Maskisuoja?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Mitäs mieltä arvon foorumilaiset on nuista maskisuojista? Tänä talvena ollut varsin herkullisia pakkasia ja jos omat harmaat aivosolut oikein muistavat, niin eipä juuri yli -15 ole mennyt kuukauteen. W212:ssa ja varmaan monessa muussakin mallissa on syylärin takana se "sälekaihdin", mutta luulisi että moottori lämpenisi nopeammin jos maskin edessä olisi suoja. -20 pakkasessa yllättävän kaun menee että mylly on lämmin, joku sanoi että ilmastoinnin eco-nappi pois päältä ja lämpenis paremmin, enpä ole eroa havainnut. Hiukka pöllön näkösiä ne suojat kieltämättä on jos noin niin ku oma mielipide asiasta sanotaan.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Jos autossa on varustekoodeissa se radiator shutter, niin en kyllä alkaisi ylimääräisiä peittoja pistämään. Ei sitä kumminkaan muista sitten heti pois ottaa kun menee plussalle ja eksyy motarille, eikä noista peitoista nyt mikään iso apu ole edes niissä autoissa joissa radiator shutteria ei ole. Ittellä on nyt maskisuoja sprinterissä kun siinä ei tollasta hienoo sulkijaa ole. Eipä siitä hirveesti apua ole siinäkään, kylmänä se kone käy silti kaupunkiajossa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

No ei sitten, muuten olisin tarjonnut nykyään ehkä silmään paremmin istuvaa kirurgista maskia. :roll:
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Mää en huomannut 203:ssa, 220cdi mitään eroa, oli nokka peitossa tai ei. Yhtä nopeaan lämpes, ja pysy lämpösenä ilmankin. Tuskin siitä haittaakaan on
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Eihän sitä viimasuojaa edes erota vähän kauempaa katsoen, kun alemman ilmanoton vaihteiston öljynjäähdyttimen kohdalta lähes kokonaan tukkiva suoja on mustaa muovia. Pakkasten kiristyessä napsautan ylemmän säleikön tukkeeksi läpinäkyvän pleksin, joka tukkii koko säleikön edestä päin katsottuna. Vain LED-panelin takana oleva alin klassisen säleikön lamellien väli on vapaana.

Nollakelissä maantieajossa raskaissakaan olosuhteissa ei lämpö nouse yhtään yli normaalin. En ole kuullut edes puhaltimen käynnistyvän.

Värkkäsin nuo, kun moottori lämpeni hitaasti, mutta myönnän, etten ole mitannut vakioiduissa olosihteissa ennen ja jälkeen. Suojat paikallaan moottori lämpenee -10 - -15 asteen pakkasessa normaaliin 24 km työmatkallani, mutta nyppään ylemmän säleikön suojan pois huomenna samalle reitille. Sittenhän sen näkee, miten käy?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on myös omaan autooni mallikohtainen maskinsuoja. En malta odottaa että saisi sen asentaa paikoilleen😎 Vielä ei ole tarvinnut, aamulla lohkiksesta käyntiin ja noin 10min kuluttua ajoon. Ajoa noin 1,5km ja sitten 15min tauko. Sen jälkeen noin 3km ajoa jolloin työpaikan pihassa moottorin lämmöt ihan pikkuisen vajaa 80.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Basso-73 kirjoitti: Pe 12.02.2021 18:24 Mitäs mieltä arvon foorumilaiset on nuista maskisuojista?
Jos rehellisesti vastaan niin, musta ne on sellaisia lippuja tai ilmoitustauluja joilla viestitäään muille että ei ole isoa moottoria. 😁
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Samaa mieltä ja antaa kuvan että ajaa jollain Kiialla tai tojotalla. Niissä niitä näkee. 😁
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
crami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 09.06.2020 08:21

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja crami »

W204:ssa ainakin ollut huomattava apu suojasta näillä -20 pakkasilla. Lämpenee motti sinne 90 asteeseen (ilman jäi vajaa 80).
Ja mitä nyt ulkonäköön tulee niin ei se pahalta näytä, mielummin kuitenkin ajelen lämpimällä koneella ja näin ehkä edes vähän säästän sitä. Saahan se vastaantulija ajatella autostani mitä hyvänsä, harvemmin noista itselle ainakaan mitään ajatuksia herää.
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Onko sulla siinä w204.ssa se kaihdin siellä syylärin takana? Kysymys oli lähinnä onko silloin hyötyä maskisuojasta kun säleikkö estämässä ilman virtaamisen konehuoneeseen.

Mulla lämpenee -20 asteessa n. 15 km ajon jälkeen kutakuinkin 90 asteeseen kunhan olen Eberiä laulattanut ensin puolisen tuntia.

Tosi vähän näkee näissä niitä suojia ja enemmän tosiaan muiden valmistajien keulalla.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
crami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 09.06.2020 08:21

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja crami »

Joo ei tosiaan ole kaihtimia, tulipa vähän silmät puolillaan luettua
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jari_w123 kirjoitti: La 13.02.2021 01:11 Mulla on myös omaan autooni mallikohtainen maskinsuoja. En malta odottaa että saisi sen asentaa paikoilleen😎 Vielä ei ole tarvinnut, aamulla lohkiksesta käyntiin ja noin 10min kuluttua ajoon. Ajoa noin 1,5km ja sitten 15min tauko. Sen jälkeen noin 3km ajoa jolloin työpaikan pihassa moottorin lämmöt ihan pikkuisen vajaa 80.
Se näissä vanhanliiton vehkeissä on etu että lämpeävät joutuin oikeastaan sama mitä pakkanen oli. Ja omista kokemuksista oikeastaan vastoin aiemmin kirjoitettua ni 200D kaikita sukkelimmin ja 300DT OM606 kaikista hitaimmin.

Tuo 10/89 W124 OM601 ni reipas 4km ni keskisuulakkeista tuli jo niin kuumaa ettei kättä voinu pitää siinä. Lähtiessä pakkasta kuitenkin se reipas 15. Monta kertaa ton koitin.Toki lohkossa ennen lähtöä se tunti.

Mähän modasin nuista ei ilmastoiduista niin et keskeltäkin sai kuumaa. Työmailla joku muun merkin bensalla ajava vähä joskus haastoikin ni sit oikein koiteltiin miten nooanarkki diesel lämpeää. Kyl näpit kirposi kun kynsinauhat alko käppyrälle vääntyä :lol: No joo Olinhan mä uusannu siihen lämppärinkenon mut ei kyl tarvinnu palella niinkuin ei nuissa nykyisissäkään vanhan liiton palella tartte.

Siinä mielessä ei ehkä kannata eikä voikaan verrata vanhanliiton esikammioisia suoraruiskutteisiin? Ja uusissa on sitte aihetta korjattu sähköllä jne. ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17142
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nythän saattaa kohta tulla suositus tuplamaskista kun siitä kuulemma on hyötyä.

Asiaan:
Miksi se suoja pitää maskin ulkopuolelle laittaa, jos laittaa ? Yleensä ottaen aika ikävän näköinen mutta maskin taakse vaikka minkä pahvinpalan laittaa niin ei juuri ulospäin näy. Toki puskurin alapuolella olevaa ritilää ei saa peitettyä sisäpuolelta.
Se näissä vanhanliiton vehkeissä on etu että lämpeävät joutuin oikeastaan sama mitä pakkanen oli.
Niin, esimerkiksi 211 (OM647) ja 203 (OM646) sisätilat lämpenevät nopeasti vaikkei moottorin lämmöt nouse yhtä nopeasti kuin 124:ssä.
Lämmityslaite on kokonaisuutena parempi kuin vanhoissa.
Sitten taas 124, moottori lämpenee tosiaan nopeasti. Tästä kotipihasta kun lähtee niin 5,5 kilometriä on seuraavaan risteykseen ja siinä on lämmöt normaalissa kelissä kuin kelissä (esilämmitys lohkolämmittimellä toki)
oulaistenliikenne.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

dealer kirjoitti: Su 14.02.2021 08:28
Miksi se suoja pitää maskin ulkopuolelle laittaa, jos laittaa ? Yleensä ottaen aika ikävän näköinen mutta maskin taakse vaikka minkä pahvinpalan laittaa niin ei juuri ulospäin näy. Toki puskurin alapuolella olevaa ritilää ei saa peitettyä sisäpuolelta.
Tällaiset maskeja, lipputauluja ja tuplamaskeja ehdottelevat pitäisi bannata asiattomuuksia tekniikka-osioon kirjoittelusta. :oops:

Tarkoitatko että cooleria ei saisi peittää? Edellisessä autossa ei ollut "kaihdinta" ja siihen laitoin pahvia syylärin eteen ja pitkälti myös coolerin eteen. Ei kai siitä haittaa ole kuin pitkissä kiihdytyksissä ja kovassa vauhdissa. Kumpaankaan ei tarvetta.

Näkyvää maskia en käyttänyt oman mersun naamioimiseksi aidoksi toyotaksi vaan pelkästään kustannuslaskelmien perusteella.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja RH »

Basso-73 kirjoitti: La 13.02.2021 15:30 Tosi vähän näkee näissä niitä suojia ja enemmän tosiaan muiden valmistajien keulalla.
Itse laitoin eilen aamulla omaan diisselivolkkariin nuo etupeitteet, kun näitä pakkasia nyt on ollut ja näyttää edelleen jatkuvan. Autossa on pönttö katolla ja eilisen 160km ajelun jälkeen kulutusmittari näytti tasan kuutosen lukemaa. Aamupäivällä pakkasta oli 16, iltapäivällä toki enää 3, eikä auton lämpenemisessä normilämpöihin ole ollut mitään ongelmaa tähänkään asti, mutta vaikea on ollut saada näillä pakkasilla juuri alle seiskaa tuohon tietokoneeseen tuolla kattoarkulla ajaessa. En tiedä, oliko eilisen ajoprofiili jotenkin nyt poikkeuksellisen edullinen, mutta se kuutonen oli aamulla taulussa aika äkkiä, jo niillä rapsakammilla pakkasilla, joten ehkä noista nahkalapuista tuolla keulassa nyt joku hyöty sitten on :eh:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17142
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tällaiset maskeja, lipputauluja ja tuplamaskeja ehdottelevat pitäisi bannata asiattomuuksia tekniikka-osioon kirjoittelusta. :oops:

Tarkoitatko että cooleria ei saisi peittää?
:mrgreen: en tarkoita, vaan sitä ettei cooleria yleensä saa peitettyä huomaamattomasti, kun joutuu ulkopuolelle laittamaan suojan jos laittaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja jysi »

Olisipa jollakulla tuollainen sälekaihtimellinen auto, lämpömittari tai testeri asteiden lukuun, sekuntikello ja apumies lukemien rekisteröintiin niin asia olisi pian selvitetty kokeilemalla lisäpahvin kanssa ja ilman.
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

"Sitten taas 124, moottori lämpenee tosiaan nopeasti. Tästä kotipihasta kun lähtee niin 5,5 kilometriä on seuraavaan risteykseen ja siinä on lämmöt normaalissa kelissä kuin kelissä (esilämmitys lohkolämmittimellä toki)"
Tänään ajelin kaupungilla about 20 kilometriä, välillä parissa kaupassa pieni piipahdus, muttei nuo lämmöt nousseet yli 80 asteen. Pakkasta vajaa 10 astetta. Auto ei rikki, edellinen w212 oli ihan yhtä hidas lämpenemään, mutta sitten kun lämpiää niin tarkenee ihan hyvin ajella jopa - 30 asteessa.

"Olisipa jollakulla tuollainen sälekaihtimellinen auto, lämpömittari tai testeri asteiden lukuun, sekuntikello ja apumies lukemien rekisteröintiin niin asia olisi pian selvitetty kokeilemalla lisäpahvin kanssa ja ilman."
Puoli maskia saa sisäpuolelta nätisti peitettyä, 300 x 500 mm polykarbonaattilevy menee sopivasti yläpuolelta ja coolerin ja öljynlauhdittimen väliin jää sopivasti tilaa ettei ihan kiinni ota. Aamulle luvattu -15 astetta joten pääsen heti testaamaan onko vaikutusta. Mä oon sitä mieltä etti se "sälekaihdin" sitä ajoviimaa niin hyvin estä, aika rimpulan oloinen.

Vänkärin puolella on konepellin lukitusrauta joten sille puolelle sais 200 x 500 levyn, mutta aattelin ensin kokeilla puolen maskin peitolla. Jonkinlainen vapaa tila sinne pitää jättää, veikkei nuo polykarbonaattilevyt ihan kiinni otakaan. Polykarbonaatin sulamispistekin jossain 200 asteen hujakoilla, joten ei luulisi vaaraa olevan sulamisesta.

Turbon imuaukko sen verran etäällä, ettei tartte senkään puolesta hätäillä.

