Vanha uskollinen palvelijamme ”Essu”, 260 SE 1989 saa 31 vuoden ja 573 tkm jälkeen ilmastoinnin. Puoliautomaattinen versio sillä uudemmalla ja tehokkaammalla 10P17C kompressorilla.
Koko kunnostettu lämmityslaitteistokotelo uudella 134:lle tehdyllä höyrystimellä ja x-venttiilillä on jo nostettu paikalleen ja vuorossa on kirurgia kaapelisarjan integroimiseksi auton omaan johtosarjaan. Vähän ihmetyttää, miksi lisävarusteiden ja isompien osakokonaisuuksien kaapeloinnit ovat sulautettu koko johtosarjaan moottorin ja muiden vempeleiden kanssa. No, sillä mennään. Puoli autoa muutenkin purettu.
Vanha kopio kytkentäkaaviosta on muuten käypä, mutta yksi piuha, joka menee kompressorin releeltä KE-Jetin ohjainyksikölle näkyy niin suttuisella, ettei saa selvää, mihin napaan se menee. Sattuisiko kenelläkään olemaan kirkkaampaa kuvaa? Helpottaisi hommaa.
Samalla tulee kunnostettua duoventtiili. Siihen laitettiin muutama vuosi sitten halpa korjaussarja, joka ei koskaan toiminut kunnolla. Suuremmalla moottorin kierrosluvulla lämmön tulo lakkasi, kun heikot jouset eivät jaksaneet pitää kanavia auki. Nyt laitettu vanhat puhdistetut alkuperäiset, johon vaihdettu ehjät kalvot.
Auton piti olla pyhien aikana valmis ja huomenna takaisin liikenteessä, mutta tässä ollaan. Vakaajatangon tukiraudat olivat sen verran ruosteiset, että ne uusitaan samalla. Osien pitäisi olla huomenna tai ylihuomenna marmoritiskillä.
Ilmastoinnin jälkiasennus W126:een
Ilmastoinnin jälkiasennus W126:een
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus W126:een
Ilmeisesti kenelläkään ei tuota isompaa kaaviota löydy terävämpänä? No, löytyy se kytkentä yleismittarillakin kun käy kaikki nastat yksitellen läpi.
Sivuprojektina on meneillään Webatso DBW 46 asennus -84 dieseliässään. Onko täällä niiden kanssa enemmän ruuvanneita? Onko palopesä kuinka kriittinen niiden huoparenkaiden osalta? Kaikki on muuten kohdallaan, mutta vaikuttaisi siltä kuin palopesä tulvii ja savua puskee vähän joka saumasta. Huopa ja höyrystinrengas olivat ehjän näköiset, mutta laitoin tänään korjaussarjan uusilla tiivisteillä. Jahka tämä ilmastointihässäkkä on saatu maaliin, niin pääsee kokeilemaan.
Sivuprojektina on meneillään Webatso DBW 46 asennus -84 dieseliässään. Onko täällä niiden kanssa enemmän ruuvanneita? Onko palopesä kuinka kriittinen niiden huoparenkaiden osalta? Kaikki on muuten kohdallaan, mutta vaikuttaisi siltä kuin palopesä tulvii ja savua puskee vähän joka saumasta. Huopa ja höyrystinrengas olivat ehjän näköiset, mutta laitoin tänään korjaussarjan uusilla tiivisteillä. Jahka tämä ilmastointihässäkkä on saatu maaliin, niin pääsee kokeilemaan.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus W126:een
On siinä hommaa. Eli vaihdoitko ilmastoidun auton lämmityslaitekotelon kokonaisuudessaan sinne paikoilleen? Entä kennot, alipainerasiat?
Remppasin pari vuotta sitten SECistä tuon vempeleen, niin systeemi tuli siinä jonkun verran tutuksi.
Remppasin pari vuotta sitten SECistä tuon vempeleen, niin systeemi tuli siinä jonkun verran tutuksi.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus W126:een
Kahdesta varaosa-autosta poimittu parhaat osat, mitkä vielä käyttökelpoiset, loput uusia.
Alipainekellojahan tässä on samat kaksi, mitkä ilmastoimattomassakin. Mutta sähköjen osalta tämä puoli-automaattinen ei oikeastaan ole yhtään sen yksinkertaisempi kuin se täysautomaattinen. (koskee vain gen. 2 malleja) Sellainenkin systeemi on varastossa, mutta tässä lyhyiden ajojen autossa käsisäätöinen on järkevämpi. Tähän tulee myös diagnostiikkaan oma napa ilmastoinnin vikakoodien lukuun.
Toisin kuin esim. 123:ssa, 126:n koko lämmityslaitekotelo on periaatteessa sama, oli ilmastointi tai ei. Eli jälkiasennuksessa ei välttämättä ole pakko löytää koko laatikostoa kojetaulun sisään.
Automatiikassa noita alipaine-elementtejä on paljon, ja ne alkaa vanhemmiten vuotaa. Jotkut maksavat hunajaa. Yhdeltä jenkkissivustolta löytyi kiska, joka myy pelkkiä kalvoja. Tiedä häntä sitten minkälainen laatu.
Eilen tuli paikattua polkupyörän sisäkumia sellaisella vulkanoivalla korjaussarjalla. Kävi mielessä, että mitenköhän sillä pystyisi noita vuotavia alipainekalvoja korjaamaan? Täytyypä kokeilla joskus.
Miten sulla systeemi toiminut rempan jälkeen? Oliko se täysautomaatti ja ilmeisesti gen.1 ?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus W126:een
Joo okei, en tajunnutkaan että käsikäyttöisessä ei ole enempää alipaine-elementtejä. Niiden saatavuus alkaa tosiaan olla huono, sain vaihdettua yhden rikkinäisen ja muistaakseni jonkin toisen vielä varmuuden vuoksi. Muut testasin alipainepumpulla. Mulla tosiaan Gen 1.
Laite on toiminut hyvin, mutta luulen että kylmämoottorin katkaisijassa (vähän outo virallinen suomenkielinen termi) on välillä jotain häikkää kun puhallin alkaa töhistä vielä moottorin ollessa kylmä. Sen pitäisi odottaa lämpenemistä ja puhaltaa vasta sitten.
Oon myös ihmetellyt sellaista jurisevaa ääntä mitä kompura pitää. Nythän siellä on uusi kunnostettu kompura, ja vanha piti sitä samaa ääntä, niin en ihan ymmärrä mikä sen tekee, vai kuuluuko asiaan. Mulla on se vanhanmallinen, löytyi US. Partsilta.
Laite on toiminut hyvin, mutta luulen että kylmämoottorin katkaisijassa (vähän outo virallinen suomenkielinen termi) on välillä jotain häikkää kun puhallin alkaa töhistä vielä moottorin ollessa kylmä. Sen pitäisi odottaa lämpenemistä ja puhaltaa vasta sitten.
Oon myös ihmetellyt sellaista jurisevaa ääntä mitä kompura pitää. Nythän siellä on uusi kunnostettu kompura, ja vanha piti sitä samaa ääntä, niin en ihan ymmärrä mikä sen tekee, vai kuuluuko asiaan. Mulla on se vanhanmallinen, löytyi US. Partsilta.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Ilmastoinnin jälkiasennus W126:een
Tuo Kaltmotorsperre ("kylmämoottorin katkaisija") estää systeemin käynnistymisen alle 33 asteen jäähdytinnesteen läpötilassa kaikissa muissa ohjelmissa kuin "deforst" ja "bi-level"(nuoli ylös ja alas).
Kesällä alkoi täällä 300 SD:n -84 systeemi oireilla juuri niin, että alkoi puhaltaa heti startin jälkeen ja tarpeettoman suurella nopeudella koko ajan. Ja nyt pari viikkoa sitten 280 SE -85 sama juttu! Täytyy tässä talven aikana ottaa työn alle. Nämä ykkössarjan 126 automatiikat ovat surullisen kuuluisia epämäärisistä vioistaan.
Se 33 asteen kytkin antaa lämmettyään maadoistusta sinne näppikselle, ja jos se on oikarissa, niin silloin tohottaa heti ja koko ajan.
Kompuran juirinat ja resonanssit tuskin ovat haitallisia. Jotakin sivuäänten herkkyydestä kertoo se, että tehtaallahan on eri speksit moottorien kumitynyille sen mukaan onko ilmastointi vai ei. Se Delco A6 on yleinen ja ihan vahvana pidetty pumppu jenkkiautoissa.
Kesällä alkoi täällä 300 SD:n -84 systeemi oireilla juuri niin, että alkoi puhaltaa heti startin jälkeen ja tarpeettoman suurella nopeudella koko ajan. Ja nyt pari viikkoa sitten 280 SE -85 sama juttu! Täytyy tässä talven aikana ottaa työn alle. Nämä ykkössarjan 126 automatiikat ovat surullisen kuuluisia epämäärisistä vioistaan.
Se 33 asteen kytkin antaa lämmettyään maadoistusta sinne näppikselle, ja jos se on oikarissa, niin silloin tohottaa heti ja koko ajan.
Kompuran juirinat ja resonanssit tuskin ovat haitallisia. Jotakin sivuäänten herkkyydestä kertoo se, että tehtaallahan on eri speksit moottorien kumitynyille sen mukaan onko ilmastointi vai ei. Se Delco A6 on yleinen ja ihan vahvana pidetty pumppu jenkkiautoissa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85