W211 2005 ESP lyö toista pyörää lukkoon

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Reiskaar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 29.01.2021 22:19

W211 2005 ESP lyö toista pyörää lukkoon

Viesti Kirjoittaja Reiskaar »

Otsikon mukainen Mersu alkaa lyömään toisen puolen (molemman puolen pyörät lyövät vuoroittain lukkoon, mutta eivät yhtä aikaa) takapyörää täysin lukkoon heti kun takapyörät alkavat sutimaan. Esimerkiksi liukkaasta risteyksestä lähtiessä pyörät alkavat sutimaan ja lähes kohta toinen pyörä onkin jo täysin lukossa ja auton vauhti meinaa tyssätä siihen. Kaasua hollätessä ja pidon palauduttua jarrutus kyllä lakkaa. ESP:n poiskytkeminen napista ei auta asiaan yhtään.

ICarsoftin lukijalla ESP-valikkoon meneminen ilmeisesti ohittaa ESP:n, sillä kokeiltuani autoa kyseisen valikon ollessa auki molemmat pyörät sutivat iloisesti eikä mikään niitä tuntunut ahdistavan. ICarsoftilla kaikki ABS-anturien arvot vaikuttavat järkeviltä, mutta ohjauskulma-anturin arvot vasemmalle rattia käännettäessä vaikuttavat oudoilta sillä asteluku alkaa noin 6500 asteesta ja tippuu siitä johonkin noin 6000 asteeseen, kun ratti on täysin vasemmalla. Oikealle käännettäessä arvot vaikuttavat järkeviltä alkaen 0 asteesta ja siitä loogisesti koko ajan nousten johonkin noin (jos oikein muistan) 360 asteen tienoille. Vikamuistiin jää koodit: 6230 ESP Electronic stability program control ja 6210 ABS anti-lock braking system control. Kesäkelillä vaivasta ei haittaa ole eikä sitä huomaakaan, mutta näillä liukkailla ei autolla tohdi risteyksestä kovin pieneen väliin tormata, sillä auto lähes pysähtyy pyörän lyötyä lukkoon. :thumbdown:
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W211 2005 ESP lyö toista pyörää lukkoon

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Onkos se kauan tehnyt tuommoista, tai oikeastaan että onko jarruputkia joskus vaihdettu ja voisiko vian alkaminen osua sellaiseen operaatioon? Noihin vikailmoituksiin tai ohjauskulma-anturin lukemiin en osaa ottaa kantaa, mutta ei olisi ensimmäinen Mersu, jossa jarruputkien vaihtamisen yhteydessä takajarruputket on laitettu ristiin ABS-yksikölle, jolloin luistonesto jarruttaa sitä pyörää, joka ei sudi, vaikka päinvastoin pitäisi tehdä. Tässä taitaa olla SBC -jarrut, mutta kaipa saman asennusvirheen voi sen kanssa myös tehdä, luulisin. Sitä nyt en tiedä, että käyttäytyykö se silloin täsmälleen kuvatulla tavalla, mutta jotain erikoisentapaisia pyöränlukitsemisia se kyllä on tehnyt.

Käsittääkseni ESP:n poiskytkentä napista ei kytke kokonaan luistonestoa pois päältä, joskaan en siitäkään nyt ihan satavarma ole.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 2005 ESP lyö toista pyörää lukkoon

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Nozki kirjoitti: La 30.01.2021 00:26 Onkos se kauan tehnyt tuommoista, tai oikeastaan että onko jarruputkia joskus vaihdettu ja voisiko vian alkaminen osua sellaiseen operaatioon? Noihin vikailmoituksiin tai ohjauskulma-anturin lukemiin en osaa ottaa kantaa, mutta ei olisi ensimmäinen Mersu, jossa jarruputkien vaihtamisen yhteydessä takajarruputket on laitettu ristiin ABS-yksikölle, jolloin luistonesto jarruttaa sitä pyörää, joka ei sudi, vaikka päinvastoin pitäisi tehdä. Tässä taitaa olla SBC -jarrut, mutta kaipa saman asennusvirheen voi sen kanssa myös tehdä, luulisin. Sitä nyt en tiedä, että käyttäytyykö se silloin täsmälleen kuvatulla tavalla, mutta jotain erikoisentapaisia pyöränlukitsemisia se kyllä on tehnyt.

Käsittääkseni ESP:n poiskytkentä napista ei kytke kokonaan luistonestoa pois päältä, joskaan en siitäkään nyt ihan satavarma ole.
Näytääkö tuo tastei muissa autoissa kulam oikeen
Isolla toden näköisyydelä juurikin jotain tuolaista samaan tappan sbc taka jrruputket saa ristiin kuin muissakin
tai sitten se kulman näyttäm sekä tallentuntu vikakooddi vittaa johonkin vikaan
(voi talentua myös testailusta) taestiä tehdessä esp kytkeytyy pois jarruilekin se teki jotoin että kanattaa olla varovainen jos ajossa sbc jarruja tutkii,

napuula esp off pisttää ajonvakutuksen pois mutta ei sutimisen estoa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Reiskaar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 29.01.2021 22:19

Re: W211 2005 ESP lyö toista pyörää lukkoon

Viesti Kirjoittaja Reiskaar »

Auto tehnyt alusta asti tätä kun minulla ollut. Vähemmällä talviajolla ollut, joten ei ole niin tullut asiaan paneuduttua. Testeri näyttää ihan oikeita arvoja ainakin W212:sessa, eli vasemmalle käännettäessä asteet menee -0:sta noin -500 asteeseen ja taas oikealle käännettäessä 0-500 asteeseen. Jarruputkien vaihdosta ei ole tietoa, mutta tätä en tullutkaan yhtään ajatelleeksi, kuulostaisi ihan järkevältä oireiden perusteella että putket voisi olla asennettu joskus ristiin. Sattuisiko kenelläkään olla tietoa missä järjestyksessä jarruputket asennetaan SBC-yksikköön, voisin tutkia kun saan auton halliin tunkkien alle. Pikaisella googlauksella en ainakaan mitään kaaviota löytänyt.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 2005 ESP lyö toista pyörää lukkoon

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Reiskaar kirjoitti: Su 31.01.2021 21:13 Auto tehnyt alusta asti tätä kun minulla ollut. Vähemmällä talviajolla ollut, joten ei ole niin tullut asiaan paneuduttua. Testeri näyttää ihan oikeita arvoja ainakin W212:sessa, eli vasemmalle käännettäessä asteet menee -0:sta noin -500 asteeseen ja taas oikealle käännettäessä 0-500 asteeseen. Jarruputkien vaihdosta ei ole tietoa, mutta tätä en tullutkaan yhtään ajatelleeksi, kuulostaisi ihan järkevältä oireiden perusteella että putket voisi olla asennettu joskus ristiin. Sattuisiko kenelläkään olla tietoa missä järjestyksessä jarruputket asennetaan SBC-yksikköön, voisin tutkia kun saan auton halliin tunkkien alle. Pikaisella googlauksella en ainakaan mitään kaaviota löytänyt.
Putkien järjestys on merkattu yleensä kirjaimilla yksiköön
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin