W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Moro, tein pitkästä aikaa Mercedes kauppoja ja ostin -87 300d aut. 350tkm ajetun 124:sen.
Auto tuli mulle toiselta omistajalta jolla auto ollut -90/25tkm eteenpäin, seissyt tallissa 10-vuotta.
Tuntui käyvän ihan nätisti liikkuvan omin voimin.

Nyt pitäisi saada auto takaisin liikenteeseen ja aloin pohtia huolto toimenpiteitä, mitä perus öljynvaihdon lisäksi olisi syytä huomioida/ennakoida ennekuin käy tarjoamassa inssi sedälle?

Alustavasti:

-Moottoriöljy+suodatin
-vaihteisto öljy+suodatin (vaihto huuhtelemalla? Mitä öljyä?)
-peräöljyt
-polttoainesuodatin
-jarrunesteet
-jäähdytineste
-moniurahihna

Listaa saa jatkaa jos tulee mieleen muita akuutteja.
Mistä nykyään näihin kannattaa osat tilailla, paras hinta/laatu suhteella tietty.
Viimeksi muokannut -jokke-, La 16.01.2021 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomida?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Listasta puuttuu ilmansuodatin ja ohjaustehostimen suodatin.
Pyyhkijän sulka. Ehkä jopa rasvaisin etupyörien laakerit - tai vaihtaisin, jos auto tulee päivittäiseen ajoon.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Polttoaineen esisuodatin vaihtoon myös.

Automaattivaihteistoöljyn saa tyhjennettyä öljypohjasta ja turbiinista kokolailla tyhjäksi, joten huuhtelu ei ole välttämätön. Mobil ATF 220 on ainakin sopiva öljy.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Kiitoksia vastanneille, autoa hierottu iskuun jo kovasti mutta vielä askarruttaa että mitä ainetta pitäisi laittaa:

-ohjaustehostimeen
-asd perään
-asd perän hydrauliöljyksi

Mielellään vaikka motonetin valikoimista, ei ole paikallisesti oikein muuta tarjolla.
Keskustelut mitä aiheesta löytyy on niin vanhoja että ei oikein ota selkoa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mä olen käyttäny näitä jotka käsitääkseni ovat oikeilla luokituksillakin?

Eli ZHM hydraulisäiliöön
Tuo Ligui Molly ohjaustehostajaan
Febi lukkoperään

Tilaamalla saa Motonetistakin ainakin jotain näistä ja muistaakseni toi peräöljy on tilattu juurikin Motonetista. Nuo kaksi muuta on hommattu muualta.

edit:Alemmassa kuvassa nuolella merkatu luokitus peräöljyyn 235.7 sekä ohjaustehostimeen 236.3. ZHM luokitus on 343.0 Öljyhän voi olla muunkinmerkkistä kunhan vaan luokitus on oikea.

Vielä edittiä Eli pese se perä vaikka sitte polttoöljyllä pariinkin kertaan ennen kun laitat uudet öljyt. Esim silleen et laitat sinne vajaan litran polttoöljyä ja sit perä ylhäällä joitain minuutteja pyörität vaihteella esim tyyliin 50km/h. Sit aukaisee propun ja ite olen vielä paineilmaa tohottanu lisäyspropusta sinne et tulis kaikki p-aine pois. Jopa jollain rätillä olen poistopropun kautta imeyttäny kaiken pois ja vasta sitte öljyt sinne. No ehkä hiukan "primitiivistä touhua". Huuhtelu ei kuitenkaan ole pahasta kun on seissy kauan ni kaikki moska on laskeutunu pohjalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jos noi öljyluokitukset ja käytettävät öljylaadut enemmän kiinnostavat, niin niitä, samoin kuin muihin nesteisiin liittyvää dataa on Mersun sivuistolta saatavilla, täällä:
https://bevo.mercedes-benz.com/beam.en.html#cb_category


Mitä tulee vaihteistoöljyihin (siis myös ohjausvaihde ja perän vetopyörästö), niin niitä on tässä:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/231.1_en.html

Ja sieltä näkeekin, että edellisessä viestissä nuolella näytetyt luokitukset ovat myös tuolla mainittu ja siis ihan oikein myös tämän dokumentin perusteella.
Sitten kun katsoo, mitkä nesteet noissa on hyväksyttyjä, niin
236.3: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.3_en.html (sisältää mainitun LiquiMolyn öljyn)
ja
235.7 https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html (ei sisällä mainittua Febin öljyä, vaikka Febi itse ilmoittaakin, että se on heidän mielestään luokituksen vaatimukset täyttävää, ja voi se ihan hyvin sitä ollakin, mutta ei kuitenkaan Mersun hyväksymää).

Hydrauliöljyistä on nämä luokitukset: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/340.1_en.html
eli kuten aiemmassakin viestissä jo todettiin, niin ASD hydrauliikkaan 343.0, eli joku näistä: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/343.0_en.html

eikä sekään sisällä tota Febin ZH-M:ää, joskin kyllä sitä ihan yleisesti noissa on käytetty (itsekin olen sitä käyttänyt) ja melko varmasti on hyvä valinta. Veikkaan, että toi Mersun oma 343.0 Hydrauliköl on litrahinnaltaan aika kallista.

Voi myös olla, että Febillä on noihin aiemmin ollutkin Mersun hyväksynnät, mutta nyttemmin eivät ole sitä uudestaan lunastaneet, en tiedä tarkemmin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tulipa muuten sellainenkin mieleen, että joskus kirjoittelin vinkkiä siitä, miten ASD hydrauliikan öljyn saa vaihdettua ja siihen tuli myös muilta sitten lisävinkkejä. Voi olla, ettei tässä mitään uutta tietoa topicin aloittajalle ole, mutta tuolla se kuitenkin on
viewtopic.php?f=27&t=130227&hilit=rele%2A
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Ensiksikin perän 235.7 luokituksella oleva öljy on täyssynteettinen ja käytetään vasta w211 malleissa. Tähän kuuluu vielä mineraaliöljy muistaakseni oli 235.6, ohjaustehostimeen ATF220. Mutta kuva kertoo jotakin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo-o.
ASD perään nimenomaan kuuluu 235.7 luokituksen öljy, eikä varsinaisesti suositus ohjaustehostimeen ole ATF vaikka se siellä toimiikin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kuvassa esitetty vetopyörästön öljy Mobilude HD-A 85W-90 täyttää MB luokituksen 235.0 ja on näin ollen käypänen avoimeen perään. Lukolliseen ASD perään 235.7, kuten edellä mainittu.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

No joo, olen perään käyny aina marmoritiskiltä öljyt. Kakskyt vuotta sitten suositus ojaustehostimeen oli ATF kun nuo oli vielä nuoria. Vasta väyrysen aikaan tuli Liquin 3100. Manuaali askissa oli myös ATF. Sillä kokoonpanolla olen ajanut joitakin satojatuhansia, eikä yhtään pumppua ole tarvinnut 124koppaseen vaihtaa, ei yhtään askia ole särkynyt eikä yksikään perä ole ikinä huutanut. Saivat nimittän kenkääkin.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Marmoritiskiltä peräöljyn hakeminen on aivan eri asia, kuin väärän öljyn laittaminen ASD-perään.
Tuolla normiperän öljyllä se rutisee samantien eikä kauaa taida lukko kestää.

Alun alkaen ei ole ollut ATF ohjaustehostimessa, eikä ole sellaista sinne koskaan valmistajan toimesta suositeltu.
Manuaalivaihteistoon kyllä.

perutaanpa ylläoleva, kun lukaisin wanhaa käyttöohjekirjaa :shock: :D
Viimeksi muokannut dealer, Ti 02.02.2021 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Ka empä ole itse noita kuvan tekstejä keksiny.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jsoininen kirjoitti: Ti 02.02.2021 19:31 Ensiksikin perän 235.7 luokituksella oleva öljy on täyssynteettinen ja käytetään vasta w211 malleissa. Tähän kuuluu vielä mineraaliöljy muistaakseni oli 235.6, ohjaustehostimeen ATF220. Mutta kuva kertoo jotakin.

Nuo tiedot (kuvat) ovat ilmeisesti Alfamerin korjausoppaasta? Muistelisin niin ettei tuossa kirjassa ole lainkaan mainitaa ASD -vetopyörästöstä ja siten on luonnollistakin että öljysuosituskin koskee muuta kuin ASD -perää?

Mielestäni joitain eroavaisuuksia on tuon korjausoppaan ja WIS:in välillä esim kiristysmomenteissa näin muistelisin?

Mietiskelin vielä tuon ATF:n käyttöä ohjausvaihteessa. Sitä tosiaan yleisesti käytetään 124:ssakin vaikka se ei siihen se ihan oikea olekaan. Voisiko 124:n öljysuosituksen poikkeaminen valtavirrasta johtua siitä että tuossa kulkineessa ohjausvaihde poikkeaa valtavirrasta?

Ja lisätään tuohon ASD -peräöljyyn niin siitä on kokemusta ettei Red linenkään öljyä siellä kuulu käyttää vaikka niin maahantuoja mulle väitti. Perä tosiaan alkaa paukkumaan. No siihen heillä on desin puteli lisäainetta joka hetken pitää paukkumisen poin ja ajkaa sit uudelleen. Ja siitäkin on kokemusta että bempun öljy myökin pilaa perän.