Ei se ota eikä anna testata asiaa. :-)
Maskisuoja.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Basso-73 kirjoitti: Su 14.02.2021 17:26 ..

Vänkärin puolella on konepellin lukitusrauta joten sille puolelle sais 200 x 500 levyn, mutta aattelin ensin kokeilla puolen maskin peitolla.
Kumpaan suuntaan syylärin pillit tuossa kulkee? Ei ole hyvä peittää puolikasta syyläristä pillien suunnassa jaettuna. Siis toinen puoli venyy pituutta lämmetessään reippaasti enemmän kuin se vapaaksi jätetty puoli. Rassaa hiljalleen. "Poikittain" puolitettuna ei ongelmaa.
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

IMG_20210218_082544_727.jpg
Testausta suoritettu viime päivien aikana ja kovalla pakkasella maskisuojasta on apua, vaikka syylärissä on kaihtimet. Eilen väkersin tehdä polykarbonaattilevystä ylä-ja alapuolelle suojan, eri asia miten fiksu mutta tänä aamuna pakkasta -28 astetta. Edes 5Kw Eberi ei jaksanut nostaa lämpöjä niin paljoa, että lämpömittarin viisari olisi noussut. 13 km ja 15 min ajoa, josta puolet kaupungissa, matkan aikana paikoin jopa -31 astetta ja lämmöt koko ajan n 90 astetta. Ennen ei olisi pysynyt kone lämpimänä näin kylmässä.

Vähän ehkä korealaisen näköinen, mutta toimii. Parempi ratkaisu tämäkin kuin esim eilen aamulla hotellin pihassa pakkasen takia tullut moottorihäiriövalo, joka ei estänyt ajamista ja kuittaantui starilla pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

550 km istuttu auton ratissa tänään ja kokemukset ”facelift Korea look like” –modauksesta. Paikon matkan varrella oli jopa yli -30 astetta kylmää ja voisi sanoa, että ensimmäisen kerran tämän auton historiassa sekäs edellisestä w212:sta kerätyn kokemuksen perusteella moottori ei pysynyt normi lämpöisena näin kylmällä, mutta nyt oli tasan 90 astetta taulussa koko matkan aikana. Edes matalilla kierroksilla lämpötila ei laskenut, kuten yleensä yli -20 asteessa nämä om651- moottorit tekevät.

Toinen huomioitava seikka, asiakkaalla olin reilu puoltoista tuntia ja pihalla pakkasta -8 astetta, tänä aikana moottorin lämmöt olivat laskeneet vain 60 asteeseen, yleensä noin pitkän tauon aikana ei lämpötilamittarin viisari värähdäkään. Tässä ( ja siis vanhemmassa w212:ssa) ne syylärin kaihtimet ohjataan auki aina, kun auto sammutetaan ja täten pysähdykissä olevan auton lämpöhukka on melkoinen. Ymmärrettävistä syistä on viiaampi oletuksena pitää säleikkö aina auki ja tarpeen mukaan sitä ohjata kiinni, mutta kovilla pakkasilla olisi näin meidän oloissa viisaampi pitää lämpöä tallessa, jos meinaa muutaman tunnin sisällä autolla vielä ajaa ja ei halua autoa erikseen lämmittää.

Siispä, kokemukseni mukaan maskisuojaa kannattaa pitää ainakin tässä meikän autossa ja se syylärin säleikkö on varmasti hyvä apu pohjoisen oloihin, mutta kun pakkasta on paljon, ei enää sekään tunnu auttavan. Aiemmissa postauksessa kokelin n. 500 mm pitkiä levyjä syylärin edessä, minusta ei ollut hyvä ajatus se, kun välijäähdyttimen ja öljynlauhdittimen väliin jäi ehkä noin 3 sentin väli ja kuten Dbfi tuolla kommnetoikin, niin ei ole hyväksi poikittain estää niitä ”pillejä” (oletan että tuossa menee ne poikittain). Minulla ei ole autotallia missä enemälti ”pajottaa” pirssiä, mutta tuonne heti maskin taakse saisi poikittain puskurin ja maskin väliin mahtumaan n. 1000 + 300 mm levyn ja se ajaisi saman asian ja olisi katseilta piilossa. Pitänee tutustua aiheeseen kun ilmat lämpenee 

Parina päivänä mittasin aamulla miten nopeasti auto lämpenee ilman mitään peitettä (1 ja 2) maskin edessä ja viimeisessä siis tämän päivän tulokset paukkupakkasessa 3):
1) -11,5 astetta ulkolämpötila, 16 km ja 16 min ajoa, Eberillä annettu 30 min alkulämmitystä, Testipäivä 15.2.2021

2) -7,5 astetta ulkolämpötila 15 km ja 15 min ajoa, Eberillä annettu 30 min alkulämmitystä, Testipäivä 16.2.2021

3) -28 astetta ulkolämpötila, 13 Km ja 15 min ajoa, Eberillä alkulämpöä 40 min, Testipäivä 18.2.2021
(vaikka lämmitetty kauemmin, niin auto aivan selkästi ”jäässä”, toki muihin päviin verrattuna liki 20 asetta kylmempää, silti moottorin lämmöt nousivat muihin verrattuna paremmin)

Jahka lämmöt nousevat tuonne "nykytalven" lukemiin eli nollan hujakoille, niin täytynee nyppiä ”facelift Korea look like”-levyt irti.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Edellisessä survoin maskin ripojen väliin piiloon telttapatjasta leikattuja suikaleita. Ei paljon näkyneet mutta paljon auttoivat.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Basso-73 kirjoitti: To 18.02.2021 17:40 550 km istuttu auton ratissa tänään ja kokemukset ”facelift Korea look like” –modauksesta. Paikon matkan varrella oli jopa yli -30 astetta kylmää ja voisi sanoa, että ensimmäisen kerran tämän auton historiassa sekäs edellisestä w212:sta kerätyn kokemuksen perusteella moottori ei pysynyt normi lämpöisena näin kylmällä, mutta nyt oli tasan 90 astetta taulussa koko matkan aikana. Edes matalilla kierroksilla lämpötila ei laskenut, kuten yleensä yli -20 asteessa nämä om651- moottorit tekevät.
Onko kuvassasi säleikkö tähteä lukuunottamatta tukossa? Minulla on pre-facelift W212 korisessa vastaava pleksiviritys, jossa jätin alemman ilmanoton kidasta muutaman sentin kummaltakin laidalta vapaaksi ja ylemmässä säleikössä ison LED-panelin takana olevan klassisen säleikön alimman vaakaraon kohdalta pleksin auki. Autossani on jäähdyttimen takana olevan mallin kaihdin, eli varustekoodi 2U1 - radiator shutter.

Tein empiirisen kokeilun kun käytin auton pesun yhteydessä viime viikolla ylemmän viimasuojan pois. En edes teeskentele tieteellisen tutkimuksen toistettavuuden varmistamista, vaan kyse on ennemminkin pikakokeesta. Reitti oli tuttu, koska on lähes kokonaan jo vuosia ajamaani työmatkaa, mikä helpottaa oman käsialan pitämisessä suunnilleen samanlaisena molemmilla ajokerroilla. Kummallakin kerralla auto ehti jäähtyä rauhassa ulkona ajamatta vähintään 2 vuorokautta. Matka on molemmissa 24 km samalla reitillä, joka sisältää ruutukaavalla 40 rajoitusta, sen jälkeen 50, 60, 80 ja 100 km/h moottoritiellä, josta paluu 60 ja 80 km/h kautta 50 rajoitetulle ruutukaavalle muutaman korttelin matkalla. Kummassakin tapauksessa on lämmitetty sähköisellä kiertovesilämmittimellä tasan 2 tuntia, ja viimeisen 15 minuutin ajaksi Webasto kaveriksi. Webasto pois heti kun mittari nousee ajaessa 50 asteeseen.

1. ajokerta, alempi ilmanotto tukossa, ylempi täysin vapaana:
Lähtiessä -12 astetta, perillä -8 astetta.
Perillä lämpömittari 80 asteen viivalla
Perillä keskikulutus 6.5 sadalle

2. ajokerta, myös ylempi ilmanotto tukittuna:
Lähtiessä -10, perillä -10 astetta
Lämpömittari nousee 80 asteeseen jo 14 km kohdalla
Laskeva kulutus putoaa lukemaan 6.5 sadalle 17 km kohdalla

perillä lämpömittari 87 asteen viivalla
Perillä keskikulutus 6.2 sadalle

Ajotapa tietenkin vaikuttaa, mutta sama kuski, sama auto, sama reitti, ja sama reitin keskilämpötila ja kellosta katsoen minuutin tarkkuudella samalainen esilämmitys. Ajotavan vaikutusta vähentää aktiivinen vakionopeussäätimen käyttö jo 40 rajoitukselta lähtien aina kun mahdollista. Mielenkiintoista oli se, että molemmissa tilanteissa lämpö nousi koko ajomatkan ja matkan keskikulutus laski koko matkan. Jälkimmäinen veto keula tukittuna nosti lämmön ohitse ensimmäisen kokeen lukeman ja pudotti kulutuksen aiemman vedon lukemaan jo kesken matkan tasaisella moottoritiellä Tempomaatti päällä.

Ceen (ja BMW:n) tyylinen säleikön lamellit sulkeva kaihdin varmaan toimisi tehokkaammin, mutta ainakaan tuo jäähdyttimen takana oleva kaihdinmalli ei pidä lämpöä yhtä hyvin kuin viimasuoja. Ensimmäisen reissun jälkeen kävin Hailuodossa jäätietä pitkin, jolloin ilman kaupunkiajon tyylisiä toistuvia pysähdyksiäkin hitaalla ajonopeudella jo saavutettu lämpö alkoi laskea. Tämä nopea jäähtyminen valtatienopeuksilta alemmas pudotettaessa vähenee mielestäni selvästi viimasuojaa käytettäessä.

Minulle tässä on riittävä syy tökkäistä viimasuoja paikalleen talveksi. Alempi heti talvirenkaita vaihtaessa ja ylempi siihen lisäksi pakkasten alkaessa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Basso-73 kirjoitti: To 18.02.2021 17:40 Tässä ( ja siis vanhemmassa w212:ssa) ne syylärin kaihtimet ohjataan auki aina, kun auto sammutetaan ja täten pysähdykissä olevan auton lämpöhukka on melkoinen. Ymmärrettävistä syistä on viiaampi oletuksena pitää säleikkö aina auki ja tarpeen mukaan sitä ohjata kiinni, mutta kovilla pakkasilla olisi näin meidän oloissa viisaampi pitää lämpöä tallessa, jos meinaa muutaman tunnin sisällä autolla vielä ajaa ja ei halua autoa erikseen lämmittää.
Tämän lisäksi jopa viileällä kesäkelillä olisi kulutusoptimoinnin kannalta parempi pitää luukut kiinni aina kun mahdollista, koska moottoritilan läpi käyvä ilmavirtaus nostaa ilmanvastuskerrointa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Säleikkö on tosiaan kokonaan tukossa, pikkusen mietin olisiko jonnekin kohtaa pitänyt hiukka ilmarakoa tehdä, mutta toisaalta pleksistä syyläriin on matkaa varmaan 30 senttiä ja siinä välissä paljon tyhjää tilaa, ja pieneiä rakosia on siellä täällä mistä kyllä ottaa jäähdytysilmaa tarvittessa, turbon imuputki saa mielstäni varsin hyvin ilmaa, veikkei se maskin yläosa olekaan auki.

Auton lämmöt on kerrankin normaalit jopa talven aikana. Viikonloppuisin tulee paljon pätkäajoa ja moottori pysyy valmiiksi mukavan lämpimänä, jos auto seisoo vaikka pari tuntia -10:ssä. Tähän mennessä kokemus tuosta pleksistä on hyvä. Tänään katselin lämpöjä -10 ulkolämpötilassa ja lämmöt olivat 8 km ajon jälkeen normaalit 90 astetta (kaupunkiajoa ja pikku pätkä 80 km/h), ihan kuin eri auto olisi lämpenemisen suhteen.

Itse olin havaitsevinani saman suuntaista, kulutus aavistuksen tippunut. "Tämä nopea jäähtyminen valtatienopeuksilta alemmas pudotettaessa vähenee mielestäni selvästi viimasuojaa käytettäessä. " - itse havaitsin tuon saman kun tein viikolla tuon 550 km työrupeman.

740 GLE, Onko sulla autossa webaston lisäksi letkulämmitin? Mun tekis mieli laittaa myös letkulämmitin, varisinkin kun sykysllä laitoin C-tekin laturin konehuoneeseen ruokkimaan Eberin aiheuttamaa akun kulutusta ja olisi läpiviennit ym. jo valmiina. Paukkupakkasilla olisi hyvä kun voisi Eberin kaveriksi antaa lisää lämpöä. Ite aattelisin että siihen lämmityspiiriin tulisi liikaa nesteen vastustusta siis siihen nesteen virtaamiseen ja siks aatellut ettei voi laittaa enää kirtovesipumppuja jne siihen piiriin. Helppohan se olisi toteuttaa, varsinkin kun tuon Eberinkin laitoin itse tuohon pirssiini.

Olisiko sulla laittaa kuvaa toteutuksesta vaikka privana?
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Basso-73 kirjoitti: Su 21.02.2021 21:26 740 GLE, Onko sulla autossa webaston lisäksi letkulämmitin? Mun tekis mieli laittaa myös letkulämmitin, varisinkin kun sykysllä laitoin C-tekin laturin konehuoneeseen ruokkimaan Eberin aiheuttamaa akun kulutusta ja olisi läpiviennit ym. jo valmiina. Paukkupakkasilla olisi hyvä kun voisi Eberin kaveriksi antaa lisää lämpöä. Ite aattelisin että siihen lämmityspiiriin tulisi liikaa nesteen vastustusta siis siihen nesteen virtaamiseen ja siks aatellut ettei voi laittaa enää kirtovesipumppuja jne siihen piiriin. Helppohan se olisi toteuttaa, varsinkin kun tuon Eberinkin laitoin itse tuohon pirssiini.

Olisiko sulla laittaa kuvaa toteutuksesta vaikka privana?
Anteeksi, kesti hetken vastata, kun oli aivan mahdoton härdelli töissä viime viikolla. Mutta ei voi valittaa, kun perhe on ainakin vielä pysynyt terveenä ja töissä saa olla!

Meidän autossa on tosiaan sekä tehdasWebasto että Suomessa asennettu Defan lämmitysjärjestelmä, jossa on ylläpitolaturi, letkulämmitin vesikierrolla ja sisätilahaara. Minun autossani ei käsittääkseni ole aktiivista kiertovesipumppua sähköisessä moottorin lämmittimessä, mutta luonnollinen kierto tuntuu toimivan pystyasentoon asennettavalla letkulämmittimelläkin suorastaan yllättävän hyvin. Samassa katoksessa lohkon kylkeen pultatulla säteilylämmittimellä lämpenevään Volvon tinaviitoseen verrattuna tuo Defan kiertovesilämmitin nostaa 1 - 2 tunnin lämmityksellä moottorin lämpötilaa OBD-portista väylältä mitattuna kymmenisen astetta enemmän kuin säteilylämmitin. Saman voi todeta myös ihan omin käsinkin, kun pelkän sähkölämmityksen jälkeen avaa konepellin, moottorin kansi ylävesiletkun muhvin ympärillä tuntuu selvästi käteen lämpimältä. Kyllä tämä luonnollisella kierrollakin toimiva sähkölämmitin tuntuu olevan aivan käyttökelpoinen vehje.

Koska autossa on myös sähkölämmitys, Webaston lämmönjakosuhdetta on muutettu tarkoituksella moottorin eduksi poistamalla mukavuusventtiili käytöstä, eli Webaston syttyessä lähtee iso kierto päälle heti.

Näiden yhdistelmänä laitan 1 - 2 tuntia sähkölämmitetylle autolle Webaston kauko-ohjaimella pakkasesta riippuen 10 - 20 minuuttia ennen lähtöä lisälämmitystä tavoitteena että lämpömittari nousee noin 50 asteeseen jo kotikadulla. Näin käytettynä Webastolle ei tule aivan lyhyitä alle 10 minuutin käyttöjaksoja ja toisaalta Webaston käyttö on ilmaista mukavuutta. 0.6 litraa tunnissa kuluttava Webasto vie varttitunnin lämmityksessä 1.5 desilitraa, joten tarvitsen 24 km työmatkalleni noin 0.6 litraa sadalle alentuneen keskikulutuksen neutraloidakseni Webaston esilämmitykseen kuluttaman polttoaineen ajomatkan alentuneena kulutuksena. Kokemukseni mukaan se on aivan realistinen tavoite myös hyvin sähköllä esilämmitettyyn lähtöön verrattuna. Kylmästä lähtevän auton Webastolla esilämmitetty auto todennäköisesti voittaisi selvästi?

Minun autoni lämmitin on pre-Evo Webasto Thermotop. Tuo lämmitin ei käsittääkseni ole oikein hyvässä maineessa, mutta muutamia diagnostiikkahäröjä lukuun ottamatta se on toistaiseksi toiminut tällä käytöllä huoltovapaasti 9 vuotta ja yli 250.000 km ja niistä viimeiset 7 talvea Pohjois-Suomessa. Loppu saattaa olla lähellä, koska viime talvena tuli pari kertaa varoitus että poltin on disabloitu liian monen sytytysvirheen vuoksi. Vikalokin nollaamalla lähti kuitenkin vielä käyntiin ja on toiminut taas tämän talven oikuttelematta.

Järkevää kuvaa on vähän hankala saada, mutta jos tästä Defan asennuksesta tarvitaan lisätietoa, mutta toivottavasti foorumilla vaikuttavat ammattilaiset voivat tämän kuvauksen perusteella tunnistaa millaisesta lämmittimestä on kyse?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: Su 14.02.2021 09:54 Tällaiset maskeja, lipputauluja ja tuplamaskeja ehdottelevat pitäisi bannata asiattomuuksia tekniikka-osioon kirjoittelusta. :oops:
Äläs ny, täällä sentään jotkut tekevät ihan tiedettäkin pelkästä pleksinpalasta auton nokalla. Joka aamu eri asetukset ja työmatkalla nokka kiinni Torquen näytössä, että hyvä kun ehtii liikennettä seurata :shock:

Näiden havaintojen perusteella olen tosiaan sitä mieltä, että jäähdyttimen takana olevista sulkulamelleista huolimatta viimasuojasta on 651 dieselin kanssa etua. Lämpenemisnopeus paranee selvästi, ja vaikka pieni kulutusetu vaatisikin laajempia kokeita varmojen näyttöjen saamiseksi, ei sekään mahdotonta ole.

Kun tavoitteena on ajaa myös toisinaan vetokäytössä olevaa autoa talvella ahkerasti Webastoa käyttäen Suomessa ympärivuotisena keskikulutuksena NEDC normilukemaan, pitää käyttää kaikki saatavilla olevat keinot! Kesäajanhan tuo menee muutenkin väkisin alle NEDC norminsa jos vain vetokuula pysyy peräkontissa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Lisää poikkitieteellistä tutkimusta 😀 Pesun takia otin molemmat pleksit pois ja auto ei meinaa näillä nollakeleillä lämmetä täyteen 90 asteeseen pienellä kaupunkiajolla. Meinaan sen alapuolisen viimasuojan laittaa takaisin, tuntuu sillä olevan niin suuri merkitys. Kehitystyötä jatkettava, olen sitä mieltä että nuo pleksin palaset sujahtavat ensi syksynä melko näppärästi alakautta ritilän sisäpuolelle piiloon. Koko nokkaa ei kannata tukkia kuin kovilla pakkasilla, hiukan pitäisi saada ilmaa kiertämään enemmän kun lämpötila alkaa olemaan -5 Ja sitä enemmän. -10 Voi pitää rajana kun nakkaan ylemmän viimasuojan paikalleen.

Pitänee harkita jos laittais eberin kanssa sarjaan letkulämmittimen, sähkö käytännössä ilmaista kun maksaa kiinteätä kk maksua autopaikasta.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kovasti on taas maskit otsikoissa mutta mitenkäs foorumilaiset on noita 213-korisia peitelleet?

Poikien uudemman KIA simahti parkkkiin coolerin jäädyttyä ja aloin miettiä pitäisikö vaimon 213-koriseen laittaa jotain maskia. Auto ei ole paikalla mutta WIS sanoo että nykyään noissa pikkukoneissakin on vesicooleri. Lisäksi syylärille on sekä alaosassa että yläosassa kaihtimet (2U1 koodilla). Kuvista katsottuna sieltä nokalta ei kulje ilmaa yhtään ellei auto avaa kaihtimia. Moottorille toki oma imuputki ohi syylärille menevän ilmavirran.

Onko mitään enemmän tai vaikka vähemmänkin tieteellistä tutkimusta maskisuojan hyödystä 213-korisessa?
Paaver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 26.04.2017 23:13

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Paaver »

Laitoin heti v2017 W213:n talvirenkaiden vaihdon yhteydessä Tammer suojan nokkapeiton ja taas keväällä pois. Mielipiteeni on, että se kannattaa. Auto lämpiää nopeammin, eikä suola ym rapa pääse likaamaan syyläreitä. N 45€:a ei ole paha hinta suojasta, toki asiasta on monenlaista mielipidettä, mutta näin.
Vastaa Viestiin