W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Syksyn on kyseisen C200 CDI (om611) startannut niin kylmänä kuin lämpimänä aina muutaman sekunnin. Yli 5 asteen pakkasessa yli 10h seisseenä ei käyntiin lähtemisestä toivoa, nyt tammikuussa ongelma paheni niin, että käyntiinlähtö vaati aina vähintään 2-4 starttiyritystä. Pari päivää sitten ongelma kärjistyi kun auto kolmannella yrittämällä lähti käyntiin ja sammui käytyään muutaman sekunnin eikä sen jälkeen lähtenyt käyntiin. Ajattelin asian johtuvan joko liian tyhjästä tankista tai korkeapainepumpusta. Noh,sainnauton työnnetyksi tankkausasemalle ja tankkasin jonka jälkeen auto käynnistyi ja sain ajettua kotiin. Päivällä vaihdoin myös varmasti kunnossa olevan korkeapainepumpun ja ongelma helpottui vähän (lähtee ensimmäisellä tai toisella yrittämällä käyntiin) mutta auto ei vieläkään lähde laakista käyntiin kuten toivoin. Mistä muusta voisi johtua pitkittynyt startti ??? Vinkkejä ja neuvoja arvostetaan :thumbup:
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Vaikuttaisi että polttoainelinjassa on ilmaa, jos lopulta hetkeksi lähtee käyntiin ja sitten vielä sammuu.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ilmakuplat voi tarkistaa näkyykö... Ensimmäisenä OM61x sarjalaisisssa kannattaa vaihtaa ne paluuletkut (ja niiden kuuluisat o-renkaat), ja mitata ruiskujen paluuvuodot (kylmänä tietenkin). KP pummpu ei näistä ekana mene. Satulatankkisyndoomaakin voi olle (se liittyy osittain kp pumppuun) jolloin ei starttaa alle neljännestankin ollenkaan kun tankin tasaussysteemi jättää imupuolen tyhjäksi vajaalla tankilla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Läpinäkyvät tulopuolen Letkut/putket tai ainakin niiden o-renkaat, pienet paluuletkut mitkä suuttimilta lähtee ei ole niin oleellisia.
Ja suuttimien sisäiset paluuvuodot kuten sanottu, ns. kuppitestillä.

Lisäksi voi mennä railpaineen säätimestä tiiviste ja/tai tukirengas. Tiiviste kun on rikki, vuotaa paluupuolelle reilusti aivan kuin olisi suuttimet sökönä, ei lähde.
Näkee heti kun on kädessä että onko se poikki vai ei.
Säädin on tulipellin päässä tukkia, anturi keulan puoleinen.
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Ainakin kp-pumppua vaihtaessa ne läpinäkyvien letkujen o-renkaat näyttivät olevan hyvässä kunnossa...ainakin pumpun päässä. Kp-pumpun vaihdon jälkeen starttaus olikin normaali mutta silloin letkuihin päässeen ilman huomasi kyllä jo kun yski ja hörpötti käyntiin lähdettyään sen verran hetken. Puolilämpimällä koneella lähtee parhaiten käyntiin, mutta kun koneessa lämmöt yli 80°C käyntiinlähtö saattaa vaatiakin useamman yrittämän, vaikka joskus saattaa lähteä jo laakista.

Kp-pumpussakin jotain väljää varmaankin oli kun käynnistäminen oli ennen sen vaihtoa tuskallista jo esimerkiksi tankkaamisen jälkeen (moottori sammutettuna 2 min) ja tämä ongelma on nyt poistunut kun pienen hetken seisseenä lähtee käyntiin ilman sen kummempaa draamaa.

Tänään lämmityksessä pari tuntia olleena lähti käyntiin viidennellä starttauksella (pakkasta 16 astetta). Ensimmäisellä starimtilla ei luvannut ollenkaan, toisella kerralla startin lopussa hörähti vähän, seuraavalla vähän enemmän ja sitä seuraavalla taas lupasi vähän enemmän kunnes sitten käynnistyi.

Ja sen railpaineen anturin vaihdan varmaan huomenna kun halvalla sain.
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Vaihdoin sen railpaineen säätimen ja se olikin huonossa kunnossa, o-renkaat lytyssä ja melkein poikki. Nyt käynnistyy taas astetta paremmin. Mutta vieläkään ei pidemmän seisomisen jälkeen ihan ykkösellä.

Huomasin myös, että ykkössylinterin suuttimen juuressa on jonkun verran polttoainetta, hävittääkö paineet/vetääkö letkuihin ilmaa sieltä sitten.

Lisänä tarkasteltu käynnissä ollessa niin pieniä kuplia ilmestyy suuttimen juureen pidikkeen alta. Onko suuttimen rungossa halkeama kun letkut/liittimet eivät ole märät?
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Rungon se kärkiosa halki varmaan.
https://photos.app.goo.gl/QCHLQwyJapXmk8wU7
Maksaakohan jotain 20€ ja on itse vaihdettavissa
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rustyväykky kirjoitti: Su 07.02.2021 23:02 Vaihdoin sen railpaineen säätimen ja se olikin huonossa kunnossa, o-renkaat lytyssä ja melkein poikki. Nyt käynnistyy taas astetta paremmin. Mutta vieläkään ei pidemmän seisomisen jälkeen ihan ykkösellä.

Huomasin myös, että ykkössylinterin suuttimen juuressa on jonkun verran polttoainetta, hävittääkö paineet/vetääkö letkuihin ilmaa sieltä sitten.

Lisänä tarkasteltu käynnissä ollessa niin pieniä kuplia ilmestyy suuttimen juureen pidikkeen alta. Onko suuttimen rungossa halkeama kun letkut/liittimet eivät ole märät?
Tuo kupliminen/löpö suutimen juuressa
Suutimen pohjatiiviste vuotaa, kärki holkki halki
yllensä ei vaikutta käyntiin lähtöön,
jos ei vielä ole tehty niin tee suutimen paluu puolen vuototesti,

ne muoviset siirto putket varsinkin suodatimelta siirto pumppulle
on usein syyllineen ja vaikka niiten orinkulta olisi ok niin
ne mustat päät kuluu myös sekä niiden liitos siihen muovi putkeen,

tarkista myös sudatimelle tanksita päin tulevat mustat kumi letkut ovat usein verkko suojusten alta halki
sekä pistään niin että klemmarien alta pääsee ilmaa,
sitten vielä yleisiä ilman veto paikkoja
onmädät putket tankin lähellä kulmassa mistä nousevat ylös tankin päälle
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Joo, käynnistymättä tuo taas tänään jätti vaikka 2 tuntia lämmityksessä olikin. Kupliahan siellä käynnissä ollessa juoksee letkuja pitkin, jostain siis vetää ilmaa koko ajan. Lämpimänä lähtee nyt paremmin käyntiin mutta kylmänä ei tahdo käynnistyä millään edes lämmitettynä.

Mitenkäs sitten kun tein sellaisen havainnon tuossa että kp-pumpun ylimmäinen kannen tiiviste alkanut vuotaa naftaa, että minkä verran se vaikuttaa käynnistyvyyteen?
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kaikki vuoto vaikuttaa. Se kannen vuoto sattaa vähentyä kun lämpiää, mutta ajan kanssa tilanne luultavastipahenee. Siinä on se huono että tiputtaa löpöö moniurahihnalle ja sitten sekin jossain vaiheessa antautuu. Tiivistesarja ei ole kallis.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ilmaahan se sieltä saa.
Ja olikos om611 ilman sähköistä pumppua vielä eli ei auta kun vaan starttailla piiitkään?

Tiivisteet ei pumppuun maksa kun jotain parikymppiä.
Voi olla että takapuolella olevat kiinnistyspultit on löystyneet ja siksi vuotaa, eli o-renkaat kannen välissä voi olla ehjiä. Pultti kerrallaan pois, pesu ja liimalla takaisin kiinni.
Tarpeeksi kun vuotaa laturille niin saat senkin ehkä vaihtaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

zukka kirjoitti: Ti 09.02.2021 16:01 Ilmaahan se sieltä saa.
Ja olikos om611 ilman sähköistä pumppua vielä eli ei auta kun vaan starttailla piiitkään?

Tiivisteet ei pumppuun maksa kun jotain parikymppiä.
Voi olla että takapuolella olevat kiinnistyspultit on löystyneet ja siksi vuotaa, eli o-renkaat kannen välissä voi olla ehjiä. Pultti kerrallaan pois, pesu ja liimalla takaisin kiinni.
Tarpeeksi kun vuotaa laturille niin saat senkin ehkä vaihtaa.
Siirto pumppu on mekaaninen ja kaikki ilmavuodot on yleensä juurikin ilmavuotoja
eli niistä kohdin ei tule löpö ulos vaikka ilma menee sisään(siirtopumppulta korkeapainen pumulle kestää olla pientä ulos vuotoa eikä vielä käynistymien mene mahdotoman pitkäksi)
yleisin paikka ko mallissa on suodatimelta siirtopumpulle lähtevä
kun jostain syystä sen kiinitys kynnet on aina sählätty rikki
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Onhan minulla vielä sen vanha pumppu, ei tuo käynnistyvyys tuntunut juurikaan muuttuvan sillä pumpun vaihdolla, niin kannattaa varmaan sitten irrottaa tuo pumppu ja laittaa vanha paikalleen, ainakin toistaiseksi niin ei hihna ja laturi ainakaan hajoa kun molemmat on syksyllä vaihdettu.
Saapa sitten irrallaan ollessa katsella, että mieltä sieltä pumpun kannen alta paljastuu.

Toimivasta kokoonpanosta se kp-pumppu on otettu eikä ole vuotanut silloin kun osien luovuttaja on ollut ajossa (noin 2 vuotta sitten) . Kyllähän ne pultit ovat voineet löystyä ajan saatossa, niin pitänee tarkastella mitä siinä on vikana kun vuotaa.
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei ne kannen pultit löysty, ne on yleensä ihan /%¤&(/(/(/ lujassa. Kannattaa hommata kunnon työkalut jos alkaa korjaamaan. Jäsen zukkan mainitsemat löysät takapultit koskee uudempaa pumppumallia.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Tarvitseeko tuohon pumpun korjaukseen jotain erikoistyökaluja?
Pitää ne letkujen tiivisteet katsoa läpi myös kun ilmaa näyttää olevan ainakin siellä suodattimen päässä letkua
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ei tarvi erikoistyökaluja, puhtaan alustan ja laadukkaan torx-kärjen mikä sopii kansiin.
Ruuvipenkki auttaa pitämään pumppua aloillaan, kuten sanottu, on sitten kiinni ne pultit...
Pese päältä paska ja irtomaali pois huolella ennen kuin availet.

Bonusvinkki: Katso tarkaan sellainen pieni alumiinirinkula-tiiviste kummin päin laitat, on hieman kartio.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Suodattimen ja tankin välissä voi vuotaa myös, taisi olla tässäkin jo vinkattu, eli musta letku suodattimen ja esilämmittimen välissä voi olla murtunut suojasukan alta.
Samoin tankin päässä voi olla mätiä putkia ja huonoa letkua.
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Osasyyllinen huonoon käynnistymiseen toki vaikuttaa akku, joka aina huonosti näyttää ottavan virtaa vastaan. Täyteen ladattunakin menee parilla starttauksella melkein tyhjäksi. Jaksaa varmaan vähän eri tavalla pyörittää starttia kun on uusi akku.

Pitääkö olla polttoaineletkua vai meneekö ihan hydrauliikkaletku siihen suodattimen ja pumpun väiiin?
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rustyväykky kirjoitti: Ke 10.02.2021 18:15 Pitääkö olla polttoaineletkua vai meneekö ihan hydrauliikkaletku siihen suodattimen ja pumpun väiiin?
Suodatimen ja pumppun välissä on läpinäkyvä muoviletku missä on päissä o rinkulata
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Ne läpinäkyvät letkut ei ilmeisesti itsessään ala vuotamaan vaan ne o-renkaat?
Mietin että jos niitä murtuneita letkuja vaihtelisi uuteen niin pitääkö olla polttoaineletkua vai kestääkö hydrauliikkaletku?
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rustyväykky kirjoitti: To 11.02.2021 13:46 Ne läpinäkyvät letkut ei ilmeisesti itsessään ala vuotamaan vaan ne o-renkaat?
Mietin että jos niitä murtuneita letkuja vaihtelisi uuteen niin pitääkö olla polttoaineletkua vai kestääkö hydrauliikkaletku?
Hy letkujakin on eri laatuisi niin ei voi tiettä kestääkö vai ei,

ne läpi näkyvät letkut kyllä vuotaa muualtakin kuin sieltä o rinkulasta,
ne päät myös kuluu sekä ne mihin päät työnettään pumpussa(pöly mössö syö niitä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Noh nyt käytin katsastuksessa auton josta tulikin hylätty . Hylkäyksen syitä oli raidetangon pää ja jarruvaijerin löysyys. Kolmas syy oli tankilta lähtevä polttoaineputki joka vuotaa. Sinänsä toki järkeenkäypää koska kaikki konepellin alla olevat letkut ja tiivisteet ovat tarkastelun perusteella osoittauteen hyväkuntoisiksi, josta huolimatta ilmaa on jostain pa-järjestelmään koko ajan päässyt.
Ja siitähän on taittu mainita tässä ketjussa että ne tankin päässä olevat putket voivat olla mahdollinen vuotopaikka joka tässä tapauksessa osoittautui oikeaksi.

En ole käynyt itse auton alla katsomassa millaiset ne tankilta lähtevät polttoaineputket on. Onko ne metalliset, muoviset vai onko ne ihan perus pa-letkua?
Onko millainen urakka uusia tankilta lähtevät polttoaineputket?
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

CDI203 kirjoitti: Ma 08.02.2021 09:40
rustyväykky kirjoitti: Su 07.02.2021 23:02 Vaihdoin sen railpaineen säätimen ja se olikin huonossa kunnossa, o-renkaat lytyssä ja melkein poikki. Nyt käynnistyy taas astetta paremmin. Mutta vieläkään ei pidemmän seisomisen jälkeen ihan ykkösellä.

Huomasin myös, että ykkössylinterin suuttimen juuressa on jonkun verran polttoainetta, hävittääkö paineet/vetääkö letkuihin ilmaa sieltä sitten.

Lisänä tarkasteltu käynnissä ollessa niin pieniä kuplia ilmestyy suuttimen juureen pidikkeen alta. Onko suuttimen rungossa halkeama kun letkut/liittimet eivät ole märät?
Tuo kupliminen/löpö suutimen juuressa
Suutimen pohjatiiviste vuotaa, kärki holkki halki
yllensä ei vaikutta käyntiin lähtöön,
jos ei vielä ole tehty niin tee suutimen paluu puolen vuototesti,

ne muoviset siirto putket varsinkin suodatimelta siirto pumppulle
on usein syyllineen ja vaikka niiten orinkulta olisi ok niin
ne mustat päät kuluu myös sekä niiden liitos siihen muovi putkeen,

tarkista myös sudatimelle tanksita päin tulevat mustat kumi letkut ovat usein verkko suojusten alta halki
sekä pistään niin että klemmarien alta pääsee ilmaa,
sitten vielä yleisiä ilman veto paikkoja
onmädät putket tankin lähellä kulmassa mistä nousevat ylös tankin päälle

rustyväykky kirjoitti: To 18.02.2021 16:31 Noh nyt käytin katsastuksessa auton josta tulikin hylätty . Hylkäyksen syitä oli raidetangon pää ja jarruvaijerin löysyys. Kolmas syy oli tankilta lähtevä polttoaineputki joka vuotaa. Sinänsä toki järkeenkäypää koska kaikki konepellin alla olevat letkut ja tiivisteet ovat tarkastelun perusteella osoittauteen hyväkuntoisiksi, josta huolimatta ilmaa on jostain pa-järjestelmään koko ajan päässyt.
Ja siitähän on taittu mainita tässä ketjussa että ne tankin päässä olevat putket voivat olla mahdollinen vuotopaikka joka tässä tapauksessa osoittautui oikeaksi.

En ole käynyt itse auton alla katsomassa millaiset ne tankilta lähtevät polttoaineputket on. Onko ne metalliset, muoviset vai onko ne ihan perus pa-letkua?
Onko millainen urakka uusia tankilta lähtevät polttoaineputket?
Kuten tuolla aikka sitten jo oli

mettalli putkea missä kumi letkuja,
voi korvat vaikk koko matkalta kumi/nailon letkulla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Nyt kun vaan saisi jollekin pajalle tuon niin olisi loistavaa, rupeaa olemaan aika hankalaa elämä tuon kanssa kun sahata saa käyntiin niin kylmänä kuin lämpimänä.
Eilen ja tänään teki taasen tämän tempun, että lähti käyntiin ja muutaman sekunnin päästä rykimisen saattelemana sammui.

Eilen lähti vielä käyntiin muutaman startin jälkeen, mutta tänään kun olisin töihin mennessä siirtänyt autoa vähän mutta se jäi yritykseksi, kun kerran käynnistyi ja sammui, jonka jälkeen vain lupailee ja pörähtää, muttei sitten kuitenkaan lähde.
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rustyväykky kirjoitti: Su 28.02.2021 22:14 Nyt kun vaan saisi jollekin pajalle tuon niin olisi loistavaa, rupeaa olemaan aika hankalaa elämä tuon kanssa kun sahata saa käyntiin niin kylmänä kuin lämpimänä.
Eilen ja tänään teki taasen tämän tempun, että lähti käyntiin ja muutaman sekunnin päästä rykimisen saattelemana sammui.

Eilen lähti vielä käyntiin muutaman startin jälkeen, mutta tänään kun olisin töihin mennessä siirtänyt autoa vähän mutta se jäi yritykseksi, kun kerran käynnistyi ja sammui, jonka jälkeen vain lupailee ja pörähtää, muttei sitten kuitenkaan lähde.
Onkos kaikki tuolla aiemin vinkattu jo tarkistettu/korjattu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Tankilta lähtevät letkut vaihdettu ja nyt pelaa ihan niinkuin pitääkin
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Tankilta lähtevät letkut vaihdettu ja nyt pelaa ihan niinkuin pitääkin (pahoittelut tuplaviestistä :) )
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
rustyväykky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 10.04.2019 18:14

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja rustyväykky »

Vähän off-topic mutta näin muutaman viikon toimivalla autolla ajelleena uutena päänvaivana EPC-vikailmoitus ja moottori sammui kesken ajon. Toistaiseksi tehnyt onneksi vain kerran ohitustilanteessa missä painaisin kaasun kickdowniin asti, mutta kun laatikko kerkesi pykältää alas ja kierrokset nousi 3000rpm niin meno loppui siihen. Mitkä asiat tätä voivat aiheuttaa käytännössä?
Ex: W210 - 97 290TD
Ex: W210 - 95 300D
Ex: W203 - 03 200CDI
Nyk. W210 - 00 270CDI
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Moottori sammu vain oikeastaan polttoaineen painepoikkeaman vuoksi. Liian korkea tai (yleensä) liian alhainen. Se korkeakin voi johtua siitä ongelmasta että ei saa tarpeeksi ainetta, vaikka hassulta kuulostaakin. Foorumilla oli juttua taannoin.

Eli joko jokin kuristaa aineen saantia (suodatin tukossa, letku lutussa), se imee ilmaa järjestelmään (montamahdolista paikkaa), väljää komponenteissa ja vuotaa (ruiskut, kp pumppu), tai paineensäädin (jos nyt OM611 kyse) kiukuttelee.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 OM611 Pitkä starttaus, ei kp-pumppu?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MiHe kirjoitti: Ma 05.04.2021 09:23 Moottori sammu vain oikeastaan polttoaineen painepoikkeaman vuoksi. Liian korkea tai (yleensä) liian alhainen. Se korkeakin voi johtua siitä ongelmasta että ei saa tarpeeksi ainetta, vaikka hassulta kuulostaakin. Foorumilla oli juttua taannoin.

Eli joko jokin kuristaa aineen saantia (suodatin tukossa, letku lutussa), se imee ilmaa järjestelmään (montamahdolista paikkaa), väljää komponenteissa ja vuotaa (ruiskut, kp pumppu), tai paineensäädin (jos nyt OM611 kyse) kiukuttelee.
Listaan voi lisät ohjelman missä painetta pyydettään enemän mitä autossa
olevat osat pystyvät kuntonsa(kuluvia ovat)/tyypinsä taki
käsitelemään jokatilantessa ja sitten löyty juuri se yksitilanne

Hassulata se äkki kuulemalla tuntuu että
ei saa ainetta tarpeeksi voi näkyä liian korkeana paineen
(siis sen seurauksina ja vika koodina siitä minkä yhteydessä kehotettaan tarkistamaan myös että ainetta on tankissa)
ilmasta tulevina paine"iskuina" toinen miten se voi näkyä liikana paineen on että säädin ei pysyty säätämään

suutimien paluuvuoto, paineen säädin, ilmaa on yleiset syyt kiihdytyksessä,
kannatta tarkistaa myös linja tankin lähelt'ä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin