C350e ja muiden hybridien latausluukut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
c350eh
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 01.12.2020 11:28

C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja c350eh »

Miten toimitte latausluukkujen kanssa kun ainakin c350e sedanissa latausluukun mekanismi jäätyy talvisin välillä niin ettei saa auki ja lumisateella luukku kerää lunta ja jäätä niin ettei meinaa saada kiinni?
Kirahvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 08.12.2019 18:15

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja Kirahvi »

Taitaa melkein kaikissa olla sama ongelma, omassa S560:sssä voitelin sen tapin paksulla silikonirasvalla ja se poisti tuon lukitsemisongelman, mutta esimerkiksi viimeviikolla, kun teillä oli suolansekaista "mössöä" joka parin tunnin ajon jälkeen oli takaosan holvannut kunnolla kiinni, niin ei sitä luukkua saanut auki, kuin vasta talli sulatuksen kanssa, samaten, jos ei auto ole tallissa tai katoksessa, niin lumisade voi estää luukun sulkeutumisen, pahinta on jäätävä sade. Jos autoa ei saa talliin, niin ainoaksi keinoksi jää sisätilanlämmiitimen laittaminen siihen puhaltamaan vartiksi. No ainakin uudessa S580:ssä luukku on siirretty lokasuojaan samaan kohtaan, mutta vastakkaiselle puolelle, kuin bensatankki on. Alunperinkin toi puskurin kyykkimäpaikka on todella typerä valinta, jo likaantumisenkin kannalta.
---
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986
MB-AMG:n moottorilla Aston Martin Vantage 2021

Muut harrasteet
Alpine A110 GT Legende nro: 030/300 2021
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Fiat 500 1970
Upikissa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 08.03.2017 18:00

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja Upikissa »

Itsellä farkut luukku toiminut hyvin, kun uusin siihen läpän lukitusmoottorin. Lukitusmoottorissahan on alkeellinen suljin sisään menevälle töhnälle. Ja kun kelit kestää suunnilleen pakkasella on lumet ja jäät kohtuu helppo poistaa ennen luukun sulkemista.
c350eh
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 01.12.2020 11:28

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja c350eh »

Olen miettinyt että pitäisikö töpselille ja luukulle yrittää viritellä jonkinlaista suojaa.

Onko kukaan täällä väsännyt minkäänlaista?
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

Mulla on sellanen todella "tyylikäs" TI viritys siinä luukun suojana. Eli kangaskassiin saksilla reikä pojaan ja pujottaa sen latusjohdon siitä kassin läpi.
Sen kassin saa viritettyä siihen luukun ja poteron suojaksi just kätevästi kun vähän asettelee :D Lumisateella tuota olen käyttänyt. En muuten.

Helpostihan tuohon jokun siistimmänkin suojan askartelisi, mutta se vaatii kyllä Rouvan lahjomista ompelukoneen ääreen .

Mulla on nyt jo toinen Glc hybridi menossa. Ensimmäisestä -18 mallista vaihdettiin 4 kertaa toi avausmoottori. Tästä uudesta -20 mallista ei vielä ole tarvinnu vaihtaa kertaakaan. Kerran on ihan perusjäätyminen tapahtunu josta selvittiin hiustenkuivaajalla.
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja RH »

Vähän ot, mutta Saksalaisinsinööri on näyttää unohtaneen vuodenajat tuota suunnitellessaan. Nämä keula/peräpään luukut lienee vallan fiksuja ratkaisuja, kunhan ei olisi talvea. Itsellä oman sähkärin luukku samassa paikassa kyljessä, missä yleensä sijaitsee polttoaineen tankkausluukku, eikä mitään ongelmia toistaiseksi. Jonkun kerran saanut vähän varovaisemmin painella auki, kun kylkikin on paikoin ollut ohuen lumijään peitossa, mutta samaan aikaan auton peräpää on sitten jo muurautunut umpeen, eikä se keulakaan kovin puhdas yleensä ole.
ArskaMK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 18.11.2019 21:35

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja ArskaMK »

Tuo muoviseen "puskuriin" kyhätty luukku on kyllä melkoinen floppi. Ilmeisesti ongelmana on se, että nuo hybridit on jälkikäteen värkätty autoista, joiden perusratkaisut on "normaaliautoon" suunniteltu. Samasta johtuen tavaratila on uhrattu akuille (oma kokemus S213:sta).
Vaan olisi tuon hybridimallin puskurin voinut edes vähän paremmin tehdä; ainakin kunnon metallirunko luukulle.
Nyt se on samaa tukevuusluokkaa kuin toiletin kansi.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Vanha topicci mutta itse taistelin tänään juurikin tuon muovisen luukun kanssa. On takkuillut ajoittain ja nyt kun vihdoin saatiin oma lataustolppa niin luukku sanoi lopullisesti sopimuksensa irti. Itse lukko kyllä äänestä päätellen toimii mutta luukkua sai murjoa vaikka miten päin mutta kiinni pysyi.

Varasin jo huollosta ajan mutta totesin että mekaaninen vika joten kyllä yksi insinööri sen ratkaisee. Jollain forumilla joku oli nykinyt sen maalatun kannen luukusta irti ja päässyt sitä kautta salpaan käsiksi. Siispä tuumasta toimeen ja muovikiila käteen. Kansi lähti kuin lähtikin irti eikä edes silmämääräisesti vaurioitunut joten sen saanee jopa takaisin paikoilleen.

Seuraavaksi tutkimaan itse luukun salpaa. Tappi heilui viimeksi eilen kun yritin rasvata mekanismia ensiavuksi. Totesin että sitä voi käännellä vähän sormella painamalla ja reiässä oli hahlot josta luukku irtoaa. Kun tapin käänsi siihen niin luukkukin suostui viimein aukeamaan.

Ongelma takkuisessa toiminnassa taitaa sitten olla se, että luukussa on jonkunlaiset muoviohjurit tuolle tapille ja itse tapissa on urat siten että ilmeisesti sen pitäisi jotenkin pyörähtää alas painettaessa jotta luukku aukeaisi oikein. Ohjurit olivat luukusta kuluneet ilmeisesti murjomisen seurauksena sen verran että tappi oli liikkunut paikoiltaan. Näin ollen luukkua ei sitten tarvinnutkaan laittaa enää toimintaan - kyllä sen kiinni saa mutta luukun avatakseen tappia joutuu pyörittelemään. Sanoisin siis että varsinainen luukku menee uusiksi ja sehän taitaakin vaatia mukavasti puskurin irroittamisen.

Sangen surkeaa tekoa tuo kyllä on ja edes mitään manuaalista salpaa luukun vapauttamiselle ei ole. Jos arvata saa, niin tuon saa uusia vielä auton käyttöiän aikana useampaan kertaan. Tuon C350e:n parinkymmenen kilometrin rangella luukku vieläpä käy kohtuullisen ahkeraan.
Engineered to move the human spirit.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Muutamaan nähnyt että korvattu se lukitus liimatuilla magneetti napeilla
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Tuopa olikin hyvä idea. Pohdin jo itsekin että mitähän tuohon keksisi mutta magneetit voisivat olla ihan sopiva konsti.

Autolle on toki ostettu vuoden takuu joten täytyy vielä tarkistaa että kelpaako tuo siihen ja jos kelpaa niin uusikoot merkkiliikkeessä kuntoon. Itse en välttämättä viitsi alkaa tuohon satasia työntämään joten voi olla että virittelen vielä itsekin toisen ratkaisun. Mekanismi ainakin on sen verran surkea että kestänee maksimissaan sen 5v niin täytyy varautua vaihtamaan autoa siihen mennessä jos alkuperäisellä mennään.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Toinen viikko selvitelty ja värkätty rikki olevan salvan kanssa luukkua auki ja kiinni. Vähemmän yllättäen S-alkuisen liikkeen "lisäturva" ei noinkin vähäpätöistä osaa kuin hybridin latausliitäntää laita kuntoon omaan piikkiinsä.

Koska marmorin korjaustapa tuntui vähintäänkin tyyriiltä ja tapin lisäksi olsi taatusti joutunut uusimaan myös tuon latausluukun kun vika oli jo alun perinkin siinä. Omasta pussista tuo kuulosti äkkiseltään vähintään +500e keikalta joten päätin jättää väliin ja kävin Motonetistä Loctitea ja magneetteja n. 10e.

Kertaalleen jo sain napit liimattua mutta pienessä kiireessä tahtoo tulla virheitä ja toinen magneetti oli väärin päin ja eihän se luukku mitä kiinni mennyt. Urho Matti toisen magneetin osalta ja nyt pitäisi napata kiinni kunhan magneetti liimautuu paikalleen.

Samalla sovittelin sitä ulompaa maalattua luukkua kiinni ja totesin että luukku sinänsä säilyi irroituksessa ihan ehjänä mutta se surullisen kuuluisa latausluukku taas ei eli kiinnikkeiden vastakappaleet ovat murtuneet. Tiedä sitten onko tuota edes tarkoitus hajottamatta irrottaa mutta eiköhän tuo paikalleen asettune hiukan jytäkämmällä tavaralla kuin epoksiliima. Täytyy hakea kaupasta marine-sikaflexiä ja tuupata luukku kiinni sillä - ainakaan se ei enää jumahda kiinni joten tuotakaan tuskin tarvitsee enää irroitella.

On se kyllä kumma kun mersuun joutuu tämmöisiä virityksiä tekemään mutta edelleenkään en näe järkeä maksaa puolta tonttua siitä että tuo leviää jossain vaiheessa uudelleen.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Nytpä on latausluukku muutettu magneetilla toimivaksi. Koestettavaksi toki jää että pitääkö magneettikiinnitys kovemmassakin menossa vai tarvitaanko tilalle jytäkämmät magneetit. Niitä kyllä löytyy kiinanpojalta tilattuna pinkka kotoa joten jos magneetti a la Motonet osoittautuu toimimattomaksi, niin vaihdan tilalle nuo ja sitten pysyy taatusti - avaaminen vaan voi olla hankalampaa.

Askartelin ulomman läpänkin paikalleen ja totesin että jos sitä olisi ostannut oikeaoppisesti työntää sivulle niin irtoaa varmasti ihan ehjänä. Tämä tosin ei sitten olekaan mahdollista mikäli luukku jumii kiinni joten liimailuhommiksi menee jos tuon pakottaa kiinni ollessa irti.

Käytännössä oli ilmeisesti vain yksi kiinnike mennyt siihen kuntoon että luukku olisi todennäköisesti tippunut jossain välissä. Varmistin sitten kiinnityksen Superfix extremellä eli asennusliimalla jota ruuttasin luukun ja kannen väliin ennen paikalleenlaittoa.

Kuvakin olisi kiva mutta en ole enää vuosikausiin leikkinyt noiden kuvanuppauspalveluiden kanssa ja ImageShack näkyy nykyään olevan maksullinen joten teidän pitää vaan luottaa kuvailuun. Magneeteistakaan en kyllä edes kuvaa ottanut, tuuppasin ne menemään salpamekanismin paikalle ja kohdistus tuntui 5mm magneeteilla osuvan kohdalleen.
Engineered to move the human spirit.
S500PlugInHybrid
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 14.12.2022 19:54

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja S500PlugInHybrid »

Minulla on ollut jo vuosia sama ongelma S-500 PlugInHybridin ulomman luukun kanssa. Mekanismi lienee samanlainen, siinä on kumin suojaama uritettu tappi. Ongelmat tulevat talvella, mutta ilmestyivät tietysti vasta takuuajan jälkeen. Välillä luukku ei mene kiinni ja välillä ei aukea. Oletan, että luukku auki ajaminen on vielä kerännyt tapin reikään suolaa ja moskaa, joka ei lainkaan paranna tilannetta.

Lämmittäminen molemmilta puolen on ollut ainoa hoito: lämmitin peräkonttiin ja muovipussi täynnä lämmintä vettä luukun päälle. Vuosi vuodelta tehoaa huonommin.

Onko kukaan kokeillut tursauttaa tapin reikään lasinpesunestettä, niin että se pysyisi sulana? Voiko neste päätyä jotenkin paikkaan, esim. jonkin vaijerin sisään tai sähkökomponentteihin, niin että aiheuttaisi ongelmia?
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 778
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: C350e ja muiden hybridien latausluukut

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Luukussa on tosiaan kumilla suojattu tappi ja vastapuolella vain yksi solenoidi jossa kokonaisuudessaan tuo koko kiinni pitävä mekanismi. Uusi solenoidi ~35€ ja tappi ~5€. Jos takkuaa niin ei kovin kallis paukku vaihtaa molempia ja saa taas käyttää luukkua huoletta. Vaihdossa puskuri pitää käyttää irti, mutta ei sekään kovin iso homma. Kummempia hätäilemättä puolentoista tunnin homma kokonaisuudessaan kasauksineen.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Vastaa Viestiin