OM651 runko-/kk-laakerit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

S202 kirjoitti: Ti 02.03.2021 09:21 Cdi203, minkälaisella systeemillä oot paineistanu konetta remontin jälkeen? Mulla on kohta vuoden ollut om617 seisomassa täysremontin jälkeen ja olis hyvä saada varmistettua että voitelu alkaa toimia heti. Voiko öljynpainemittarin reijästä lykätä öljyä sisälle, meneekö oikeaan paikkaan?
CDI203 kirjoitti: Ke 03.02.2021 09:23 Konsti mitä käyttänyt monemoissa koneoissa,
sitten juuri ennen käynistystä
öljyn paineet ylös irto pumpuulla pääkanvan ropusta/paineanturin reiästä tms sopivasta,
tätä käyttänyt varsinkin virtetyissä koneissa
Ei muista miten nissä on mutta
oletettavasti öljynpainen mittaus on siinäkin pääkanvasta niin silloin menee
(noisahn taisi olla semmoistakin että jos kovin kuiva öljy pumppu niin ei ala kovin nopeasti nostamaan painetta/pumppaaman muutenkkan öljyä)

sopivan kerteinen nippa jos haluaa oikeen hipo systeemin niin takaiskulinen sitten sähkö tai manualli pumppu millä painaa öljyä sisään jos pää kanavasta löytyy muita sopivia liitos paikkoja(pultilla tulpattu) niin vielä parempi kohta niin näkee koska painen nousee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

S202 kirjoitti: Ti 02.03.2021 09:21 Cdi203, minkälaisella systeemillä oot paineistanu konetta remontin jälkeen? Mulla on kohta vuoden ollut om617 seisomassa täysremontin jälkeen ja olis hyvä saada varmistettua että voitelu alkaa toimia heti. Voiko öljynpainemittarin reijästä lykätä öljyä sisälle, meneekö oikeaan paikkaan?
Kaiketi turbodiesel kyseessä? Vaparissa olis pystyny porakoneella pyörittää öljynpaineet. Ihte yritin startilla nostaa turbomoottorissa paineita eikä onnistunut. Laitoin sitten vaan kylmästi käyntiin ja kyllä ne paineet lopulta yllättävän nopeasti nousi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
y3v8dg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2021 12:49

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja y3v8dg »

CDI203 kirjoitti: Ma 01.03.2021 08:56
Sorsso kirjoitti: Ma 01.03.2021 08:36 Nostetaan tämä takas ylös kun tuli vahingossa vastaan mersun virallinen korjaussarja tuolle öljynpaineen alennus venttiilille.

Kuva

Eli jos haluaa varmistaa ettei pyöri laakeriliuskat väärästä välistä matalan öljypaineen takia niin tuossa ratkaisu. Jos oikein asian ymmärsin.
Suunillen saman näköisiä pultin pätkistä sorvattuja on laiteetu öljun kierron muutoksen
Tuleeko mitään vikakoodeja tai valoja kun alkuperäiseen tulee johto siihen anturiin. Voiko siis jättää johdon vaan irti kun korvaa sen tolla ”paremmalla” tulpalla
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos tulee niin laita sopiva vastus liittimeen. Arvon saat mittaamalla venttiilin vastuksen.
Avatar
jamiet
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 17.06.2015 08:55

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja jamiet »

Jossain oli tehty niin, että johdossa kiinni oleva sähköventtiili muovipussiin ja se sitten nippusiteillä kiinni johtosarjaan ja moottoriin.

Kannattaa hyvinkin sijoittaa 13e tuohon orkkisplommiin, jos sillä säästää laakeriremontin tai pahimmassa tapauksessa moottorin vaihdon.

Öljypumppu on päivittynyt 2011 ja sen ikäisessä 212:ssa oli tuo venttiili. 2010 -mallisessa koneessa ei ollut venttiiliä, mutta laakerit juuttuivat siinä 380tkm kohdalla viskaten 2 männäntappia ulos. Tällaisena ostin projektiksi :wtf:
Taikl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 31.10.2013 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Taikl »

y3v8dg kirjoitti: Su 31.10.2021 23:22
CDI203 kirjoitti: Ma 01.03.2021 08:56
Sorsso kirjoitti: Ma 01.03.2021 08:36 Nostetaan tämä takas ylös kun tuli vahingossa vastaan mersun virallinen korjaussarja tuolle öljynpaineen alennus venttiilille.

Kuva

Eli jos haluaa varmistaa ettei pyöri laakeriliuskat väärästä välistä matalan öljypaineen takia niin tuossa ratkaisu. Jos oikein asian ymmärsin.
Suunillen saman näköisiä pultin pätkistä sorvattuja on laiteetu öljun kierron muutoksen
Tuleeko mitään vikakoodeja tai valoja kun alkuperäiseen tulee johto siihen anturiin. Voiko siis jättää johdon vaan irti kun korvaa sen tolla ”paremmalla” tulpalla
Onko tarkempaa tietoa missä vuosimalleissa tai korimalleissa tätä venttiiliä on käytetty? Missäpäin tuo venttiili sijaitsee kun äkkiseltään en kuvista saa selvää?
Vois omasta tarkastaa ja korvata kuvan tulpalla jos siinä sattuu venttiili olemaan😅
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja markoala »

https://sprinter-source.com/forums/inde ... ads/96421/

Tuolla on kuva jossa osa on merkitty. Moottorinumeron yläpuolella vasemmalla alhaalla takana.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tule vikavaloja, kun tuo laitetaan toimilaitteen tilalle, ei siellä mitään mittausta ole.
Joitain on asenneltu Sprintereihin ja henkilöautoihinkin.
oulaistenliikenne.fi
Vipperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 05.10.2019 05:46

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Vipperi »

Mistä kyseisen osan sais kätevästi ostettua?
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Vipperi kirjoitti: Pe 14.01.2022 08:42 Mistä kyseisen osan sais kätevästi ostettua?
Oliskoos mersun varaosia myyvästä liikkeestä🤔. Merkkiliikkeet, kl varaosat, merteil jne
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mielenkiintoista, mitä tuo tulppa tekee?
S124 300TE
S211 E500
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

S202 kirjoitti: Pe 14.01.2022 10:35 Mielenkiintoista, mitä tuo tulppa tekee?
Käsitykseni mukaan se ei tee mitään missä onkin sen nerokkuus.

Kun se alkuperäinen laskee öljynpainetta joka rikkoo moottorin.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja S202 »

E200kompressor kirjoitti: Pe 14.01.2022 10:57
S202 kirjoitti: Pe 14.01.2022 10:35 Mielenkiintoista, mitä tuo tulppa tekee?
Käsitykseni mukaan se ei tee mitään missä onkin sen nerokkuus.

Kun se alkuperäinen laskee öljynpainetta joka rikkoo moottorin.
No näin ymmärsin, mutta avaako alkuperäinen osa jonkun kanavan ja tuo tulppa taas pitää sen tukossa koko ajan vai miten?
S124 300TE
S211 E500
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

S202 kirjoitti: Pe 14.01.2022 11:14
E200kompressor kirjoitti: Pe 14.01.2022 10:57
S202 kirjoitti: Pe 14.01.2022 10:35 Mielenkiintoista, mitä tuo tulppa tekee?
Käsitykseni mukaan se ei tee mitään missä onkin sen nerokkuus.

Kun se alkuperäinen laskee öljynpainetta joka rikkoo moottorin.
No näin ymmärsin, mutta avaako alkuperäinen osa jonkun kanavan ja tuo tulppa taas pitää sen tukossa koko ajan vai miten?
Niinhän se täytyy olla koska jotakin kanavaa avataan/kuristetaan. Mikä jo periaatteena on älyvapaa systeemi.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Varaosa ohjelma näyttää minun autoon käyviksi tuon tulpan ja sen säätyvän systeemin kanssa. Tarkoittaakohan että siellä tehtaalta on tuo säätyvä? Toiseen autoon, joka vanhempi, näyttää pelkästää tuon tulpan käypäiseksi.
Näkeekö tuon helpostin ulkoisesti kumpi on?
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Niin kun lukee kaikki viestit, niin sieltähän se selviää että johto mene tietysi jos on alkuperäinen systeemi. Vm.2012 FL C:ssä on tuo tulppa. VM 2011 vielä katsomatta.
aamuna87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 03.02.2011 13:48

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja aamuna87 »

Sorsso kirjoitti: Ma 01.03.2021 08:36 Nostetaan tämä takas ylös kun tuli vahingossa vastaan mersun virallinen korjaussarja tuolle öljynpaineen alennus venttiilille.

Kuva

Eli jos haluaa varmistaa ettei pyöri laakeriliuskat väärästä välistä matalan öljypaineen takia niin tuossa ratkaisu. Jos oikein asian ymmärsin.
Kertoisko joku vielä mitä tuo tekee/ei tee?
Itellä tänään 113cdi aukaisu edessa ja sormet ristissä toivoen että selviää vain kk-laakereilla. Eilen nappasin koneen pois keulalta. Reilu 300tkm ajettu, oireena yhtäkkiä alkanut naputus, naputuksen alettua, ajo lopetettu heti.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Katoitko että ei ollut joku suutin hajonnut? Männän laki märkänä.
aamuna87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 03.02.2011 13:48

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja aamuna87 »

MJPfin kirjoitti: Su 25.09.2022 14:43 Katoitko että ei ollut joku suutin hajonnut? Männän laki märkänä.
Ei ollu suuttimen naputusta :D

Viikonlopun aikana siis nappasin koneen pois keulalta ja alakerta auki. Yks kampiakselin laakeriliuska hävinny kokonaan, syöny lohkon puoleisen laakeripukinkin olemattomiin, kolmosen veivin laakerit hitsannu kiinni ja kampiakseli melkein poikki.

Lastasin kaikki osat konttiin ja tein myynti ilmoituksen autosta ja muutamaa tuntia myöhemmin kaupat sovittu.

Että semmosta :D
aamuna87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 03.02.2011 13:48

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja aamuna87 »

aamuna87 kirjoitti: Ma 26.09.2022 17:00
MJPfin kirjoitti: Su 25.09.2022 14:43 Katoitko että ei ollut joku suutin hajonnut? Männän laki märkänä.
Ei ollu suuttimen naputusta :D

Viikonlopun aikana siis nappasin koneen pois keulalta ja alakerta auki. Yks kampiakselin laakeriliuska hävinny kokonaan, syöny lohkon puoleisen laakeripukinkin olemattomiin, kolmosen veivin laakerit hitsannu kiinni ja kampiakseli melkein poikki.

Lastasin kaikki osat konttiin ja tein myynti ilmoituksen autosta ja muutamaa tuntia myöhemmin kaupat sovittu.

Että semmosta :D

Ja tämä moottori oli varustettu tuolla paineenalennusventtiilillä. Sitä en osaa sanoa onko se syy ja seuraus tälle tuholle.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jaaha sellainen setti, ei sitten ihan heti naputuksen alettua lopetettu ajamista jos noin paljon tuhoa ehtinyt tulemaan.
aamuna87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 03.02.2011 13:48

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja aamuna87 »

MJPfin kirjoitti: Ma 26.09.2022 18:22 Jaaha sellainen setti, ei sitten ihan heti naputuksen alettua lopetettu ajamista jos noin paljon tuhoa ehtinyt tulemaan.
Vanhempi ihminen oli ajamassa, onhan se voinu kalkattaa tovin ennenku on kuullu :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Nii se on naku, sen kuuluu kalkattaa välillä ja jatkettu ajoa. :D
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

aamuna87 kirjoitti: Ma 26.09.2022 17:03
aamuna87 kirjoitti: Ma 26.09.2022 17:00
MJPfin kirjoitti: Su 25.09.2022 14:43 Katoitko että ei ollut joku suutin hajonnut? Männän laki märkänä.
Ei ollu suuttimen naputusta :D

Viikonlopun aikana siis nappasin koneen pois keulalta ja alakerta auki. Yks kampiakselin laakeriliuska hävinny kokonaan, syöny lohkon puoleisen laakeripukinkin olemattomiin, kolmosen veivin laakerit hitsannu kiinni ja kampiakseli melkein poikki.

Lastasin kaikki osat konttiin ja tein myynti ilmoituksen autosta ja muutamaa tuntia myöhemmin kaupat sovittu.

Että semmosta :D

Ja tämä moottori oli varustettu tuolla paineenalennusventtiilillä. Sitä en osaa sanoa onko se syy ja seuraus tälle tuholle.

Ei olisi mikää harvinaisuus jos se olisi syy
Mökkillä
'
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja aziz »

Olikos täällä kellään faktaa siitä, että missä vuosimalleissa tai mallisarjassa tätä öljypaineensäätöventtiiliä esiintyy? Tuli viime sykysynä ostettua w205 vm.-18 ja en vielä ole kerinnyt auton alle rymyämään ja tarkistamaan tilannetta, että löytyykö tästä tuota venttiiliä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja DBFI »

aziz kirjoitti: Pe 14.07.2023 01:01 Olikos täällä kellään faktaa siitä, että missä vuosimalleissa tai mallisarjassa tätä öljypaineensäätöventtiiliä esiintyy? Tuli viime sykysynä ostettua w205 vm.-18 ja en vielä ole kerinnyt auton alle rymyämään ja tarkistamaan tilannetta, että löytyykö tästä tuota venttiiliä.
Varaosakirjasta selviää sormia likaamatta.
rauta1kanki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 08.01.2024 15:11

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja rauta1kanki »

Mistä varaosakirjasta selviää onko autossa kyseinen venttiili? 2014 vuoden 220 cdi on kyseessä.
CDI_05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 452
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Tuontantolinjat painaa täysillä mosaa kun niitä kuluu kuin leipää.Myyntilukujen nostoventtiili(paineenalennusvent)
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja mpower »

Hmm; jos noi on "sputterilaakereita", ja voitelu kunnossa, niin kokemukseni mukaan sputterilaakeit kestää lähes mitä vaan.
Hirmuisia pintapaineita, siis!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Siinäpä se voitelu kunnossa,

aiempaan yhtälöön lisäys manualli ja järjejötön vääntys 6 vaihtella liian hiljaisessa nopeudessa
(lähese kaikki suomessa talvella on sitä)
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin