W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

W124 Katittomalla, Lambdattomalla M103 -koneella varustettuna (1988 vuodelta) ja kulutus on kasvanut melko jäätäväksi hiljalleen;

kun ostin auton reilu kuukausi sitten, oli kulutus ajotyyliin nähden melko linjassa, mitä laskin täydeltä tankilta tyhjäksi oli n10.5/100km kulutus. Ajoa oli kyseisellä tankilla n.60% matkaa ja 40% kaupunkia välillä hieman poljeskellenkin.

Suunnilleen samanverta matkaa vs kaupunkiajoa ja kulutus nyt likelle 16/100km
Hieman enemmän katkuaa kuin aiemmin, tyhjäkäyntikäytöllä herkemmin sotkee tulpat (tunti tyhjäkäyntiä niin sotkee tulpan tai pari ja joutuu hetken kierrättämään että herää kaikilla taas)

Kulutus reilun viikon sisällä on hiljakseen noussut tuohon, eli muutaman tuhannen kilometrin aikana. Pariviikkoa sitten oli sammuiluongelmaa kuumana, joka korjaantui uusilla tulpilla, virranjakajan ja pyörijän putsauksella, samalla puhdistin YJ releen ja bensapumpun releen (kierrostenrajoitin lakkasi toimimasta hetki tämän jälkeen, ei tosin liittyne vikaan?)

Kuulemaan se moottorin lämpöanturi, mikä vaikuttaa ainakin seoksiin on parivuotta sitten vaihdettu, joku suutin tai pari loppu kun lähtee heti startatessa 4-5 sylinterillä tulille ja parin tahdin jälkeen löytää viimesen sylinteri/pari, en tosin haluaisi uskoa että kulunut suutin näin lyhyellä aikavälillä nostaisi kulutusta/hajoaisi kokonaan?

Näkyviä lammikoita ei auton alla, ei haise bensalle (karstalle ja öljylle kyllä, sitä syö reiluhkosti), konehuoneen bensalinjat (kaikki) ja suuttimet visuaalisesti kuivia.

Minulla on mahdollisuus kytkeä mersu veljen pakokaasujen mittauslaitteeseen, jos siitä apuja vian etsinnässä? Suuttimia on vain M102-koneisiin, jotka jos käy niin voisin kokeilla? Ideoita kuuntelen mielelläni?
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17208
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja dealer »

En ole varsinaisesti asiantuntija M103-moottorin osalta, mutta viestiä lukiessa muistelin että uusia suuttimia taitaa näihin saada sen verran edullisesti, että tässä tapauksessa kannattaisi vaihtaa kaikki jos aiot autoa pitää pidempään.
Mittaa ihmeessä pakokaasuarvot ja kerro täällä, niistä pystytään päättelemään jotain.

Otanta kulutuksesta on varsin suppea, on ehkä olemassa virheen mahdollisuus. Ellei kulutusta ole mitattu tankaten myös lopuksi tankki täyteen ja siitä laskien, "mittauksella" ei juuri ole merkitystä. edit; fiksusti oli mitattu, pitää siis paikkansa.

Tämä tuli mieleen siitä, kun tuntuu kerrotussa ajossa hieman alhaiselta tuo 10,5 litraa. Toisaalta yli 15 litraa on paljon ... no, enemmän M103 kanssa pelanneet kertovat lisää.
Viimeksi muokannut dealer, Su 07.02.2021 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

M102 suutin sopii myös M103 koneeseen. Uusia Boschin suuttimia saa noin 25€/kpl.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

dealer kirjoitti: Su 07.02.2021 08:25 En ole varsinaisesti asiantuntija M103-moottorin osalta, mutta viestiä lukiessa muistelin että uusia suuttimia taitaa näihin saada sen verran edullisesti, että tässä tapauksessa kannattaisi vaihtaa kaikki jos aiot autoa pitää pidempään.
Mittaa ihmeessä pakokaasuarvot ja kerro täällä, niistä pystytään päättelemään jotain.

Otanta kulutuksesta on varsin suppea, on ehkä olemassa virheen mahdollisuus. Ellei kulutusta ole mitattu tankaten myös lopuksi tankki täyteen ja siitä laskien, "mittauksella" ei juuri ole merkitystä. Tämä tuli mieleen siitä, kun tuntuu kerrotussa ajossa hieman alhaiselta tuo 10,5 litraa. Toisaalta yli 15 litraa on paljon ... no, enemmän M103 kanssa pelanneet kertovat lisää.

Tuo 10.5 sain mittaamalla nimenomaan tankki täyteen, trippi nollille, tankki thjäksi ja jälleen täyteen, pienen virheen mahdollisuuden luonee mittarivirhe (8km/ 100km/h) ja tuo matkan/kaupungin suhde voi hieman heittää, positiivisesti kuitenkin yllätyin.

Joskus muistelin suuttimia saaneen huonosti, mutta pitää perehtyä. Niin hyvä yksilö ettei ole myynnissä, niin voihan tuohon investoidakkin kohtuurahan, toki jos tuon jetin huolto menee lähellekkään sitä, mitä maksaa oikealle sähköruiskulle muutto kustantaisi, tulee se eteen. Niinpaljoa en jettiä rakasta :oops:

Kunhan saan mahdolliseksi, niin käyn mittaamassa päästöt ja voidaan niitä arvioida :thumbup:
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

JanneW124 kirjoitti: Su 07.02.2021 08:51 M102 suutin sopii myös M103 koneeseen. Uusia Boschin suuttimia saa noin 25€/kpl.
Ei ole pahankallis, pitää selvittää saatavuus ym.

Irto M102 suuttimia minulta löytyy varmasti kymmeniä, nekin vaan pitäisi käydä testauttamassa ennen asennusta.. Eli jos uusia saa hyvällä aikataululla ja hinta ei tuon pahempi, voisi ne tosiaankin ostaa :)
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Kannattaa ne suuttimet vaihtaa, itellä loppui ainakin kuumana sahaaminen ja semmonen että joutui antamaan kaasua heti startin jälkeen ettei sammu.
W210 E320cdi
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

simoks kirjoitti: Su 07.02.2021 12:34 Kannattaa ne suuttimet vaihtaa, itellä loppui ainakin kuumana sahaaminen ja semmonen että joutui antamaan kaasua heti startin jälkeen ettei sammu.
Tämä lähtee kuumana ja kylmänä tulille hyvin lyhyellä sahauksella, eikä ikinä tarvitse antaa kaasua. Vaikka yön yli seisoo ja pakkasta likemmä -20* niin ilman lämmitystä muutakun kääntää tulille. Ei vaan heti lähde kaikilla. Jääkylmänä ja polttavan kuumana kauiten miettii viimeisiä sylinterejä mukaan käyntiin..

Tähän toki vaikuttaa uusi iso Exiden akku, uudet kaapelit jokapaikassa, lisämaat ja iso dieselin startti, sahaa todella nopeasti, mikä nopeuttaa käynnistyvyyttä kummasti :D Aiemmin hieman kauemmin sahuutti, kun oli vanhat osat kiinni ja starttausnopeus oli hitaampi.

E: katsoin että uudet suuttimet maksaa yht 100€ + tulli/vero/ym ja suuttimien tiivisteet yhteensä 30-40€ eli tulevat uudet kyllä, näkyi olevan yllättävän helposti saatavilla. Pitää vielä varaosanumerolla saksan ebayn tarjonta vilkaista niin säästänee tullien ja verojen verran :think:
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

M103:n käypäisiä suuttimia on monen erihintaisia ja ihan se alkuperäiselä numerolla oleva on kallein KL:llä ja Saksassakin. Olikohan KL;llä se suutin jotain noin 90€ luokkaa kappale ja nettikaupassa se sama noin 20€ kappale. Ainakin tuolloin KL:llä oli halvempikin Boshi.

Mä tilasin jostain Saksalaisesta autovaraosaliikkeestä en jaksa muistaa mistä. Ja siinäkin oli sellainen juju että jos vaihtoi asiointikielen Englanniksi niin hinta pompsahti sille suuttimelle muistaakseni jotain 4€/kpl. Jos asiointikielen piti Sakuna ni sit sai tohon noin 20€. Boshilainen on tuo alkuperäinen ja niitä on soppeleita ainakin kahdella eri numerolla hintaerona noin 5€/kpl mikäli oikein muistan?

Halvimmat käypäiset taisi olla jotain 14€ luokkaa vai oliko peräti halvempia? Merkkiä en muista?

Tuossa ainakin muuttu silleen et tyhjäkäynillä pakokaasunhaju muuttui. Ts. se bensan haju loppu. Se kans muuttui et nyt täytyy mosan pyöriä hetki ennen kun lähtee. Vanhoillahan se läx välittömästi.

Kannen kun kunnostutin niin selvisi et nehän vuoti ja siksi ne sit vaihdoinkin.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja Karel »

KE on siitä kenkku systeemi, että potentiaalisia vikakohteita on paljon. Silloin kun vielä pidin jonkilaista kirjanpitoa ajoista niin ne oli n. 11 l/100 sekalaista taajama-ajoa usealla M103/W126:lla. M110/W126 oli aika samoissa lukemissa (n.12l/100km)

Suuttimet eivät ole kalliita. Vanhoja ei kannata "kokeilla" ja jumpata edestakaisin. Varastossa lojuneet ovat lähes poikkeuksetta huonoja.

Suuttimet eivät myöskään äkisti kaikki vikaannu tuolla tavalla. Jos yksi ruutta alkaisi kusta läpi solkenaan, niin se näkyisi yhdessä tulpassa muutoksena, vaikka tämä ei suoraruisku olekaan.

Jos moottorin lämpöanturi on uusittu hiljatain, niin siinä voi silti olla matoja. Jos se tulkitsee moottori liian kylmäksi koko ajan, niin se rikastaa seosta. Anturin voi mitata, että arvot täsmää lämpötilojen mukaan.

Seuraavat vaihtoehdot noin äkkinäiseen ongelmaan ovat järjestelmäpaineen säädin, määränjakajan potentiometri ja hydraulinen paineen säädin. Paineiden mittaus on K- ja KE-jetin vianhaussa ja säätämisessä kaiken a ja o. Liian alhainen paine tekee seoksesta rikkaamman.

Tuossa alkajaisiksi luettavaa KE:n eri osakokonaisuuksien diagnosoimiseksi:

https://mbworld.org/forums/e-class-w124 ... nosis.html
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

pikkukankkunen kirjoitti: Su 07.02.2021 12:41 Ei vaan heti lähde kaikilla. Jääkylmänä ja polttavan kuumana kauiten miettii viimeisiä sylinterejä mukaan käyntiin..

Tämä oire hävisi kahdessa allekirjoituksen M103:ssa, kun vaihdoin uudet suuttimet. Kannattaa tilata Boschilaiset oikealla osanrolla. Itse tilasin kattivehkeen suuttimet A000 078 40 23 täältä: https://www.ws-autoteile.com/de/ . Tuolloin vuosia sitten 150 e kuluineen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Timo L. kirjoitti: Su 07.02.2021 18:58
pikkukankkunen kirjoitti: Su 07.02.2021 12:41 Ei vaan heti lähde kaikilla. Jääkylmänä ja polttavan kuumana kauiten miettii viimeisiä sylinterejä mukaan käyntiin..

Tämä oire hävisi kahdessa allekirjoituksen M103:ssa, kun vaihdoin uudet suuttimet. Kannattaa tilata Boschilaiset oikealla osanrolla. Itse tilasin kattivehkeen suuttimet A000 078 40 23 täältä: https://www.ws-autoteile.com/de/ . Tuolloin vuosia sitten 150 e kuluineen.

Näin on. Uusilla suuttimilla toiminta muuttuu napakaksi ja timmiksi. Mutta normaalisti kuluneet suuttimet eivät aiheuta yhtäkkistä +20% kulutuksen kasvua. Eli tuossa on nähtävästi kaksi "vikaa" päällä. Itse en tuota haparoivaa käynnistyvyyttä pidä niinkään vikana, vaan normaaliin ikääntymiseen ja kulumaan kuuluvana ilmiönä.

Paitsi... jos auto on vaihtanut äsken omistajaa, ja kulutus pompsahti pian sen jälkeen. Aina on mahdollista, että edellinen omistaja on "korjannut" jonkun vian puolivahingossa kaatamalla bensan sekaan jotakin tököttiä, joka on kompensoinut vuotavia suuttimia, laihentanut seosta tms. ja käynti on siksi ollut tilapäisesti terveemmän oloista. Kaikenlaista trokarien vippaskonstia on nähty ja koettu.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W124 300E Huomattavasti kasvanut kulutus?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Mittailin päästöt, löysin yhden huonon huohotinputken ja sen vaihtelin samalla kun venttiikopan tiivisteen laittelin uutta..

Tänään tuntui eilistä vähemmän katkuavan, otin kuvat aamun käynnistyksestä ja päästöistä;
https://photos.app.goo.gl

Toivon että linkki nyt toimii oikein..

Katselen tuohon katittomaan oikeat suuttimet ja pistän nyt ainakin tiluuseen, pitää vielä B.paineet ym tsekkailla ja mittailla.

Tankki oli miltei tyhjä kun auton hain ja löin kerrasta täyteen, en usko että on myyjä laittanut mitään tököttejä tankkiin, auto tosin seissyt jonkinverta ennen minulle tuloa, voi olla sieltä suunniltakin oleva vika, mikä välillä ilmenee :roll:

Päästöistä juuri muuta en tiedä, kuin että HC on riittävän hyvä, ainakin jos katsastuspuolelta miettii. Toki mulla katittoman M102 HC oli 120 tyhjäkäynniltä, mut kaikki alle 600 sallitaan.. Pitää tuon potikan ja lämpöanturin arvot koittaa etsiä ja mittailla vielä, lämpöanturin vaihdon jälkeen kuulemaan säädetty hieman laihalle, sitäkin mietin jos anturi halvin tarvike ja temppuilee :geek:

E: henkeni puolesta en uskoisi kaikkiin päästömittauslaitteen arvoihin, vanha kone kyseessä ja ollut ihan vaan kaasutinkoneiden apu-säätövälineenä (suurin syy omistukseen kuitenkin se, että voi kehua kavereille omistavansa kys. laitteen) Päästöjä mitatessa huomasin kierrosten rauhallisesti sahaavan 650-800 väliä, sen voin ottaa päästömittarin virhenäyttämänä tai kuluneena lisäilmaventtiilinä :think:
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Vastaa Viestiin