Jarrulevyjen asennuspasta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mikäs noista motonetin tai vastaavan tarjonnoista parhaiten sopisi jarrulevyn ja navan väliin asennuspastaksi (anti seize)?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja simoks »

eikö ihan perus kuparitahna käy? ite ainakin laitoin sitä kun levyt vaihtelin väykkyyn.
W210 E320cdi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Noi kuparitahnat jättää niin ohuen pinnan ettei se oikeen kunnolla estä lian pääsyä ja ruostumista, toki niissäkin varmasti eroja. Toi motoxin kuparitahna ainakin tuntuu että se on vaan öljyy ja kuparihiutaletta.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kuparia ei kannata laittaa, saa vaan sähkökemiallisen reaktion tehtyä. Jos sinne on pakko jotain laittaa niin keraamista tahnaa.
Ei tuonne yleensä mitään laiteta väliin.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Kyllä sinne ohjeiden mukaan pitää pistää. Mersun koodi A 000 989 76 51. Ei tee mieli alkaa mitää kilon purkkia saksasta tilaa..
Screenshot_20210124_180249.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

amatoori kirjoitti: Su 24.01.2021 11:02 Mikäs noista motonetin tai vastaavan tarjonnoista parhaiten sopisi jarrulevyn ja navan väliin asennuspastaksi (anti seize)?
Olen puhdistanut kontaktipinnat teräsharja-kuppilaikoilla ja lopuksi sivellyt hyvin ohuesti jarrurasvaa pintoihin.

Jarrurasvana olen käyttänyt CRC Braklube PRO Jarrurasvaa. Kestää kuumuutta eikä sisällä metalleja.

Metalleja sisältämätön jarruosien Bräklube-voiteluaine jota voidaan käyttää myös alumiiniosiin.
• Varmistaa tärkeiden jarruosien kuten liukutappien vapaan liikkumisen samalla taaten parhaan mahdollisen hidastuvuuden
• Kestää vesirasitusta ja korkeita lämpötiloja
• Ei valu jarrusatula- eikä rumpujarru rakenteista
• Estää korroosion
• Ei saa käyttää jarrupalojen kitkapintaan eikä itse levyyn
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

E200kompressor kirjoitti: Su 24.01.2021 18:12
Jarrurasvana olen käyttänyt CRC Braklube PRO Jarrurasvaa. Kestää kuumuutta eikä sisällä metalleja.

Ootko purkanu vuosia myöhemmin tuollaisia? Onko estäny hyvin ruostetta ettei levy mee "vinoon"? Oon itte tota käyttäny tota ja vastaavaa ATE:n jarrurasvaa liukutapeissa kun se on enemmän sellasta vaseliinia. Kuparia sitten pistäny muualle.

Mut joo toi MJPfin kommentti keraamisesta sai surffailee ja ilmeisesti kai tonne väliin ei tosiaan kuparia sais laittaa ja keraamista pitäis, harmi kun Mersu ei kerro mitä noi niitten omat tavarat on.

Onkohan tästä kellään kokemuksia?
CRC-30344.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suosittelen jarrusuoja HT sprayta, on helppokäyttöistä ja tuohon kohteeseen hyvä tuote:

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Jarru ... fi/FI/EUR/
oulaistenliikenne.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

amatoori kirjoitti: Su 24.01.2021 18:04 Kyllä sinne ohjeiden mukaan pitää pistää. Mersun koodi A 000 989 76 51. Ei tee mieli alkaa mitää kilon purkkia saksasta tilaa..

Screenshot_20210124_180249.png
Tämä oli mielenkiintoinen tieto, kiitän.
Ei sitä yleensä tule mitään väliin laitettua, enkä ole mitään noissa väleissä yleisesti huomannut olevan muuta kuin ryostetta. Merkistä riippumatta.
Pitääpä kokeilla olisko jotakin taikaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

amatoori kirjoitti: Su 24.01.2021 19:14
E200kompressor kirjoitti: Su 24.01.2021 18:12
Jarrurasvana olen käyttänyt CRC Braklube PRO Jarrurasvaa. Kestää kuumuutta eikä sisällä metalleja.

Ootko purkanu vuosia myöhemmin tuollaisia? Onko estäny hyvin ruostetta ettei levy mee "vinoon"? Oon itte tota käyttäny tota ja vastaavaa ATE:n jarrurasvaa liukutapeissa kun se on enemmän sellasta vaseliinia. Kuparia sitten pistäny muualle.

Mut joo toi MJPfin kommentti keraamisesta sai surffailee ja ilmeisesti kai tonne väliin ei tosiaan kuparia sais laittaa ja keraamista pitäis, harmi kun Mersu ei kerro mitä noi niitten omat tavarat on.

Onkohan tästä kellään kokemuksia?

CRC-30344.jpg
Tuota olen suuttimiin laittanut ja hyvin on ainakin siinä toiminut. Erittäinkin hyvin.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

MJPfin kirjoitti: Su 24.01.2021 19:36
amatoori kirjoitti: Su 24.01.2021 18:04 Kyllä sinne ohjeiden mukaan pitää pistää. Mersun koodi A 000 989 76 51. Ei tee mieli alkaa mitää kilon purkkia saksasta tilaa..

Screenshot_20210124_180249.png
Tämä oli mielenkiintoinen tieto, kiitän.
Ei sitä yleensä tule mitään väliin laitettua, enkä ole mitään noissa väleissä yleisesti huomannut olevan muuta kuin ryostetta. Merkistä riippumatta.
Pitääpä kokeilla olisko jotakin taikaa.
Kiitos vaan sullekkin, opin taas uuden paikan johon sitä kuparitahnaa ei saa laittaa. Liukutappien osalta tulikin jo asia opittua kantapään kautta vuosia sitten. Ilmeisesti ne kuparitahnat kannattaa heivata roskiin etteivät ole tyrkyllä.

Joo noissa on se että ruoste nostaa sitä levyä irti hubista ja sit alkaa heittää, siksi pitää jollakin suojata.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: Su 24.01.2021 19:18 Suosittelen jarrusuoja HT sprayta, on helppokäyttöistä ja tuohon kohteeseen hyvä tuote:

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Jarru ... fi/FI/EUR/
Kiitos vinkistä. Tarviipa melkeen käydä kattomassa paikallisesta Wurhista että löytyykö.

Onko sulla muuten jotain vastaavia vinkkejä liukutapeille? (kumiholkin sisässä) Oon niihin käyttäny tota crc:n jarrurasvaa ja Aten vastaavaa, mutta onko joku parempi? Mersun ohjeissa vaan mainitaan "repair grease" joka tulee tappi/holkkisarjan mukana.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

amatoori kirjoitti: Su 24.01.2021 19:14
E200kompressor kirjoitti: Su 24.01.2021 18:12
Jarrurasvana olen käyttänyt CRC Braklube PRO Jarrurasvaa. Kestää kuumuutta eikä sisällä metalleja.

Ootko purkanu vuosia myöhemmin tuollaisia? Onko estäny hyvin ruostetta ettei levy mee "vinoon"? Oon itte tota käyttäny tota ja vastaavaa ATE:n jarrurasvaa liukutapeissa kun se on enemmän sellasta vaseliinia. Kuparia sitten pistäny muualle.

Mut joo toi MJPfin kommentti keraamisesta sai surffailee ja ilmeisesti kai tonne väliin ei tosiaan kuparia sais laittaa ja keraamista pitäis, harmi kun Mersu ei kerro mitä noi niitten omat tavarat on.

Onkohan tästä kellään kokemuksia?

CRC-30344.jpg
Ohutkin kerros suojaa paljon paremmin kuin ei mitään. Täydellistä suojaa ei tuollaiseen paikkaan saa mutta pinnoitettujen jarrulevyjen takapinnat kestä x kertaa paremmin kuin pelkällä metallipinnalla.
Vastaavalla tavalla olen puhdistanut pyörän navan etupinnan sekä vanteen vastinpinnan eikä ole koskaan mennyt pultit nää yhtään tiukemmaksi jälkiristyksessä.

