S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja Nozki »

MJPfin kirjoitti: Ti 11.01.2022 15:13 ...

Joten jätetäänkö asia tässä ketjussa tähän, ja jos joku kokee moraalisesti jotain väärää jossain mitä omalle autolle teen voisiko asian antaa vaan olla kiitos.
Toivottavasti tuo viittasi vain noihin moraalipohdintoihin, kun en mä niistä ole kiinnostunut. Teknisesti tämä ESP / luistoneston parametrien säätö on mielenkiintoinen, ja siksi siitä kysyn. Mutta jos aihe ei ole mieleinen, niin ei tätä mun puolesta tarvi puida enempää.

Jos ymmärsin oikein, niin sillä pystyy nyt ajamaan pienessä sivuluisussa kun ennen ei pystynyt. Mikä noista parametrimuutoksista sen sallii, kun se ei varmastikaan ole vedon takaisinkytkentäviive, eikä oikein yksinään pyörien nopeuserokaan? ESP:ssä ymmärtääkseni merkittävä tekijä on kuitenkin pyöräkohtainen jarruttaminen, jolla myös ei-vetäviä tai ei-luistavia yksittäisiä pyöriä jarrutetaan tarpeen mukaan, jotta auto menisi ilman sivuluisuja sinne, mihin ratin kääntäjä näyttäisi haluavan. Siihen asiaan kai nuo muutokset eivät vaikuta? Ehkä liian monimutkainen itselleni ymmärrettäväksi, että miten ne kaikki vuorovaikutukset menevät. Tietenkään se ei nyt jarruta heti niin rajusti sutivaa pyörää eikä vissiin leikkaa moottorin tehoja niin rankasti, mikä varmasti on kiva ominaisuus käytössä.

Mulla kerran kävi S211:n kanssa sellainen moka, että sain sen vahingossa lähtemään sivuluisuun ohituksessa. Semmoinen polanteinen kai vähän urainen tienpinta, edessä ajava auto aina jarrutti kaikkiin mutkiin ilman syytä reilusti alle nopeusrajoituksen ja suorilla kiihdytti karkuun. Kyllästyin sitä katselemaan ja jollain suoralla sitten ensin vaihdoin kaistaa ja sitten aika pintakaasulla lähdin kiihdyttämään, niin yhtäkkiä se lähti tekemään aika yllättävänkin pitkiä luisuja pari kolme kertaa puolelta toiselle, vauhtia ehkä satasen pinnassa tai jotain. Siinä ESP:n toiminta yllätti itseni niin, että se ei lopulta kovin paljoa leikannut vauhtia ja luisut olivat yllättävänkin pitkiä eivätkä loppuneet alkuunsa. Ihan eri tyyliin kuin pienissä vauhdeissa. Tein siinä vaan niin, että käänsin etupyöriä sinne mihin halusin mennä ja pidin kaasun samassa asennossa koko ajan. Ohi päästiin ihan kivasti, vaikka ei siitä tyylipisteitä voi itselle antaa.

Pitkä taustatarina, mutta sitä mietin, että voiko tuo ESP:n aika ronski tapa puuttua tilanteeseen olla jotenkin liitoksissa siihen, että isommissa nopeuksissa tilanteeseen pitääkin puuttua rajummin kuin pienissä nopeuksissa. Vai onko sillä erilaisia strategioita puuttua luistoihin nopeudesta riippuen? Vedon takaisinkytkennän pitkää viivettä tuokaan ei mitenkään selittäisi. Tuommoinen kahden sekunnin viive kuulostaa toisaalta tosi pitkältä siihen nähden, miltä se tuossa omassa autossa tuntuu, voisko sitä olla jostain ihmeen syystä pidennetty uudempiin vai kuvittelenko vain?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pyörien nopeuseron kasvattaminen ja sallitun väännön nostaminen tuo lisää sitä sallittua luistoa ja sallii sen pienen kulman luistossa, kyse ei ole mistään kymmenestä asteesta mutta kuitenkin niin että ei tökkää heti.

Jos ohjaus kulma muuttuu liian rajusti eli havaitaan vastaohjausta niin esp puuttuu edelleen peliin yhtä rajusti mutta se takaisin kytkentä aika on nopeampi. Kokeilin saada nopeammassa ajossa lähtemään lapasesta isolla parkkiksella mutta ei se nyt ainakaan mitenkään arvaamaton ole. Missään satasen vauhdissa ei ole tullut kokeiltua mutta en usko että tilanne mitenkään muuttuu kun ohjauskulma on haluttu suunta mihin pyritään enkä ole sitä muuttanut.

Tässähän oli pyrkimyksenä muuttaa se normaali ajossa, liikenneympyrät, risteykset, rampit ym missä esp puuttuu heti peliin ja vehkeet ei etene. Mikä nyt tuntuu olevan suht ok. Jäiseen ramppiin ylämäkeen kiihdytettäessä kolmio vilkkuu ja auto etenee nätisti kiihdyttäen ilman että mennään tök tök kiemurtelua juurikaan kiihdyttäen kun sisempi pyörä luistaa kokoajan ja esp pudottaa vedon 20Nm paikkeille.

Lisätään nyt vielä, esp pitää sisällään sivuttais luiston rajoituksen sekä vetoluiston rajoituksen. Ja lähinnä olen kiinnostunut jälkimmäisestä. Ensimmäisen saa pois valikosta jos pojuttaa ja vaikuttaa molempiin mutta sille on takaisinkytkenälle nopeus minkä jälkeen menee takaisin päälle. Itse en sitä juuri käytä kun ei ole tarvetta leikkiä liikenteessä joten en ole siihen kajonnut. Edellisessä autossa muutin kun voimaa oli enemmän ja luistonesto yritti sitä hillitä kesälläkin.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Rengastukselle on adaptaatioarvo minkä sisällä jos ollaan eli pyörät on kehältään tehtaalla asennettuja vastaavat käytetään esp laskentaan tiukempia arvoja sallittujen nopeuserojen suhteen. Jos rengastus poikkeaa tarpeeksi niin esp toiminta on väljempää.
Sivuttaispidon puolella ja halutun kulkukulman puolelta löytyy omat sallitut nopeuserot pyörille ja ne mitataan kuljettuna matkana, näitä muokkaamalla saa varmasti sen ajonvakautuksen joko sallivammaksi tai sekaisin jos ei tiedä mitä tekee.

En ole niin paljoa perehtynyt sivuttaispidon hallintaan että lähtisin muuttamaan sen hallintaa, vetopito on helpompi kun siinä ei tarvitse laskea sivuttaiskiihtyvyyksiä tai kulkukulman muutosta pyörän nopeuden muutoksen suhteen.

Ohjauskulma antaa sen halutun kulkukulman, sivuttaiskiihtyvyys anturi kertoo suuntavektorin mihin ollaan menossa ja noiden erotus on sitten se mikä pyritään pitämään mahdollisimman pienenä ja siihen vaikutetaan hidastamalla pyöriä ja siten kääntämällä voimavektoria ohjauskulman osoittamaan suuntaan jos pyörien nopeuseroa havaitaan sallittua arvoa enemmän ja suuntavektori poikkeaa halutusta ohjaus / kulkukulmasta sallittua enemmän.

Näin olen asian itse ymmärtänyt miten tuo toimii, ja tätä ajatusta tuntuu seuraavan nuo arvot ecun kartoissa.
Jos olen jotenkin hakoteillä niin saa ja pitää korjata, kiitos.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mitään moraali tms juttuja on turha miettiä
kaikki kellä on kortti saa ajaa myös autoja joissa ei ole
mitään ajon vakautuksia tms jotkut niistä todella äkkinäisiä,


toiminnan kuvaukseta jotain wis/star finder
Mökkillä
'
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aivan, kiitos täsmennyksestä, kyllä mä vissiin sitten jotenkin jäljillä olin sen kanssa, että nimenomaan noi muutokset eivät puutu (juurikaan) siihen sivuluisujen sallimiseen. Ja luisujen (tai siis renkaiden sivuttaispidon) kontrollointihan on se ns. juttu ESP:ssä verrattuna aiempiin systeemeihin, joissa oli vain vetoluistonesto. Vetävät pyörät kuitenkin voivat sutia, vaikka ei luisussa mennäkään.

Olisi mielenkiintoinen joskus verrata vakio 212:n järjestelmän toimintaa tuohon omaan, joka on vanhempi, että onko niissä jotain havaittavaa eroa. Itse en ole kokenut tuon kanssa ongelmaa esim. rampilta moottoritielle kiihdyttäessä. Luiston alkaessa kun perä yrittää heilahtaa sivulle, se totta kai hiukan puuduttaa menoa ja reagointi on aika töksähtävä, mutta alkutöksähdyksen jälkeen se kyllä omasta mielestä hyvinkin pian jatkaa ihan hyvin kiihdytystä niin, että kaasua voi pitää reippaasti painettuna ja keltainen valo vilkkuu taulussa koko ajan. Pienemmissä nopeuksissa juuri vaikka risteyksistä kiihdyttäessä sillä on paljon selvemmin menoa puuduttava vaikutus. Siinä reagoinnin keventäminen olisi hyvinkin tervetullutta ja paikaltaan lähtiessä varmasti kiihtyisi paremmin ja mukavammin noilla muutoksilla. No, varmasti se moottoritielle kiihdytys menisi kivammin myös.

Tuli muuten mieleen, että ei kai Tuikun softapäivitys kuitenkaan puutu luistoneston parametreihin? Siis jos sattuisi olemaan niin, että (mun) autossa olisi Tuikun tekemä softapäivitys, joka on hänen ns. vakiotuote, ei mitään erikoistoiveita toteuttava.

EDIT Oli parikin lisäviestiä tullut sillä aikaa kun tuota kirjoittelin, mutta asia ei toki toiseksi muuttunut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nozki kirjoitti: Ke 12.01.2022 10:13 Tuli muuten mieleen, että ei kai Tuikun softapäivitys kuitenkaan puutu luistoneston parametreihin? Siis jos sattuisi olemaan niin, että (mun) autossa olisi Tuikun tekemä softapäivitys, joka on hänen ns. vakiotuote, ei mitään erikoistoiveita toteuttava..
Tuota kanttaa kysyä tuikulta itseltään
Mökkillä
'
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja Nozki »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 12.01.2022 10:18 ...

Tuota kanttaa kysyä tuikulta itseltään
Juu, jos on asiasta niin kiinnostunut, että viitsii häntä sillä häiritä. Kysyinkin kyllä häneltä kerran asiasta, mutta kun kysymykseni asettelu oli niin, että ilmeisesti ESP ja luistonestot ja muut edelleen toimii normaalisti, niin vastaus oli, että kyllä. Mutta kun ne edelleen toimivat normaalisti, vaikka noita tässä topicissa kuvattuja muutoksia olisikin tehty, niin se ei sulje pois tiettyjä päivityksiä.

Sillä sen tässä otin esille, että joku muukin kuin Tuikku itse saattaisi hyvinkin tietää tuon asian.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: Ti 11.01.2022 15:27 Minusta taas oman auton säätäminen hyvinkin arveluttavaa. Jättäisin sen MJPfin:ille, paljon turvallisempaa (puhun tietenkin vain ihan oman autoni omistajasta ja sen tekemistä räpellyksistä :oops: ).
Taustoitan hiukan ennen kuin sanon mitään muuta. Ei kilpailuhistoriaa, mutta joitain tuhansia ratakilometrejä ja enemmän kuin 10 EAK ja ajotapakoulutusta tämän vuosituhannen puolella. Lisäksi olen kontrollifriikki, jonka pitää kaikissa toimissaan olla perillä siitä mitä on tekeillä. En muistele kitkarengas-nastarengas väittelyn tapaan renkaideni pitoa viime vuoden maaliskuussa, vaan talvikelissä tunnustelen pitoa ajaessani koko ajan. Tämä pidon tunnusteleminen tapahtuu välillä pidon rajalla käyden, mutta Suojelusenkeli ei saa yhtään kokonaista vapaapäivää enkä ota koko talvena yhtään sakkoa vaikka poliisipartio seuraisi mukanani koko talven. Tuosta voi Mersun suojelusenkelin tunteva päätellä luistokulmien suuruutta. Ajoin itse asiassayhden talven S204:lla edes tietämättä että sen "ESP OFF" ei ole oikeasti OFF, vaan suojelusenkeli antaa kuskin yrittää ensin itse. Jouduin TM testin luettuani käydä parkkipaikalla erikseen kokeilemassa että Suojelusenkeli on tosiaan hereillä myös Kimi-näppäimen painalluksen jälkeen "leave me alone, I know what I am doing" (or at least I think so). Liikkeelle lähtiessä ja jo ennalta liukkaan näköisissä hitaissa käännöksissä olin välillä sitäkin käyttänyt, mutta en ollut ylittänyt Suojelusenkelin puuttumiskynnystä kertaakaan.

Omasta mielestäni varovaisesta ja keliä tunnustelevasta ajotavastani huolimatta minustakin tuntuu, että W204 ja W212 avustimet toimivat muuten varsin hyvin, mutta ESP on yliherkkä KUNNOLLISILLA TALVIRENKAILLA ajavalle. Syyt samat kuin MJPFinin havaitsemat, eli minimaalisen pieni sallitaan ellei kuljettaja tee sille mitään, mutta jos kuljettaja toimii oikein ja lähtee korjaamaan, sitten läsähtää jarrut päälle kääntökulman vuoksi.

Ongelma on siis todellinen, mutta siihen on monta näkökulmaa.

LAKI: ESP on pakollinen varuste, joten ilman sitä autosta puuttuu pakollinen tyyppihyväksyntävaruste. Toisaalta sallivampi ESP asetus on laillinen.

VASTUU SEURAAVALLE OMISTAJALLE: Auton seuraavan omistajan ajotapa saattaa vaatia tiukempaa holhoamista. Autoa myydessä olisi varmaan hyvä palauttaa tehdasasetukset tai vähintäänkin ilmoittaa asiasta riittävän selkeästi. Ja koska sitä ei uskalla antaa kirjallisena, taitaa olla parasta palauttaa tehdasasetukset?

VAKUUTUS: Vakuutusyhtiöllä on korvausten takautumisoikeus tahallisessa tai törkeällä holtittomuudella aiheutetuissa kolareissa. Se tuottamuksellisuuden määrä, joka tarvitaan takautumisoikeuden täytäntöönpanoon katsotaan tapauskohtaisesti oikeudessa.

KÄYTÄNNÖLLISYYS: Vaikka Suojelusenkelin suitsien löysääminen hieman helpottaakin ajamista, edellä mainitut näkökulmat huomioon ottaen en uskaltaisi vetää asetuksia jo tehtaalla autoon koodattujen ESP OFF asetusten ulkopuolelle. Ainakaan omasta näkökulmasta se ei ole tarpeenkaan, koska en minä niitä sallivamman ajonhallinnan rajoja löydä koskaan muutenkaan.

Minua ärsyttää oikeastaan yksinomaan ESP virhekonfiguroinniksi katsomani omituisuus, että vaikka minun ajotavallani aivan riittävä luistokulma (=nastat raapivat sentin naarmuja jäähän) on sallittu, edes tuota pientä pyörien sortamista EI SAA KORJATA.

Minusta on outoa, että saan kyllä kiihdyttää loistavasti toimivan ASR:n turvin selkeästi kylki edellä aivan maksimipidolla, joka tarkoittaa talvirenkaalla jo hyvin selvää noin 10 % sortoa. Saan jatkaa tuota kiihdytystä ienessä sivuluisussa niin pitkään kuin nopeustajoitus sallii. Mutta jos menen korjaamaan luiston vastaohjauksella, Suojelusenkeli hyppää jarrulle seisomaan.

Toinen vastaava tilanne on tuo pitkä kierros liikenneympyrässä, jota saa kyllä kiertää Suojelusenkelin sallimassa pienessä luistossa niin pitkään kuin huvittaa, mutta taas tulee jarrua jos yrittää poistua ympyrästä.

Minua ei siis häiritse tiukka rajoitus puuttumiskynnyksen ylityttyä, vaan itse puuttumiskynnyksen määrittely siten, että luistaa kyllä saa mutta korjata ei. Tämän asetuksen muuttaminen pitää tosin tehdä hyvin varovasti, koska tässä ollaan myöhäistämässä Suojelusenkelin tarjoamaa apua myös silloin kun lipsahtaa isosti.

Tehdasasetusten ja vaarallisen leveästi luistelevan välillä on olemassa ajettavuutta parantava ikkuna, johon soisin tehtaankin tähtäävän. Tiedän tämän klubin talviajokoulutuksesta, johon osallistuimme perheen kesken kahdella autolla. Minun W212 menee lumista ympyrärataa kahdella nopealla tavalla. Aivot narikassa ja kaasu lattiassa hyvin toimiva ajonhallinta vie autoa lähes ilman luistoja hyvin ripeästi. En kellottanut vertailua, mutta uskoisin 100% keskittymisellä ajavani omaa tuttua autoani yhtä nopeasti ESP OFFilla. Se ei ole mukavaa, koska tunnen olevani koko ajan veitsen terällä. Jokainen lipsahdus lähtee kuin hyvällä moottoriradalla, eli ei mitään vaaraa ulosajosta, mutta liian leveä luisto katurenkain tuhoaa kierrosajan heti. Selvästi luistaen sallivammassa moodissa otan pataan automatiikalta aina ja joka kerta. Näiden välissä on olemassa turvallinen, mutta helpommin ajettava asetus sallitun vastaohjauksen määrälle ja minun mielestäni se on lähempänä vakioasetusta kuin ESP OFFia.

Toinen vertailuautomme S203 facelift tarjoaa vain yhden nopean tavan samaan ympyrärataan, koska nopea kierros on pakko ajaa itse. S203 ESP ei osaa ajaa tasanopeudella luiston rajalla nykimättä. Lappu lattiaan ja ESP päällä nostaa vauhdin selvästi näkyvään luistoon saakka. Sitten ESP aktivoituu, tahmaa menon ja pian alkaa uusi kiihdytys kohti nopean kierroksen kannalta liian leveää luistoa. Meno on sekä epämukavaa matkustajalle että ruman näköistä leveine luistoineen. S203 kiertää ympyrää nopeasti vain kuljettajan ajaessa itse tarkasti ja korjatessa koko ajan aktiivisesti ennen kuin ESP tiukemmassa moodissakaan edes tajuaa mitä on tekeillä. Luiston rajalta ESP:n puuttumiskynnykselle on S203:ssa niin leveä ikkuna, että siihen osuu amatöörikin omin käsin helposti vaikka laina-autolla. ESP asetuksilla ei ole nopealla kierroksella mitään väliä, koska kuskin pitää joka tapauksessa ajaa tarkemmin ja pienemmillä luistokulmilla kuin ESP käyttää. Jo ESP ON oletusasetuksella ESP:n puuttumiskynnykselle ajettu takavetoinen S203 katurenkain luistaa ihan liikaa edetäkseen nopeasti.

Liiikenteessä ajamista ei mitata nopeudella, mutta S203 ESP sallii selvästikin liikaa luistoa ennen puuttumiskynnystä. Kun heiluri pääsee niin leveäksi, että se haittaa jo etenemistä, se on varmasti liian leveä liikenteeseen. W212 menee jo automatiikalla erittäin hyvin, koska sekin sallii luistoa maksimaaliseen pitoon saakka. W212 virhe on siinä, että se ei salli tuossa tilanteessa yhtään korjaamista vastaohjauksella ja luiston rajan tuntevalle kuljettajalle jää häiritsevä vaikutelma, että luistaa kyllä saa mutta korjata ei.

Totuus on jossain näiden kahden auton välissä, ellei tarkoituskin ole, että kuljettaja ei saa yrittää ajaa itse vaan pitää vain luottaa avustimiin.
Viimeksi muokannut 740 GLE, Ke 12.01.2022 12:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sen mitä itse asiasta tiedän niin en usko tuikun kajoavan esp toimintaan. Se kun ei tuo mitään lisäarvoa normaaliin lastutukseen. Talvella toiminta on kuitenkin vakion suurimmalle osalle hyvä / riittävä.

Itsellä on sellainen oletus että kun teen näin niin haluan että auto toteuttaa pyynnön eikä ala huomattavasti vastustamaan mitä olen halunnut.

211 ja 212 molemmat tekee sitä ikävää kiemurtelua toisen pyörän ollessa pitävämmällä alustalla esim rampista ylös lähdettäessä. Veto tulee vähän pätkittäin. Samaa jos vähän sutaisee enemmän rampautetaan pienemmissä vauhdeissa auto aika totaalisesti.
Näin se ainakin omaan persaukseen vaikuttaa, ja siksi aloin asiaa tökkimään.
Mullahan on lähinnä ollut vanhempaa takavetoista kalustoa ollut aikanaan missä ei mitään apuja ollut, parissa viimeisessä oli lukko kyllä mikä paransi ajettavuutta omaan makuun.

Avustetuista on kokemusta enemmän sitten vag haldex nelikon muodossa ja siinä ei esp häirinnyt ajoa mersun tavalla.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

MJPfin kirjoitti: Ke 12.01.2022 11:26 Sen mitä itse asiasta tiedän niin en usko tuikun kajoavan esp toimintaan. Se kun ei tuo mitään lisäarvoa normaaliin lastutukseen.

Avustetuista on kokemusta enemmän sitten vag haldex nelikon muodossa ja siinä ei esp häirinnyt ajoa mersun tavalla.
Volvolandia dissaa tehtaan auktorisoimaa Polestar virisoftaa, koska teholukema kasvaa maltillisesti eikä ahtimen ja suuttimien kapasiteettia vedetä tappiin saakka.

En ole ajanut moista keksintöä itse, mutta AWD Polestarin toimintakuvaus viehättää, koska siinä erikseen mainitaan Haldexin ohjauksen muutos. "Keskilaatikon" kytkentä tehdään herkemmin, nopeammin, tiukemmalle ja kytkentä käsittääkseni jopa irrotetaankin pienellä viiveellä takapyörien sidonnan mahdollistamiseksi myös nostaessa.

Jos olisi tuollainen Volvo itsellä, olisin valmis maksamaan Polestar preemion paremman ajettavuuden toivossa ilman lisätehoakin.

Myös VAG Haldexeille on ainakin kisakäyttöön erilaisia Haldexin ohjauksia.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nozki kirjoitti: Ti 11.01.2022 22:05 Jos ymmärsin oikein, niin sillä pystyy nyt ajamaan pienessä sivuluisussa kun ennen ei pystynyt.
Minun W212 ongelma ei ole siinä, että sillä pystyy ajamaan (ihan pienessä) luistossa vaikka kuinka pitkään.

Minua häiritsee se, etten saa korjata sitä luistoa ilman että Suojelusenkeli huitaisee karttakepillä kynsille.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nozki kirjoitti: Ke 12.01.2022 10:13 Olisi mielenkiintoinen joskus verrata vakio 212:n järjestelmän toimintaa tuohon omaan, joka on vanhempi, että onko niissä jotain havaittavaa eroa.
Oletan 211 ja 203 sarjojen olevan tältä(kin) osin lähisukulaisia ja kyllä näiden jälkeen on W212 malliin tullut selvästi kehitystä. Muuten varsin hienosti toimivaan järjestelmään on tosin tullut myös yksi ikäväkin rajoite oletettavasti sen vuoksi, että ESP:n halutaan ajavan mahdollisimman tarkasti silloin kun mennään "rajoitinta vasten".

W212 menee kaarteen ESPin ohjaamana jo aavemaisen tarkasti ja niin nopeasti, että ainakin minun käsilläni pitää keskittyä tarkasti päästäkseen samaan. Ainakin S203 sallii ESP ON asennossakin etenemisen kannalta tarpeettoman leveitä luistoja ennen puuttumiskynnystä.
Nozki kirjoitti: Ke 12.01.2022 10:13 Siinä ESP:n toiminta yllätti itseni niin, että se ei lopulta kovin paljoa leikannut vauhtia ja luisut olivat yllättävänkin pitkiä eivätkä loppuneet alkuunsa
Vaikka ajonhallinta toimisi eri nopeuksilla samallakin tavoin, sen säätövaikutus on eri nopeuksilla erilainen. Lisäksi erilaisten luistojen neutralointi tehdään eri tavoilla. Etuvetoisten autojen takajarrut pysyvät kunnossa, kun ESP korjailee väärin tasapainotetun auton kaarretasapainoa nykimällä jarrua sisäkaarteen puoleiseen takapyörään. Yliohjaavaa luisua voidaan yrittää oikaista etenkin ulkokaarteen etupyörää jarrutamalla ajonlinjan oikenemisen uhallakin. Mutta jossain 30 km/n liikenneympyrässä hieman luistavan auton luisto oikeaa jo vauhdin pysähtymiseen hetkessä kun nypätään hieman jarrua. Maantienopeudessa luistavaa autoa ei saa kiinni parinsadan millisekunnin jarrutuksella vaikka prosessi olisikin sama.

Huomaatko muuten mitä tapahtui kun puhut luistoista monikossa? Korjauksen heilahdus keskiasennon ylitse kertoo ratin olleen myöhässä vastaohjauksesta palattaessa. Näitä sattuu, mutta on hyvä tiedostaa mitä tapahtui ja miksi.

Olen tehnyt saman V70:lla, jolla keskellä tietä lumivallin ylittävän ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessani menin nostamaan kaasua ja siitä se sitten lähti. Myöhässä olin, ja monta kertaa! Itse aiheutettuhan tuokin oli, kun toimin aivan väärin etuvetoisen kanssa. Olen sanonut aika jyrkänkin mielipiteeni etuvetoisista ja sanon varmaan vastakin, mutta todellisuudessa turvallisuus ei löydy vetoakselien paikasta vaan ratin takaa. Etu- ja takavetoisella saa itsensä ongelmiin väärällä kaasun käytöllä ja ero on vain ongelman aiheuttavan väärän kaasun käytön tavassa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja Nozki »

740 GLE kirjoitti: Ke 12.01.2022 12:46 ...
Nozki kirjoitti: Ke 12.01.2022 10:13 Siinä ESP:n toiminta yllätti itseni niin, että se ei lopulta kovin paljoa leikannut vauhtia ja luisut olivat yllättävänkin pitkiä eivätkä loppuneet alkuunsa
Vaikka ajonhallinta toimisi eri nopeuksilla samallakin tavoin, sen säätövaikutus on eri nopeuksilla erilainen.
...
Mutta jossain 30 km/n liikenneympyrässä hieman luistavan auton luisto oikeaa jo vauhdin pysähtymiseen hetkessä kun nypätään hieman jarrua. Maantienopeudessa luistavaa autoa ei saa kiinni parinsadan millisekunnin jarrutuksella vaikka prosessi olisikin sama.
...
Tämä juuri oli vähän niinkuin mun pointti siinä, että voisiko tuolla olla tekemistä sen kanssa, miksi varsinkin pienissä nopeuksissa ne elektroniikan tekemät temput Mersussa tuntuvat tarpeettomankin aggressiivisilta. Sitä ketjussa aiemmin pohdittiin.
740 GLE kirjoitti: Ke 12.01.2022 12:46 ...
Huomaatko muuten mitä tapahtui kun puhut luistoista monikossa? Korjauksen heilahdus keskiasennon ylitse kertoo ratin olleen myöhässä vastaohjauksesta palattaessa. Näitä sattuu, mutta on hyvä tiedostaa mitä tapahtui ja miksi.
...
Juu tiedän, ihan autonhallinnan perusasioita, ja yksi niistä ilmiöistä, joita hillitsemään ESP on tehty (ja juuri sen vuoksi toimivalla ESP:llä varustetuissa autoissa ei välttämättä tarvitse tuossa tehdä kovin äkkinäisiä liikkeitä ja silti pysytään tiellä). Mutta tämä nyt menee jo niin kauas ketjun aiheesta, että ehkä ei tässä yhteydessä tarvitse tuohon mennä syvemmälle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Nimenomaan tuo vetopidon lisäys sallimalla isompi pyörien luisto on se juttu, jota itsekin tavoittelin.Kyllä siellä ESP ronksottelee jarruja jos eivät ohjauksen kääntökulma ja auton kääntymiskulma vastaa toisiaan ja niin saa ollakin. Siinäkään tapauksessa teho ei hyydy muutosten jälkeen ja sitten tietysti vastuu on ratin ja penkin välissä. Mutta se perustilanne oli, että kun on liukasta ja yrittää liikkeelle, tai kiihdyttää, niin auto hyytyy kuin tossu paskaan ja vedon palautumista saa odotella iäisyydeltä tuntuvat 1.5-2 sek. No se on oikeasti turhan pitkä aika, jos olet vaikka kääntynyt risteyksestä valtatielle ja arvelet että hyvin ehtii. Ja ehtisikin, mutta tehot kuolee siihen kun olet jo paikassa, josta pitäisi edetä. Sanoisin jopa, että se voi pahimmilaan olla jopa turvallisuutta heikentävä tekijä.

Ilmeisesti on niin, että eri mallien (eri ECU:jen) välillä on aika isojakin eroja miten asiaa on käsitelty. Mutta keskustelun vilkkaudesta päätellen moni muukin on löytänyt epäkohtia luistoneston toiminnassa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Enpäs ole koskaaan siihen ESP,n toimintaan muutoksia tehnyt.
Muttakun luin näitä tekstejä, niin kiinnostuin kyllä ja katselinkin d@moksesta aihetta.

Uskoisin, että se tehonpalautumisen viive on tahallaan jätetty suureksi, n. pariin sekunttiin, jotta vauhti varmasti tipahtaa turvallisemmalle tasolle.

Taitava rattimies ei varmaankaan paljon holhoamista kaipaisi, muttakun en voi tietää, että tekemällä muutoksia, annanko vaan tehokkaaseen autoon boonuksena itsetuhon avaimet. Mitä tehokkaampi (takavetoinen), sen tärkeämmässä roolissa ESP on.

Ihan erikseen pitää kiittää vihjeistä, joita oli tekstiin jätetty, siitä on niin kauan, kun olen toisten teksteistä saanut jotain konkreettista, etten muistakkaan. Aivan riittävän selvästi oli kerrottu, että pääsee ainakin yrittämään. Kiitosta niinettä riittää.

Onko kukaan muu ihmetellyt aihetta siltä kantilta, että uudehkossa henkilöautossa, jos ei ole "ESP nappulaa", on Vediamossa/Monacossa kuitenkin asialle koodausvaihtoehtoja, oliskohan se kuitenkin mahdollista saada esp näkymään jossain valikossa ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eipä mitään jos minun teksteistä oli kyse, mukavaa jos jotain hyötyä on. Monesti saanut alkuun vihjettä sun teksteistä että kiitoksia vaan. Onhan se esp off esim 212 mittariston valikossa olemassa, olisi mielenkiintoista koittaa johkin mistä moinen valikko puuttuu saisiko sen sinne aktivoitua.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

ilmeisesti tuo tunne esp n puuttumisesta liittyy tuohon korjaamiseen, esp autoilla kun ei oikeastaan kannata korjata ohjauksella. koska se ohjausinput kertoo tietokoneelle mihin halutaan. Lähinnä luistoa voi säätää kaasulla jolloin luisto ja siihen puuttuminen on suht järkevää. no ei se kovin isoo kulmaa anna. ja siinäkin kulmassa melkein vaan painaa vasten sitä esp:n puuttumista ja sitten se oikenee.

E sarja on niin iso ja painava, että ei oikein ole leikkisä muutenkaan. laivalla kikkailua.
W212 E350cdi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No se häiritsi se toiminta siinä määrin että pakko tehdä jotakin kynnys ylittyi.
Iso ja painava on suhteellista kun on jonkun talven ajanut 508 kuormurin kanssa. Ihan hyvin sekin totteli luistossa, takavetoinen ja kaikkea.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jo W204,än antaa mahdollisuuden muuttaa perusasetusta, joka on "nicht vorhanden".
Ei mahda kaikissa onnistua, mutta jos nyt ei aivan karvalakkiversio ole, niin mikäpäettei
En ole kokeillut, mutta kun käsky ja vaihtoehdot on, luuliskait tuota, ettei sitä komentoa nyt aivan huvin vuoksikaan ol sinne lisättty.



Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eiköhän se tuolla tosiaan niihin onnistu mistä valikko puuttuu.
Jaa siellä on Uber hardkey vaihtoehto myös.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Oma ei ole uudehko (2014) mutta siitäkin uupuu ESP-nappi. Tästä threadistä tuli mieleen tarkistaa, ESP-valinta löytyi mittariston vaikoista.

Jostain oliko E-sarjan ohjekirjasta tulkitsin että AMG-mallissa olisi ESP-valikoissa mutta omani ei ole mikään AMG, ihan perusdiesel. Hankalahan sitä ESP:tä on valikoista kelata jos pitää liikkeelle pääsemiseksi kytkeä pois mutta vielä pahempi jos ei edes valikkoa löydy. Puuttuuko oikeasti jostain mersumallista?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

DBFI kirjoitti: Pe 14.01.2022 19:45 Oma ei ole uudehko (2014) mutta siitäkin uupuu ESP-nappi. Tästä threadistä tuli mieleen tarkistaa, ESP-valinta löytyi mittariston vaikoista.

Jostain oliko E-sarjan ohjekirjasta tulkitsin että AMG-mallissa olisi ESP-valikoissa mutta omani ei ole mikään AMG, ihan perusdiesel. Hankalahan sitä ESP:tä on valikoista kelata jos pitää liikkeelle pääsemiseksi kytkeä pois mutta vielä pahempi jos ei edes valikkoa löydy. Puuttuuko oikeasti jostain mersumallista?
Ei kyllä ole semmoista nähnnyt mistä puuttuisi,
mutta kai selainekin voi olla vaikka jonkunpihin
aito suomi auto missä ei ikkunata aukea,
vakkari ja ilmastointi jätetty pois
Mökkillä
'
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja jysi »

Eikös siellä mittariston koodausasetuksissa ole juuri tällaisia tapauksia varten kohta "Variantenkodierung - Menueaktivierung - ESP Off Menü (Menu_ESP_OFF) - vorhanden"
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuli pitkästä aikaa näpelöityä vähän tätäkin. Olen miettinyt kun auto vetää kohtuu hyvin mutta vain 3800rpm nurkille ja sitten meno jotenkin puutuu.
No olin jättänyt huomioimatta yhden väännönrajoittimen ja vetoa alkoi pudota selkeästi tuossa kohtaa.
Nostin vetävät kierrokset nyt sinne 4800rpm asti ja siitä sitten pudotus alas.
Taas tuntuu hetken puhdikkaalta ja "uudelta" auto.
Valitettavan äkkiä siihen kyllä tottuu. Jos nyt saisi kohta nuo isommat suuttimet penkattua ja autoon paikoilleen, muut kiireet pitänyt auton harrastamisen vähissä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Aloin näpläämään isompia siipiä matalapaine ahtimeen. Vielä tarttisi kotelot koneistaa.
Kuva
Runko valmiina tasapainoitettuna. Ihan suht kivasti sai punttiin kun ei mitään kiinan paskoja ollut tällä kertaa.
0.052g/mm kompura ja 0.03g/mm turbiinin puoli. Eiköhän tuo piisaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Turbiinikotelo koneistettu...
Kuva
Avartimella ensin mitat kohdilleen ja sit muototerällä pyöristys.
Kuva
Kenkä sopii. Saa nähdä mitenkä sitten toimii.
Kuva
2mm isompi ropelli ja vähemmän lappuja, luulisi saavan pakopaineita vähän alas.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ja vähän piirtelyä ja mittaviivoja.
Kuva
Kappale kellotusta ei sopisi kauheasti heittoa olevan.
Kuva
Ja sit jännittämään.
Kuva
Eiköhän se tuolta kaivaudu hissukseen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ahdin nipussa, seuraavaksi pieni ahdin kiinninsarjaan kunhan saan putsattua sen.
Hukkaportin läpi suureni 18mm -> 19.2mm sillä jo pinta ala kasvaa mukavasti.
Kuva
Kompura istuu nätisti, välykset sama kuin vakiolla 0.68mm kokonaisvälys.
Kuva
Katsotaan koska ehtii autoon paikalleen, paljon muutakin puuhaa tuntuu olevan.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No niin, duo nipussa taas, saas nähdä miten pelaa kun saa paikoilleen. Pitää vielä venttiili käydä läpi.
Tuskin mitään vikaa on mut saapahan putsattua senkin.
Ihan tyytyväinen miten tuon sai tehtyä, toivottavasti saa pakopaineita kuriin tuolla ja vähän hyvää pelkästä virtauksen paranemisesta.
Kuva

Saa näitä räpellyksiä kommentoida, ettei ihan yksinpuheluksi mene. Sitä kun saa jo verstaalla harrastaa itse itsensä kanssa keskustelua. :lol:
Luulisi että jotain keskustelua herättää tällainen väkästely?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S212 220cdi 2012 näpelöintiä.

Viesti Kirjoittaja tomant »

MJPfin kirjoitti: Su 31.07.2022 20:30 ...Hukkaportin läpi suureni 18mm -> 19.2mm sillä jo pinta ala kasvaa mukavasti...
Pinta-alan kasvu on 13,8% eli aika reilusti.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin