Lainaan tähän Magge--:n viestin muutaman vuoden takaa:
Elikkäs itselle paukahti tänään vastaavanlainen ongelma. Ajelin normaalisti lasten kanssa luistelemaan ja parkkipaikalla pysähtyin hetkeksi katsomaan mistä löytyisi vapaata ruutua, mutta siitä kun koitin lähtä liikkeelle niin kas kummaa auto ei liiku mihinkään eikä kierokset noussut kun about 1000 rpm tietämille D & R vaihteilla.Auto on w210 220cdi automaatti. Vika on sellainen että kun laittaa D tai R vaihteen päälle niin ei liiku mihinkään eikä ota kierroksia.
Starilla katoin niin ei näytä vikakoodeja.
Vaihdelaatikon mittausarvoista kattelin kierroslukuja niin kierroslukuanturi n2 näyttää vähän reilu puolet tavoitearvosta ja n3 näyttää 0.
Johdinlevyä on vaihettu ja vaihelaatikon ohjauspoksia kokeiltu toista, johot on mitattu ohjauspoksilta vaihdelaatikolle. Kaikki on toimivia ollut mutta kyseisessä autossa ei muutosta tapahdu.
Öljyt ovat oikeassa tasossa.
Onkohan kellään ollut vastaavaa vikaa tai mitään hajua kyseisestä hommasta.
Siinä paikan päällä asiaa tutkittiin kaverin Delphillä ja seuraavia huomioita pisti silmään:
-Vaihteenvalitsin toimi kuten piti
-Laatikon vaihde oli joko P tai N
-Tavoite vaihde joko 1 tai R
-Laatikko EI ollut vikatilassa, limp mode
-Joitakin vikakoodeja kyllä oli, ei tullut laitettua niitä ylös, mutta nollauksen jälkeen mitään ei myöskään tullut tilalle
-Öljyä oli yli ylärajan??
Eli näin äkkiseltään ajateltuna laatikko ei vaan saanut kytkettyä vaihdetta päälle? Onko öljypumppu rikki tai roskaa järjestelmässä? Ihmetyttää myös se että miksi ei anna ottaa kierroksia vaihteet päällä..
Hieman taustaa kyseisestä autosta. Pari kuukautta sitten vaihdoin laatikon & turbiinin, kun edellinen yhdistelmä meni myös aivan juntturaan. Silloin turbiinista kuului ujeltavaa ääntä eikä vaihteet lukittautunut lopulta ollenkaan päälle. Tällöin laatikko meni vikatilaan ja ainakin turbiinin nopeusanturia se herjasi, taisipa siinä olla silloin muitakin.. Vaihdon jälkeen ajelin autolla ja tarkastelin öljyn määrän useampaan otteeseen, nämä oli ok. Kuten tuossa ylempänä mainitsin, öljyn määrä oli nyt jostain syystä yli ylärajan (merkkikohtaisella mittatikulla mitattuna). Voiko tuo ylimääräinen öljy aiheuttaa tämän ongelman? Eihän sinne mistään uutta öljyä ole mistään päässyt, joten seuraavaksi mietin että onkohan sinne päässyt sekoittumaan tätä surullisen kuuluisaa glykolia.. Mitään nykimisiä tms oireita ei ole ollut, mitä nyt normaalia pientä luistamista 1-2 vaihdossa..
Josko täällä olisi kohtalon tovereita jotka osaisi antaa vinkkiä mistä päästä tätä ongelmaa pitäisi ruveta tutkimaan?
-Joni