Liukutappeihin puolestaan jarrukumirasvaa joka ei vahingoita kumia.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

E200kompressor kirjoitti: Su 24.01.2021 20:22
amatoori kirjoitti: Su 24.01.2021 19:14
E200kompressor kirjoitti: Su 24.01.2021 18:12
Jarrurasvana olen käyttänyt CRC Braklube PRO Jarrurasvaa. Kestää kuumuutta eikä sisällä metalleja.

Ootko purkanu vuosia myöhemmin tuollaisia? Onko estäny hyvin ruostetta ettei levy mee "vinoon"? Oon itte tota käyttäny tota ja vastaavaa ATE:n jarrurasvaa liukutapeissa kun se on enemmän sellasta vaseliinia. Kuparia sitten pistäny muualle.

Mut joo toi MJPfin kommentti keraamisesta sai surffailee ja ilmeisesti kai tonne väliin ei tosiaan kuparia sais laittaa ja keraamista pitäis, harmi kun Mersu ei kerro mitä noi niitten omat tavarat on.

Onkohan tästä kellään kokemuksia?

CRC-30344.jpg
Ohutkin kerros suojaa paljon paremmin kuin ei mitään. Täydellistä suojaa ei tuollaiseen paikkaan saa mutta pinnoitettujen jarrulevyjen takapinnat kestävät x -kertaa paremmin kuin pelkällä metallipinnalla.
Vastaavalla tavalla olen puhdistanut pyörän navan etupinnan sekä vanteen vastinpinnan eikä ole koskaan mennyt pultit enää yhtään tiukemmaksi jälkiristyksessä.

Liukutappeihin puolestaan jarrukumirasvaa joka ei vahingoita kumia.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Minkä ihmeen takia navan ja levyn väliin pitäisi laittaa jotain?
Eli sinne ei kuulu laittaa mitään, ei ole tehtaallakaan laitettu.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

naftale_n kirjoitti: Ti 26.01.2021 20:00 Minkä ihmeen takia navan ja levyn väliin pitäisi laittaa jotain?
Eli sinne ei kuulu laittaa mitään, ei ole tehtaallakaan laitettu.
Siksi ettei se ruostu koska ruosteinen pinta turpoaa ja aiheuttaa heittoa vastinpintoihin.

Vanteissa, erityisesti aluvanteissa, tuon huomaa selkeästi kun lika ja maantiesuola saa koskestuspinnat kuohumaan jolloin kiristysmomenttia ei enää kyetä ylläpitämään hapettuman hieroutuessa pois ja idea niin pyörän kuin vanteenkin asennuksessa on että pinnat ovat puhtaat.

Duunissa oli farkku jossa oli 10tkm jälkeen jo kolmannet jarrulevyt ravistuksen vuoksi kun ne huollon ääliöt eivät osanneet perusasioita eli pintojen puhdistusta.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Pinnat pitääkin olla puhtaat! Navan ja jarrulevyn sekä jarrulevyn ja vanteen välissä.

Mutta se rasva ei siellä auta jos "huollossa eivät ole osanneet perusasioita eli pintojen puhdistusta".
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Antto-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 21.09.2016 22:15

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja Antto- »

Rasvan tehtävä siellä navan ja levyn välissä on hidastaa ruosteen muodostuminen, tuskin on mitään tuotetta mikä estää sen.
https://www.amazon.com/Fluid-Film-TPAS1 ... B00B93ZXGS tuo on hyvä tuote navan ja levyn väliin, mutta vaikeahko saada suomesta. Varmasti vastaavia tuotteita löytynee, jotka ajaa saman asian.
Xentry 09/2019 + SD Connect 4
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja karra »

Antto- kirjoitti: Ke 27.01.2021 08:01 Rasvan tehtävä siellä navan ja levyn välissä on hidastaa ruosteen muodostuminen, tuskin on mitään tuotetta mikä estää sen.
https://www.amazon.com/Fluid-Film-TPAS1 ... B00B93ZXGS tuo on hyvä tuote navan ja levyn väliin, mutta vaikeahko saada suomesta. Varmasti vastaavia tuotteita löytynee, jotka ajaa saman asian.
Eikös tuo ole kotelosuojan tapaista, koneenrakennuksessa käytetään myös kuljetuksen ajaksi "varastointirasvana"? Miten mahtaa kestää kuumuutta?

Pitäisikö laittaa itse keraamista tahnaa kun sitä löytyy hyllystä; ois uudet levyt menossa W463:een lähipäivinä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Antto-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 21.09.2016 22:15

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja Antto- »

Flash pointti matskulla on 207 C mut käytännössä kun hydrocarbonit haihtuu ilmaan niin eipä se sieltä jarrutuksessa leimahda liekkeihin, eli hyvin skulaa. Ainaki jenkeis käyttävät just tuohon tarkotuksee rust beltillä.

Kunhan käyttää semmosta rasvaa mikä ei juoksetu lämmetessään, et rupee asennuksen jälkeen käytössä valumaan levyä pitkin kitkapinnalle ja sit ei oo jarruja.
Xentry 09/2019 + SD Connect 4
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

karra kirjoitti: Ke 27.01.2021 09:54
Antto- kirjoitti: Ke 27.01.2021 08:01 Rasvan tehtävä siellä navan ja levyn välissä on hidastaa ruosteen muodostuminen, tuskin on mitään tuotetta mikä estää sen.
https://www.amazon.com/Fluid-Film-TPAS1 ... B00B93ZXGS tuo on hyvä tuote navan ja levyn väliin, mutta vaikeahko saada suomesta. Varmasti vastaavia tuotteita löytynee, jotka ajaa saman asian.
Eikös tuo ole kotelosuojan tapaista, koneenrakennuksessa käytetään myös kuljetuksen ajaksi "varastointirasvana"? Miten mahtaa kestää kuumuutta?

Pitäisikö laittaa itse keraamista tahnaa kun sitä löytyy hyllystä; ois uudet levyt menossa W463:een lähipäivinä.
Dinitrol ML -kotelosuojaa ohuesti kankaalla siveltynä olen kokeillut ja käyttänyt erityisesti aluvanteiden kosketuspinnoissa. Siihen tarkoitukseen erittäin hyvää koska hapettuneen pinnan puhdistuksen jälkeen siihen jää pieniä kuoppia joihin tuo kotelosuoja imeytyy erittäin hyvin. Renkaiden vaihdon yhteydessä keväällä havainnon mukaan toimii hyvin mutta tuskin montaa talvea. Tosin vanteissa se on helppo uusia.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja tehodia »

naftale_n kirjoitti: Ti 26.01.2021 20:00 Minkä ihmeen takia navan ja levyn väliin pitäisi laittaa jotain?
Eli sinne ei kuulu laittaa mitään, ei ole tehtaallakaan laitettu.
Ainakin minulle riittää, että se levy toimii hyvin sen n. 100 tkm kerrallaan. Olisiko sitten rasvaamalla mennyt toisenkin 100tkm? Aina en ole laittanut mitään väliin, joskus hieman sipaissut kuparipastaa.

Pienoinen ongelma, tai huolellisuutta vaativa seikka, nykyautoissa on se, että levy on yhdellä pienellä ruuvilla kiinni navassa. Aina renkaanvaihdossa sinne väliin voi mennä vaikka pieniä hiekanjyviä, ja levy on sitten kieron tuntuinen. Ilman rasvaa ne saattaa jopa varista sieltä poiskin, mutta rasvan kanssa pysyvät varmasti siellä.

Vielä 123:ssa levy oli viidellä pultilla kiinni navassa, ja vaati siis navan irroittamisen. Mutta eipä niissäkään juuri 100 tkm enempää samoilla levyillä ajettu.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Itse en ole koskaan laittanut levyn ja navan väliin mitään rasvaa. Huolellinen puhdistus teräsharjalla ja osat nippuun. Mielestäni tuohon väliin ei myöskään ole ainakaan lmalla kohdallani alkanut muodostua mitään "pöhöruostetta" mikä alkaisi levyä vinoon punnata... tuo on toki pienoinen riski, että jos levy ei istu hyvin napaa vasten sen pienen paikoitusruuvin kanssa tai ruuvi vallan puuttuu niin renkaan vaihdos vois levyn ja navan väliin pudota likaa... renkaan vaihdossa itse ainakin puhdistan teräsharjalla vanteen vastinpinnan ja navan puolen. Siinä helposti tilanne että eri kausien vanteet vastaa hieman eri pinta-alueelta. Mutta en myöskään näe mitään haittaa käyttää jotain kevyttä korroosiosuoja-ainetta levyn ja navan pinnoilla. Mutta mieluiten sellaista hentoista josta ei käytännös muodostu edes kunnon kalvoa...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Maastis kirjoitti: Ke 27.01.2021 12:24 Itse en ole koskaan laittanut levyn ja navan väliin mitään rasvaa. Huolellinen puhdistus teräsharjalla ja osat nippuun. Mielestäni tuohon väliin ei myöskään ole ainakaan lmalla kohdallani alkanut muodostua mitään "pöhöruostetta" mikä alkaisi levyä vinoon punnata... tuo on toki pienoinen riski, että jos levy ei istu hyvin napaa vasten sen pienen paikoitusruuvin kanssa tai ruuvi vallan puuttuu niin renkaan vaihdos vois levyn ja navan väliin pudota likaa... renkaan vaihdossa itse ainakin puhdistan teräsharjalla vanteen vastinpinnan ja navan puolen. Siinä helposti tilanne että eri kausien vanteet vastaa hieman eri pinta-alueelta. Mutta en myöskään näe mitään haittaa käyttää jotain kevyttä korroosiosuoja-ainetta levyn ja navan pinnoilla. Mutta mieluiten sellaista hentoista josta ei käytännös muodostu edes kunnon kalvoa...

TJ
Täällä oli parin auton kanssa ongelmia erityisesti takana kun vanteen keskiö jumitti oikein kunnolla pyörännapaan. Oli pakko käyttää rekyylitöntä moskaa renkaan sisäpuolelle oikein kunnolla.
Tuon jälkeen kunnollinen puhdistus sekä napaan että vanteen keskiöön ja suojaöljy Dinitrol lisäksi. Sen jälkeen kesti talven yli jumiutumatta.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jarrulevyjen asennuspasta

Viesti Kirjoittaja Maastis »

E200kompressor kirjoitti: Ke 27.01.2021 19:44
Maastis kirjoitti: Ke 27.01.2021 12:24 Itse en ole koskaan laittanut levyn ja navan väliin mitään rasvaa. Huolellinen puhdistus teräsharjalla ja osat nippuun. Mielestäni tuohon väliin ei myöskään ole ainakaan lmalla kohdallani alkanut muodostua mitään "pöhöruostetta" mikä alkaisi levyä vinoon punnata... tuo on toki pienoinen riski, että jos levy ei istu hyvin napaa vasten sen pienen paikoitusruuvin kanssa tai ruuvi vallan puuttuu niin renkaan vaihdos vois levyn ja navan väliin pudota likaa... renkaan vaihdossa itse ainakin puhdistan teräsharjalla vanteen vastinpinnan ja navan puolen. Siinä helposti tilanne että eri kausien vanteet vastaa hieman eri pinta-alueelta. Mutta en myöskään näe mitään haittaa käyttää jotain kevyttä korroosiosuoja-ainetta levyn ja navan pinnoilla. Mutta mieluiten sellaista hentoista josta ei käytännös muodostu edes kunnon kalvoa...

TJ
Täällä oli parin auton kanssa ongelmia erityisesti takana kun vanteen keskiö jumitti oikein kunnolla pyörännapaan. Oli pakko käyttää rekyylitöntä moskaa renkaan sisäpuolelle oikein kunnolla.
Tuon jälkeen kunnollinen puhdistus sekä napaan että vanteen keskiöön ja suojaöljy Dinitrol lisäksi. Sen jälkeen kesti talven yli jumiutumatta.
Sisus on joskus ollu etupyörä niin juurtuneena, mutta henkilöautois ei ittellä kyllä ole ollut tarvetta. Mutta ei tuollainen kevyt suojaöljy varmasti pahitteeksi ole.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin