Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Hei.
Ei ole ajankohtaista, mutta ajattelin jo etukäteen tiedustella että onko cdi moottoria mahdollista/ järkevää saada vakiokierros käyttöön?
Eli kierrokset rajoitettaisiin noin 2800-3500rpm kohdille ja moottori pyörittäisi hydraulipumppuja. Vastuksen muuttuessa "jatkuvasti" osaisi pitää kierrokset samassa ilman viivettä/ enintään samalla viiveellä joka mekaanisella pumpulla on. Tavoite ei olisi huudattaa kokoajan tuota maksimia vasten, vaan 50-75% teholla normaalisti ja tiukassa paikassa sitten harvoin saisi otettua 100% irti.
Kuinka mahdollisimman pienellä sähköjen määrällä tuollainen voisi onnistua vaikka om646 moottorilla niin että voisi lukea vikakoodit käyntihäiriön sattuessa, mutta tuleeko sieltä järkevää dataa ulos jos moottori on vaikka kaivinkoneessa?
Kai sieltä moottorin osalta tulisi...
Ei ole ajankohtaista, mutta ajattelin jo etukäteen tiedustella että onko cdi moottoria mahdollista/ järkevää saada vakiokierros käyttöön?
Eli kierrokset rajoitettaisiin noin 2800-3500rpm kohdille ja moottori pyörittäisi hydraulipumppuja. Vastuksen muuttuessa "jatkuvasti" osaisi pitää kierrokset samassa ilman viivettä/ enintään samalla viiveellä joka mekaanisella pumpulla on. Tavoite ei olisi huudattaa kokoajan tuota maksimia vasten, vaan 50-75% teholla normaalisti ja tiukassa paikassa sitten harvoin saisi otettua 100% irti.
Kuinka mahdollisimman pienellä sähköjen määrällä tuollainen voisi onnistua vaikka om646 moottorilla niin että voisi lukea vikakoodit käyntihäiriön sattuessa, mutta tuleeko sieltä järkevää dataa ulos jos moottori on vaikka kaivinkoneessa?
Kai sieltä moottorin osalta tulisi...
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Onhan noita ihan tehdasvehkeinäkin: https://en.wikipedia.org/wiki/Thielert_Centurion
Meillä töissä on näitä aina toisinaan huollossa. TAE 125-01 ja -02 moottoreita. Perustuvat Mersun CDI koneisiin OM668 ja OM640. Tuo ensimmäinen on ollut huollollisesti aika - ööö - kehno ja jo poistunut markkinoilta.
Meillä töissä on näitä aina toisinaan huollossa. TAE 125-01 ja -02 moottoreita. Perustuvat Mersun CDI koneisiin OM668 ja OM640. Tuo ensimmäinen on ollut huollollisesti aika - ööö - kehno ja jo poistunut markkinoilta.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Onhan näitä,mutta ei nuo ihan samoja ole: They are based on heavily modified Mercedes-Benz automotive engines.
Hintakin on varmaan... Mielenkiintoinen.
Siksi kiinnostaa auton om646 jostain purkaamolta ennemmin jos cdi moottoria edes harkitsee.
Hintakin on varmaan... Mielenkiintoinen.
Siksi kiinnostaa auton om646 jostain purkaamolta ennemmin jos cdi moottoria edes harkitsee.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Sprinterissä oli joku ulos otto juttu työkoneille mutta muisti kun on mitä on niin ei muistazukka kirjoitti: ↑Ke 27.01.2021 22:38 Hei.
Ei ole ajankohtaista, mutta ajattelin jo etukäteen tiedustella että onko cdi moottoria mahdollista/ järkevää saada vakiokierros käyttöön?
Eli kierrokset rajoitettaisiin noin 2800-3500rpm kohdille ja moottori pyörittäisi hydraulipumppuja. Vastuksen muuttuessa "jatkuvasti" osaisi pitää kierrokset samassa ilman viivettä/ enintään samalla viiveellä joka mekaanisella pumpulla on. Tavoite ei olisi huudattaa kokoajan tuota maksimia vasten, vaan 50-75% teholla normaalisti ja tiukassa paikassa sitten harvoin saisi otettua 100% irti.
Kuinka mahdollisimman pienellä sähköjen määrällä tuollainen voisi onnistua vaikka om646 moottorilla niin että voisi lukea vikakoodit käyntihäiriön sattuessa, mutta tuleeko sieltä järkevää dataa ulos jos moottori on vaikka kaivinkoneessa?
Kai sieltä moottorin osalta tulisi...
mitä se teki kieroksille
siis mahdlisuus koodata nappula,
muuta mistä voisi saada rakeneltua niin
kaasupoljin korvat paine/alipaine anturilla, vaakristakin ehkä nopeus tiedon kautta tieto vaikka hydpumppun akselilta, kampuralta
kierrosten yläpää rajoitaminen on helppo
Viimeksi muokannut FinlandMerceds, To 28.01.2021 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mökkillä
'
'
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
En tosiaan näiden sähköistä juurikaan ymmärrä,mutta kun eculta lähtee tietoa ympäri autoa niin onko mahdollista mitenkään ohittaa ajoestoa siinä vaiheessa kun kaikki muut paitsi moottorin anturien ja sähköisen kaasun johdot jättäisi paikoilleen?
Luulen että periaatteessa cdi kone olisi mahdollista saada pitämään halutut kierrokset ja reagointi olisi nopeaa.
Taitaa vaan juuri noiden sähköjen ja ohjelmoinnin kanssa olla aika työmaa.
Luulen että periaatteessa cdi kone olisi mahdollista saada pitämään halutut kierrokset ja reagointi olisi nopeaa.
Taitaa vaan juuri noiden sähköjen ja ohjelmoinnin kanssa olla aika työmaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Niin se mitä sieltä haluua pois vaikutta toki ja mitä haluaa sen jälkeen toimivan,
yksi konsti on sulloa sähköt johonkin laatikkoon ja sitten eristää sen laatikon vaikka sikamassalla jos ne sähköt pitää saada pois vaikka kastumisen pelossa niistä muista sähköistä saattaissi olla tuon"automattikaasun" kannalta hyötyä
alkupään cdi sprinterin sähköt vois olla helpoimasta päästä
lisäsin tunne aiemppan hieman ajatuksia
yksi konsti on sulloa sähköt johonkin laatikkoon ja sitten eristää sen laatikon vaikka sikamassalla jos ne sähköt pitää saada pois vaikka kastumisen pelossa niistä muista sähköistä saattaissi olla tuon"automattikaasun" kannalta hyötyä
alkupään cdi sprinterin sähköt vois olla helpoimasta päästä
lisäsin tunne aiemppan hieman ajatuksia
Mökkillä
'
'
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Osat on pitkälti samoja. Logot ja kaikki. Vaihdelaatikko ja kuvernööri tietty erilaiset.
Noooh - ei se vajaa 40k€ paha uudesta ole.Hintakin on varmaan... Mielenkiintoinen.
Tuossa ois pihalla yksi TAE 125-01 jossa on tunnit lentokäyttöön täynnä. Sitä en tiedä ottaako tehdas tuota vanhaa enää core-palautuksena takaisin vai onko se romurautaa kun sitä ei enää tueta. Lentää sillä ei enää joka tapauksessa saa.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Mutta noissa vaihtotapauksissa vaihdetaan vaan rauta osat, eli juuri nuo haastavimmat sähköt jälkiasennuksen kannalta jää koneeseen kiinni?
Kaivinkoneet ja vastaavat eivät lennä, sellaiseen käyttöön voisi vielä mennä
Kaivinkoneet ja vastaavat eivät lennä, sellaiseen käyttöön voisi vielä mennä
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
5cyl Cdi koneeseen olen joskus nähnyt netin syövereissä täysin aftermarket moottoriohjainta joka oli kehitetty juurikin käyttöön jossa moderni Cdi käytetään "vanhanaikaiseen" ympäristöön. Eli että konetta ajetaan koneena ilman automaattisia kytkentöjä muusta vehkeestä.
Täällä foorumilla on ollut jokunen topic Cdi koneen käytöstä vanhempaan autoon tai veneeseen. Ymmärtääkseni yksi helpottava ohjeistus on ollut, että ennen koneen irroitusta luovuttajasta koodailtais pois kaikki sellaiset ominaisuudet jota tulevassa käytössä ei tarvita ja mitkä nyt ylipäätään on pois ohjelmoitavissa.
Jos tuo vakiokierros ominaisuus olis liian vaikea toteuttaa suoraan moottoriohjaukseen niin voisko sen tehdä täysin erillisenä? Jollain arduinolla vaan mitata pyörimisnopeutta ja simuloida sitten moottorille kaasupolkimen arvoa... Itsellänin on traktori jossa perinteisten ruiskupumppujen ohjaus on mekaanisen governoorin sijaan sähköservolla ja sen ohjauksen äly on hyvin simppeli. Koneen kierrokset laskee niin servo saa lisää virtaa ja kasvattaa syötönmäärää... Vastaavalla tavalla simppelillä älyllä stimulois moottoriohjaukselle poljinarvoa.
TJ
Täällä foorumilla on ollut jokunen topic Cdi koneen käytöstä vanhempaan autoon tai veneeseen. Ymmärtääkseni yksi helpottava ohjeistus on ollut, että ennen koneen irroitusta luovuttajasta koodailtais pois kaikki sellaiset ominaisuudet jota tulevassa käytössä ei tarvita ja mitkä nyt ylipäätään on pois ohjelmoitavissa.
Jos tuo vakiokierros ominaisuus olis liian vaikea toteuttaa suoraan moottoriohjaukseen niin voisko sen tehdä täysin erillisenä? Jollain arduinolla vaan mitata pyörimisnopeutta ja simuloida sitten moottorille kaasupolkimen arvoa... Itsellänin on traktori jossa perinteisten ruiskupumppujen ohjaus on mekaanisen governoorin sijaan sähköservolla ja sen ohjauksen äly on hyvin simppeli. Koneen kierrokset laskee niin servo saa lisää virtaa ja kasvattaa syötönmäärää... Vastaavalla tavalla simppelillä älyllä stimulois moottoriohjaukselle poljinarvoa.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Näköjään on tosiaan valmiina.
Isompiin koneisiin 4-6cyl on varmaan hyvä, pienemmissä riittäisi 3-4cyl.
Mutta täytyy omalla kohdalla unohtaa varmaan haaveet tuon ohjaimen takia. 1200 amerikan euroa siihen, 500-1000€ moottori ja siihen vähän huoltoa, sitten jonkun pitäisi ohjelmoidakin tuo toimintaan.
Tuohon tonnin pintaan saa rebuild kittejä suureen osaan vanhoista moottoreista joita vaikka omassa bobcatissa ja kubotassa on. Tai vaihtoehtoisesti laittaa jonkun toisen vanhan moottorin jossa ei ole sähköjä. Kiinnostaisi vaan cdi moottori laittaa tilalle jos johonkin sellaisen tarvitsen.
Isompiin koneisiin 4-6cyl on varmaan hyvä, pienemmissä riittäisi 3-4cyl.
Mutta täytyy omalla kohdalla unohtaa varmaan haaveet tuon ohjaimen takia. 1200 amerikan euroa siihen, 500-1000€ moottori ja siihen vähän huoltoa, sitten jonkun pitäisi ohjelmoidakin tuo toimintaan.
Tuohon tonnin pintaan saa rebuild kittejä suureen osaan vanhoista moottoreista joita vaikka omassa bobcatissa ja kubotassa on. Tai vaihtoehtoisesti laittaa jonkun toisen vanhan moottorin jossa ei ole sähköjä. Kiinnostaisi vaan cdi moottori laittaa tilalle jos johonkin sellaisen tarvitsen.
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
No juu, ei tuollaista replacementia kannata varmaankaan ajatella ollenkaan raha edellä. Jos tekee niin täytyy tehdä täysin rakkaudesta MB Cdi kohtaan
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Tulipa tuota hetki pohdiskeltu niin se kierokset tasan pitävä systeemi saataisi olla hyvinkin helppo rakenella vakkari hyödyntäen sehän ei tiedä että minkä pyörivän nopeutta se mittaa eli kun kierokset on sopivat vakkarin viiksestä että pidä tämä vauhti ja se sitten mitaa kampuran nopeutta kuvitellen mittavansa pyörän nopeutta,
kirokset meinaa laskea niin vakkari tumma että vauhti laskee lisätään vääntöä,
tarvitavat sähköt (johdot boxsit, johtoja voi lyhentä pidentää tarpeen mukaan)
vaan johonkin laatikkoon tai voi ne vaikka haja sijoitella sopiviin koloihin
toiminta varmuuta ajatellen yksi tiivis laatiko mistä tulee ulos vain ne vältämtömät johdot parempi
sen sitten laitta vaikka sisäkatton tms hukaa tillaan,
koodaukset kanntta laitta mahdlisiman kohdalleen kun osta on luovutajassa
mainitusta sprinterin voimanulosto nappulasta taisi puutua tuo rasitukseen reagointi
cdi koneisiin aftermarket ecuja on ollut jo varmaankin alun toistakymmentä vuotta
kirokset meinaa laskea niin vakkari tumma että vauhti laskee lisätään vääntöä,
tarvitavat sähköt (johdot boxsit, johtoja voi lyhentä pidentää tarpeen mukaan)
vaan johonkin laatikkoon tai voi ne vaikka haja sijoitella sopiviin koloihin
toiminta varmuuta ajatellen yksi tiivis laatiko mistä tulee ulos vain ne vältämtömät johdot parempi
sen sitten laitta vaikka sisäkatton tms hukaa tillaan,
koodaukset kanntta laitta mahdlisiman kohdalleen kun osta on luovutajassa
mainitusta sprinterin voimanulosto nappulasta taisi puutua tuo rasitukseen reagointi
cdi koneisiin aftermarket ecuja on ollut jo varmaankin alun toistakymmentä vuotta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
E: sehän tuossa on hyvä että sen voi rakenella/koekäytää valmiiksiCDI203 kirjoitti: ↑To 28.01.2021 16:16 Tulipa tuota hetki pohdiskeltu niin se kierokset tasan pitävä systeemi saataisi olla hyvinkin helppo rakenella vakkari hyödyntäen sehän ei tiedä että minkä pyörivän nopeutta se mittaa eli kun kierokset on sopivat vakkarin viiksestä että pidä tämä vauhti ja se sitten mitaa kampuran nopeutta kuvitellen mittavansa pyörän nopeutta,
kirokset meinaa laskea niin vakkari tumma että vauhti laskee lisätään vääntöä,
tarvitavat sähköt (johdot boxsit, johtoja voi lyhentä pidentää tarpeen mukaan)
vaan johonkin laatikkoon tai voi ne vaikka haja sijoitella sopiviin koloihin
toiminta varmuuta ajatellen yksi tiivis laatiko mistä tulee ulos vain ne vältämtömät johdot parempi
sen sitten laitta vaikka sisäkatton tms hukaa tillaan,
koodaukset kanntta laitta mahdlisiman kohdalleen kun osta on luovutajassa
mainitusta sprinterin voimanulosto nappulasta taisi puutua tuo rasitukseen reagointi
cdi koneisiin aftermarket ecuja on ollut jo varmaankin alun toistakymmentä vuotta
mutta niihinkin pitää kehittä tuo kierokset vaikon pitävä ssysteemi
vaikka kuormalavan päällä ja sitten asentaa valmiin paketin
E2: tulikin lainttua vaikka piti editoida
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Näköjään pitää Star ottaa mukaan seuraavalle lennolle ja kourallinen antureita sun muuta, jos noita lentoja nyt millään moottorilla on lähiaikoina tulossa...
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Vikavalo kun syttyy ilmassa niin ettimään obd porttia
Tuosta vakkari jutusta, niin mekaanisella pumpulla olevia moottoreita jotkut on kokeilleet saada vakkarilla pitämään kierrokset huonolla menestyksellä. Ne on tarvinneet pumppuun muutoksia. Luulisin asiasta paremmin tietämättä että cdi moottorissa kaasuna olisi helpompi käyttää vakkaria, kun pyörintätiedon ottaisi vauhtipyörältä.
Pitäisi sekin varmaan ohjelmaan muuttaa jotenkin,että ymmärtää nostaa kierroksia vaikka ei abs anna signaalia eikä vaihteisto (automaatti jos on luovuttaja auto)
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Ajoneston saa pois suht helposti. Emulaattori ecuun ja pari kohtaa muuttaa eepromilta. Triggeri kehä vaan pumpun akselille ja siihen anturi
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Ei tarvi sen jälkee virtalukkoja tai mitään. Moottorin johtosarja vaan ja ecu.
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Viime kesänä oli remontissa jokin isohko mersun moottori, mistä lie niittomurskaimesta tms. Suora kuutonen cdi ja oli täydestä laukasta hiipunut ja sammunut, no kantta pois ja selvisi että männät jne joutuisi vaihtamaan. Männän hinta oli puolentoista tonnin luokkaa kappaleelta, eikä mikään muukaan osa erityisen edullinen ollut henkilöauton moottorien osien hintoihin tottuneelle.
Ranskasta löytyi täyskunnostettu vaihtokone tilalle.
Ranskasta löytyi täyskunnostettu vaihtokone tilalle.
oulaistenliikenne.fi
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Mä vähä epäilen että vakkarin käyrät olis vähä hitaita työkoneen syötönsäätöön kuormitustilanteissa. Tai saisko niitä muutettua?
Tuossa Lamborghinissa on tosiaan suoraan hyvin simppeli toimilaite, kääntyvä roottori ja kela, joka kääntää suoraan yhdystangon välityksellä syöttöpumppujen elementtejä. Tämä korvaa kokonaan mekaanisen governoorin.
TJ
Tuossa Lamborghinissa on tosiaan suoraan hyvin simppeli toimilaite, kääntyvä roottori ja kela, joka kääntää suoraan yhdystangon välityksellä syöttöpumppujen elementtejä. Tämä korvaa kokonaan mekaanisen governoorin.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Ei - kaikki vaihtuu. Ecua ja apulaitteita myöten. Core-arvo noissa vielä tuetuissa on aika kova. Tuosta yksilöstä ei ole hajua. Palikoitahan noihin vaihdetaan vielä vaihtelevilla jaksoilla (300h-600h-900h). Vaihdelaatikkoa, syöttöpumppua, korkeapainepumppua, railpainesäädintä, ketjua...
Ja juu. Vikavaloja syttyy ilmassakin.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Miksi abs ei anna singnalia juuri sen anturi sitä koneen kierosluka(ajonopeutta)zukka kirjoitti: ↑To 28.01.2021 18:14 Tuosta vakkari jutusta, niin mekaanisella pumpulla olevia moottoreita jotkut on kokeilleet saada vakkarilla pitämään kierrokset huonolla menestyksellä. Ne on tarvinneet pumppuun muutoksia. Luulisin asiasta paremmin tietämättä että cdi moottorissa kaasuna olisi helpompi käyttää vakkaria, kun pyörintätiedon ottaisi vauhtipyörältä.
Pitäisi sekin varmaan ohjelmaan muuttaa jotenkin,että ymmärtää nostaa kierroksia vaikka ei abs anna signaalia eikä vaihteisto (automaatti jos on luovuttaja auto)
tuossa ajatuksessa laitetaan valvomaan
(ja jos reagointi ei ole tarpeeksi nopeaa niin siihen pystyy ohjelamssa vaikutamaan)
jos automatti niin koodus muutos manualiksi,
tämä ajatlma perustuu siihen että asian totutus olisi sellainen että
tekijän ei tarvitse perhtyä mihinkään ohjelma muutoksiin cdi sähköihin tms
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
E:
minkäs moinen liitos siihen pumpun akseliin tulee mikä siinä huomio kuormituksen muutokset
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Niin voi kai sen tehdä abs tunnistimeltakin, ainakin reagointi pitäisi olla nopeaa. Voikohan jättää 3 abs lähtöä tyhjäksi vai joutuuko jotenkin niputtamaan johdoilla kaikki yhteen vaikka tulisi vaan yksi anturi?CDI203 kirjoitti: ↑To 28.01.2021 20:35Miksi abs ei anna singnalia juuri sen anturi sitä koneen kierosluka(ajonopeutta)zukka kirjoitti: ↑To 28.01.2021 18:14 Tuosta vakkari jutusta, niin mekaanisella pumpulla olevia moottoreita jotkut on kokeilleet saada vakkarilla pitämään kierrokset huonolla menestyksellä. Ne on tarvinneet pumppuun muutoksia. Luulisin asiasta paremmin tietämättä että cdi moottorissa kaasuna olisi helpompi käyttää vakkaria, kun pyörintätiedon ottaisi vauhtipyörältä.
Pitäisi sekin varmaan ohjelmaan muuttaa jotenkin,että ymmärtää nostaa kierroksia vaikka ei abs anna signaalia eikä vaihteisto (automaatti jos on luovuttaja auto)
tuossa ajatuksessa laitetaan valvomaan
(ja jos reagointi ei ole tarpeeksi nopeaa niin siihen pystyy ohjelamssa vaikutamaan)
jos automatti niin koodus muutos manualiksi,
tämä ajatlma perustuu siihen että asian totutus olisi sellainen että
tekijän ei tarvitse perhtyä mihinkään ohjelma muutoksiin cdi sähköihin tms
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Kaiiki yhteen voi toimia, kolme ilman tietoa tuskin ainakaan ilman jotain absohjelman muokkausta,zukka kirjoitti: ↑To 28.01.2021 21:05Niin voi kai sen tehdä abs tunnistimeltakin, ainakin reagointi pitäisi olla nopeaa. Voikohan jättää 3 abs lähtöä tyhjäksi vai joutuuko jotenkin niputtamaan johdoilla kaikki yhteen vaikka tulisi vaan yksi anturi?CDI203 kirjoitti: ↑To 28.01.2021 20:35Miksi abs ei anna singnalia juuri sen anturi sitä koneen kierosluka(ajonopeutta)zukka kirjoitti: ↑To 28.01.2021 18:14 Tuosta vakkari jutusta, niin mekaanisella pumpulla olevia moottoreita jotkut on kokeilleet saada vakkarilla pitämään kierrokset huonolla menestyksellä. Ne on tarvinneet pumppuun muutoksia. Luulisin asiasta paremmin tietämättä että cdi moottorissa kaasuna olisi helpompi käyttää vakkaria, kun pyörintätiedon ottaisi vauhtipyörältä.
Pitäisi sekin varmaan ohjelmaan muuttaa jotenkin,että ymmärtää nostaa kierroksia vaikka ei abs anna signaalia eikä vaihteisto (automaatti jos on luovuttaja auto)
tuossa ajatuksessa laitetaan valvomaan
(ja jos reagointi ei ole tarpeeksi nopeaa niin siihen pystyy ohjelamssa vaikutamaan)
jos automatti niin koodus muutos manualiksi,
tämä ajatlma perustuu siihen että asian totutus olisi sellainen että
tekijän ei tarvitse perhtyä mihinkään ohjelma muutoksiin cdi sähköihin tms
täaaä kohdin tulee se hyvä että voi koe käytellä ja rakenella toimivaksi vaikka siinä kuormalavalla
ja vasta sitten niputta tarpeeliset latikkoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Kyselin jokunen aika sitten cdi:stä paikalliskäytössä, silloin puheena oli kaivuri. Nyt kuitenkin bobcatin öljyvuotojen etsinnässä tuli mittailtua kampiakselia vauhtipyörästä ja tuo moottori alkaisi olla remonttia vaille: https://youtu.be/OiIBsG9Y8Hg
Tässäkin alkuperäisen kunnostaa kaikilla uusilla osilla (pl kampiakseli ja lohko) noin 1500€:llä,mutta mielummin laitan toisen moottorin jossa olisi 1-2 sylinteriä enemmän. Tulisi mukavampi käyttää ja olisi hiljaisempi.
Ei taida mitenkään olla mahdollista saada tuohon rahaan cdi:tä pellin alle niin että se on toiminnassa?
Muissa yhteyksissä katsellut w123 moottoreita. Näyttää tajuttoman korkealta jonka takia ei toivoakaan saada paikoilleen,koska nivelakselia kampiakselin ja pumpun väliin ei viitsi jättää jyrkkään kulmaan ja painopistekin nousisi samalla.
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Mikä tuon vauhtipyärän siivikön funktio on?
Aika kypsältä vaikuttaa laakerointi. Onkohan toi nivel kulumisen/hajoomisen myötä alkanu paukuttaa myös kampuran laakerointia?
Joku Smartin pikku cdi... tai sitten "vieraslajia" oleva perus 1.6 tai 1.9... ne olis varmaan suht helppoja istutettavia.
TJ
Aika kypsältä vaikuttaa laakerointi. Onkohan toi nivel kulumisen/hajoomisen myötä alkanu paukuttaa myös kampuran laakerointia?
Joku Smartin pikku cdi... tai sitten "vieraslajia" oleva perus 1.6 tai 1.9... ne olis varmaan suht helppoja istutettavia.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Se on tuuletin,joka puhaltaa koteloon josta menee ilma hydrauliöljyn jäähdyttäjälle. Samantapainen kun vanhoissa autoissa on flektin ympärillä tuulitunneli.
Moottoriöljyn jäähdytin on sylinterien vieressä ja siihen virtaa ilma apulaitehihnalla olevan tuulettimen kautta.
En usko että tuo nivel laakereita rikkoo, ennenkin tullut vastaan näitä 2 sylinterisiä dieseleitä joissa laakerit vainaat tai kampura poikki. Monesti näilläkin käynnistykset on ilman mitään esilämmitystä, kierroksia moni pitää aika kovalla ja jos kone kippaa niin saattaa ottaa vähän ilmaan väliin. Työkoneilla on niin monenlaisia käyttäjiä ja työt on tehtävä vaikka sitten laitteiden kustannuksella.
Ja onhan tuo ilmajäähdytteinen 2 sylinterinen jo uutenakin ollut sellainen myyränkarkotin äänen ja tärinän puolesta ettei myyrät tontilla viihdy
Itseasiassa tuo päittäisvälys näyttäisi olevan aikalailla toleranssissa,koska valmistaja antaa sille arvoksi 0,2-0,4mm.
Käsin kokeilemalla sain noin 0,25mm ja raudalla vääntämällä 0,4-0,5mm
Tässä koko ajan vw, citroen, peugeot, perkins yms osastoa selailen torissa
Moottoriöljyn jäähdytin on sylinterien vieressä ja siihen virtaa ilma apulaitehihnalla olevan tuulettimen kautta.
En usko että tuo nivel laakereita rikkoo, ennenkin tullut vastaan näitä 2 sylinterisiä dieseleitä joissa laakerit vainaat tai kampura poikki. Monesti näilläkin käynnistykset on ilman mitään esilämmitystä, kierroksia moni pitää aika kovalla ja jos kone kippaa niin saattaa ottaa vähän ilmaan väliin. Työkoneilla on niin monenlaisia käyttäjiä ja työt on tehtävä vaikka sitten laitteiden kustannuksella.
Ja onhan tuo ilmajäähdytteinen 2 sylinterinen jo uutenakin ollut sellainen myyränkarkotin äänen ja tärinän puolesta ettei myyrät tontilla viihdy
Itseasiassa tuo päittäisvälys näyttäisi olevan aikalailla toleranssissa,koska valmistaja antaa sille arvoksi 0,2-0,4mm.
Käsin kokeilemalla sain noin 0,25mm ja raudalla vääntämällä 0,4-0,5mm
Tässä koko ajan vw, citroen, peugeot, perkins yms osastoa selailen torissa
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
Menneitä paljon.
Re: Cdi moottori vakiokierros käyttöön?
On mulla kaverillakin fakjuu konsernin diesel bobcatissa ja jonkun vastaavan varmaan itsekin joudun laittamaan kun ei mersun moottoria taida sovinnolla tuonne saada.
Mielummin olisi kuitenkin laittanut minkä tahansa 200 moottorin ennen om651 moottoria.
Edit: tuo itseasiassa on se kaverin kone jolle eilen soittelin jo muutenkin.
Mielummin olisi kuitenkin laittanut minkä tahansa 200 moottorin ennen om651 moottoria.
Edit: tuo itseasiassa on se kaverin kone jolle eilen soittelin jo muutenkin.