Hehku vikaa 606
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: La 31.08.2019 14:01
Hehku vikaa 606
Tuli tuossa viikonloppuna vaiheskeltua 606 hehkutulpat kun huonosti tuntui kylmänä lähtevän käyntiin ja muutama olikin mitatessa hajalla, samalla huomasin että tulee vain viidelle hehkulle piuhat ja yhdestä rosvoliittimellä vedetty seuraavaan, kun autossa on alunperin ollut 605 jonka tilalle vaihettu sitten 606, rosvoliitos ei kuitenkaan ollut purenut kupariin asti niin ajattelin että painetaan se pohjaan, hehkut vaihettua huomasin että hehkun valo jää palamaan(aikasemmin toimi normaalisti vaikka pari hehkua olikin hajalla) , niin aattelin että onkohan kyse siitä patentista ja tein sitten releen liittimeen 6 piuhalle reiän ja liittimen laitoin sisään ja liitin releeseen takaisin. Mutta ei sekään auttanut, mistähän lähtisi vikaa selvittelemään, kaikki hehkut mittasin vielä varmuudeksi niin 0.08 tuntu kaikki näyttävän, eli ei pitäisi johdotuksessa yms olla vikaa..
Re: Hehku vikaa 606
Siinä 5 pyttyisen releessä on 5kpl kontaktikärkiä jokaiselle hehkulle oma ja nyt kun hehkutulppia onkin 6kpl niin jos sen kuudennen virran ottaa mistä tahansa nykyisen releen takaa ni hehkuvalo ilmoittaa hehkujärjestelmässä olevasta viasta ja siinä mielessä rele toimii just niikuin pitääkin.
Mielestäni on kaksi vaihtoehtoa eli vaihdat 6pyttyisen releen ja johtosarjan joka käsittääkseni ei ole mitenkään kummoinen homma? Minulla saattaisi olla 6 pyttyisen johtosarja jemmassa?
Tai sitten laitat erillisen releen ja johdotuksen sulaketta unohtamatta sille kuudennelle ja otat vain ohjausvirran siitä nykyisestä auton omasta releestä. Näin tehtynä se kuudeskin pelaa samalla tavalla kuin muut viisi. Se siinä sit tulee että jos se kuudes hehku menee rikki niin se ei sitte ilmene hekuvalon jälkipalamisena. Yksi hehkutulppa ottaa kylmänä reilun 10A virran joten 20A sulake yhdelle pitäisi riittää mainiosti. Johdotus tyyliin 2.5 neliön johdolla ja se sulake heti virtajohdon alkuun.
En tunne tarkkaan kuin herkkä tuo hehkun vikamoodi on aktivoitumaan ja riittääkö erillisen releen vaatima muutama 10mA kelan ohjausvirta siihen. Kun ja jos teet tuon kytkenän niin laita tapodiodi kelan ohjauksen plussan ja miinuksen väliin ettei syöksyvirta riko tai sotke sitä auton omaa hehkurelettä!
(Diodi niinpäin että se diodin viivapää plusliittimeen)
Jos auton hehkuvalo ilmoittaa viasta ni sit laittaa erillinen anturin jollaisia lisävalokytkennöissä can väylään käytetään ni sit ei varmaankaan häiriinny.
Mittasitko ne rikkonaiset hehkut vasta sitten kun olit ottanut ne irti? Jos näin niin se selittäisi sen että "vaikka tulppia oli rikki niin hehkuvalo ei sitä ilmoittanut". Meinaan ne vanhat kun niitä irroittaa niin monesti niitä joutuu hieman "komentamaan" ja siinä kohtaa ne voi mennä rikki. Jos tulppia oli rikki paikallaanollessa ja vikaa ei siitä tullut niin onkohan se nykyinen rele kunnossa?
Mielestäni on kaksi vaihtoehtoa eli vaihdat 6pyttyisen releen ja johtosarjan joka käsittääkseni ei ole mitenkään kummoinen homma? Minulla saattaisi olla 6 pyttyisen johtosarja jemmassa?
Tai sitten laitat erillisen releen ja johdotuksen sulaketta unohtamatta sille kuudennelle ja otat vain ohjausvirran siitä nykyisestä auton omasta releestä. Näin tehtynä se kuudeskin pelaa samalla tavalla kuin muut viisi. Se siinä sit tulee että jos se kuudes hehku menee rikki niin se ei sitte ilmene hekuvalon jälkipalamisena. Yksi hehkutulppa ottaa kylmänä reilun 10A virran joten 20A sulake yhdelle pitäisi riittää mainiosti. Johdotus tyyliin 2.5 neliön johdolla ja se sulake heti virtajohdon alkuun.
En tunne tarkkaan kuin herkkä tuo hehkun vikamoodi on aktivoitumaan ja riittääkö erillisen releen vaatima muutama 10mA kelan ohjausvirta siihen. Kun ja jos teet tuon kytkenän niin laita tapodiodi kelan ohjauksen plussan ja miinuksen väliin ettei syöksyvirta riko tai sotke sitä auton omaa hehkurelettä!
(Diodi niinpäin että se diodin viivapää plusliittimeen)
Jos auton hehkuvalo ilmoittaa viasta ni sit laittaa erillinen anturin jollaisia lisävalokytkennöissä can väylään käytetään ni sit ei varmaankaan häiriinny.
Mittasitko ne rikkonaiset hehkut vasta sitten kun olit ottanut ne irti? Jos näin niin se selittäisi sen että "vaikka tulppia oli rikki niin hehkuvalo ei sitä ilmoittanut". Meinaan ne vanhat kun niitä irroittaa niin monesti niitä joutuu hieman "komentamaan" ja siinä kohtaa ne voi mennä rikki. Jos tulppia oli rikki paikallaanollessa ja vikaa ei siitä tullut niin onkohan se nykyinen rele kunnossa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: La 31.08.2019 14:01
Re: Hehku vikaa 606
Käsittääkseni 5 ja 6 pyttysessä käytetään samaa relettä, ainakin netin mukaan kyseinen rele käy 5/6 sylinterisille sekä releelle menevässä liittimessä oli yksi reikä ns tukittuna jossa oli juuri numero 6 ja siellä releessä oli pinnikin vastassa, relettä ei tullut vielä mitattua antaako se normaalisti hehkuttaessa virtaa pinneihin, kun ei siitä yksin oikein mitään tullut, pitää pyytää joku kaveriksi että saa mitattua jokaisen pinnin
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: La 31.08.2019 14:01
Re: Hehku vikaa 606
Ja auto ei lähtenyt käyntiin edes muutaman asteen pakkasessa vanhoilla hehkuilla ja paikallaan mittasin niin 2 oli ainakin täysin rikki ja osa alko olemaan vähän huonohkoja, että mahollista on että rele ei ole sillonkaa täysin ehjä ollut kun ei ole ainakaan ennen hehkujen vaihtoa tuo hehku valo mitenkään takkuillut, ellei edellinen omistaja ole jotain vastus kikkoja tehnyt matkalle jotka huijaisi mittaristoa ja näyttäisi että hehkut olisi kunnossa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: La 31.08.2019 14:01
Re: Hehku vikaa 606
Lisätääs ny tähän vielä se että hehkujen vaihdon jälkeen auto käynnistyy vähän yskien ja hetken vatkaa reilummin kone ja kalkattaa enempi(-12 oli lämpötila) , eli oletan että auto ei ihan käy kaikilla kylmänä, mutta hetken kun käy niin tasaantuu. Elikkä epäilisin että joku mahdollisesti se 6 pytyn hehku tai joku näistä ei nyt hehkuta, Mitenkäs tuskin releeltä tulevien piuhojen numeroilla niinkään on väliä kun se 6 piuha minkä vedin niin tulee 1 pytylle kun en alkanut uusiksi enään imusarjaa irrottelemaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 345
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Hehku vikaa 606
Onko rele tuollainen?
https://www.merteil.fi/fin/hehkurele_tu ... 838-149-17
Tuossa videolla se on auki, kun laittaa sulakkeita jokaiselle hehkulle. Kysees E290, mutta rele pitäis olla sama?
https://www.youtube.com/watch?v=D8YIfvHnHnw
Muistaakseni tuosta releestä on ollu juttua jossain CDI ketjus, mutta tarkista onko siellä nuo kohdan 4:20 jälkeen sulakkeet ehjät.
https://www.merteil.fi/fin/hehkurele_tu ... 838-149-17
Tuossa videolla se on auki, kun laittaa sulakkeita jokaiselle hehkulle. Kysees E290, mutta rele pitäis olla sama?
https://www.youtube.com/watch?v=D8YIfvHnHnw
Muistaakseni tuosta releestä on ollu juttua jossain CDI ketjus, mutta tarkista onko siellä nuo kohdan 4:20 jälkeen sulakkeet ehjät.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: La 31.08.2019 14:01
Re: Hehku vikaa 606
Joo tais suurinpiirtein samalaine olla ja pitää tänää töitten jälkeen availla ja katella että selviääkö vika sieltä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: La 31.08.2019 14:01
Re: Hehku vikaa 606
Joo releeltähän siellä oli 2 sulaketta poikki ja korjattu kyseisellä kikalla
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 345
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Hehku vikaa 606
Tuos videolla se tyyppi luettelee releen varaosanumeron. Saattaa saada jostain halvemmallakin kun ekas linkis, vaikka ei tuokaan kallis ole.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: La 31.08.2019 14:01
Re: Hehku vikaa 606
Joo eihän tuo kallis olis uutenakaan mutta periaatteena että nyt jos räpsyy sulakkeet nii ne pystyy suoraan releen päältä vain vaihtamaan eikä tarvitse joka kerralla uutta relettä hakea