Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Ostettiin 11/2020 vuoden 2018 E220 d 4Matic-mersu ja olipa hyvä ajettava, koko perhe tykkää. Mittarissa kilometrejä kohtuulliset 48 500 ja hinta kilometrien mukainen. Vaan ei kestänyt ajoilo kuin 3000 kilometriä, tammikuussa 2021 Ad Blue-ongelmat alkoivat. Veimme kulkuvälineen Seinäjoen Käyttöautoon ja diagnoosina on auton Adblue-putken repeäminen ja auto vuotaa adblueta konehuoneeseen. Korjauskustannuksiksi ilmoittivat putken 215€ ja työtä seitsemän tuntia, yhteensä yli 1000 euroa. Kertoivat, että maahantuoja ei ota autoa takuuseen, koska kahden vuoden takuuaika on päättynyt 5/2019. Nyt odotamme tietoa tuleeko iso tamperelainen myyjäliike kustannuksiin mukaan.
Tuttavaperheessä mersun ad-blue-tankki meni uusiksi vasta 200 000 kilometrin ajon jälkeen. Emme tienneet koko AdBlue-ongelmista ennekuin nyt on tullut juttuja netistä selattua. Onko teille tullut tämän ikäisiin ja km-ajettuihin mersuihin vastaavia ongelmia ja oletteko maksaneet kustannukset itse? Ajoon pääsyä odottaa vasta hankittu MB Actross, saa nähä onko siinä samoja ongelmia.
Tuttavaperheessä mersun ad-blue-tankki meni uusiksi vasta 200 000 kilometrin ajon jälkeen. Emme tienneet koko AdBlue-ongelmista ennekuin nyt on tullut juttuja netistä selattua. Onko teille tullut tämän ikäisiin ja km-ajettuihin mersuihin vastaavia ongelmia ja oletteko maksaneet kustannukset itse? Ajoon pääsyä odottaa vasta hankittu MB Actross, saa nähä onko siinä samoja ongelmia.
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Adblue on ongelma kaikissa jos pakkaset kiristyy, se kun jäätyy. Ei sitä ole suunniteltu tänne pohjoiseen, helppohannse on keskieuroopassa justa ruiskutella kun ei pakkasia.
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Niinhän se on. Mutta luulis että melko uuden auton mekaniikka pelittää ja hörppää putket tyhjäksi kun ajon lopettaa, ettei vahinkoja pääse syntymään.
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Sehän tosiaan jäätyy... mutta ei se nyt pelkästään pohjolan ongelma ole. Se on yhtä lailla jo etelä saksassa kun alkaa nousta alpeille. Sielä on ihan yhtä lailla -15 - -25 pakkasia, etenkin öisin, kun on noustu vuorenreunaa vähän ylemmäksi... sinänsä muuten hauska kun paljo puhutaan myös näistä euroopan kitkoista . Sielähän päästellään niillä damoilla vuorenrinnettä ylös ja alas. Mutta ihan hyvin niillä on pärjänny mitä sielä nyt laskettelureisuja on tullu käytyä. Toki sulaavat suolalla aika ahkerasti joka muuten sekin hauska kun puhutaan tuontiautojen kunnosta kun eivät ole nähneet suolaa
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Eli jos auto seisoo muutaman päivän >11 asteen pakkasessa niin säiliö tönkköjäässä ja halki?
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
BMW i3 2019
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Itse olen pähkäillyt että jos siellä jokin vastussysteemi on niin parempi pitää talviaikaan Ad-Blue lähellä tyhjää tai ainakin alle puolen välin että paremmin pysyy sulana?
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Eihän se AdBlue käyttäydy kuin puhdas vesi. Kaikki säiliöt olisi halki jos ne ei jäätymistä kestäisi.
On nuo oikeissa autoissa saatu kestämään, mersun pikkuautoissa huonoa suunnittelua. Omassa sentään yli 6 vuotta kestäneet, huomenna varmaan pissit lattialla...
On nuo oikeissa autoissa saatu kestämään, mersun pikkuautoissa huonoa suunnittelua. Omassa sentään yli 6 vuotta kestäneet, huomenna varmaan pissit lattialla...
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Joo me pohditaan pitääkö hankkia eri auto talviautoksi ja pitää tätä nelivetoa poissa käytöstä pakkasilla.
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Moi,itsellä ollut nyt kaksi talvea nuo systeemit ja toiminut hyvin kovissakin pakkasissa.Edellisen e-sarjalaisen vaihdoin pois kun otti päähän tuo airmatic joka ilmoitteli vähän väliä jotain vikaa ja auto alhaalla aamulla pakkasessa.Korjailivat sitä kyllä vehossa ,mutta liian vika herkkä vanhetessaan(auto oli 5vuotta vanha ja ajettu 60000)
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Nesteen sivuilla oli tällainen teksti:
TJ
En ole itse joutunut tähän järjestelmään (vielä) perehtyä. Mutta putkilinjat ei taida olla saattolämmitettyjä? Eli -11 kylmemmissä jäätymisongelma kaiketi ei rajoitu vain säiliöön vaan kaikkeen missä tuo liikkuu... ja laajeneeko jäätyessään veden tavoin hajottaen paikatAdBlue-liuoksen koostumuksen on säilyttävä alkuperäisenä. Liuokseen ei saa sekoittaa mitään muita nesteitä tai kemikaaleja. AdBluen käsittelyssä ja säilytyksessä on hyvä huomioida, että se jäätyy -11 °C lämpötilassa, ja sitä tulee säilyttää sisätiloissa alle 25 °C lämpötilassa. Jos liuos on jäätynyt, se voidaan sulattaa esimerkiksi tuomalla pakkaus sisätiloihin. Mikäli AdBlue jäätyy ajoneuvon tankkiin, se säilyttää toimintakykynsä ja on käytettävissä kun ajoneuvo käynnistämisen jälkeen lämpiää. AdBlue säilyy 18 kuukautta pakkaukseen merkitystä pakkauspäivästä tai tankkaushetkestä asemalla.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumies
- Viestit: 2741
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ad-Blue ongelmat tuli kerralla tutuksi
Olen ymmärtänyt, että jos järjestelmä toimii oikein, niin se tyhjentää putket ja pumpun kun moottori sammutetaan ja säiliössä on lämmitys. Jos nämä ei toimi, niin varmasti on ongelmia luvassa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99