Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
W211 E500 -04. Miten on tai tulisi akkua ladata oikeaoppisesti? Akun napoihin suoraan kun kytkee, niin alkaa vilkut vilkkua ja tulee teksti "Reduce breaking...", ja sama teksti tulee kun kytkee konehuoneen kautta. Tarkoittaako tämä sitä, että tällä tavalla ei voi ladata, kun auton järjestelmä nikottelee? Päätin sitten ladata irrottamalla +napa irti ja se ei luonnollisestikaan aiheuta mitään eleitä autossa.
Viimeksi muokannut venit, Pe 29.01.2021 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
En ole mitään häiriöitä huomannut konehuoneen liittimikn laitettaessa ylläpito / huoltolaturia. Jotain häikkää jossain jos ei anna sieltä ladata. Kunnollinen laturi?
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Ja onhan avaimet pois virtalukosta...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
CTEK ylläpitolaturi ja avaimet on poissa.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Ennen BMS-palikkaa jos sellainen on.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Mistä päin katsottuna "ennen"?
Miksi pitäisi olla ennen BMS-palikkaa jos auto on levossa, eihän kukaan silloin lue sitä virta-anturia?
On kyllä ihme tapaus jos CTEK:illä saa mittaristoon tuollaisen varoituksen.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Johdon suunnasta katsoen. Näin myös BMS saa tiedon.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
En muutenkaan ymmärrä miten auto varoittaa jarruista jos se on levossa?????
Jossainhan (WIS) oli ohje asentaa kuluttimet niin että BCM tosiaan näkee ne... voihan se sotkea sen lukeman jännitteen kun auto on hereillä/käynnissä (muistelen että joskus sain hassuja aikaiseksi kun starilla räplätessä laitoin laturin kiinni)
Jossainhan (WIS) oli ohje asentaa kuluttimet niin että BCM tosiaan näkee ne... voihan se sotkea sen lukeman jännitteen kun auto on hereillä/käynnissä (muistelen että joskus sain hassuja aikaiseksi kun starilla räplätessä laitoin laturin kiinni)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
BMS saa tiedon jos auto on elossa. Normaalisti akkua ladataan kun virrat on kytketty pois. Ei sen puolen että virrat päälläkään saisi noin sekoilla, useinhan pitää laturi laittaa vaikkapa pitkän diagnoosin ajaksi ettei akku simahda (jos moottori ei käy).Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ti 26.01.2021 13:56 Johdon suunnasta katsoen. Näin myös BMS saa tiedon.
Johdon suunnasta katsoen löytyy auton runko. Eiköhän tässäkin virtamittaus ole maanavan puolella akkua.
Poppikoneen maajohtoa ei saisi kytkeä suoraan akun miinus napaan, se kun kuluttaa ainakin nuorison laitteilla aika hurjasti virtaa mutta tässä olikin kyse laturin kytkennästä.
Se MiHe:n huomio saa kyllä miettimään kerrottiinko tässä kaikki tuosta alkutilanteesta.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Jotain viikaa on tai on ollut,DBFI kirjoitti: ↑Ti 26.01.2021 15:17BMS saa tiedon jos auto on elossa. Normaalisti akkua ladataan kun virrat on kytketty pois. Ei sen puolen että virrat päälläkään saisi noin sekoilla, useinhan pitää laturi laittaa vaikkapa pitkän diagnoosin ajaksi ettei akku simahda (jos moottori ei käy).Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ti 26.01.2021 13:56 Johdon suunnasta katsoen. Näin myös BMS saa tiedon.
Johdon suunnasta katsoen löytyy auton runko. Eiköhän tässäkin virtamittaus ole maanavan puolella akkua.
Poppikoneen maajohtoa ei saisi kytkeä suoraan akun miinus napaan, se kun kuluttaa ainakin nuorison laitteilla aika hurjasti virtaa mutta tässä olikin kyse laturin kytkennästä.
Se MiHe:n huomio saa kyllä miettimään kerrottiinko tässä kaikki tuosta alkutilanteesta.
sekin että mitä akkua ladataan pientä vai isoa
vaikka auton ollessa ehjä ei kumpikaan moista aiheuta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Jos akku oli tyystin tyhjä ja virta-avain virtalukossa, niin herääminen aiheuttaa tuon ilmoituksen, tai oikeastaan pyynnön käynnistää auto että saadaan jännite nousemaan.
oulaistenliikenne.fi
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Totta erinomainen huomio, minä ainakin oleti että vajaata akkua.
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Juu, täällä vaan kinataan mille puolelle laturi kytketään eikä kukaan ymmärrä opastaa kääntämään virta-avainta ensimmäiseksi.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Tässäkin jällen kunnon kuvaus alku tilantesta säästäis monelta turhalta arvailulta ja turhalta vaivalta,
tosin tuolla oli kyllä kerrottu että avain on poissa,
(sekin lähtee pois jos akku on tyhjentynyt ja jos se on tyhjentynyt kun on virta ollut päällä pieni mahdolisuss on että
joku rele7piiri on jäänyt siltä jäljiltä on asaentoon"avaimen poistoa ei tunnistettu! ja sitten sähkön lisäntyessä valoja sytyy)
mutta se alku tilaneteen kuvaus
tosin tuolla oli kyllä kerrottu että avain on poissa,
(sekin lähtee pois jos akku on tyhjentynyt ja jos se on tyhjentynyt kun on virta ollut päällä pieni mahdolisuss on että
joku rele7piiri on jäänyt siltä jäljiltä on asaentoon"avaimen poistoa ei tunnistettu! ja sitten sähkön lisäntyessä valoja sytyy)
mutta se alku tilaneteen kuvaus
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Näin se meni. Auto ei inahtanutkaan, pakkasta oli yli viikon -30 +-3 C astetta. Laturi ctek 5.0 max konepellin kautta kiinni napoihin. Vilkut tuli päälle. Mittaristossa vilkkui punaisello pohjalla teksti "Reduce break...". Kokeilin käyttää avainta virtalukossa. Ei auttanut. Irroitin kaikki. Avasin takaluukun ja irrotin tällä kertaa -navasta kaapelin irti. Laturi kiinni napoihin. Pakkasta oli tuolloin -27 astetta. Vajaan tunnin päästä starttasin ja käynnistyi.
Vialla joku? En usko. Vuosi sitten kokeilin ladata 270 -04 napojen kautta irroittamatta kaapeleita. Yö meni. Auto ei lähtenyt käyntiin. Ostin uuden laturin, siis nykyisen, ja heitin vanhan pois. Irroitin molemmat kaapelit akusta. Laturi kiinni. Laturi alkoi näyttää ledeillä, että varausta ei juurikaan ole. Parin tunnin päästä auto pörähti käyntiin. Seuraavana päivänä oli aikomus dyykata roskikseen hakeen vanha laturi pois. Roskis oli kuitenkin ennätetty tyhjentää.
Mietin mitä järkeä on asentaa ctekin ylläpitolaturi kiinni, jos ei lataa. Minunkin laturin mukana tuli siihen tarvittavat vermeet. Vai olenko tehnyt jotakin väärin, vai enkö huomaa jotakin? Mutta tähän astiset kokeilut osoittavat että jompi kumpi kaapeleista tulee irrottaa, muuten ctek ei lataa. Ehkä pitäisi hankkia perinteinen, ei-automaattinen laturi, ja puskea sillä virtaa.
Sitten oli jäätynyt myös Valmet 504. Taas kytkin laturin kiinni, enkä irottanut kaapeleita. Ctek näytti lataavan. Aamulla starttasin, ei lähtenyt käyntiin. Mittari esiin. 13,6 lukeman sain. Olin ymmällä. Akku yöksi lämpimään ja lataukseen yön yli. Ei lähtenyt Vallu käyntiin. Pyöräytin vauhtipyörää meisselillä. Ei vaikutusta. Starttimoottori viime kesänä asennettu. Otin meisselin ja kiintoavaimen. Lykkäsin startin napoihin. Kipinöi, painoin kiinni ja startti pyöri. Kokeilin startata, naksui vain. Uudestaan starttimoottori pyörimään ja sitten äkkiä kokeileen starttaan, kun startti vielä pyöri. Sitten se lähti käyntiin.
Eli, pitäisi kait hankki kotiolosuhteisiin yli 200 euron laturi jossa on boosteri. Muuten tämä menee leikkimiseksi.
Vialla joku? En usko. Vuosi sitten kokeilin ladata 270 -04 napojen kautta irroittamatta kaapeleita. Yö meni. Auto ei lähtenyt käyntiin. Ostin uuden laturin, siis nykyisen, ja heitin vanhan pois. Irroitin molemmat kaapelit akusta. Laturi kiinni. Laturi alkoi näyttää ledeillä, että varausta ei juurikaan ole. Parin tunnin päästä auto pörähti käyntiin. Seuraavana päivänä oli aikomus dyykata roskikseen hakeen vanha laturi pois. Roskis oli kuitenkin ennätetty tyhjentää.
Mietin mitä järkeä on asentaa ctekin ylläpitolaturi kiinni, jos ei lataa. Minunkin laturin mukana tuli siihen tarvittavat vermeet. Vai olenko tehnyt jotakin väärin, vai enkö huomaa jotakin? Mutta tähän astiset kokeilut osoittavat että jompi kumpi kaapeleista tulee irrottaa, muuten ctek ei lataa. Ehkä pitäisi hankkia perinteinen, ei-automaattinen laturi, ja puskea sillä virtaa.
Sitten oli jäätynyt myös Valmet 504. Taas kytkin laturin kiinni, enkä irottanut kaapeleita. Ctek näytti lataavan. Aamulla starttasin, ei lähtenyt käyntiin. Mittari esiin. 13,6 lukeman sain. Olin ymmällä. Akku yöksi lämpimään ja lataukseen yön yli. Ei lähtenyt Vallu käyntiin. Pyöräytin vauhtipyörää meisselillä. Ei vaikutusta. Starttimoottori viime kesänä asennettu. Otin meisselin ja kiintoavaimen. Lykkäsin startin napoihin. Kipinöi, painoin kiinni ja startti pyöri. Kokeilin startata, naksui vain. Uudestaan starttimoottori pyörimään ja sitten äkkiä kokeileen starttaan, kun startti vielä pyöri. Sitten se lähti käyntiin.
Eli, pitäisi kait hankki kotiolosuhteisiin yli 200 euron laturi jossa on boosteri. Muuten tämä menee leikkimiseksi.
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Vähän akkuasiaa sivuten jatkan tähän...
Ainakin 211 ja 219 sanotaan vaativan akunvaihdon ilmoittamisen auton järjestelmään. Miksi ja mitä tietoa sille autolle kerrotaan? Ilmeisesti mitään ei tarvi kertoa, jos pelkästään akun johto irroitetaan, ja sama akku jatkaa paikallaan? Mitä tapahtuu, jos akunvaihdosta ei ilmoita mitään autolle? Miksi muissa mersumalleissa ei tarvi mitään ilmoitella?
Ainakin 211 ja 219 sanotaan vaativan akunvaihdon ilmoittamisen auton järjestelmään. Miksi ja mitä tietoa sille autolle kerrotaan? Ilmeisesti mitään ei tarvi kertoa, jos pelkästään akun johto irroitetaan, ja sama akku jatkaa paikallaan? Mitä tapahtuu, jos akunvaihdosta ei ilmoita mitään autolle? Miksi muissa mersumalleissa ei tarvi mitään ilmoitella?
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Höpsistä, ei tarvitse ilmoitella noille.
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2741
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Noilla pakkasilla on jo olemassa mahdollisuus, että akku on ollut jäässä. Kait sekin vaikuttaa jotain lataamiseen?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Tällaiset kommentit on kiusallisia. Tottahan se on että akun vaihdon sanotaan vaativan ilmoittamisen auton järjestelmään, tuossa edellä juuri niin sanottiin. Kun tietää että kommentti ei ole ihan helposti sulatettavissa niin olisi fiksua laittaa jotain referenssiä. Onko facessa tai suoli24-palstalla vai onko heittää joku WIS dokkarin numero. Lisäksi kuvakaappaus siitä DAS:in/Xentryn sivulta jossa näkyy miten tuo tehdään.tehodia kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 18:03 Vähän akkuasiaa sivuten jatkan tähän...
Ainakin 211 ja 219 sanotaan vaativan akunvaihdon ilmoittamisen auton järjestelmään. Miksi ja mitä tietoa sille autolle kerrotaan? Ilmeisesti mitään ei tarvi kertoa, jos pelkästään akun johto irroitetaan, ja sama akku jatkaa paikallaan? Mitä tapahtuu, jos akunvaihdosta ei ilmoita mitään autolle? Miksi muissa mersumalleissa ei tarvi mitään ilmoitella?
Jollekin uudemmille malleille löytyy testeriohjeita (esim. si54.10-p-0046a) mutta nuo 211/219 jutut eri asia. En lukenut noita uudempia tarkemmin, eiköhän kyse niilläkin ole jostain nopeammasta battery management adaptoitumisesta todelliseen tilanteeseen.
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Olenkin ollut käsityksessä, ettei yhteenkään mersumalliin tarvitsisi ilmoitella akunvaihtoa. Yritän kaivella sen huoltotiedotteen, jossa nuo kaksi mallia oli mainittu (ainoina - ja siis virheellisesti).
Ja vielä alkuperäiseen aiheeseen liittymätön asia: Tokmanni on liittynyt Varta-akkujen myyjäksi. Pikaisesti katsottuna hinnat eivät merkittävästi eroa muiden myyjien hinnoista, mutta lisätarjonta on aina hyväksi.
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Aikoinaan piti akku vaihdatuttaa Vehossa, siellä sanottiin että ei vaadi mitään toimenpiteitä kun vaihtaa akkua.
Nyt väliaikatietoa. Laitoin uudestaan ctekin päälle. Akussa oli virtaa kun ovet avautuivat. Kytkin konehuoneen napojen kautta. Tällä kertaa ei tullut minkäänlaista ilmoitusta, auto ei nikotellut ei vilkuttanut. Jätin laturin kiinni vrk:ksi. Siinä palaa 3 lediä, eli nyt seuraan syttyykö lisää ledejä. Pakkasta oli -18 astetta ja nyt on n. -7 astetta.Ja kaikki tuntuu olevan ok.
Eli, saattaa olla, että kun akku on täysin tyhjä, niin auton järjestelmä nikottelee. Tosin mulla oli jarrut jäätyneet levyihin kiinni, ehkä sillä oli merkitys. Luulen, että akusta lähtee virtaa ja virta tietoja eri puolille auton järjestelmää, jolloin myös vastukset lisääntyvät. Jolloin laturin automatiikka joutuu vähän ulalle.
Nyt väliaikatietoa. Laitoin uudestaan ctekin päälle. Akussa oli virtaa kun ovet avautuivat. Kytkin konehuoneen napojen kautta. Tällä kertaa ei tullut minkäänlaista ilmoitusta, auto ei nikotellut ei vilkuttanut. Jätin laturin kiinni vrk:ksi. Siinä palaa 3 lediä, eli nyt seuraan syttyykö lisää ledejä. Pakkasta oli -18 astetta ja nyt on n. -7 astetta.Ja kaikki tuntuu olevan ok.
Eli, saattaa olla, että kun akku on täysin tyhjä, niin auton järjestelmä nikottelee. Tosin mulla oli jarrut jäätyneet levyihin kiinni, ehkä sillä oli merkitys. Luulen, että akusta lähtee virtaa ja virta tietoja eri puolille auton järjestelmää, jolloin myös vastukset lisääntyvät. Jolloin laturin automatiikka joutuu vähän ulalle.
Re: Akun lataaminen, iroitetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
...
Viimeksi muokannut jysi, Su 31.01.2021 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Oiskohan tää saanut alkunsa kun agm akkuja vaihdettu tavallisen tulalle vähän uudempiin autoihin ja pitänyt koodata latausjännitteet oikeaksi. Tullut tällainen legenda että tarvii koodata akun vaihdossa.
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Joissain mersuissa tarvitaan Staria akun vaihdossa, muttei 211.
oulaistenliikenne.fi
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Lähinnä siis 211 kohdalla tätä ajattelin, sitä kun välillä kuulee keskusteluja aiheesta. Aina saa oikaista että ei tarvitse.
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Joo, siis tuolla aiemmin olleen kommentin perusteella kirjoitin edellisen viestin, en sinun kommenttisi vastaukseksi.
oulaistenliikenne.fi
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Onko tietoa mistä asetuksista tuollainen koodaus löytyisi? Joko jännite suoraan tai edes valinta akkutyypistä, jos ero sattuis sillälailla olla toteutettu...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Valitettavasti ei, mutta näin on toverille väitetty kun agm akku vaihdettu tavallisen tilalle että jänniteet on muutettu.
Akku kesti ihan hyvin että lienee paikkansa pitävää. Enempää en asiasta ole kuullut.
Akku kesti ihan hyvin että lienee paikkansa pitävää. Enempää en asiasta ole kuullut.
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Minä en tällaista AGM versiokoodausta ole vielä yhdestäkään mersusta löytänyt, mutta sitä päivää odotellessa
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Akun lataaminen, irotetaako akku vai kytketäänkö vaan napoihin?
Olen itsekin yrittänyt haeskella AGM koodausta W164:sta, tai edes jännitteensäätöä, mutta eipä sitä siellä tunnu olevan. Latausjännite on sen 14.4V, joka on 0.3 liian vähän. Akku on aina vajaa paitsi ylläpitolaturilla jossa on AGM-moodi. Pitäisi raiskata lataussäädin. Mitä sitten systeemi siitä tykkäisi, enpä tiedä.