W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Iski päälle tyypillinen W220:n sähköpulma. Auto vie lukittuna ja nukkumassa (?) reilut 3 A virtaa mitattuna akun vierestä pihtivirtamittarilla. Tilanne on sama reilu tunti ovien lukitsemisen jälkeen. Otin yksi kerrallaan irti joka ikisen sulakkeen kaikista neljästä sulakerasiasta, mutta minkään sulakkeen poistaminen ei vähennä virrankulutusta.

Ensin luulin, että 3 vuotta vanha tavallinen akku olisi vain kuollut ja ostin uuden Exiden AGM-akun tilalle ennen kuin ymmärsin mitata kulutusta.

Starilla vikakoodeja löytyy, peilin lämmityksestä ja sulkemisavustimesta, mutta ne ovat olleet koko omistusaikani päällä. Uutena juttuna dynaamisesta istuimesta löytyi iso F, eikä ohjauksia päässyt tutkimaan, vaan sen sijaan tuli joku häiriö. Mietin, voisikohan dynamiikkapenkki olla syyllinen? Sille on kai kuitenkin oma sulake (F63).

Valitettavasti tänään illalla aika loppui kesken ja huomenna on tarkoitus jatkaa käymällä pihtivirtamittarin ja yleismittarin kanssa prefuseboksit läpi ja irroittaa yksi kerrallaan myös releet. Olisiko mitään hyviä ohjeita tai vinkkejä, miten jatkaa tästä eteenpäin?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Väyläkommunikaatiosta ei ollut vikoja? Taisi olla jäsen AK47 jolla oli viallinen oviohjain mikä sekoitti kunnolla auton järjestelmät ja taisi virtaakin haukata. Jos nyppää irti koko oviohjaimen tai penkin ohjaimen, auttaako?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Oli väyläkommunikaatiosta vikakoodi kyllä, mutta se lähti pois nollaamalla. Sen oletan johtuvan alijännitteestä kun akku tyhjeni.

Minullahan on myös kertaalleen uusittu oikea etuoven ohjainlaite sekä peilien johdot. Viallinen oviohjain laittoi aikanaan koko CAN-väylän kyykkyyn. Silloinkaan DAS ei varsinaisesti kertonut ohjainlaitteessa olevan vikaa.

Auto oli yön akku kiinni ja laturissa. Vien auton lämpimään talliin pariksi päiväksi ja toivottavasti ehdin vielä tänään jatkamaan tarkistuksia.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Virta menee apparin jalkatilaan prefuseboksiin, ei takakontin prefuseboksiin. Mutta asia menee minun aivoilleni mutkikkaaksi. Apparin jalkatilasta eteenpäin virtaa menee nimittäin tasaisesti joka johdolle yhtä lukuun ottamatta 0.5-0.7 A tahtiin. Viittaako tämä siihen, että väylän ohjainlaitteet eivät nuku vaikka pitäisi? Vai johto- tai maadoitusongelmaan?

EDIT: Pitänee varmaan kuitenkin ottaa ohjainlaite kerrallaan irti ja aloittaa siitä dynamiikkapenkin ohjainlaitteesta.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Vaikuttaa siltä, että väylä ei nuku, koska virtaa menee tasaisesti joka paikkaan prefusebokseilta (myös taaemman prefuseboksin kautta kulkee hieman virtaa, vaikka kirjoitin aiemmassa postauksessa toisin).

Nyt kun auto on ollut reilun vuorokauden lämpimässä tallissa, nollasin vikakoodit ja tein pikatestin. Dynamiikkapenkin ja sulkemisavustimen vikakoodit poistuivat kun auto on kuiva ja lämmin. Dynamiikkapenkin ohjainlaitteen irroittaminen ei auta virrankulutukseen.

Penkille ja penkin pumpulle on eri ohjainlaitteet. PFDS:ssä eli dynamiikkapenkin pumpun ohjainlaitteessa näkyy vikakoodi 9254 "Vedenpoiston ylipaineventtiili avautuu ilman aktiivista ylipainevirtausta". Tämän vikakoodin osalta DAS opastaa: "Jos vikakoodi 9254 on vikamuistissa, mutta asiakas ei ole valittanut eikä toimintahäiriöitä ole, tyhjennä vikamuisti ja suorita toiminnan tarkastus." Ja mahdollinen syy ja aputoimenpide: "Jos tämä vikakoodi esiintyy jatkuvasta, vaihda ohjainlaite M40/1 (pneumatiikkapumppu ajodynaaminen istuinsäätö".

Mielenkiintoinen havainto on, että DAS:in pikatestivalikossa airbag-ohjainlaitteen kohdalla pikatestivalikossa näkyy huutomerkki, vaikka ohjainlaitteeseen pääsee käsiksi eikä sieltä löydy vikakoodeja! Ja kaikki AB-ohjainlaitteet mittausarvot ovat OK. Onko kenelläkään tähän jotain kommenttia? Mistä tämä voisi kertoa?

Seuraava ajatukseni on irroittaa PFDS-ohjainlaite, oviohjaimet (DCM), hälytin sekä Comand ja katsoa, onko niillä vaikutusta virrankulutukseen.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Niitä huutomerkejjä on 2 laisi toinen on merrki poikeavasta taphtumasta toinen on se minkä ollessa ei pääse siihen ohjainlaiteesen,
penkissä siis oli vikaa(eikä päästänyt sisään) ennen kuin auto lämpimässä/kuivassa ja nyt ei mutta penkin pumppu systeemissä?
niin vittailisi että penkin systemeissä jotain olisi,
koita kylmentää/lämmittä niitä ja seuraa mitä vaikuttaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Penkin ja penkin pumpun ohjainlaitteiden irroittaminen vähensi virrankulutusta noin 200 mA.

Tänään AB-ohjainlaitteeseenkin tuli pikatestissä oikein-merkki, joskin yhdellä kerralla - ! -.

Ohjainlaitteessa Järjestelmädiagnoosi ei näy vikakoodia, joten en ollut aiemmin penkonut sen tietoja. Sisätilan CAN-väylän tarkastuksessa ohjainlaitteet ovat ohjearvoissa mutta kohdassa "CAN-tiedonsiirto (yksijohtokäyttö)" on iso F. Lisäksi kohdassa CAN-tiedonsiirto (signaalia ei tule tai ohjainlaitteen jännitteensaannin johdossa vika) näkyy mittausarvona - ! -.

Tuskinpa yksin pystyn muuhun kuin irroittelemaan eri ohjainlaitteita. Jos vikaa on johtosarjassa, ZGW:ssa, SAMeissa niin enhän minä tätä saa itse ratkaistua. Tällöin tulee mieleen raottaa lompakkoa ja kääntyä esim. asiantuntevien foorumilaisten puoleen.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Yksijohtokäyttö, niin joku väyläjohto ottanee maihin ja väylä ei nuku. Joku oven läpivienti voisi olla selvinpaikka. Jos tuo vikakoodi nyt sitä tarkoittaa.

Helpoin irrottaa väyläkammalta liittimiä ja katsoa milloin nukkuu taas. Sitten katsoa starilla mikä laite on pois käytöstä, niin selvinnee ehkä minkälaitteen väyläjohdoissa on vikaa.
2007 R 320cdi
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Kiitos ja kumarrus Huttiainen. Etsintä jatkukoon!
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja Atro »

Mulla purki laturin kautta ....
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Avatar
Atro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 336
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja Atro »

Mulla purki laturin kautta ....
W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Joo Atro minulla laturi on uusittu 2 v sitten joten se ei ole tällä hetkellä nro 1 epäiltyjen listalla. Jos laturi kuluttaisi, niin virta menisi sitten vissiin pelkästään sinne? Minulla nyt väylässä vähän niin kuin kaikki hereillä
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Huttiainen kirjoitti: Pe 08.01.2021 00:50 Yksijohtokäyttö, niin joku väyläjohto ottanee maihin ja väylä ei nuku. Joku oven läpivienti voisi olla selvinpaikka. Jos tuo vikakoodi nyt sitä tarkoittaa.

Helpoin irrottaa väyläkammalta liittimiä ja katsoa milloin nukkuu taas. Sitten katsoa starilla mikä laite on pois käytöstä, niin selvinnee ehkä minkälaitteen väyläjohdoissa on vikaa.
Ne kolme väylän liitinkampaa tuli nyt otettua esille. Niin eli Starilla tarkistetaan CAN-johdon irroittamisten yhteydessä, milloin yksijohtokäyttö poistuu. Jos johdon irroittaminen poistaa Järjestelmädiagnoosista vian yksijohtokäytön kohdalta, on oikea syyllinen löytynyt?

Nimittäin puolen tunnin odottelu joka johdon irroituksen jälkeen ei kuulosta järkevältä vaihtoehdolta. Star sanoo, että 25 minuuttia pitäisi odottaa. Jossain netin syövereissä väitetään, että väylän nukahtamiseen voisi mennä pidempäänkin.

Minäkin viimein tajusin, mitä yksijohtokäyttö tarkoittaa. Yksijohtokäytössä (single line operation) ohjainlaite siis kommunikoi pelkästään CAN L tai CAN H -johdon välityksellä. Normaalisti pitäisi käyttää molempia. Jos molemmat olisi poikki, ei kommunikaatio toimi ollenkaan.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Taitaa mennä jonkun kammankautta aina toiselle kammalle se syöttö. Ne pääsyötöt saattaa olla merkitty, muuten niissä ei taida mitään lukea. Voi sellaisen vaikka irrottaa jos löytää, niin tietää missäpäin vika. Tai irrottaa vaikka puolet johdoista ja sulkea sillä heti puolet pois, kun näkee korjaantuiko vai onko edelleen vika olemassa. Jotenkin noin pienentää vikaa ryppäissä. Odotella siinä silti tarvii, tosin stari jos on vieressä se varmaan näyttää sen ilman nukahtamistakin koska on väylä kunnossa.

Yksivaihtoehto olisi irrottaa kaikki ja tökkiä paikalleen ja katsoa milloin tulee vikakoodia. Jos se nyt noin nopeasti stari reagoi asiaan vaan.
2007 R 320cdi
Milo1234
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 15.11.2020 15:17

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja Milo1234 »

Minulla vei virtaa peräkontissa vasemmalla puolella oleva TV.n boksi oli myös vähän lämmin. Otin siitä sulakkeen ja virran kulutus loppui
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Tein vielä pari tarkistusta. Poistin hälyttimen sireeni-akku-paketin, jos hälyttimen akku olisi ollut viallinen. Ei auttanut. Lisäksi puhdistin hapettumat apukuskin jalkatilan prefuse-boksin liittimistä koska etenkin päävirtajohdon liittimessä oli hieman hapettumaa.

Mittasin CAN B -väylän jännitteitä väylän liitinkammoilta X30/6, X30/5 ja X30/4 yksi kerrallaan. Kun virrat ovat poissa, väylän pitäisi nukkua ja jännitteiden olla tällöin 0,025 V (CAN H) ja 11,0 V (CAN L). Kun väylä on aktiivinen, ovat jännitteet 0,65 V (CAN H) ja 4,65 V (CAN L).

Enemmän mittauksessa tuli kysymyksiä kuin vastauksia. Minkään johdon irroittaminen ei poistanut yksijohtokäytön isoa F-kirjainta Järjestelmädiagnoosista. Tosin kammassa X 30/6 on kaksi johtoa, jonka irroittamisen jälkeen Star ei saa yhteyttä autoon (sähköinen virtalukko EZS lienee tällainen ja onkohan mittaristo toinen?)

Kun virrat ovat poissa, jännitteet olivat lähes joka laitteessa CAN H:ssa n. 0,5 V eli väylä näyttää olevan aktiivinen ja CAN L:ssa taas n. 11 V eli nukkumajännite, mikä on ristiriitaista. Poikkeuksiakin on, esimerkiksi taka-SAMin kohdalla kummassakin on aktiivisuutta osoittava jännite. Lisäksi yhdestä kammassa X 30/6 olevasta johdosta tuli ristiriitaisia jännitteitä, mutta minulle jäi epäselväksi, oliko kyseessä ACC:n vai jonkun muun laitteen johto. Muitakin omituisuuksia löytyi. Kun vasemman etu-SAMin johdon irroitti kammasta X 30/6, mittaristo heräsi ja vasen ajovalo alkoi palaa. Mutta vasemman etu-SAMin johdon irroittaa kammasta X30/5, ei vastaavaa tapahdu.

W220:n CAN-väylän toiminnasta ja vianhausta löytyy tietoa täältä:
https://www.benzworld.org/threads/troub ... s.1989185/
https://www.benzworld.org/threads/the-2 ... t.1988297/
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... etwork.pdf

Ehkä vielä mittaan sulakkeilta virrankulutukset yleismittarin mV-mittauksella ja vilkaisen autoa lämpökameralla, jos saan sellaisen lainaan. Oskilloskooppia ei kaveripiiristä löydy, jolla pääsisi vielä paremmin seuraamaan väylän aktiivisuutta. Alkaa kyllä vaikuttaa siltä, että pitää raottaa lompakkoa ja viedä auto asiantuntijalle. Varmaankin soittelen arkena palstan eksperteille
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Onkin vähän haastavampi vika. Onhan se vikakoodi sellainen, että ilmoittaa yksijohtokäytön olevan päällä/käytössä.

Toinen laite tai molemmat jotka estää yhteyden autoon, olisi virtalukko ja/tai ZGW (jos autossa on). Mittaristo tai ZGW taitaa yhdistää väylät (Moottori ja sisä CAN.) Näiden väyläjohdot voisi mitata että on kunnossa, ihan yleismittarilla molemmistapäistä. Vaatii vaan purkamista, että pääsee käsiksi. Muutapa en enää osaa oikein sanoa.
2007 R 320cdi
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Kyllä, on yksijohtokäyttö (ei näytä vikakoodia pikatestissä Järjestelmädiagnoosilta, mutta ohjainlaitteen tiedoista löytyy yksijohtokäyttö ja F). Tuon voisi vielä tehdä.

Tässä on ZGW,

Virtalukon ja ZGW:n (siis oletettavasti nämä) väyläjohtojen jännitteet olivat suunnilleen samat kuin muualla, tarkalleen 0,47 ja 10,6 ja toisessa 0,48 ja 10,22 V.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Jaa-a. Jos nuo jännitteet pitäisi olla noin kun kirjoitit, niin voihan se olla että joku laite vuotaa väylään (CAN Hi) jännitettä/pitää sen laitteen osin aktiivisena, (jos on kokoajan 0.5V ja pitäisi nukkuessa olla 0.025V). Jos ei siellä ole kytketty kun 2 väyläparia kampoihin ja silti tuo sama, niin sieltä Virtalukko/ZGW, mittaristo laitteista voisi löytyä vikaa.

Huomattavasti vaikeampi kyllä selvittää, kun että joku muu ei niin tärkeä laite olisi ollut syynä. Saattaa noilla SAMeillakin jotain merkitystä asiaan, kun oudosti käyttäytyvät.
2007 R 320cdi
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Jaahas, juuri nyt taas ei kuluta. Älylaturi nimittäin latasi illalla akun nopeasti täyteen. Ja on nyt vain ylläpitomoodissa ja näyttää täyttä akkua. Seurataan tilannetta...
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Jos pihtivirtamittarilla mitaa akulta takakontista punainen johto niin se menee takapenkinalle sam boksilles siellä rele rikki tai itse samosa. Voi olla vika muualla myös.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

201202220 kirjoitti: Ti 19.01.2021 01:13 Jos pihtivirtamittarilla mitaa akulta takakontista punainen johto niin se menee takapenkinalle sam boksilles siellä rele rikki tai itse samosa. Voi olla vika muualla myös.
Juuri nyt auto ei kuluta virtaa. Tässä meni joka paikkaan sitä virtaa. Suurin osa virrasta apukuskin jalkatilan prefuseboksille. Häiritsevä asia on se, että Järjestelmädiagnoosissa näkyy yksijohtokäyttö ja iso F. Ja se ei poistunut, vaikka väyläkammalta poisti ohjainlaitteen kerrallaan, muun muassa taka-SAMin.

On kai vielä mahdollista, että virransyömisongelma olisi ratkennut hälyttimen akku-sireeni-paketin irroittamisella, koska jätin sen kytkemättä. Voikohan myös olla mahdollista, että testerini näyttää väärin tiedon yksijohtokäytöstä :shock:

Virran kulutuksen mittaaminen on pirullista tässä autossa, koska väylän nukahtamiseen kuluu pitkä aika.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jusi kirjoitti: Ti 19.01.2021 08:33
201202220 kirjoitti: Ti 19.01.2021 01:13 Jos pihtivirtamittarilla mitaa akulta takakontista punainen johto niin se menee takapenkinalle sam boksilles siellä rele rikki tai itse samosa. Voi olla vika muualla myös.
Juuri nyt auto ei kuluta virtaa. Tässä meni joka paikkaan sitä virtaa. Suurin osa virrasta apukuskin jalkatilan prefuseboksille. Häiritsevä asia on se, että Järjestelmädiagnoosissa näkyy yksijohtokäyttö ja iso F. Ja se ei poistunut, vaikka väyläkammalta poisti ohjainlaitteen kerrallaan, muun muassa taka-SAMin.

On kai vielä mahdollista, että virransyömisongelma olisi ratkennut hälyttimen akku-sireeni-paketin irroittamisella, koska jätin sen kytkemättä. Voikohan myös olla mahdollista, että testerini näyttää väärin tiedon yksijohtokäytöstä :shock:

Virran kulutuksen mittaaminen on pirullista tässä autossa, koska väylän nukahtamiseen kuluu pitkä aika.
Monesti sähköä kuluutavia on juurikin hälytimeta(alkuperäiset/tarvike),
usein myös jos on jotain jälkiasenus radiota tms oman lisänsä näihin vanhoihin tuo vielä edelisten asentamata melkeen sopivat yksiköt,
toisinaan hidasta, työlästä homaa sähkösyöppö vikojen etsiminen on jos syy ei ole ne yleis paikata,
sekin vielä että kun mitailee ja kokeille niin voi herätellä sitä väylää siinä tahtomataan,
väylää vikaanhan riitää yksikin vialinen siihen kytketty laite(voi myös pitää vaikka koko auton hereillä sitten kun se laitte on vaikkapa virtalukko tai vaikka sam niin sen vaikutuksen tutkimien irrotamall onkin hankalmpaa loppuiko kuluts siksi että vailine osa on pois väyläst vai siksi että väylä, sähkön syöttö on poikki eikä kulutettavaa tule tai hereillä pitävää tietoo), itse väylän johdot liitimet, väylä voi olla poikki myös jonkin siihe kytkety kapistuksen sisältä,
mikä sitten sopivissa oloissa onkin "kunnossa" lämpölajenemisen, kylmän, kosteuden, tms ulkoisen vaikkutimen takia
mukaan lukin itse kapistuksen päälä olessa tuottama lämpö,

joku epäviralinen
testeri niin näytämä voi olla väärä semoisiakn nähty esim
mitkä näytää että portissa on liian vähän voltteja ja sitten kun sen mittaa niin
samaa näyttä mitä auton taäydessä akusakin on sillä hetkellä
tai että jotain yksikköä ei vallan löydy mutta toisella testerillä löytyy,
helpotta jos on vaihtaa kriitiset yksiköt kokeeksi(siis autoon sopivat) kun tutkii
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Paljon kiitoksia näistä CDI203. Nyt seuraan tilannetta ja toivon, että hälyttimen akun irroitus olisi ratkaissut asian. Jos vika tulee taas päälle, voisi lukea väylän tietoja toisella testarillä. Vaikka virallisella korjaamon versiolla.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Häläri ja lukitus tykkää syödä. Itsellä söi keyless go peräluulun avaus. Eli takaluukun avauskytkin. Suosittelen poistamaan hälyttimen sulakkeen. Jos ei auta. Niin keskuslukituksen sulakkeen.

Myös yleistä w220 kun vedenpoisto tukkiutuu ilmanoton vierastä niin vesi alkaa pikkuhiljaa valumaan lattiaa pitkin tuhoten takasamin. Toinen rikkoja on takailmastointi. 4-piste ilmastoinnilla varustetut. Ongelma selviää kun alkaa lattiamattoa purkamaan.
220.128 Black Mirror
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Kiitos kommentista. Ilmanottokaukalon vedenpoiston tulvavaara on tiedossa, minulla ei siksi sen kanssa ole ongelmia. Taka-SAMissa ei onneksi ole merkkejä siitä, siellä olisi liikkunut vesi.

Nyt tosiaan pitää odotella siihen asti, että virtaa alkaa kulua. Eilen illallakaan älylaturi ei ehtinyt kauaa ladata, kun se jo näytti täyttä akkua.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jusi kirjoitti: Ke 20.01.2021 12:10 Kiitos kommentista. Ilmanottokaukalon vedenpoiston tulvavaara on tiedossa, minulla ei siksi sen kanssa ole ongelmia. Taka-SAMissa ei onneksi ole merkkejä siitä, siellä olisi liikkunut vesi.

Nyt tosiaan pitää odotella siihen asti, että virtaa alkaa kulua. Eilen illallakaan älylaturi ei ehtinyt kauaa ladata, kun se jo näytti täyttä akkua.
Voi olla että sitä ei ala kulua niin pitkään olosuhteet pysyy samoin
tai sitten se oli tuo yleinen hälyytiri vika,

aja autolla alatista se erilaisille tilanteille/olosuhteille
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Luulen, että syyllinen auton mystisiin ongelmiin on EZS eli sähköinen virtalukko. Auto oli muutaman päivän purkamatta akkua ja aloitti sen uudelleen viime viikon lopulla. Auto kuitenkin toimi normaalisti tähän päivään asti.

Tänään huomasin, että auton mittaristo oli päällä vaikka auto oli seissyt pari tuntia. Mittaristossa loisti punainen SRS-varoitusteksti, muutama varoitusvalo ja polttoainemittari näytti oikeaa lukemaa. Pihtivirtamittari osoitti, että virtaa lähti akulta n. 4.3 A. Osa sisätilan laitteista oli hereillä, esim. sähköpenkkien säätö toimi. Kun työnsin avaimen virtalukkoon, ACC ja sisäilmapuhallin ja Comand alkoivat toimia. Avain ei kuitenkaan kääntynyt ollenkaan virtalukossa. Mutta sytytysvirrat näyttivät syttyneen heti kun avaimen työnsi virtalukkoon.

Avain ei kuitenkaan kääntynyt virtalukossa.

Yllätyksekseni autoon sai Starilla yhteyden ja sain vikakoodit luettua. EZS:ssa oli iso F. Sieltä löytyi vikakoodit
- B1012 "Virtapiirin 15 lähtö: |-|+" TALLENNETTU (symbolia en saa kirjoitettua oikein) sekä
- B1016 Ei lupaa ohjainlaitteelta EWM elektroninen valitsinvipumoduli (Olemassa nyt ja tallennettu).

Lisäksi ESP ilmoitti, että tiedonsiirto virtalukon kanssa ei toimi seuraavalla vikakoodilla:
- C1034-000 Can-tiedonsiirrossa oihjainlaitteen N73 (EZS-ohjainlaite) kanssa häiriö (Olemassa nyt ja tallennettu),

Ja Järjestelmädiagnoosista löytyi
- 9305 SIsätilan CAN-väylä: CAN-johtojen oikosulku.

Vikakoodeja ei saanut nollattua, koska sytysysvirta näytti olevan päällä.

Kun testeri oli kytkettynä, virta-avain hetken päästä kääntyi ja auto lähti käyntiin normaalisti. Auto ei sammunut, kun avaimen käänsi II-asennosta I-asentoon. Sitten kun avaimen käänsi 0-asentoon, auto sammui muutaman sekunnin kuluttua. Paloturvallisuussyistä ja akun säästämiseksi irroitin akun johdon.

Vaikuttaa siltä, että syyllinen ongelmiin olisi sähköinen virtalukko. Tämän ongelman ollessa päällä sisätilan väylän laitteet toimivat normaalisti. Nyt pitää käydä etsimään korvaavaa virtalukkoa ja koodaajaa sille (vihjeitä tekijästä otetaan vastaan).
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
tuotah
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 07.06.2015 16:53

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja tuotah »

Minulla sama haaste MB 350 4matic. Teimme sähkömiehen kanssa tutkimuksen ja omastani löytyi viittaus flektin ohjaimen aiheuttamaan vuotoon (flektin kyljessä): kun kaapelin irrottaa pistokkeestan yöksi, vuotoa ei minun autoon enää ilmaantunut.En ole vielä ryhtynyt vaihtamaan.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 S 320 CDI -03 kuluttaa sammuksissa virtaa 3 A

Viesti Kirjoittaja jusi »

Suunnitelmana on vanhan korjaamissen sijaan vaihtaa virtalukko toiseen ja koodata se. Otin tänään Elehuoltoon yhteyttä.

Olisiko kenelläkään mittoja virtalukon irroitustyökalua varten? Mikä on putken halkaisija ja kynsien leveys?

Tarkoitan tällaista työkalua:
https://w220.ee/File:Home_Made_EIS_Beze ... g_Tool.jpg
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Vastaa Viestiin