Ts jos 124:ssa on ASD perä niin kannattaa olla tosi tarkkana siinä mitä öljyä sinne laittaa!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuvahan taitaa olla korjausoppaasta, Alfamer tms.

Mutta mutta, olet jsoininen oikeassa (ja minä olin väärässä) siinä, että on se joskus ollut ATF suosituksena ohjaustehostimeen - nimittäin vanhassa 124 käyttöohjekirjassa on ohjaustehostimen öljyluokitus 236.2 :idea:
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt iski uteliaisus kun nuista omista ohjaustehostimen suotimia ja öljyjä olen vaihdellu. vm92:sa kummassakin minusta oli ATF:t mutta 93:ssa jo uuden suosituksen öljy ainakin väristä päätellen.

Niin ni minkäs ikäisen 124:n kirja tuo oli missä ATF on suosituksena?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vuosilukua en kirjasta löytänyt milloin painettu, mutta se on 200T - 300TD 4MATIC farkkujen ohjekirja ja prefacelift-peltihelmamalli kuvissa.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OK eli siinä tapauksessa tossa Maticissa sekä 300DT:ssä saattoi olla vielä alkuperäiset öljyt tai jos onkin vaihdettu ni ihan sitä suositeltua sinne laitetu oli :)

Semmoisen huomion kuitenkin tein että ukkelin 86 300D ni siinä oli sekeästi keltaiset ne öljyt. Oli siis vaihdettu siihen jossain kohtaa uuden suosituksen voimassaoloaikana. Ja manuaaliaskissa ei ollu ATF:t koska nekin oli jotain keltaista väriltään ja selvästi paksummanoloiset kuin mitä ATF on. Eikä sinne muuten laitettu ATF öljyä mutta en millään jaksa muistaa mitä oli.

Yhtäkaikki: Kiitokset tiedosta!
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Tää kirja on painettu 1994. Käsittää W124 1985-1995
Viimeksi muokannut jsoininen, Ti 02.02.2021 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Tosiaan heti auton oston jälkeen vaihdoin ATFt. ja ajoin useita satojatuhansia. Ohjaus toimi hyvin myös -40asteen pakkasella. Kirjassa ei käsitellä ASD perää. Jos 235.7 toimii siinä hyvin niin sitähän sinne pitää työntää. Minulla ei ole ASD.stä kokemusta 124ssa. Vasta nykyiseen 211seen. pistin 235.7 kun ne sinne kuuluu.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alfamerin ym. korjausopas ei (tietenkään) tiedä muuttuneista öljysuosituksista, eikä esimerkiksi osaa erotella lukkoperää lainkaan kuten kuvista näkyy. Nuo kirjat ovat sikäli viitteellisiä, niin hyvää tietoa kuin harrastelijalle sisältävätkin.
oulaistenliikenne.fi
jsoininen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 21.12.2014 22:34
Paikkakunta: Lieksa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja jsoininen »

Jep. Ei se suositusten muutosta tiedä. Kertoo mitä litkua sinne on työnnetty silloin kun auto on ollut uusi.
w211 220CDI
w210 230E
ex. w211 220CDI
ex. w124 220TE
ex. w202 C180
ex. w124 E230
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jsoininen kirjoitti: Ti 02.02.2021 21:24 ...
Kertoo mitä litkua sinne on työnnetty silloin kun auto on ollut uusi.
Enpä menisi vannomaan, ihan vaikka sillä perusteella, että Alfamerilla on kaikki suositellut öljyt Mobil -tuotteita, mikä voisi viitata vaikka siihen, että Mobil on sponssannut tuon kirjan tekemistä ennemmin, kuin että Daimler-Benz olisi aina käyttänyt yksinomaan Mobilin tuotteita. Ja toisekseen mulla kun on tuosta kirjasta joku eri painos, niin siinä noi Mobilin öljytkin on osittain eri tavalla suositeltu, ei nyt kovin oleellisilta osin, mutta kuitenkin.

Vilkaisin muuten mielenkiinnosta -92 W124 dieselin käyttöohjekirjaa, ja siinä on aika paljonkin käyttöaineiden luokitusvaatimuksia mainittu, mutta ei käsivaihteistolle eikä tehostinnesteelle eikä toki minkään sortin peräöljyille. E-faceliftin kirjoissa ei näköjään ole ollenkaan enää luokituksista mainintoja. Mutta joo, saahan sitä omaan autoonsa laittaa ihan mitä vaan ainetta tykkää ja parhaaksi uskoo.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Minulla on tuo sama kirja 1996 painettuna. Sellainen ero otsikkotekstissä on että tässä vuosimallit on rajattu 1985 - 1994 kun aiemmassa on mukana 1995?

Alkusivuilla on maininta vapaasti lainaten näin että uusiin painoksiin päivitetään valmistajien muuttuneita ohjeita. Samassa on maininta siitä ettei kirja sisällä 4Matic eikä tasonsäätöjärjestelmän osioita eikä 8 sylinterisiä bensoja eikä 24 venttiilisiä bensa 3satkuja.

Ihan hyvä kirja mielestäni ja varsinkin alkuaikoina sitä tuli selattua enempikin jonka kyllä näkeekin kansilehdistä et selattu on. Olen matkanvarrella lisänny tulosteita tärkeäksi katsomistani aiheista. Sähkökaavioita olen tutkinu myöhemminkin vikapaikkoja ettiessäni.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti: Ke 03.02.2021 05:56 ...
Sähkökaavioita olen tutkinu myöhemminkin vikapaikkoja ettiessäni.
Juu sama täällä, ja monen monta kertaa. Eihän niissäkään kaikkia toimintoja ole, mutta tosi usein on vastauksia löytynyt, jonkin verran myös tällä foorumilla esitettyihin kysymyksiin. Samaa mieltä, että selvästikin hyödyllinen kirja, kunhan muistaa oikeissa paikoissa suhtautua pienellä varauksella lähinnä juuri siksi, ettei kaikki tieto ole viimeisintä tai kaikkiin yksilöihin soveltuvaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 494
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

aika lailla kaiken saa käydä lävitse, johtuen siitä, että 10vuoden seisonta jo vaatisi sen. mutta on todennäköistä että auto ei aloittanut seisontaa kaikki nesteet tuoreina ja säädöt timmissä, vaan todennäköisesti 10v negletin jälkeen. Se mercedessource on käynyt youtubessa vastaavia läpi, sehän vaihtaa kaikki kumiset jarruletkutkin. jotka varmaan on aika rapeat jo tuon ikäisessä.
W212 E350cdi
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Kiitoksia tietäjille! Oikeat aineet oikeille osastoille saatu hommattua ja leimattukin jo, mitäpä sitä ehjää korjaamaan sanotaan.
Avatar
-jokke-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Noniin pientä tilanne päivitystä, lankulla ajeltu pari tankillista. Havaittuja vikoja:
- tempomat mykkä
- käy satunnaisesti korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla (tällöin menee mittariin neljääkymppiä tyhjäkäynnillä)
- vaihtaa huonosti välillä suurimmalle vaihteelle, ei kuitenkaan luista, kickdown toimii ok. Sama vika vanhoilla öljyillä(oli ylärajassa) uudet 220 atf + suodatin vaihdettu, ei vaikutusta.
- laiska

Ekan tankin jälkeen keskikulutus 9l jonka jälkeen lopetin laskemisen😎
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

-jokke- kirjoitti: Pe 05.03.2021 17:05 Noniin pientä tilanne päivitystä, lankulla ajeltu pari tankillista. Havaittuja vikoja:
- tempomat mykkä
- käy satunnaisesti korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla (tällöin menee mittariin neljääkymppiä tyhjäkäynnillä)
- vaihtaa huonosti välillä suurimmalle vaihteelle, ei kuitenkaan luista, kickdown toimii ok. Sama vika vanhoilla öljyillä(oli ylärajassa) uudet 220 atf + suodatin vaihdettu, ei vaikutusta.
- laiska

Ekan tankin jälkeen keskikulutus 9l jonka jälkeen lopetin laskemisen😎
Otat sen boksin irti ja korjaat meinaan vika todennäköisimmin on siinä. Ja siinä voidaan auttaakin jos tarve. Toimintatakuu ja jos ei tu kuntoon ni ei maksakaan mitään muuta kuin postikulut :wink: Pistä yv:tä jos tarve.

Tyhjäkäyntivikaa etsisin kaasuvivustosta ainakin alkuun. Jokin vipu tms. voitelunpuutteen vuoksi takltelee ja siksi tyhjäkäynti jää satunnisesti ylös veikkaan

Mitä tarkoitat "kytkeytyy huonosti"?

300D on laiska

Kulutus kuulostaa liian isolle vaikka automaatti onkin. Toki kun ajelet sillä niin tod näk kulutus putoaa mutta jos ei putoa ni 9 käsittääkseni on selvästi liikaa? Eihän jarrut laahaa? Autoa pitäisi olla helpo liikutella tasaisella ihan yksinkin. Pyöriihän visko vapaasti ettei seisonnassa ole ryytyny kiinni?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300d ajoon 10v seisonnan jälkeen, mitä huomioida?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiihdytä sillä vaikka neljästäkympistä kaasu pohjassa ja sekkari käyntiin 60 kohdalla --> seis 90 kohdalla ja kerro aika, niin mietitään porukalla onko se normilaiska vai tavallista laiskempi.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin