SBC-yksikkö kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Dislokaatio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 04.07.2019 18:35

SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Dislokaatio »

Olisi aikomus ostaa tuommoinen W211 mersu, pre-facelifti koska rahatilanne ei riitä faceliftattuun missä olisi kilsat edes jotenkin siedettävät eikä olisi täysin hinnat-alkaen malli.

Olen mahdollisimman paljon yrittänyt lukea tuosta SBC-yksikkö asiasta ympäri internettiä, mutta alkaa olemaan sen verran vanhoja keskusteluja että ajattelin kysyä vähän tuoreemmiltaan että mikä tilanne on nykypäivänä.

Luonnollisesti isoimpana mietintänä on ollut että kuinka paljon nykyään tuommoisen yksikön vaihto maksaa noin niinkun suurinpiirtein?
Entä onko täysin toivoton ajatus enää nykyään saada Vehon/Maahantuojan/Mersun kautta tuon yksikön vaihtoa goodwillinä? Lähes kaikissa yksilöissä mitä olen katsonut on kilometrit ollut luokkaa 350-400tkm ja vuosimalli 2003-2005. Onko nämä yksinkertaisesti liian paljon ajettuja ja/tai vanhoja että olisi toivoakaan saada vaihdatutettua tuota yksikköä tehtaan piikkiin?

Ja vielä, onko kenelläkään mitään tietoa että missä kilometreissä suurinpiirtein tuo yksikön vaihto tulee eteen? Ymmärrän toki että kaikki riippuu kaikesta eikä mitään varmaa voi sanoa, mutta onko esimerkiksi mahdollista että löytyisi 400-500tkm ajettuja missä ei olisi vielä osaa vaihdettu, eikä mahdollisesti täysin lähitulevaisuudessa olisi ajankohtaista, vai meneekö ihan toiveajattelun puolelle?

Kohta vuoden olen selaillut nettiautosta noita W211 mutta kaikista yksilöistä joista olen kysellyt ei ole ollut mitään tietoa SBC-yksikön vaihdosta. Arpapeliähän se on mutta kyllähän se v*tuttaisi jos lähiviikkojen/kuukausien päästä tulisi noinkin kallis remontti eteen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15526
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikö noita ole purkuautoinakin jo pitkin maita ja mantuja, ja nykyään menee vielä suotuisammin takuuseenkin kuin ennen.
Kilometrien osalta ei ole minkäänlaista viitettä siitä missä vaiheessa yksikkö hajoaa, eikä niiden lopullinen rikkoutuminen ole edes loppupelissä kovin yleistä. Hiilet saa vaihdettua jne.
Omalla 211:lla ajettu hieman alle 500tkm eikä mitään tietoa yksikön vaihdosta, vaikka muuten on huoltohistoria pitkältä ajalta mukana ja korjauskuittejakin.
mbosa.fi
Jarruassistentti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 29.06.2021 22:49

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jarruassistentti »

Oma w211 - 03 sai talvella uuden yksikön takuuseen. Ei maksanut mitään. 😀
Nyt kesällä toinen auto ruttasi sen ja vakuutusyhtiö lunastaa autoni viimeistään kolmen viikon päästä. Jäi ajokuntoiseksi.
Etsin toisen saman tyyppisen tilalle. Mikähänlainen savotta olisi vaihtaa cbs-yksiköt päikseen toiseen autoon?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2267
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Dislokaatio kirjoitti: To 28.01.2021 15:57 Olisi aikomus ostaa tuommoinen W211 mersu, pre-facelifti koska rahatilanne ei riitä faceliftattuun missä olisi kilsat edes jotenkin siedettävät eikä olisi täysin hinnat-alkaen malli.

Olen mahdollisimman paljon yrittänyt lukea tuosta SBC-yksikkö asiasta ympäri internettiä, mutta alkaa olemaan sen verran vanhoja keskusteluja että ajattelin kysyä vähän tuoreemmiltaan että mikä tilanne on nykypäivänä.

Luonnollisesti isoimpana mietintänä on ollut että kuinka paljon nykyään tuommoisen yksikön vaihto maksaa noin niinkun suurinpiirtein?
Entä onko täysin toivoton ajatus enää nykyään saada Vehon/Maahantuojan/Mersun kautta tuon yksikön vaihtoa goodwillinä? Lähes kaikissa yksilöissä mitä olen katsonut on kilometrit ollut luokkaa 350-400tkm ja vuosimalli 2003-2005. Onko nämä yksinkertaisesti liian paljon ajettuja ja/tai vanhoja että olisi toivoakaan saada vaihdatutettua tuota yksikköä tehtaan piikkiin?

Ja vielä, onko kenelläkään mitään tietoa että missä kilometreissä suurinpiirtein tuo yksikön vaihto tulee eteen? Ymmärrän toki että kaikki riippuu kaikesta eikä mitään varmaa voi sanoa, mutta onko esimerkiksi mahdollista että löytyisi 400-500tkm ajettuja missä ei olisi vielä osaa vaihdettu, eikä mahdollisesti täysin lähitulevaisuudessa olisi ajankohtaista, vai meneekö ihan toiveajattelun puolelle?

Kohta vuoden olen selaillut nettiautosta noita W211 mutta kaikista yksilöistä joista olen kysellyt ei ole ollut mitään tietoa SBC-yksikön vaihdosta. Arpapeliähän se on mutta kyllähän se v*tuttaisi jos lähiviikkojen/kuukausien päästä tulisi noinkin kallis remontti eteen.
Kyllähän se SBC antautuu noissa jo siinä 200-300tkm välillä useimmiten, omassa oli muistaakseni n.270tkm. Tai ei se hajoa, vaan laskurissa täyttyy polkaisukertojen määrä. Suurin ongelmahan näissä on se, kun nuukat "en suostu maksamaan mistään mitään, teen sen ensin itse" miehet näitä räpläävät ja nollaavat laskureita loppuunkuluneistakin yksiköistä ja sitten auto kiertoon. Jos tuo yksikkö sippaa kokonaan, niin sitten merssu on käytännössä lähes jarruton. Kannattaa ostaa yksilö missä SBC on uusittu todistetusti ja onhan ne nykyäänn kai aika hyvin takuuseen menneet.

Aikanaan omassa tehtiin Vehossa joku testi/tarkistus ja kun se meni läpi, niin pienensivät laskurin lukemaa, mutta käsittääkseni sitä ei kokonaan nollattu.
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C 126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ari »

Jarruasiaan ei sanottavaa,mutta yleisesti:Vaikka ihmisille onkin luontaista pyrkiä hankkimaan mahdollisimman uusi auto(onhan se status-asiakin monille),niin ei ainakaan Mersujen suhteen pidä väheksyä pre-facelift autoja.Ei ne faceliftit automaattisesti ole varmempia ja parempia,edes uutena.Kromia ym.kyllä saa enemmän.Jos haluaa hyvän auton,niin sen saa vain ostamalla hyvin pidetyn ja huolletun,silloin edes kilometrit ei ole ratkaiseva tekijä.
Taatusti on parempi ostaa esim.350tkm ajettu -03 auto,kuin 200tkm ajettu -08,jos edellämainittu on hienosti pidetty ja uudempi ei.
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja janttu »

Omasta vaihdettiin viime viikolla sbc tehtaan gw takuuna. Kilometrejä 445tkm ja käyttöönotto 03.
Viime talvena hiilet vaihdatin ja paineakun uusin, mutta jäi vielä vika mitä ei pystynyt korjaamaan.
Oli vielä alkuperäinen kapistus.
Hyvin ovat viime aikoina vaihdelleet mersun piikkiin noita, joten en sen takia jättäisi autoa hankkimatta.

Itse otin mukaan työmääräyksen, josta voin tarvittaessa osoittaa, että vaihto on tapahtunut.
Käytettyjä yksiköitä on paljon myynnissä, mutta kaikki ei käy välttämättä juuri siihen autoon mihin olisi tarve.

Muutenhan 300-400 tkm ei ole mesellä paljon dieselinä.
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 387
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Onko auton alkuperäisellä rekisteröintimaalla merkitystä tehtaan piikkiin vaihdettavan SBC-yksikön suhteen, eli toimiiko samalla tavoin myös tuontoautoon, jos huoltohistoria on kunnossa?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2398
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei pitäisi olla merkitystä. Ei kä saisikaan olla, turvallisuus menee ensirekisteröintimaan edelle.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Mä en jaksa uskoa, että -03 autosta menisi SBC mersun goodwilliin nykyään. Ei menny omakaan noin 5 vuotta sitten noin 360tkm ajettuna. Veholla kait lähettivät kyselyn Saksaan ja hetken päästä tieto ettei mene GW takuuseen. Tuontiauto, muutama viimeinen huolto ollut itse tehtynä öljynvaihto, muuten huoltokirja ok.
SBC jarrut antaa erilaisia herjoja riippuen mikä on vialla, omassa laskurin polkasut täynnä, niitä vähennettiin ja hyvin pelasi pari vuotta mitä mulla oli. Noissa jarruissa on bakeliittimännät takana, turpoavat ja niitä joutuu hiomaan tai uusimaan satuloita jarrupalojen vaihdossa. Samoin jarruputket happanee takana. Löytyy purkuautoina ja myös tarvikeosina, hienot jarrut niin kauan kuin ovat kunnossa.

Vanhoja vehkeitä, saa varautua remppaan, kivoja ajaa ja mukavasti varusteita ja tehoa, jos on isommalla koneella
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja janttu »

220cdi kirjoitti: To 01.07.2021 00:22 Mä en jaksa uskoa, että -03 autosta menisi SBC mersun goodwilliin nykyään. Ei menny omakaan noin 5 vuotta sitten noin 360tkm ajettuna. Veholla kait lähettivät kyselyn Saksaan ja hetken päästä tieto ettei mene GW takuuseen. Tuontiauto, muutama viimeinen huolto ollut itse tehtynä öljynvaihto, muuten huoltokirja ok.
SBC jarrut antaa erilaisia herjoja riippuen mikä on vialla, omassa laskurin polkasut täynnä, niitä vähennettiin ja hyvin pelasi pari vuotta mitä mulla oli. Noissa jarruissa on bakeliittimännät takana, turpoavat ja niitä joutuu hiomaan tai uusimaan satuloita jarrupalojen vaihdossa. Samoin jarruputket happanee takana. Löytyy purkuautoina ja myös tarvikeosina, hienot jarrut niin kauan kuin ovat kunnossa.

Vanhoja vehkeitä, saa varautua remppaan, kivoja ajaa ja mukavasti varusteita ja tehoa, jos on isommalla koneella
Usko pois. Viikko sitten vaihdettiin omaani.
C235C vikakoodi.
Laskurin takia ne sitä tuskin uusii.
Vuosi sitten jo asiaa merkiltä kyselin, tyrmäsivät silloin ajatuksen, nyt sitten varasin kuitenkin ajan testiin/kyselyyn ja 100% gw korvaus.
On dokumentti aiheesta, jos epäilet, että valehtelen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2398
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Itsellä oli tuontiauto ja GW vaihdettu sbc siihen kun ostin. Saksasta oli 2011 tuotu, huollot ok liikkeissä.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

janttu kirjoitti: To 01.07.2021 06:54
Vuosi sitten jo asiaa merkiltä kyselin, tyrmäsivät silloin ajatuksen, nyt sitten varasin kuitenkin ajan testiin/kyselyyn ja 100% gw korvaus.
Oma kokemus GW korvauksesta/takuusta ei ollut hääppöinen. Hyvä, jos sulla meni takuuseen, mutta kuten itsekin kirjoitit, ensin ei mennyt ja toisella kertaa kysyttäessä meni. Joten en uskalla luvata, että nykyään kaikki korvataan. Taitaa mennä aika tuuripelillä tapauskohtaisesti
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja janttu »

Joo se ensimmäinen kerta meni niin ettei liikettä kiinnostanut tehdä kyselyä tehtaalle, nyt sitten vain varasin ajan kyselemättä heiltä mielipidettä.
Olisi varmaan mennyt gw piikkiin jo silloin.
Varmaankin tuo riippuu viasta ja siitä onko yksikkö jo kertaalleen uusittu. Mene ja tiedä.
Sanoivat kyllä, että hyvin on korvanneet viime aikoina.
Mutta tosiaan vanhastakin monesti saa vielä ehjättyä toimivan kohtuu kustannuksin.
jiiäsjii
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 18.09.2016 22:00

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jiiäsjii »

Enpä ruvennut itse -03 auton yksikön gw-takuista tappelemaan pari vuotta sitten. Tilasin uudistetun Saksasta, tuli muutamassa päivässä (vanha piti palauttaa sinne), ja asiantunteva tuttu asensi paikoilleen. Olisko menny muutama satanen, mutta ei tarvinnut hermoja menettää. Vaihtoyksiköllä oli tietysti takuu.
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja janttu »

Eipä niistä tarvitse tapella, kysyminen ei maksa mitään ja vastauskin tulee nopeasti.
Hermoja vähemmän raastavampi oli mielestäni viedä auto pajalle ja hakea parin tunnin päästä kunnossa pois.
Ja jäihän siinä se 700e minimissään omaan pussiin. Ei nuo ilmasia Näytä olevan ulkomaillakaan ja, kun niistä ei edes tiedä käykö omaan kulkineeseen.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 755
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

janttu kirjoitti: La 10.07.2021 08:33 Eipä niistä tarvitse tapella, kysyminen ei maksa mitään ja vastauskin tulee nopeasti.
Hermoja vähemmän raastavampi oli mielestäni viedä auto pajalle ja hakea parin tunnin päästä kunnossa pois.
Ja jäihän siinä se 700e minimissään omaan pussiin. Ei nuo ilmasia Näytä olevan ulkomaillakaan ja, kun niistä ei edes tiedä käykö omaan kulkineeseen.
EPC:stä näkee mitkä yksiköt käy. Siis millä osanumerolla varustettu käy tietyllä runkonumerolla varustettuun autoon.
S211 320CDI -04
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Timo_68
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 03.08.2013 22:27

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Timo_68 »

Omaan W211 -03 vaihdettiin tänään sbc-yksikkö tehtaan gw takuuna. Kilometrejä 606tkm
Mak94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 09.10.2021 20:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mak94 »

Minun mersuuni (W211 vuosimallia 2002) vaihdettiin sbc-yksikkö 12.11.21 tehtaan GW-takuuseen ja kilsoja 336tkm. Entinen omistaja huollattanut kaikki huollot merkkiliikkeessä (Hartikainen) ja säilyttänyt aivan jokaisen kuitin. ( Aikaisemmin SBC sisäistä vikaa valitti starilla katsottuna ja tuli punainen STOP käynnistäessä)
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 755
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: SBC-yksikkö kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Ei tuohon sbc:hen kannata liikaa tarttua vanhan 211 kanssa. On vain yksi asia monien joukossa kun käytettyä autoa katselet. Ja vaikka omaan taskuun pitää kättä työntää ei nykyään enää maksakaan mahdottomia. Tehdaskorjattuja saa jne.
Jos on muuten kohtuu vähissä ruosteet ja hyvin pidetty niin jees!
Näillä alkaa olemaan jo sen verran menty että alkaa olemaan paljon muutakin pikku puuhastelua.
S211 320CDI -04
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!

Vastaa Viestiin