W124 vaihdevivuston helat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Moro! Vaihdevivuston helat rapissu poies vivustosta ja keppi on väljä ja ei meinaa vaihteet mennä tupaan, autona w124 ja loota on 722.5. Eli ajattelin kaikki helat sun muut kulutusosat tuonne vivustoon vaihtaa ja tarvis tietää mitä kaikkea heloja ostan ja mimmonen holma vaihtaa? Kl-varaosissa on monenlaista helaa ja jotain muuta osia eli mitä kaikkea tarvin? Hyllyssä on muutama hela osakoodilla: 1159920110, onko näille käyttöä ollenkaan?
Jonkun kirjoituksen löysin täältä asiaan liittyen ja se koski ilmeisesti manuaali askia ja sinne menee enemmän varaosia.
Ei viitsis turhaan ostaa heloja ja muita osia jos ei olekkaan käyttöä.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Automaattiaskissa on oikeastaan vain kaksi helaa vivustoissa mikäli oikein muistan. Suoraan kepin alapuolella on toinen ja siitä lähtee yksi tanko kohti turbiinikoppaa noin 50cm pitkä ja siinä päässä toinen.

Sen helan ulkohalkaisija taisi olla noin 13mm 722.3 askissa ja sisähalkaisija jotain 7mm. Mitat ovat siis sinnepäin kun en muista tarkkoja. Mutta sen helan voi tehdä itsekin jos sopivaa materiaalia on tarjolla. Minulla sattu tuurilla olemaan sopiva mittoja lähelle oleva aihio ja siitä sen sitte tein.

Paikalleenlaitto kepin alle onnistuu silleenkin et ottaa sen keppiyksikön kokonaan pois ja sitä kautta laittaa uuden. Konsolin joutuu nostamaan pois jne eli hommaa tuossa on. Ja varmaankin se onnistuu alapuoleltakin mutta siinä tapauksessa voi joutua laskemaan askin takapäätä ja kardaaninkiinnityksenkin voi joutua irroittelemaan. Vähä makuasia mitä kautta vaihtaa sanoisin.

Mä vaihdoin tuon keppiyksikön kautta ni ei tarttenu kellaripuolella hiekkaa ja muuta silmiinsä saada. Ja olihan mulla sisusta soppelisti pois paikaltaan muutenkin ni luontevakin reitti minulle.

Sen tangossa olevan sokan toimintaan kannattaa perehtyä ettei riko sitä ja melki sanoisin että jos tilaat ne helat ni tilaa samalla sokatkin kun ne tod näk kuitenkin on ruosteen raiskaamat. Samalla näkee sen miten se sokka lähtee irti.

Tosiaan etummaista ei tarttenu vaihtaa joten sen vaihdosta en tiedä miten parhaiten onnistuisi. Sehän on hankaleessa paikassa melki tulipellin alla turbiinikopan takana edestä katsottuna.
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Jari Ke kirjoitti: Ti 02.02.2021 07:14 Automaattiaskissa on oikeastaan vain kaksi helaa vivustoissa mikäli oikein muistan. Suoraan kepin alapuolella on toinen ja siitä lähtee yksi tanko kohti turbiinikoppaa noin 50cm pitkä ja siinä päässä toinen.

Sen helan ulkohalkaisija taisi olla noin 13mm 722.3 askissa ja sisähalkaisija jotain 7mm. Mitat ovat siis sinnepäin kun en muista tarkkoja. Mutta sen helan voi tehdä itsekin jos sopivaa materiaalia on tarjolla. Minulla sattu tuurilla olemaan sopiva mittoja lähelle oleva aihio ja siitä sen sitte tein.

Paikalleenlaitto kepin alle onnistuu silleenkin et ottaa sen keppiyksikön kokonaan pois ja sitä kautta laittaa uuden. Konsolin joutuu nostamaan pois jne eli hommaa tuossa on. Ja varmaankin se onnistuu alapuoleltakin mutta siinä tapauksessa voi joutua laskemaan askin takapäätä ja kardaaninkiinnityksenkin voi joutua irroittelemaan. Vähä makuasia mitä kautta vaihtaa sanoisin.

Mä vaihdoin tuon keppiyksikön kautta ni ei tarttenu kellaripuolella hiekkaa ja muuta silmiinsä saada. Ja olihan mulla sisusta soppelisti pois paikaltaan muutenkin ni luontevakin reitti minulle.

Sen tangossa olevan sokan toimintaan kannattaa perehtyä ettei riko sitä ja melki sanoisin että jos tilaat ne helat ni tilaa samalla sokatkin kun ne tod näk kuitenkin on ruosteen raiskaamat. Samalla näkee sen miten se sokka lähtee irti.

Tosiaan etummaista ei tarttenu vaihtaa joten sen vaihdosta en tiedä miten parhaiten onnistuisi. Sehän on hankaleessa paikassa melki tulipellin alla turbiinikopan takana edestä katsottuna.
Okei. Alapuolelta näyttäisi kohtuu hyvin onnistuvan vaihto omassani ainakin tuo kepissä oleva, vaihteistossa olevaan kannattaa melkeen suoraa irroittaa se tangon nivel booreista ja vaihtaa siihen erikseen se hela. Ongelma nyt vaan on se että en tiedä mitkä helat sinne tulee, vanhoja ei ole mistä voisi mittoja ottaa ja kl-varaosilla on monenlaista tarjolla, sokat tilaan uudet kans tottakai maksaa vaan noin 1€/kpl. Pitää varmaan ottaa kl-varaosiin yhteyttä jos he osaisivat neuvoa jos ei täältä kerkeä tulla vastausta.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mulla on irrallaanolevia keppiyksiköitä kaksikin. Toinen 722.3 ja toinen on jonkin 5-vaihteisen bensan keppiyksikö. Mäpä mittaan tänään kummastakin halkaisijan ja yksi tankokin on irtaallaan joka on 722.3:n
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Jari Ke kirjoitti: Ti 02.02.2021 09:26 Mulla on irrallaanolevia keppiyksiköitä kaksikin. Toinen 722.3 ja toinen on jonkin 5-vaihteisen bensan keppiyksikö. Mäpä mittaan tänään kummastakin halkaisijan ja yksi tankokin on irtaallaan joka on 722.3:n
Joo, mitat saattaa auttaa jotain, mutta esim kl-varaosissa ei lue missään helassa mittoja. Itse en välttämättä pysty sitä helaa tekemään niin sekin tuottaa ongelmia ja noi helat maksaa 2-7€ niin ei ehkä itse kannatakkaan ruveta tekemään.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mittailin kummastakin ja on niin että 722.3 valitsinyksikkö on aivan erilainen vs 5-vaihteisen. 722.3 on akseli johon hela tulee ja 5-vaihteisessa on reikä johon hela tulee.

Tuon 5-vaihteisen hela oli niin huonossa kunnossa että siitä ei laatikolle menevän tangon akselipaksuutta saa lainkaan luotettavasti. Toki muutkin osat ovat ruosteessa joten mitat ovan noin -mittoja.

Mitat on kuvissa alla. Kuvajärjestys on epälooginen mutta aihe ehkä selkenee? Ja jos ei selkene niin kyssäriä perään
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Jari Ke kirjoitti: Ti 02.02.2021 11:43 Mittailin kummastakin ja on niin että 722.3 valitsinyksikkö on aivan erilainen vs 5-vaihteisen. 722.3 on akseli johon hela tulee ja 5-vaihteisessa on reikä johon hela tulee.

Tuon 5-vaihteisen hela oli niin huonossa kunnossa että siitä ei laatikolle menevän tangon akselipaksuutta saa lainkaan luotettavasti. Toki muutkin osat ovat ruosteessa joten mitat ovan noin -mittoja.

Mitat on kuvissa alla. Kuvajärjestys on epälooginen mutta aihe ehkä selkenee? Ja jos ei selkene niin kyssäriä perään
Kiitos paljon! Auttoi sen verran että nämä(https://mercedessource.com/store/automa ... hing-set-2) helat taitaa olla sopivat tohon. Kyseisten helojen mitat ovat 15.85mm ulkohalkaisija, 9.82mm sisähalkaisija ja paksuus 13.8mm. Saman kokoinen on myös vaihteiston päässä kuin kepin päässä, mutta vielä pitäisi saada tietää mikä on vastaava hela kl-varaosien heloista.
Ei varmaan auta kuin laittaa kl-varaosille tiedustelua mikä olisi vastaava hela tuolle linkissä olevalle.

Tuolla oli myös video vaihdosta auton alapuolelta ja ei pitäisi kovin vaikea homma olla ilman erikoistyökalujakaan.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

KL-varaosilla minusta aikahyvin osaavat tilata juuri oikeat osat tai ainakin ittelle ovat osanneet. Tarttee vaan rekisteritunnus antaa ni löytävät oikeat osat. Vai onko tuo käytäntö muuttunu nykyisin?

Ehkä haastavinta ainakin ittelle on ollut se että miten suusanallisesti kerrot täsmällisesti sen mitä osaa olet hakemassa mutta kun sen saa selvitetyksi ni loppu on hoitunut kyllä.

Ja yksi ihan varteenotettava vaihtoehto on se että menet paikalliseen marmoritiskille ni voi sitte porukassa ruudulta kattoa mitkä osat haluaa tilata. Nuissa osissa kun ei oletettavasti kymppiä marmorilisää kuitenkaan ole KL:n hintoihin verrattuna? Jotku osat ovat ilmeisesti jopa halvempia?

On vielä kolmaskin vaihtoehto ei etsit itse netistä alkuperänumerot niille osille ja niillä numeroilla sit tilaat. No näissä ei taida maksaa vaivaa alkaa itte kaivelemaan?
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Jari Ke kirjoitti: Ti 02.02.2021 14:59 KL-varaosilla minusta aikahyvin osaavat tilata juuri oikeat osat tai ainakin ittelle ovat osanneet. Tarttee vaan rekisteritunnus antaa ni löytävät oikeat osat. Vai onko tuo käytäntö muuttunu nykyisin?

Ehkä haastavinta ainakin ittelle on ollut se että miten suusanallisesti kerrot täsmällisesti sen mitä osaa olet hakemassa mutta kun sen saa selvitetyksi ni loppu on hoitunut kyllä.

Ja yksi ihan varteenotettava vaihtoehto on se että menet paikalliseen marmoritiskille ni voi sitte porukassa ruudulta kattoa mitkä osat haluaa tilata. Nuissa osissa kun ei oletettavasti kymppiä marmorilisää kuitenkaan ole KL:n hintoihin verrattuna? Jotku osat ovat ilmeisesti jopa halvempia?

On vielä kolmaskin vaihtoehto ei etsit itse netistä alkuperänumerot niille osille ja niillä numeroilla sit tilaat. No näissä ei taida maksaa vaivaa alkaa itte kaivelemaan?
Marmoritiski on vaihtoehto, tuskin paljoa kalliimmat sielä on. Netistä olen parhaani mukaan yrittänyt osanumeroita löytää, mutta en löydä, jotain helojen numerosarjoja löytyy mutta nekään ei ole oem osanumeroja. Kl-varaosissa kaikki helat mistä on tuotekuvat ovat vääränlaisia, joten ei heilläkään ole montaa vaihtoehtoa jos nettisivuihin on luottamista. Mutta eiköhän tämä tästä selkene, jos ei muuta niin sitten on pakko itse väsertää tai teetättää kun on nuo mitatkin selvillä.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

KL:n nettisivuilla ei taida olla kuin pieni valikoima ja ovat niitä mitä eniten menee? Vähänkin erikoisempi osa joiden menekki on vähäistä ni kannattaa soittaa :wink:
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: W124 vaihdevivuston helat

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Jari Ke kirjoitti: Ti 02.02.2021 15:41 KL:n nettisivuilla ei taida olla kuin pieni valikoima ja ovat niitä mitä eniten menee? Vähänkin erikoisempi osa joiden menekki on vähäistä ni kannattaa soittaa :wink:
Okei. Taisin löytää etsimäni helan! https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-35985-0
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Vastaa Viestiin