Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

TPLtre kirjoitti: Ma 01.02.2021 16:28 Olen itsekin yrittänyt haeskella AGM koodausta W164:sta, tai edes jännitteensäätöä, mutta eipä sitä siellä tunnu olevan. Latausjännite on sen 14.4V, joka on 0.3 liian vähän. Akku on aina vajaa paitsi ylläpitolaturilla jossa on AGM-moodi. Pitäisi raiskata lataussäädin. Mitä sitten systeemi siitä tykkäisi, enpä tiedä.
Oletko sattunut mittaamaan/monitoroimaan akun latausjännitettä energian talteenoton aikana (alamäessä vapaalla tai vauhtia hidastettaessa jolloin laturilla otetaan liike-energiaa talteen sen verran kuin laturi ja akku pystyy)?

WIS toimintakuvaukset on vähän heikkoja energian talteenoton yksityiskohdista mutta tuli vaan mieleen että onko tuo pieni alilataus juuri suunniteltu funktio. Akkuun jää kykyä ottaa energiaa talteen tilanteen tullessa. Jos laturi lataisi akun aina tappiin asti niin tuo talteenotto ei toimisi.

Olisi noista tarkoista latausjännitteistä eri tilanteissa saanut olla selkeä maininta toimintakuvauksissa. En ainakaan itse ole niihin törmännyt.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

DBFI kirjoitti: Ma 01.02.2021 17:07
TPLtre kirjoitti: Ma 01.02.2021 16:28 Olen itsekin yrittänyt haeskella AGM koodausta W164:sta, tai edes jännitteensäätöä, mutta eipä sitä siellä tunnu olevan. Latausjännite on sen 14.4V, joka on 0.3 liian vähän. Akku on aina vajaa paitsi ylläpitolaturilla jossa on AGM-moodi. Pitäisi raiskata lataussäädin. Mitä sitten systeemi siitä tykkäisi, enpä tiedä.
Oletko sattunut mittaamaan/monitoroimaan akun latausjännitettä energian talteenoton aikana (alamäessä vapaalla tai vauhtia hidastettaessa jolloin laturilla otetaan liike-energiaa talteen sen verran kuin laturi ja akku pystyy)?

WIS toimintakuvaukset on vähän heikkoja energian talteenoton yksityiskohdista mutta tuli vaan mieleen että onko tuo pieni alilataus juuri suunniteltu funktio. Akkuun jää kykyä ottaa energiaa talteen tilanteen tullessa. Jos laturi lataisi akun aina tappiin asti niin tuo talteenotto ei toimisi.

Olisi noista tarkoista latausjännitteistä eri tilanteissa saanut olla selkeä maininta toimintakuvauksissa. En ainakaan itse ole niihin törmännyt.
Heps

Itsekin tuota miettinyt, että voisko tuossa olla jokin logiikka kun niin moni puhunut energian talteenotosta tai jopa toiminnallisuudesta, että laturia pudotetaan kiihdytyksissä pois tuottamasta tarpeetonta kuormaa... mutta en saa ainakaan minkäänlaisella käyttötilanteella mitään sellaiseen viittaavaa tuon GL:n kohdalla. Ei nouse koskaan 14V päälle. Moottorin pyörimisnopeuden muutoksessa joko ylemmäs tai alemmas jännite mielestäni hetkellisesti notkahtaa jonkin voltin kymmenyksen kun taas tasaantuu siihen 13,8-14v.

Mietin kans että voisko säädintä mulkkaamalla (löysin jotain bimmeri foorumilta jossa laitettu diodi ohjauslinjaan ja nosti jännitettä sen seurauksena noin 0,5V...) mutta nyt kun säädin toimii ECM ohjaamana niin käykö vaan niin että se ajaa ohjausta alemmas saman verran ja edelleen jännite on alkuperäisessä. Vai voisko ohjaus olla jokin vakio arvo pyörimisnopeus käyrältä ja sitten sitä sais huijattua... Silloin kai säätimiä vois myös olla eri Jännitearvoilla? Niin kun niitä näkyykin. Mitä oon selannut niin löytyy 14V leimattuja ja 14,5V leimattuja. Yhdelta laturivalmistaja asiasta kystin niin ne taas kumos säätimen vaikutuksen koska ECM ohjaa...

Kyllä jotenki uskois että jännite olis ohjelmoitava arvo jossain, mutta onko niin syvällä että ei vaan pääse käsiksi? Nykyisellään auto on vähän niinkuin plugin hybrid. Pitää aina laittaa laturiin että voi seuraavan reisun heittää :) tai vaihtoehtoisesti antaa mennä vaan ja pilaa kalliin akun käyttämällä sitä jatkuvasti puolityhjänä...

EDIT: tämä oli varmaan se modi johon jossain muulla foorumilla törmäsin...

http://www.smartgauge.co.uk/alt_mod.html

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 905
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

DBFI kirjoitti: Ma 01.02.2021 17:07 Oletko sattunut mittaamaan/monitoroimaan akun latausjännitettä energian talteenoton aikana (alamäessä vapaalla tai vauhtia hidastettaessa jolloin laturilla otetaan liike-energiaa talteen sen verran kuin laturi ja akku pystyy)?
No en ole. Voisihan tuota seurata. Meinaat että möllissä olisi ollut joku talteenotto? Mä olen kuvitellut että menny mikä menny. :D
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

TPLtre kirjoitti: Ma 01.02.2021 16:28 Olen itsekin yrittänyt haeskella AGM koodausta W164:sta, tai edes jännitteensäätöä, mutta eipä sitä siellä tunnu olevan. Latausjännite on sen 14.4V, joka on 0.3 liian vähän. Akku on aina vajaa paitsi ylläpitolaturilla jossa on AGM-moodi. Pitäisi raiskata lataussäädin. Mitä sitten systeemi siitä tykkäisi, enpä tiedä.
Olin tänään yhteydes "marmorille" ja sieltä kerrottiin mun GL liittyen että tän ikäisis ei ole koodausvalintaa akkutyypille eikä sen puoleen jännitteellekään... ei vaikka laturia LIN väylän kautta ohjataankin. Jatkokysymykseen että saako "raudalla" vaikutettua jännitteeseen eli vaihtamalla laturia tai säädintä en saanut vielä kommenttia. Kyllä se varmasti jossain syvällä on ohjelmallisestikin muutettavissa mutta missä ja kuinkasyvällä että pääseekö ronklaamaan mitenkään... turhauttais jos nyt vaihtelis säädintä tai laturia ja lopputulos olis sama...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 905
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No ihan takuulla sen saa lataamaan 14.7 voltilla, keinolla tai toisella, mutta kokonaan eri asia on onko siinä mitään järkeä. Mitä se muu järjestelmä tykkää "ylijännitteestä"? Se on periaatteessa vikatila. Yksi keino olisi nostaa latausjännitettä akulle ja sitten reguloida se akulta tuleva, mutta menee jo vähän överiksi minusta sellaiseen ryhtyä. Tavallinen lyijyakku seuraavaksi. AGM oli periaatteessa hyvä idea mutta ennenaikainen.

E: Siis hätiköintiä minulta. Kun ei ole tuohon tarkoitettu.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

TPLtre kirjoitti: Ti 02.02.2021 19:07 No ihan takuulla sen saa lataamaan 14.7 voltilla, keinolla tai toisella, mutta kokonaan eri asia on onko siinä mitään järkeä. Mitä se muu järjestelmä tykkää "ylijännitteestä"? Se on periaatteessa vikatila. Yksi keino olisi nostaa latausjännitettä akulle ja sitten reguloida se akulta tuleva, mutta menee jo vähän överiksi minusta sellaiseen ryhtyä. Tavallinen lyijyakku seuraavaksi. AGM oli periaatteessa hyvä idea mutta ennenaikainen.

E: Siis hätiköintiä minulta. Kun ei ole tuohon tarkoitettu.
Eipä järjestelmää tunnu mitenkään haittaavan vaikka Ctek lataakin 14,7V jännitteellä ja samalla räplää autoa vaikka star kanssa. Että tuskin se sinänsä tulis ongelmaksi. Ja riittäis jo vaikka 14,5V... Mieluiten jännitteen nostaisi ohjelmallisesti jos se olisi mahdollista. Tai sitten jos varmuudella tietäis että esim säädintä vaihtamalla sen sais ylemmäs. Ei nyt ole nii paljoa harrastusaikaa että alkais vaan tilailla säätimiä ja kokeilla... Selvästi sen täytyy LIN kautta ohjata pohjautuen toteutuvaan jännitteeseen koska se pysyy niin hyvin samalla alueella riippumatta koneen kierroksista tai muuten sähköpuolen kuormasta (valot yms). Mulla tuossa GL on tietty se ongelma, että toi vajaa 14V on alakanttiin jopa tavan lyijyakulle...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6272
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Se ylijännitteen rajahan oli jotain 15V päältä, WISsissä se kerrotaan, ei ulkoa muista vaikka joskus siitä taisin foorumille kirjoittaakin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MiHe kirjoitti: Ti 02.02.2021 21:25 Se ylijännitteen rajahan oli jotain 15V päältä, WISsissä se kerrotaan, ei ulkoa muista vaikka joskus siitä taisin foorumille kirjoittaakin...
Siinä se ihan vähän yli on
vanha C latasi 14.9-15.2v vuosikaudet
akun kestossa eikä muidenkaan osien ei mitään
onkelmia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Star kun kattelee niin laturi on sen moottoriohjauksen alla. Voisko sitten olla että myös mahdolliset latausjännitteen parametrit olis myös moottoriohjauksen koodauksissa? En nyt muista oikeita termejä kun tuossa yks yö starin kanssa valikoita plarasin, mutta en päässyt kovinkaan syvälle moottoriohjauksen kanssa kun star kysyi käyttäjätunnusta ja salasanaa... En ole niin perehtynyt että tässä pääsisin eteenpäin. Joka tapauksessa sellaiset valikot joissa on erinäisien otsikoiden alla vaihtoehdoista valittava koodaus niin niissä ei ollut mitään lataukseen/jännitteeseen. Syvemmäs pitäis päästä?
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

tehodia kirjoitti: Pe 29.01.2021 19:32
dealer kirjoitti: Pe 29.01.2021 18:09 Höpsistä, ei tarvitse ilmoitella noille.
Olenkin ollut käsityksessä, ettei yhteenkään mersumalliin tarvitsisi ilmoitella akunvaihtoa. Yritän kaivella sen huoltotiedotteen, jossa nuo kaksi mallia oli mainittu (ainoina - ja siis virheellisesti).
Lienee turha miettiä, miksi nuo pari mersumallia on päätynyt tuolle listalle:

https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-t ... sesta.html
Jaiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 01.12.2018 22:33

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Aloitusviestin suhteen tämä on jo sekoittunut, joten jatkoa:
S211 ja W163 kumpaankin akku vaihdettu kahden vuoden sisällä, molemmissa jännite moottori käynnissä mitattuna 14,5V - 14,6V.
Mitattu, koska pidin suurehkona. Kummassakaan ei ole ollut ongelmia, eipä autoraukat taida tietää uusista akuista, koska auto- tai mitään muutakaan -comia ei vaihdon yhteydessä käytetty.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tehodia kirjoitti: To 04.02.2021 13:46
tehodia kirjoitti: Pe 29.01.2021 19:32
dealer kirjoitti: Pe 29.01.2021 18:09 Höpsistä, ei tarvitse ilmoitella noille.
Olenkin ollut käsityksessä, ettei yhteenkään mersumalliin tarvitsisi ilmoitella akunvaihtoa. Yritän kaivella sen huoltotiedotteen, jossa nuo kaksi mallia oli mainittu (ainoina - ja siis virheellisesti).
Lienee turha miettiä, miksi nuo pari mersumallia on päätynyt tuolle listalle:

https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-t ... sesta.html
Lainaus linkistä
"Akkujen koodaus ja energianhallinnan tietojen resetointi

Huomaa, että kaikissa alla luetelluissa automerkeissä ei tarvitse akkua tai akun tyyppiä uudelleen koodata. Osassa automerkkiä/mallia tehdään vain energiahallintaan liittyvien laskureiden nollaus akun vaihdon yhteydessä. Kuitenkin, esim. VAG tuotteissa ja BMW:ssä akun koodauksen tekemättä jättäminen johtaa usein akun yli- tai alilataukseen.

Alla automerkit ja mallit, mihin akkujen koodaus tai energianhallintaan liittyvien laskureiden nollaus pitää tehdä. Lisätietoja autocom helpdeskistä, autocom testerin ohjeista ja autonvalmistajien www-portaaleista"

Listassa mainitujen mersun mallien kohdalta täyttä Paskaa
ei nissä ole mitään tuossa mainituja laskureita tms

mahdolisia syitä miksi nuo pari mallia päätynyt listalle,
1 koitettaan myydä jotain millä tehdään olemton tominto,
2 listan laatinut joku mistään mitään tietämätön
(ajatuksella että kun klonks/mutterikasa ym kulkimissa
"mihin ei edes akun latusta ole osattu suunitella"
on niin kai sitten myös mb)
vaikka ei mistään tietäisi mitään,
niin on helppo päätellä että semoista laskuria siellä ei 100% varmuudella
ole kun sille nolaukselle/sopetukselle tms dipadaa toiminolle ei ole merkki testerissä toimintoa
(eikä merkki huollossa haeta akkua vaihtessa mitään auto pom tms yleis himpulaa akkua vaihdon nolaamiseen)

Jokohan tämä riittäsi lopetaman nämä huhut akun vaihdon kertomisen tarpeelisuudesta :roll:

E: kikkailusta varvirran syötöistaä, apu virroista akkua vaihtessa jotainhan tuolaa siihen myytiin
perustella että jos tietoverkko ei ole sammunut voi jotain hajota... jep jos tumpelo vaihtaa akkua väärin niin hajoamisen riski on, mitähän myyvät estäämän sitä että tumpelo ei yritä kytkeä akunkenkiä väärin päin tai laita työkalua + navan ja - väliin :wtf:
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin