaan kun tuolla GL kään... 270Cdi G malleja on tullu seurattua pidempään ja saksasta jokusta kyseltyäkin. Mutta on ne vaan kuitenkin sen verran hintavia jotta vielä toistaaseksi jääny hankkimatta... Pitäis kuitenkin sitten hoitaa täysin myös käyttöauton virkaa.

Mulla oli mettäautona aiemmin KJ Jeeppi. Se oli aika yees siihen hommaan. Nyt kun ajanu tuolla GL, niin toi jakolaatikko, aluevaihde/lukko ja taka-akselilukko on aika hienosti tehty.

Tällähetkellä paras "mielikuvitus" kombo olis 270Cdi, 722.6 ja tuo 164 kopan off-road jakis. Taka-akseliin ihan on/off lukko ja etupäässä menis myös Jeep tyylinen "vari lock" eli se joka luiston lisääntyrs alkaa lukottaa kitkapakalla, kunnes luisto loppuu. Ja nämä yhdistettynä yhteen tiettyyn koppaan 8)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä vanhoissakin G malleissa lukot kytketään hydraulisesti jarrunesteen välityksellä, ei millään vaijereilla.

Minkälaisen auton sinä nyt haluat, mulle tuli maasturikuume tossa syksyllä kun ei hlöautolle oikein käyttöäkään hirveästi ollut ja tämän vuosituhannen G kun on liian kallis niin land cruiser oli sitten oikeastaan ainut vaihtoehto. Eikä tämä j120 korinen huono auto ole tosiaankaan. Ehkä se vähän parempi olis vaikka 270cdi moottorilla tai miksei 642.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja karra »

S202 kirjoitti: Ma 28.12.2020 13:52 Kyllä vanhoissakin G malleissa lukot kytketään hydraulisesti jarrunesteen välityksellä, ei millään vaijereilla.
Okei, jääny joku väärä käsitys noista vanhoista. Se hantaaki on semmoinen T-malli vai onko? Onko niissä valo että on kytkeytynyt?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maasturimallien jakovaihteistoista...?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikun muovinen pyöreä nuppi päässä joka vedetään ylös. Valot on lukoille, anturit perissä.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin