Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
y3v8dg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2021 12:49

Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja y3v8dg »

Siis aloittelevana mersukuskina kysyn, olen ajanut autolla nyt 17000 km enkä ole huomannut kesällä tai nyt talvella kertaakaan minkäänlaista ääntä, hajua, savua tms. Eli mistä sen polton voi päätellä tapahtuvan?
Pääsääntöisesti pidempiä matkoja ajan, ja 9-vaihteinen kun on niin kierrokset vaihteiston ollessa E modella mielestäni liian alhaiset eli ajankin aina matka ajossa S modella ja ECO pois päältä jolloin pääsääntöisesti vaihde 7 päällä. Ainoastaan kaupungissa ajan E ja silloinkin ECO pois kytkettynä. Näillä nyt ei varmaan ole merkitystä, mutta siis tosiaan häiritsee kun alkanut jo miettimään toimiiko poltto ollenkaan??
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja -230k- »

ei sitä auton sisälle kuulukkaan huomata, nuo merkit on havaittavissa vain auton ulkopuolelta/ovi auki. polttoa ei huomaa jos autolla matka-ajoa ajetaan, se kerkeää sen tehdä ajon aikana. jos ei toimisi olisi noilla kilsoilla jo auto siitä kertonut vikavaloin.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuntuu olevan trendi tämä dpf murehtiminen, et ole ainoa joka tätä on ihmetellyt pienen ajan sisällä.
Jos kaikki toimii aja ja nauti, ei sitä kuulu murehtia. Kyllä siellä on valvontaa ihan liankin kanssa jos jotain ei toimi.
Mutta miksi ajaa 7 vaihteella jos auto on sitä mieltä että 9 vaihde on sopiva?
Vähemmän menee lientä kun moottori pyörii vähemmän.
y3v8dg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2021 12:49

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja y3v8dg »

-230k- kirjoitti: To 04.02.2021 03:08 ei sitä auton sisälle kuulukkaan huomata, nuo merkit on havaittavissa vain auton ulkopuolelta/ovi auki. polttoa ei huomaa jos autolla matka-ajoa ajetaan, se kerkeää sen tehdä ajon aikana. jos ei toimisi olisi noilla kilsoilla jo auto siitä kertonut vikavaloin.
Kiitos infosta. Poltto sitten osunut todennäköisesti aina pidemmille pätkille, kaupungissa en ole huomennut mitään. Ja tosiaan olishan siellä varmasti taulu täynnä vikavaloa ja vikatilassa jos ei toimisi.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

jos antaisit auton mennä 9 vaihteella niin voisit joskus huomata sen polton siitä ettei se sitä 9 käyttäisikään.
W212 E350cdi
y3v8dg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2021 12:49

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja y3v8dg »

MJPfin kirjoitti: To 04.02.2021 06:30 Tuntuu olevan trendi tämä dpf murehtiminen, et ole ainoa joka tätä on ihmetellyt pienen ajan sisällä.
Jos kaikki toimii aja ja nauti, ei sitä kuulu murehtia. Kyllä siellä on valvontaa ihan liankin kanssa jos jotain ei toimi.
Mutta miksi ajaa 7 vaihteella jos auto on sitä mieltä että 9 vaihde on sopiva?
Vähemmän menee lientä kun moottori pyörii vähemmän.
Kiitos sinulle myös infosta, kyllähän siellä varmasti olisi vikavaloa taulu täynnä ja vikatilassa mikäli ei toimisi. Vaihteiston ollessa S modella pitää auto ihan itsestään sen 7-vaihteen ja on sitämieltä että se on sopiva vauhtiin sekä kierroksiin nähden, ehkä vaihtaa 8 jos ajaa +120km/h motarilla mikä just sopiva eli S sopii paremmin meidän rajoitetuille nopeuksille. E modella 9-vaihteinen pitää kierrokset matkavauhdissa n. 1100 rpm ja se on ihan liian alhainen ymmärrät kun ajat ysivaihteisella joku voi tykätä, mutta siinä ei hajota loupulta kuin koko moottorin johtuen OM651 öljynkierrosta sekä moottorin kumityynyt resonoinnin takia ja olen ajanut useita aina sama juttu eli tähän nyt joku vastaa tietenkin tekevänsä toisin eikä huomaa mitään, mutta kai nää on makuasiaoita. Mielestäni mersun kulku pitää olla jouhevaa ja tasaista. Toiseksi olen testannut viimekesänä 200 km matkan E modella ja S modella sama matka sama vauhti niin kulutus on pienempi S modella vaikka kone kiertää enemmän n. 1400-1600 80-110 km/h silti kulutus pienempi johtuu varmaan siitä ettei jatka loivaan eikä jyrkempiin ylämäkiin liian isolla vaihteella jolloin polttoaineen kulutus nousee hetkellisesti paljon. Eli summa summarum: 9-vaihteinen on liikaa tänne meidän 80-100 nopeuksille moottoritiellä 120, nämä varmasti loistavia kun saa ajaa 150-200km/h Saksassa, mutta Suomesssa välitys ei hyvä näille meidän nopeuksille. Ja tosiaan pysyy se kone ehjänä kun kiertää öljykin siellä yläkerrassa asti kun kierrokset vähän isommat eikä tyhjäkäyntikierrokset 80 nopeudessa.Kiitos
Ps. Isällä -2012 E220 7-g niin siinä ei tulisi mieleenkään vaihtaa S modea päälle vaan mennä sillä E modella mikä aina vakiona kun käynnistää, koska setsämänvaihteisessa se toimii aika tarkkaan kierroksien suhteen samoin kuin 9-vaihteinen S modella
Viimeksi muokannut y3v8dg, To 04.02.2021 08:34. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
y3v8dg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2021 12:49

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja y3v8dg »

Nurmituomas kirjoitti: To 04.02.2021 08:14 jos antaisit auton mennä 9 vaihteella niin voisit joskus huomata sen polton siitä ettei se sitä 9 käyttäisikään.
Vastaus yllä..
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Timope »

Mikseiköhän tehdas ole varustanut autoa merkkivalolla, kun DPF poltto on päällä? Useimmiten sen polton huomaa, kun nousee autosta pois ja haistaa sen käryn. Sehän jää kesken, jos sammuttaa auton. Varsinkin lyhyemmässä ajossa voi käydä useamman kerran.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Olipas kerrankin tyhjentävä vastaus, harvoin saa näin perusteellista selvitystä siitä miksi jotain tekee kuten tekee.
Onhan tuo tietysti totta että meidän teillä se välitys saattaa olla pitkähkö.
Melkein tekisi mieli ehdottaa perävälityksen vaihtoa tiuhempaan jos noinkin ajatuksella on autoa ja sen käytöstä tarkisteltu.
Olisi mielenkiintoinen tieto mitä tiuhempi välitys tekisi kulutukselle 9 vaihteisessa meidän rajoituksilla.
Itsellä on 7g loota niin en voi sen enemäpää asiaan kommentoida kun en 9 vaihteisella ole ajanut.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Timope kirjoitti: To 04.02.2021 09:10 Mikseiköhän tehdas ole varustanut autoa merkkivalolla, kun DPF poltto on päällä? Useimmiten sen polton huomaa, kun nousee autosta pois ja haistaa sen käryn. Sehän jää kesken, jos sammuttaa auton. Varsinkin lyhyemmässä ajossa voi käydä useamman kerran.
Premium auto, uuden auton kuljettajaa pätkääkään kiinnosta että ylimääräinen lamppu palaa taulussa. Varsinkin jos se ei vaikuta ajoon mitenkään.
Se on muuten yöllä ärsyttävä kun keltainen pöntön kuva loistaa taulussa kirkkaana. Joissakin toisissa kulkineissa moinen lamppu on.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Olisi mielenkiintoinen tieto mitä tiuhempi välitys tekisi kulutukselle 9 vaihteisessa meidän rajoituksilla.
Itsellä on 7g loota niin en voi sen enemäpää asiaan kommentoida kun en 9 vaihteisella ole ajanut.
Oliskohan jollain tietoa laatikoiden vaihteiden välityksistä? Onko 9 vaihteises sitten suurimmat pykäläy paljonkin harvempia kuin 7...
Mikseiköhän tehdas ole varustanut autoa merkkivalolla, kun DPF poltto on päällä?
Varmaan suurimmalla osalla käyttäjistä kävis niin että oudon valon syttyessä olisivat merkkihuollossa kyselemässä mikä täs on vikana... tai foorumilla ;)

Ilmeisesti "muunmerkkisissä" dieseleissä on valojakin?
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On isoimmissa pykälissä eroa.
9g 0.6014
7g 0.767
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mutta onko sama perä vakiona?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Maastis »

MJPfin kirjoitti: To 04.02.2021 09:41 On isoimmissa pykälissä eroa.
9g 0.6014
7g 0.767
Ok, sielähän on tosi suuri ero.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
y3v8dg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2021 12:49

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja y3v8dg »

Maastis kirjoitti: To 04.02.2021 09:26
Olisi mielenkiintoinen tieto mitä tiuhempi välitys tekisi kulutukselle 9 vaihteisessa meidän rajoituksilla.
Itsellä on 7g loota niin en voi sen enemäpää asiaan kommentoida kun en 9 vaihteisella ole ajanut.
Oliskohan jollain tietoa laatikoiden vaihteiden välityksistä? Onko 9 vaihteises sitten suurimmat pykäläy paljonkin harvempia kuin 7...
Mikseiköhän tehdas ole varustanut autoa merkkivalolla, kun DPF poltto on päällä?
Varmaan suurimmalla osalla käyttäjistä kävis niin että oudon valon syttyessä olisivat merkkihuollossa kyselemässä mikä täs on vikana... tai foorumilla ;)

Ilmeisesti "muunmerkkisissä" dieseleissä on valojakin?
https://m.youtube.com/watch?v=waKWmwRIa4I
Youtubesta löytyi video miten saa valon itse laiteltua jos haluaa.. Sellaiseen en nyt ole ryhtymässä, mutta laitoin nyt linkin tänne jos jotain kiinnostaa. Lisätietona tuli, että takalasin lämmitys kytkeytyy aina päälle kun dpf poltto alkaa eli siitähän voi näillä pakkasilla meillä Suomessa nähdä tapahtuman alkaneen joissain tapauksissa jos antaa ikkunan olla jäässä ja lähtee ajamaan pitempää matkaa. Ei sytytä merkkivaloa lämmittimen nappiin ainoastaan takalasin lämmitin kytkeytyy päälle. Ihme juttu toi, mutta siihen tässä väsättävä valosysteemikin perustuu, että tosiaan lasin lämmitin menee päälle itsestään kun poltto alkaa
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Fiksua ottaa merkkivalolle heräte releeltä ennen sulaketta.

Miten tuon 213:n takalasi mahtaa lämmetä kun virtaa ajetaan konkan läpi. :) Piirtäjä ei ole ihan tajunnut minkälainen se häiriönpoistokomponentti oikeasti on.
W213 rear window defroster.JPG
y3v8dg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2021 12:49

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja y3v8dg »

DBFI kirjoitti: To 04.02.2021 12:35 Fiksua ottaa merkkivalolle heräte releeltä ennen sulaketta.

Miten tuon 213:n takalasi mahtaa lämmetä kun virtaa ajetaan konkan läpi. :) Piirtäjä ei ole ihan tajunnut minkälainen se häiriönpoistokomponentti oikeasti on.

W213 rear window defroster.JPG
Joo. Ei kai tästä muuta, kun se takalasin lämmitin kytkeytyy aina polton ollessa päällä ja pakkasilla joissain tapauksissa voi siitä päätellä milloin se on käynnissä. Oli tuola fiksumminkin toteutettu tuo sama valo systeemi. Löytyy kun selaa Mb club UK.. Ja video+kaaviot oli siihen kanssa laittanut. Ja jos nyt joku haluaa niin tuoltakautta sen valon saa laitettua kun tekee fixummin kuin ekassa videossa. Varmaan oli uutta tietoa kuitenkin kaikille että se takalasinlämmitin menee päälle kun poltto käynnistyy. Hyvähän tässä on meidän olla jälkiviisaita miten pitäis tehdä kun ei edes tiedetty tota koko juttua
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Eikös joissain MB pakuissa ole tuo polton merkkivalo olemassa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Marko M »

y3v8dg kirjoitti: To 04.02.2021 13:06Varmaan oli uutta tietoa kuitenkin kaikille että se takalasinlämmitin menee päälle kun poltto käynnistyy.
Huomasin tämän tällä viikolla kun pöllynnyt pakkaslumi suli takalasista vaikken ollut kytkenyt päälle. Pelkäsin tietysti jotain kallista sähkövikaa mutta saksalaiselta forumilta löysin vastauksen että on normaalia
230 C 1978
y3v8dg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2021 12:49

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja y3v8dg »

Jep. Täytyypä seurailla itekkin kun auto seisoo pihalla niin näillä keleillä helppo huomata.. La olis n. 700 km lenkki jos siinä alkais lasi jossainkohtaa sulaa :thumbup:
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kytketään kuluttimia päälle että saadaan lisää kuormaa moottorille, ja lisää lämpöä pönttöön.
Mut joo poista kaikki nuo käytöstä ja säästynyt polttoaine, egr töhnä pois imusarjasta.
Mikä mahtaa olla netto päästöt ilman egr ja dpf vs kaikki himmelit käytössä, ja lisäksi niiden valmistaminen.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Nozki »

MJPfin kirjoitti: To 04.02.2021 17:40 ...
Mikä mahtaa olla netto päästöt ilman egr ja dpf vs kaikki himmelit käytössä, ja lisäksi niiden valmistaminen.
Asiahan ei ole aivan noin yksioikoinen, kun hiukkassuodatin on olemassa sitä varten, ettei hiukkaspäästöjä leviä jatkuvasti sinne, missä ihmisiä on vetämässä hiukkasia henkeensä. Ottamatta laajemmin kantaa siihen, että kuinka järkevää kaikki nykyinen autoilun viherpesu on, niin sen kyllä uskon, että pienhiukkaset todellakin ovat terveydelle haitallisia, ja kun niitä saadaan varsinkin isoissa taajamissa oleellisesti poistettua ilmasta DPF:n käytöllä, niin sillä on ihan todellisia vaikutuksia ja nimenomaan paikallisesti. Se on sitten eri juttu, jos on kyse jostain taajamasta, jossa ilma on muutenkin täynnä hiukkasia esim. puulla ja kivihiilellä lämmittämisen sekä saastuttavan teollisuuden takia, kun niitäkin paikkoja on. Länsi-Euroopassa tiettävästi vähemmän ja esim. Aasiassa enemmän. Suomessahan auto- ja ajoneuvovero on päästöperusteinen ja tavallaan aika hölmösti ottaa huomioon vain hiilidioksidipäästöt. Niihin kai DPF:llä on vain haitallinen vaikutus, varsin vähäinen sellainen tosin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nozki kirjoitti: To 04.02.2021 21:05
MJPfin kirjoitti: To 04.02.2021 17:40 ...
Mikä mahtaa olla netto päästöt ilman egr ja dpf vs kaikki himmelit käytössä, ja lisäksi niiden valmistaminen.
Asiahan ei ole aivan noin yksioikoinen, kun hiukkassuodatin on olemassa sitä varten, ettei hiukkaspäästöjä leviä jatkuvasti sinne, missä ihmisiä on vetämässä hiukkasia henkeensä. Ottamatta laajemmin kantaa siihen, että kuinka järkevää kaikki nykyinen autoilun viherpesu on, niin sen kyllä uskon, että pienhiukkaset todellakin ovat terveydelle haitallisia, ja kun niitä saadaan varsinkin isoissa taajamissa oleellisesti poistettua ilmasta DPF:n käytöllä, niin sillä on ihan todellisia vaikutuksia ja nimenomaan paikallisesti. Se on sitten eri juttu, jos on kyse jostain taajamasta, jossa ilma on muutenkin täynnä hiukkasia esim. puulla ja kivihiilellä lämmittämisen sekä saastuttavan teollisuuden takia, kun niitäkin paikkoja on. Länsi-Euroopassa tiettävästi vähemmän ja esim. Aasiassa enemmän. Suomessahan auto- ja ajoneuvovero on päästöperusteinen ja tavallaan aika hölmösti ottaa huomioon vain hiilidioksidipäästöt. Niihin kai DPF:llä on vain haitallinen vaikutus, varsin vähäinen sellainen tosin.
EDIT... ihmettelinkin aiemmin itsekseni, että miksi takalasinlämmitin pitää laittaa päälle DPF polton ajaksi, mutta tuossahan se edellisessä viestissä kävi hyvin ilmi.

EDIT 2 en näköjään osaa vielä käyttää tätä uudistunutta foorumin käyttöliittymää. Muokata tosiaan piti edellistä, eikä kirjoittaa lainausta omaan viestiin. :evil:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Minä en näe tuolla takalasin lämmityksellä mitään suoraa yhteyttä DPF-polttoon. Varsin kummallinen yhteys. Jos nyt ajatellaan kuormitusta, niin kyllä se on hyttysen kusi, kun kyllä sen saa paikallaankin poltettua ja varsin pienellä moottorikuormalla ajotapahtumaan verraten. Jos koko laturin tehoa suhteuttaa moottorin tehoon, niin yhteys tuntuu katkeavan kyllä täysin.

Mitä sitten tulee pienhiukkasiin, niiden haitallisuutta tuskin kukaan kiistää. Mutta mitä saavutetaan sillä, että isompia, silmälle näkyviä hiukkasia kerätään pönttöön, joka sitten tyhjennetään silmälle näkymätöntä pienempään muotoon polton yhteydessä? Ei se materia vain lakkaa olemasta. Lisäksi sieltä tulee jotain muutakin ulos, pitänee hakea tähän se kuva, jonka olen postannut aiemmin, putket sinisinä sisältä polton yhteydessä. Jokin kemiallinen metalliyhdiste, oletan.

Heitän keskustelun jatkoksi villin oletuksen, kun takalasia lämmitetään, siihen ei tiivisty niin paljoa putkesta tulevia höyryjä, kuin saattaisi käydä lasin ollessa kylmä. Ettei päästö olisi havaittava. Mikä muu järjellinen syy sitä olisi polton yhteydessä lämmittää? Jos se tulisi samansävyiseksi kuin pakoputket tulivat sen yhden kerran kun sen huomasin, niin kaunishan se olisi. Turkoosin sininen.

Mutta se. että kuormitusta pitäisi muutaman sadan watin, tai edes yhden kilowatin verran lisätä, kuulostaa hölynpölyltä. Jälkiruiskutuksella lisätään palamatonta polttoainetta katille, joka lisääntyneen virtauksen kanssa yhdessä polttaa sen ja aiheuttaa pakokanavan lämpötilan nousun, joka tarvitaan DPF:n puhdistukseen. Miksi suhteellisen mitätön lisäkuorma takalasin lämmityksestä kuormitustilanteesta riippumatta?

Se hiukkasten siirto sitten, entäpä jos autolla ajetaan vain taajamassa? Poltetaan se DPF silti. Eikä se nyt mitenkään muutenkaan tahdistu vain maantieajoon. Sehän voi olla että maantiellä kerätty poltetaan taajamassa.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No eihän se ole DPF:n periaate, että se vain kerää hiukkaset kasaan ja lopulta puhaltaa ne ulos edelleen pienhiukkasina. Materia ei tosiaan häviä, mutta kun se poltetaan (hapetetaan), niin siitä tulee palamistuotetta, joka ei ole pelkkää pienhiukkasta, vaan pääosin ihan muuta tavaraa, joka ei ole samalla tavalla terveydelle haitallista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tiedämmekö me mitä tavaraa, hiilidioksidia ja vettä lukuunottamatta?

Mutta tämä ei vielä vastaa miksi takalasin lämmitys.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ihan selvyyden vuoksi, en ole kritisoimassa mitään, hieman ehkä epäilyttää koko DPF:n merkitys silti. Sitäkö polton kuluttaman lisäpolttoaineen lopputuloksen, eli pakokaasun lisääntyneen vesihöyryn tiivistymistäkö takalasille sillä lämmityksellä ehkäistään, vai mitä?

Aika käsittämätön idea minusta laittaa juuri takalasin lämmitys päälle polton yhteydessä, ellei sillä haluta estää jonkin tiivistyminen sinne. Siellähän se pakokaasu pyörteilee, että sikäli voisi olla merkitystä.
Vallgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

Maantieajossa polttoa on tosiaan vaikea huomata.

Kaupunkiajossa sen huomaa helpommin. Tyhjäkäyntikierrokset nousevat aavistuksen, äänet muuttuvat möreämmäksi ja viimeistään oven avatessa haisee palaneen käry. Lisäksi kaupunkinopeuksissa pintakaasulla ajaessa kaasu tuntuu reagoivan herkemmin.

212 käyttää 9-vaihdetta huomattavasti pienemmillä nopeuksilla kuin vastaava 213. Minulla on ollut molemmat ja välillä tuntui että se 9-vaihde on w212:ssa liian iso 100 rajoitukselle mutta en lähtenyt kikkailemaan. Sillä mentiin minkä tehdas oli suunnitellut. Tuo 9g-tronic sopi kyllä hyvin 220/250 tekniikaan.
w213, w124
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Niin joo se noki mikä pöllyää dpf autojen perässä polton aikana ei ole pienhiukasia eihän? Mustaa palamistuotetta... hiiltä hiilipölyä karsinogeeni, pienhiukkanen.
Jotenkin se vaan varastoituu se noki sinne ja lisätään syöttöä / lämpöä kenno laajenee niin puhaltaahan se väkisinkin suuren osan sieltä mäelle eikö?
Idea on varmaan ihan toimiva pöydällä ja siinä pussikokeessa missä järjestelmä on tyyppihyväksytty, mutta entäs kun otetaan se auto jossa sattuu olemaan poltto sykli just kohdallaan ja laitetaan standardin mukaiseen pussi testiin? Meneekö euro5 tai jopa euro 6 päästöistä hyväksytysti läpi?
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Mistä huomaa DPF polton? E220 bluetec 2015

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

mulla oli dpf poltto päällä katsastuksen päästötestin aikana. 0.9 arvo, raja 1.5, ilman polttoa 0.00 - 0.03

tuohon alueelliseen polttoon olisi helppo tehdä nykyautojen gps navien kanssa joku ehto ettei käynnistä taajamassa polttoa. ja seuraisi jotenkin matkoja ja tunnistaisi ne matkat jotka vie nopeille teille ja kestää riittävästi polttoon ja tekisi sen tarvittaessa siellä.

nythän voi poltto lähteä 200km matka-ajon jälkeen juuri kun kurvaat kotipihaan.
W212 E350cdi
Vastaa Viestiin