Li-on akku.
Li-on akku.
Juu. Eli semmoinen ongelma autossa w205 c220d -16 akku on li-on mallia 78ah. Kysymys kuuluu voiko tuon tilalle vaihtaa suoraan Agm tai tavallisen akun vai tuleeko ongelmia. Tuli puskista kun olin viemässä akun vaihtoon liikkeesen, kertoivat ettei löydy hyllystä kun on niin harvinainen ja kallis. Arveli et maksaa 1000-2000e .eli vähän kiinnostais käykö muu akku
Re: Li-on akku.
Tällainen? 1500 € plus ALV:
https://mercteil.com/product/spare-part ... 0009826405
Nykyinenkö on huonossa hapessa, outo juttu. Enkä tiedä voiko noin vaan heittää AGM-akun tilalle.
Mikäs auton historia (VIN), kukahan on tuon akun halunnut vai onko joku tehtaan testiauto.
https://mercteil.com/product/spare-part ... 0009826405
Nykyinenkö on huonossa hapessa, outo juttu. Enkä tiedä voiko noin vaan heittää AGM-akun tilalle.
Mikäs auton historia (VIN), kukahan on tuon akun halunnut vai onko joku tehtaan testiauto.
Re: Li-on akku.
Siihen ainakin menee väyläjohto suoraan kiinni, eikä taida lyijyakun tunnistimiakaan olla. Varmasti jotain koodauksia täytyy tehdä..
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Li-on akku.
Vin koodia en nyt saa. Ostin reilu 1.5 sitten, tuonti auto germaaniasta. Pari kertaa piti laittaa kaapeleilla käyntiin ku oli yli -20c, tuli punainen akun kuva ja jäi. Toimii kuitenkin normaalisti.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Li-on akku.
Jos auto ei ole saapuvilla niin
Vin löytyy kätevästi vaikka vakuutus tiedosta tai traficomin sivuilta
Vin löytyy kätevästi vaikka vakuutus tiedosta tai traficomin sivuilta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Li-on akku.
Olisipa mielenkiintoista tietää tuosta akusta enempi litiumakut kun tykkää pahaa jos niitä ladataan liian isolla virralla joka apukäynnistyksessä voi tapahtua jos suoraan terminaaleihin annetaan virtaa virtaahan niistä saa helposti monta kertaa enempi kuin lyijyakuista.
Onko akulla oma lataus tai suojaelektroniikka vai onko se osa autoa itse kennot tuohon kapasiteettiin maksaa noin 750eur joten akun hinta kuulostaa kyllä oikealta mutta kallis se on.
Onko akulla oma lataus tai suojaelektroniikka vai onko se osa autoa itse kennot tuohon kapasiteettiin maksaa noin 750eur joten akun hinta kuulostaa kyllä oikealta mutta kallis se on.
Re: Li-on akku.
Siellä on oma BMS yksikkö sisällä. Käsitykseni mukaan kaapeleilla käynnistys on sallittu. Lukemani mukaan noi rajottaa voimakkaasti latausvirtoja pakkasella eli voisi kuvitella kovilla pakkasilla että pitää ylläpitoladata tai viedä auto välillä joksikin aikaa lämpöseen että akku lämpee ja latautuu täyteen. En sitten tiedä onnistuuko ylläpitolataus perus ctekillä, veikkaan ettei.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Li-on akku.
Onkos tämä nyt vastaava? Tuola puolanpoikien allegrossa oli muutamia myynnissä:
https://archiwum.allegro.pl/oferta/merc ... 66088.html
Jää kuitenkin reilusti alle uuden... yhdessä edullisemmassa oli maininta että vikaa ohjauselektroniikassa ja välillä ei toimi ollenkaan. Silti oli 1500 slotyä hintaa...
TJ
https://archiwum.allegro.pl/oferta/merc ... 66088.html
Jää kuitenkin reilusti alle uuden... yhdessä edullisemmassa oli maininta että vikaa ohjauselektroniikassa ja välillä ei toimi ollenkaan. Silti oli 1500 slotyä hintaa...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Li-on akku.
Miksihän siellä on tuollainen akku? Jonkun lisävarusteen vuoksiko?
Omaani vm 2016 on vaihdettu tavallinen agm akku ja hyvin toimii, ei tietoa mikä alunperin on ollut.
Omaani vm 2016 on vaihdettu tavallinen agm akku ja hyvin toimii, ei tietoa mikä alunperin on ollut.
230 C 1978
Re: Li-on akku.
Wdd2052051f327082 on vin koodi. Kokelin käyntiin ilman lämmitystä -12c ja hyvin lähti, mutta punainen akun kuva on näytössä. Täytyy käyttää taas piuhan päässä.
Re: Li-on akku.
Varustekoodeissa tosiaan U98 LITHIUM ION STARTER BATTERY (LISB)
Onkohan kuinka yleinen varuste? Omastani tuota ei löydy
Onkohan kuinka yleinen varuste? Omastani tuota ei löydy
230 C 1978
Re: Li-on akku.
Harvinainen ja kallis lisävaruste.
Osaluettelon mukaan nopeasti katottuna siellä näyttäis olevan samat sensorit ja virtarajoittimet kuin AGM akullisissa.
Tarvii tutkia tarkemmin WIS:n puolelta. Voi olla että riittää pelkkä akun vaihtaminen ja koodausmuutos.
Itse tekisin nyt niin että veisin auton sisälle lämpeemään joksikin aikaa ja sitten reilumpi lenkki. Samalla katselisin service valikosta miten se lataa sitä akkua.
Osaluettelon mukaan nopeasti katottuna siellä näyttäis olevan samat sensorit ja virtarajoittimet kuin AGM akullisissa.
Tarvii tutkia tarkemmin WIS:n puolelta. Voi olla että riittää pelkkä akun vaihtaminen ja koodausmuutos.
Itse tekisin nyt niin että veisin auton sisälle lämpeemään joksikin aikaa ja sitten reilumpi lenkki. Samalla katselisin service valikosta miten se lataa sitä akkua.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Li-on akku.
Ei ole kauhean järkevä varuste tänne kylmään pohjolaan, akun jäähtyessä se ei ota virtaa vastaan vaan tarvii lämmetä ensi.
Tarkennettaan hieman, noihan ei lataudu kunnolla alle 5C lämpötilassa vaan latausvirtaa rajoitetaan, lähinnä lämmitetään kennoa.
Pakkasen puolella se sitten voi olla niin että ei ladata ollenkaan ja vain koitetaan saada lämpöä kennoihin.
Suositeltava olisi olla lämpöpeitto joka pitää akun lämpimänä pakkasessa jotta lataaminen olisi mahdollista.
Samasta syystä sähköautojen kanssa on ongelmia täälöä pohjoisessa kun lämpötilat tippuu. Akkuja pitää lämmittää mikä syö rangea aika paljon.
Tarkennettaan hieman, noihan ei lataudu kunnolla alle 5C lämpötilassa vaan latausvirtaa rajoitetaan, lähinnä lämmitetään kennoa.
Pakkasen puolella se sitten voi olla niin että ei ladata ollenkaan ja vain koitetaan saada lämpöä kennoihin.
Suositeltava olisi olla lämpöpeitto joka pitää akun lämpimänä pakkasessa jotta lataaminen olisi mahdollista.
Samasta syystä sähköautojen kanssa on ongelmia täälöä pohjoisessa kun lämpötilat tippuu. Akkuja pitää lämmittää mikä syö rangea aika paljon.
Re: Li-on akku.
Valikkoon ei pääse joten ainoa vaihto ehto lienee piuhan perään. Eilen mittasin latausjännitteen se oli 14,3v. Sammutuksen jälkeen 12,6v. Eli aikas normi akun lukemissa mennään. Uskaltaisko heittää agm:n tilalle. Ei näitä oo näköjään tarkoitettu tänne perä pohjolaan. Tän perusteella seuraava auto ei todellakaan ole hybridi saatikka sähkö auto.
Re: Li-on akku.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Li-on akku.
Jos lähti -12 asteesta hyvin käyntiin niin oletan akun olevan kunnossa
Ettei löytyisi joku muu syy näytön ilmoitukselle
Noi akut kun ovat todella pitkäikäisiä.
Ettei löytyisi joku muu syy näytön ilmoitukselle
Noi akut kun ovat todella pitkäikäisiä.
Re: Li-on akku.
Hieman kaavioita kattellen sain käsityksen että Lin B15 joka normaalisti menis sensorille, menee tässä suoraan akussa olevaan liittimeen. Samaan aikaan parts information kumminkin antaa osakoodin sille sensorille, ihan kuin sekin siellä olisi. Liekö vain virheitä merkinnöissä.
Vaihtohommaa ei pysty tästä sanomaan että onnistuuko se suorilta, epäilen. Suosittelisin kääntymää retrofitteihin erikoistuneeseen mersufirmaan. Mitä näitä nyt on, MB-lab nyt ainakin varmaan osais. Veholta muutosta voi toki kysyä mutta voi olla ettei heidän kauttaan onnistu.
Latauksesta dokumentaatiot sanovat että yli 14,4 voltin jännitettä ei saisi ylittää. Eli periaatteessa noi typerät halvat tavallisille akuille suunnatut jännitereguloidut laturit pitäisi kelvata.
Vaihtohommaa ei pysty tästä sanomaan että onnistuuko se suorilta, epäilen. Suosittelisin kääntymää retrofitteihin erikoistuneeseen mersufirmaan. Mitä näitä nyt on, MB-lab nyt ainakin varmaan osais. Veholta muutosta voi toki kysyä mutta voi olla ettei heidän kauttaan onnistu.
Latauksesta dokumentaatiot sanovat että yli 14,4 voltin jännitettä ei saisi ylittää. Eli periaatteessa noi typerät halvat tavallisille akuille suunnatut jännitereguloidut laturit pitäisi kelvata.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Li-on akku.
Tuo si54.10-p-0039a kuitenkin sanoo että litium akkua ei sovi vaihtaa AGM-akuksi. Tarkoittaa tietenkin heittämällä, joku varamaan pystyy muokkaamaan auton tavalliselle akulle jos osoittautuu tarpeelliseksi ja hinnaltaan järkeväksi vaihtoehdoksi.
Re: Li-on akku.
Tuon yksittaisen johdon kun otti irti niin pääsi valikkoa kattelee, voltit näytti olevan ok. Kärkkäisen huollossa yrittivät poistaa herjaa, ei onnistunut. Ilmeisesti akusta jotain mennyt. Vaikka johto oli irti, kokeilin käyntiin lähti ja toimi normaalisti. Herja tuli heti takas. Eli varmaan toimis normi akullakin mutta herja pysyis.
Re: Li-on akku.
Staria kehiin että saa luettua oikeat koodit, ei onnistu muilla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Li-on akku.
Juu. Näin on.
Re: Li-on akku.
Tämä on sit ehkä osin ohi topiikin mutta.....
Toi Lion akku on aika paljonkin erilainen verrattuna lyijy tms. akkuihin verrattuna? Toi BMS -lyhenne käsittääkseni tarkoittaa tyylin "Battery Management system" tai jotain tuohon tyyliin? Ton BMS:n toimintatapa on oikeastaan käsittääkseni "mekaaninen"? Ts lyhyesti: Tarvittaessa se eristää toistesa kanssa reagoivat metallit toisistaan? (liian korkea lämpötila tai paikalliset "oikosulut" tms?)
LiOn tai LiPoy akkujen polymeerit muuttuu tai saostuu LI -metaliksi lataustason alentuessa liian alhaiseksi tai kylmän akun liian ison latausvirran takia ja tai lämpötilan muuttuessa alemmaksi? Se taas aiheuttaa sen että akku muuttuu epävakaamaksi jota tuo BMS yrittää hallita? Siitä syystä latausvirtaa rajoitetaan alhaisissa lämpötiloissa. Kun ja jos akun polymeerit saostuu niin vaara hallitsemattomaan ns. "exsotermiseen reaktioon" suurenee.
Ts. jos akku alkaa lämmetä niin se ruokkii itse itseään ja jos ko akku alkaa sauhuta niin siitä muodostuu TAPPAVAN MYRKYLLISTÄ kaasua! Erityisesti käsittääkseni palossa muodostuva Vety Fluoridi jonka tappava myrkyllisyys on todettu rottakokeissa? Tuloksista on aika äkkiä laskettu se kuinka monta milligramma riittää tappamaan ihmisen. No mä mistään mitään tiedä. Luettua aihetta netistä.
No kuten edellä totesin ni mä en ole mikään asiantuntija mutta jos ittellä esim. vaikka akkuporakoneen akku putoaa lattialle niin se viedään välittömästi pihalle ja viettää seuraavan vuorokauden ulkona erillään rakennuksista olen senverta vainoharhainen
No nyt kun akunkuva loistaa taulussa niin siihen kannattaa ehkä suhtautua vakavasti mussakin mielessä eikä vain siksi ettei auto käynnisty paukkupakkasessa,,,, Ehkä? Ja navoista napaan kaapeleitten kanssa apukäynnistys..... Ei ehkä suositeltavaa? Se helpolla pilaa sen LiOn virtaa vastaanottavan akun ja kun se BMS alkaa toimia ni se sulkee osan sen akun toiminnasta ja siten sen kapasiteetista? Sitä syystä sit se akunkuva tauluun myöhemmin pöllhtää? Jos toi akku syttyy palamaan ni sehän ei sammu muuta kuin hiekalla? ,,,,, vissiin?
Akkujen valmistusprosesessien epäpuhtaudet asettaa myös todellisia haasteita ja ilmeisesti siitä syystä Ford -merkkisissä Hybrideissä oli "käyttäjillä ei toivottuja tapahtumia" tässä lähiaikoina ja jossain kohtaa ko merkin jotkin mallit oli toimituskiellossa vaikka ne myyntikiellossa eivät olleetkaan "No nuokin vaan mun juttuja" .....
Toi Lion akku on aika paljonkin erilainen verrattuna lyijy tms. akkuihin verrattuna? Toi BMS -lyhenne käsittääkseni tarkoittaa tyylin "Battery Management system" tai jotain tuohon tyyliin? Ton BMS:n toimintatapa on oikeastaan käsittääkseni "mekaaninen"? Ts lyhyesti: Tarvittaessa se eristää toistesa kanssa reagoivat metallit toisistaan? (liian korkea lämpötila tai paikalliset "oikosulut" tms?)
LiOn tai LiPoy akkujen polymeerit muuttuu tai saostuu LI -metaliksi lataustason alentuessa liian alhaiseksi tai kylmän akun liian ison latausvirran takia ja tai lämpötilan muuttuessa alemmaksi? Se taas aiheuttaa sen että akku muuttuu epävakaamaksi jota tuo BMS yrittää hallita? Siitä syystä latausvirtaa rajoitetaan alhaisissa lämpötiloissa. Kun ja jos akun polymeerit saostuu niin vaara hallitsemattomaan ns. "exsotermiseen reaktioon" suurenee.
Ts. jos akku alkaa lämmetä niin se ruokkii itse itseään ja jos ko akku alkaa sauhuta niin siitä muodostuu TAPPAVAN MYRKYLLISTÄ kaasua! Erityisesti käsittääkseni palossa muodostuva Vety Fluoridi jonka tappava myrkyllisyys on todettu rottakokeissa? Tuloksista on aika äkkiä laskettu se kuinka monta milligramma riittää tappamaan ihmisen. No mä mistään mitään tiedä. Luettua aihetta netistä.
No kuten edellä totesin ni mä en ole mikään asiantuntija mutta jos ittellä esim. vaikka akkuporakoneen akku putoaa lattialle niin se viedään välittömästi pihalle ja viettää seuraavan vuorokauden ulkona erillään rakennuksista olen senverta vainoharhainen
No nyt kun akunkuva loistaa taulussa niin siihen kannattaa ehkä suhtautua vakavasti mussakin mielessä eikä vain siksi ettei auto käynnisty paukkupakkasessa,,,, Ehkä? Ja navoista napaan kaapeleitten kanssa apukäynnistys..... Ei ehkä suositeltavaa? Se helpolla pilaa sen LiOn virtaa vastaanottavan akun ja kun se BMS alkaa toimia ni se sulkee osan sen akun toiminnasta ja siten sen kapasiteetista? Sitä syystä sit se akunkuva tauluun myöhemmin pöllhtää? Jos toi akku syttyy palamaan ni sehän ei sammu muuta kuin hiekalla? ,,,,, vissiin?
Akkujen valmistusprosesessien epäpuhtaudet asettaa myös todellisia haasteita ja ilmeisesti siitä syystä Ford -merkkisissä Hybrideissä oli "käyttäjillä ei toivottuja tapahtumia" tässä lähiaikoina ja jossain kohtaa ko merkin jotkin mallit oli toimituskiellossa vaikka ne myyntikiellossa eivät olleetkaan "No nuokin vaan mun juttuja" .....
Re: Li-on akku.
Oon rakentelemassa sähköautoa vanhoista leafin kennoista, bms hoitaa aikamontaa tehtävää. Tasailee kennojännitteitä 1A virralla, vahtii lämpötiloja latausta ja purkua. Voitko lisäeristää akkua talveksi? Rinnalle superkonkka-apustartteri sidekickiksi?
Re: Li-on akku.
Ihan vaan uteliaisuudesta, minkälaisia superkonkkia tarkoitukseen on nykyisin saatavilla?
Re: Li-on akku.
No ei kyllä oo kokemusta mutta siis näitä jotka latautuu auton omalla energialla. Puuilon prego yms.
Re: Li-on akku.
Ok, lähinnä ajattelin että olisi apteekin hyllyllä vastaus kun on projekti menossa. Kyllähän mullakin google toimii. Yksi tärkeimmistä asioista lienee ohjausyksikkö, joka superkonkan latausta ja purkausta hallitsee.
Re: Li-on akku.
Painuu tosi ohi nyt tästä ketjusta. Tosiaan osassa autojahan on superkonkka start/stop systeemissä tuomassa lisäenergiaa. Ainakin pösöissä on tälläisiä. Niissä käsittääkseni on myös puolijohderele joka kytkee kondensaattorin rinnalle vasta kun solenoidi on vetänyt, muuten se superkonkka polttaisi solenoidin kytkinpinnat nopeasti.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 241
- Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53
Re: Li-on akku.
Eikös sinne saa vaihrettua akkuja jos ohjauspiiri kunnos
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Re: Li-on akku.
Tänään kävi pajalla. Diaknoosi: akku jonkin näköisessä vikatilassa ei saa palautettua. Eli toimii muuten normaalisti mutta vika herja näytössä.
On kuulemma joku sarja tällä akulla tehty, saatu kulutusta muutama desi pudotettua.
Toimii normi agm:llä mutta herja näytössä pysyy. Uusi akku naurettavat 2250e .
Eli joku joka tietää varmasti osaavan koodata tuon vikaherjan pois voipi ottaa yhteyttä vaikka yv.
Siihen asti ajellaan vanhalla akulla...
On kuulemma joku sarja tällä akulla tehty, saatu kulutusta muutama desi pudotettua.
Toimii normi agm:llä mutta herja näytössä pysyy. Uusi akku naurettavat 2250e .
Eli joku joka tietää varmasti osaavan koodata tuon vikaherjan pois voipi ottaa yhteyttä vaikka yv.
Siihen asti ajellaan vanhalla akulla...
Re: Li-on akku.
Käy Auto MAN Oy:ssä Virkatie 7, Vantaa
ja kysy Sergeitä.
Jos ongelmaan on jotain tehtävissä niin häneltä siihen avun saat.
ja kysy Sergeitä.
Jos ongelmaan on jotain tehtävissä niin häneltä siihen avun saat.