Li-on akku.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Juu. Eli semmoinen ongelma autossa w205 c220d -16 akku on li-on mallia 78ah. Kysymys kuuluu voiko tuon tilalle vaihtaa suoraan Agm tai tavallisen akun vai tuleeko ongelmia. Tuli puskista kun olin viemässä akun vaihtoon liikkeesen, kertoivat ettei löydy hyllystä kun on niin harvinainen ja kallis. Arveli et maksaa 1000-2000e :oops: .eli vähän kiinnostais käykö muu akku :D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tällainen? 1500 € plus ALV:
https://mercteil.com/product/spare-part ... 0009826405

Nykyinenkö on huonossa hapessa, outo juttu. Enkä tiedä voiko noin vaan heittää AGM-akun tilalle.

Mikäs auton historia (VIN), kukahan on tuon akun halunnut vai onko joku tehtaan testiauto.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Siihen ainakin menee väyläjohto suoraan kiinni, eikä taida lyijyakun tunnistimiakaan olla. Varmasti jotain koodauksia täytyy tehdä..
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Vin koodia en nyt saa. Ostin reilu 1.5 sitten, tuonti auto germaaniasta. Pari kertaa piti laittaa kaapeleilla käyntiin ku oli yli -20c, tuli punainen akun kuva ja jäi. Toimii kuitenkin normaalisti.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos auto ei ole saapuvilla niin
Vin löytyy kätevästi vaikka vakuutus tiedosta tai traficomin sivuilta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Olisipa mielenkiintoista tietää tuosta akusta enempi litiumakut kun tykkää pahaa jos niitä ladataan liian isolla virralla joka apukäynnistyksessä voi tapahtua jos suoraan terminaaleihin annetaan virtaa virtaahan niistä saa helposti monta kertaa enempi kuin lyijyakuista.

Onko akulla oma lataus tai suojaelektroniikka vai onko se osa autoa itse kennot tuohon kapasiteettiin maksaa noin 750eur joten akun hinta kuulostaa kyllä oikealta mutta kallis se on.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja amatoori »

201202220 kirjoitti: Pe 12.02.2021 21:29 Onko akulla oma lataus tai suojaelektroniikka vai onko se osa autoa itse kennot tuohon kapasiteettiin maksaa noin 750eur joten akun hinta kuulostaa kyllä oikealta mutta kallis se on.
Siellä on oma BMS yksikkö sisällä. Käsitykseni mukaan kaapeleilla käynnistys on sallittu. Lukemani mukaan noi rajottaa voimakkaasti latausvirtoja pakkasella eli voisi kuvitella kovilla pakkasilla että pitää ylläpitoladata tai viedä auto välillä joksikin aikaa lämpöseen että akku lämpee ja latautuu täyteen. En sitten tiedä onnistuuko ylläpitolataus perus ctekillä, veikkaan ettei.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Onkos tämä nyt vastaava? Tuola puolanpoikien allegrossa oli muutamia myynnissä:

https://archiwum.allegro.pl/oferta/merc ... 66088.html

Jää kuitenkin reilusti alle uuden... yhdessä edullisemmassa oli maininta että vikaa ohjauselektroniikassa ja välillä ei toimi ollenkaan. Silti oli 1500 slotyä hintaa...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Miksihän siellä on tuollainen akku? Jonkun lisävarusteen vuoksiko?

Omaani vm 2016 on vaihdettu tavallinen agm akku ja hyvin toimii, ei tietoa mikä alunperin on ollut.
230 C 1978
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Wdd2052051f327082 on vin koodi. Kokelin käyntiin ilman lämmitystä -12c ja hyvin lähti, mutta punainen akun kuva on näytössä. Täytyy käyttää taas piuhan päässä.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Varustekoodeissa tosiaan U98 LITHIUM ION STARTER BATTERY (LISB)

Onkohan kuinka yleinen varuste? Omastani tuota ei löydy
230 C 1978
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Harvinainen ja kallis lisävaruste.

Osaluettelon mukaan nopeasti katottuna siellä näyttäis olevan samat sensorit ja virtarajoittimet kuin AGM akullisissa.

Tarvii tutkia tarkemmin WIS:n puolelta. Voi olla että riittää pelkkä akun vaihtaminen ja koodausmuutos.

Itse tekisin nyt niin että veisin auton sisälle lämpeemään joksikin aikaa ja sitten reilumpi lenkki. Samalla katselisin service valikosta miten se lataa sitä akkua.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei ole kauhean järkevä varuste tänne kylmään pohjolaan, akun jäähtyessä se ei ota virtaa vastaan vaan tarvii lämmetä ensi.
Tarkennettaan hieman, noihan ei lataudu kunnolla alle 5C lämpötilassa vaan latausvirtaa rajoitetaan, lähinnä lämmitetään kennoa.
Pakkasen puolella se sitten voi olla niin että ei ladata ollenkaan ja vain koitetaan saada lämpöä kennoihin.
Suositeltava olisi olla lämpöpeitto joka pitää akun lämpimänä pakkasessa jotta lataaminen olisi mahdollista.

Samasta syystä sähköautojen kanssa on ongelmia täälöä pohjoisessa kun lämpötilat tippuu. Akkuja pitää lämmittää mikä syö rangea aika paljon.
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Valikkoon ei pääse joten ainoa vaihto ehto lienee piuhan perään. Eilen mittasin latausjännitteen se oli 14,3v. Sammutuksen jälkeen 12,6v. Eli aikas normi akun lukemissa mennään. Uskaltaisko heittää agm:n tilalle. Ei näitä oo näköjään tarkoitettu tänne perä pohjolaan. Tän perusteella seuraava auto ei todellakaan ole hybridi saatikka sähkö auto. :D
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mitenniin valikkoon ei pääse?

https://www.youtube.com/watch?v=oRf0RQYoayw
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Jos lähti -12 asteesta hyvin käyntiin niin oletan akun olevan kunnossa :think:
Ettei löytyisi joku muu syy näytön ilmoitukselle :think:
Noi akut kun ovat todella pitkäikäisiä.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Hieman kaavioita kattellen sain käsityksen että Lin B15 joka normaalisti menis sensorille, menee tässä suoraan akussa olevaan liittimeen. Samaan aikaan parts information kumminkin antaa osakoodin sille sensorille, ihan kuin sekin siellä olisi. Liekö vain virheitä merkinnöissä.

Vaihtohommaa ei pysty tästä sanomaan että onnistuuko se suorilta, epäilen. Suosittelisin kääntymää retrofitteihin erikoistuneeseen mersufirmaan. Mitä näitä nyt on, MB-lab nyt ainakin varmaan osais. Veholta muutosta voi toki kysyä mutta voi olla ettei heidän kauttaan onnistu.

Latauksesta dokumentaatiot sanovat että yli 14,4 voltin jännitettä ei saisi ylittää. Eli periaatteessa noi typerät halvat tavallisille akuille suunnatut jännitereguloidut laturit pitäisi kelvata.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tuo si54.10-p-0039a kuitenkin sanoo että litium akkua ei sovi vaihtaa AGM-akuksi. Tarkoittaa tietenkin heittämällä, joku varamaan pystyy muokkaamaan auton tavalliselle akulle jos osoittautuu tarpeelliseksi ja hinnaltaan järkeväksi vaihtoehdoksi.
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Tuon yksittaisen johdon kun otti irti niin pääsi valikkoa kattelee, voltit näytti olevan ok. Kärkkäisen huollossa yrittivät poistaa herjaa, ei onnistunut. Ilmeisesti akusta jotain mennyt. Vaikka johto oli irti, kokeilin käyntiin lähti ja toimi normaalisti. Herja tuli heti takas. Eli varmaan toimis normi akullakin mutta herja pysyis.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Staria kehiin että saa luettua oikeat koodit, ei onnistu muilla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Juu. Näin on.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tämä on sit ehkä osin ohi topiikin mutta.....

Toi Lion akku on aika paljonkin erilainen verrattuna lyijy tms. akkuihin verrattuna? Toi BMS -lyhenne käsittääkseni tarkoittaa tyylin "Battery Management system" tai jotain tuohon tyyliin? Ton BMS:n toimintatapa on oikeastaan käsittääkseni "mekaaninen"? Ts lyhyesti: Tarvittaessa se eristää toistesa kanssa reagoivat metallit toisistaan? (liian korkea lämpötila tai paikalliset "oikosulut" tms?)

LiOn tai LiPoy akkujen polymeerit muuttuu tai saostuu LI -metaliksi lataustason alentuessa liian alhaiseksi tai kylmän akun liian ison latausvirran takia ja tai lämpötilan muuttuessa alemmaksi? Se taas aiheuttaa sen että akku muuttuu epävakaamaksi jota tuo BMS yrittää hallita? Siitä syystä latausvirtaa rajoitetaan alhaisissa lämpötiloissa. Kun ja jos akun polymeerit saostuu niin vaara hallitsemattomaan ns. "exsotermiseen reaktioon" suurenee.

Ts. jos akku alkaa lämmetä niin se ruokkii itse itseään ja jos ko akku alkaa sauhuta niin siitä muodostuu TAPPAVAN MYRKYLLISTÄ kaasua! Erityisesti käsittääkseni palossa muodostuva Vety Fluoridi jonka tappava myrkyllisyys on todettu rottakokeissa? Tuloksista on aika äkkiä laskettu se kuinka monta milligramma riittää tappamaan ihmisen. No mä mistään mitään tiedä. Luettua aihetta netistä.

No kuten edellä totesin ni mä en ole mikään asiantuntija mutta jos ittellä esim. vaikka akkuporakoneen akku putoaa lattialle niin se viedään välittömästi pihalle ja viettää seuraavan vuorokauden ulkona erillään rakennuksista olen senverta vainoharhainen :roll:

No nyt kun akunkuva loistaa taulussa niin siihen kannattaa ehkä suhtautua vakavasti mussakin mielessä eikä vain siksi ettei auto käynnisty paukkupakkasessa,,,, Ehkä? Ja navoista napaan kaapeleitten kanssa apukäynnistys..... Ei ehkä suositeltavaa? Se helpolla pilaa sen LiOn virtaa vastaanottavan akun ja kun se BMS alkaa toimia ni se sulkee osan sen akun toiminnasta ja siten sen kapasiteetista? Sitä syystä sit se akunkuva tauluun myöhemmin pöllhtää? Jos toi akku syttyy palamaan ni sehän ei sammu muuta kuin hiekalla? ,,,,, vissiin?

Akkujen valmistusprosesessien epäpuhtaudet asettaa myös todellisia haasteita ja ilmeisesti siitä syystä Ford -merkkisissä Hybrideissä oli "käyttäjillä ei toivottuja tapahtumia" tässä lähiaikoina ja jossain kohtaa ko merkin jotkin mallit oli toimituskiellossa vaikka ne myyntikiellossa eivät olleetkaan :shock: "No nuokin vaan mun juttuja" .....
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja hentar »

Oon rakentelemassa sähköautoa vanhoista leafin kennoista, bms hoitaa aikamontaa tehtävää. Tasailee kennojännitteitä 1A virralla, vahtii lämpötiloja latausta ja purkua. Voitko lisäeristää akkua talveksi? Rinnalle superkonkka-apustartteri sidekickiksi?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ihan vaan uteliaisuudesta, minkälaisia superkonkkia tarkoitukseen on nykyisin saatavilla?
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja hentar »

No ei kyllä oo kokemusta mutta siis näitä jotka latautuu auton omalla energialla. Puuilon prego yms.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ok, lähinnä ajattelin että olisi apteekin hyllyllä vastaus kun on projekti menossa. Kyllähän mullakin google toimii. Yksi tärkeimmistä asioista lienee ohjausyksikkö, joka superkonkan latausta ja purkausta hallitsee.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Painuu tosi ohi nyt tästä ketjusta. Tosiaan osassa autojahan on superkonkka start/stop systeemissä tuomassa lisäenergiaa. Ainakin pösöissä on tälläisiä. Niissä käsittääkseni on myös puolijohderele joka kytkee kondensaattorin rinnalle vasta kun solenoidi on vetänyt, muuten se superkonkka polttaisi solenoidin kytkinpinnat nopeasti.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Eikös sinne saa vaihrettua akkuja jos ohjauspiiri kunnos
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Tänään kävi pajalla. Diaknoosi: akku jonkin näköisessä vikatilassa ei saa palautettua. Eli toimii muuten normaalisti mutta vika herja näytössä.
On kuulemma joku sarja tällä akulla tehty, saatu kulutusta muutama desi pudotettua.
Toimii normi agm:llä mutta herja näytössä pysyy. Uusi akku naurettavat 2250e :D .
Eli joku joka tietää varmasti osaavan koodata tuon vikaherjan pois voipi ottaa yhteyttä vaikka yv. :clap:
Siihen asti ajellaan vanhalla akulla...
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Li-on akku.

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Käy Auto MAN Oy:ssä Virkatie 7, Vantaa
ja kysy Sergeitä. :wink:
Jos ongelmaan on jotain tehtävissä niin häneltä siihen avun saat.
Vastaa Viestiin