Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Juu puhdasta vuoristo ilmaa sieltä silloinkin tulee vaikka mustalta näyttää on vaan ukkos ilmaa :wtf:
Ei saa... ajatella(hys hys tällä on hyvä verottaa... ja sehän se pienetää päästöjä)
liian pitkälle saastevaikutusa ketjua,
pitää unohtaa myös ne valmistuksesta tulevat päästö, :shock: nehän ei pääse eu aluelle...

sähkö autoilusta ei tule päästöjää...
sähköhän tulee seinästä töpselin reiästä eikä sitä edes nää niin
puhdasta saasteetonta se on
jos joskus näkee niin kirkaan puhtaan väläyksen :roll:
eikä sähköauton tekemisestäkään päästöjä tule sähköautohan tulee puhtaan kiiltävästä autokaupasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että DPF poistaisi kaikki hiukkaset pysyvästi, mutta vaikea uskoa sitäkään, että lainsäätäjät ja autotehtaat olisivat tehneet niin älytöntä systeemiä, ettei siitä ole mitään hyötyä. Sehän on selvää, että tuollaisen systeemin tekeminen ja ylläpito lisää kustannuksia.

Aika hyvin tuo edellinen viesti kertoo asiasta, eli jos polton aikana, miten se nyt oli, noin 1200km välein joidenkin minuuttien ajan se savutusarvo on luokkaa 0,9 ja muuten hyvin lähellä nollaa, niin se on lopulta aika pientä verrattuna siihen, että esim. 90-luvun alun turbodieselien raja-arvo on 3,0 ja turbottomien oli jo silloin tuo mainittu 1,5. Jos nyt ulkoa oikein muistin nuo numerot. Ja sitten voidaan tietysti kyseenalaistaa, että oliko se koko polton ajan 0,9 vai jotain muuta, eikä tästä asiasta vänkäämällä ikinä valmista tulekaan varmasti.

Ettei kukaan saisi väärää käsitystä, niin mun tarkoitus ei ole moralisoida asian kanssa pätkääkään, ei mulla sellaiseen olisi varaakaan. Viime päivinä pakkaskeleillä on oman talon savupiipusta tullut pienhiukkasta vaikka kuinka ja vaikka käyttöautossa hiukkassuodatin onkin, niin yhtä lailla voisin ajella parilla muulla omalla dieselautollani kipua tuntematta; ne on sieltä 90-luvun alusta ja varmasti päästävät pienhiukkasia, vaikka siihen aikaan Mersun takalaseilla oli Vehon laittamia "Diesel on puhtaampi" -tarroja.

Jaa, taidanpa lähteä hakemaan kopallisen polttopuita takkaan laitettavaksi. :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
tuulihaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 01.07.2020 09:23

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja tuulihaukka »

Mun om651 moottorista huomaa DPF polton, kun moottorin ääni hiljenee. Muuten käy kuin sepelimylly. Onkohan joku bitti poikittain?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3911
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei 651 kyllä mikään sepelimylly ole, oma ainakin on todella sivistynyt käynniltään.
En huomannut mitään eroa äänessä kun pakkopoltettiin yhdennauton purkkia. Ja sen kuitenkin aloittaa itse.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

y3v8dg kirjoitti: To 04.02.2021 10:24
Maastis kirjoitti: To 04.02.2021 09:26
Olisi mielenkiintoinen tieto mitä tiuhempi välitys tekisi kulutukselle 9 vaihteisessa meidän rajoituksilla.
Itsellä on 7g loota niin en voi sen enemäpää asiaan kommentoida kun en 9 vaihteisella ole ajanut.
Oliskohan jollain tietoa laatikoiden vaihteiden välityksistä? Onko 9 vaihteises sitten suurimmat pykäläy paljonkin harvempia kuin 7...
Mikseiköhän tehdas ole varustanut autoa merkkivalolla, kun DPF poltto on päällä?
Varmaan suurimmalla osalla käyttäjistä kävis niin että oudon valon syttyessä olisivat merkkihuollossa kyselemässä mikä täs on vikana... tai foorumilla ;)

Ilmeisesti "muunmerkkisissä" dieseleissä on valojakin?
https://m.youtube.com/watch?v=waKWmwRIa4I
Youtubesta löytyi video miten saa valon itse laiteltua jos haluaa.. Sellaiseen en nyt ole ryhtymässä, mutta laitoin nyt linkin tänne jos jotain kiinnostaa. Lisätietona tuli, että takalasin lämmitys kytkeytyy aina päälle kun dpf poltto alkaa eli siitähän voi näillä pakkasilla meillä Suomessa nähdä tapahtuman alkaneen joissain tapauksissa jos antaa ikkunan olla jäässä ja lähtee ajamaan pitempää matkaa. Ei sytytä merkkivaloa lämmittimen nappiin ainoastaan takalasin lämmitin kytkeytyy päälle. Ihme juttu toi, mutta siihen tässä väsättävä valosysteemikin perustuu, että tosiaan lasin lämmitin menee päälle itsestään kun poltto alkaa
Olenkin ihmetellyt miksi märkä takalasi kuivuu, kun poltto on käynnissä, selvisipä sekin.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

MiHe kirjoitti: To 04.02.2021 13:10 Eikös joissain MB pakuissa ole tuo polton merkkivalo olemassa?
Ainakin uudessa sprintterissä näkee mittaristosta dpf:n täyttöasteen.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Minun mb autoissa on poltto aina käynnistynyt kun tankkaa täyteen. Ja sen kyllä huomaa talvella varsinkin että hieman ylemmäs nousee moot.lämmöt kuin yleensä pakkasessa ja jyristää n.1500 kierroksilla.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 905
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Nurmituomas kirjoitti: Pe 05.02.2021 09:34 tuohon alueelliseen polttoon olisi helppo tehdä nykyautojen gps navien kanssa joku ehto ettei käynnistä taajamassa polttoa. ja seuraisi jotenkin matkoja ja tunnistaisi ne matkat jotka vie nopeille teille ja kestää riittävästi polttoon ja tekisi sen tarvittaessa siellä.

nythän voi poltto lähteä 200km matka-ajon jälkeen juuri kun kurvaat kotipihaan.
Ei mikään huono idea, tällä ehkäistäisiin myös niitä turhia polttoyrityksiä, kun ajomatka ei riitä ja poltto jää kesken. Varmasti myös tehokkaampaa olisi jos se tapahtuisi aina maantieajossa, kunnon lämmöt. 20-30 kilometriä riittää hyvin. Ohjelmoijan pitäisi vaan hetken raapia päätä miten ennakoida esim. jos kuormituslaskuri alkaa täyttyä ja taajama lähenee, laitetaanpa poltto päälle hieman ennen kuin laskuri täynnä.

Eriasia tietysti jos ajo on pelkkää pätkää, mutta tietty täyttöasteen marginaali voisi olla yksi tapa. Odottaa hetki parempaa ajomatkaa, tai ennakoida vähän. Ei ne mersun inssit osaa, kaikki pitäis itte tehdä. :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3911
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos ajaa pelkkää pätkää voi ajaa jollain sähkö neppiksellä.
Dorado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 16.09.2022 08:58

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Dorado »

Oliko tuohon olemassa järkevää tapaa, jolla saisi oikeasti helposti selville, kun poltto on käynnissä. Rasittavaa, kun tulee paljon kaupunkiajoa, jolloin poltto jää lähes aina kesken.

Saako esim OBD pötikän kautta mitattua. Jos vaikka jokin arvo muuttuu tietynpisteen yli normaaliajossa --> tarkoittaa se, että poltto on todennäköisesti päällä --> Anna hälytys puhelimeen, tai jotain vastaavaa. Sehän olisi hienoa, kun tietäisi, kuinka täynnä pönikkä on. Vaikka % lukuna.
mjy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 05.01.2019 15:35

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja mjy »


https://m.youtube.com/watch?v=waKWmwRIa4I
Youtubesta löytyi video miten saa valon itse laiteltua jos haluaa.. Sellaiseen en nyt ole ryhtymässä, mutta laitoin nyt linkin tänne jos jotain kiinnostaa. Lisätietona tuli, että takalasin lämmitys kytkeytyy aina päälle kun dpf poltto alkaa eli siitähän voi näillä pakkasilla meillä Suomessa nähdä tapahtuman alkaneen joissain tapauksissa jos antaa ikkunan olla jäässä ja lähtee ajamaan pitempää matkaa. Ei sytytä merkkivaloa lämmittimen nappiin ainoastaan takalasin lämmitin kytkeytyy päälle. Ihme juttu toi, mutta siihen tässä väsättävä valosysteemikin perustuu, että tosiaan lasin lämmitin menee päälle itsestään kun poltto alkaa
Olen omaan autoon rakentanut merkkiledin dpf-poltosta tuon takalasinlämmityksen releen avulla.
Ja täytyy kyllä todeta ettei tuo ole kovinkaan luotettava indikaatio Suomen olosuhteissa. Kesällä kaupunkiajossa tuo toimii kohtuu luotettavasti, ainakin C:llä ajettaessa, mutta talvella pakkasella autossa tuntuu olevan riittävästi sähkökuormaa muutenkin, joten tuo lämmitys ei yleensä aktivoidu.

Mutta todella säännöllistä tuo oman auton poltto tuntuu olevan, tapahtuu n 400 km välein.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja johani »

tuulihaukka kirjoitti: Pe 05.02.2021 13:26 Mun om651 moottorista huomaa DPF polton, kun moottorin ääni hiljenee. Muuten käy kuin sepelimylly. Onkohan joku bitti poikittain?
minulla sama w204 180cdi -2012
Magge--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 19.10.2010 02:12

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

212 korimallin 350cdiissä tuntee kyllä hyvin kun poltto päällä varsinkin taajama-ajossa, vaihteisto tekee mielenkiintoisia temppuja, mörisee niinku joku isompiki moottori ja latausjännite mittarin mukaan tippuu 15.0V->14.3V. Matka-ajossa tuon huomaa hyvin kun puottaa pienemmälle pykälälle 80-100kmh vauhissa ja tosiaan tuo latausjännite.
2011 S212 350 CDI 4matic
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

W204 OM646 huomaa myöskin kun poltto käynnis. Ääni muuttuu kunnon mörinäks ja käryttää auton ulkopuolella.
Star C3 @LPR
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

esim torque softalla voi tehdä hälytyksen että jos ylittyy 500astetta pöntössä niin se ilmoittaa alkaneesta poltosta. ongelma on siinä että moni bluetooth dongle jättää auton tietokoneen päälle. jolloin kuluu 3amppeeria koko ajan. joten dongle pitää ottaa irti.

riippuu ehkä donglesta.

itse huomaan sen auton tyylistä vaihtaa vaihteita. vaihtelee 2100 tietämillä. kylmänä voi kyllä melko samoissa vaihtaa, mutta helposti silloin vaihto on esim 2000 eikä se tee sitä niin joka vaihteella kuin polton alkaessa.
W212 E350cdi
tuulihaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 01.07.2020 09:23

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja tuulihaukka »

Takalasinlämmitin lähtee päälle, kun poltto päällä, talvella huomaa hyvin kun takalasi huonosti putsattu. Jotkut näppärät ovat ranettaneet valon kabiiniin, niin tietävät milloin poltto päällä, käyttäen hyväksi em. ilmiötä.
Vastaa Viestiin