CLK 270 CDI C209 ostamassa, vaihteistovika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
CLK270CDI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 16.02.2021 14:58

CLK 270 CDI C209 ostamassa, vaihteistovika?

Viesti Kirjoittaja CLK270CDI »

Tuli käytyä koeajamassa CLK270 CDI vm. 2002. Auto todella hyvillä varusteilla, nahkasisusta käytännössä virheetön, kori ikäisekseen siisti. Mahdollisesti tulevana mersun omistajana heräsi muutama juttu jotka haluan selvittää ennen ostopäätöstä.

1. Tärkein asia. Vaihdelaatikon käytös ihmetytti: vaihteet vaihtuivat nätisti ja loogisesti mutta tuntui siltä niin kuin turbiinin lukko ei kytkeytyisi lainkaan päälle. Esim. kun 80 km/h vauhdissa nosti jalan kaasulta, kierrokset laskivat heti tyhjäkäynnille ja moottorijarrutus jäi puuttumaan. Muun merkin automaateilla ajellessa on maantievauhdeissa ollut aina ihan selvästi lukko päällä ja siis edellä kuvatun kaltaisessa tilanteessa moottorijarrutus on tapahtunut ja kierrokset käyttäytyneet kuten manuaalissa. Kuuluuko 5g-tronic -laatikon käyttäytyä näin vai onko siinä joku vika? Mikä voi aiheuttaa tällaista jos ei ole normaalia?

2. Vilkkuviiksi ei pysy ylhäällä kunnolla eli oikealle vilkuttaessa joutuu välillä käsin pitämään viikseä ylhäällä. Voiko korjata vai meneekö koko viiksi vaihtoon? Missä hintaluokassa liikkuu?

3. Pyöränkaarissa näkyi pientä (oikeasti pientä verrattuna muihin katselemiini Mersuihin) ruosteenalkua, mutta ei mielestäni mitään hälyttävää tai laajemmalle levinnyttä. Myös ovien alareunat virheettömät. Onko CLK:lla taipumusta mädäntyä muualta? Mitä paikkoja pitää ehdottomasti tarkastaa?

4. Navi. Autossa on ilmeisesti comand 2.0. Tiedän että kyseessä on aataminaikainen tekniikka mutta se olisi silti kiva saada toimintaan. Saako tuohon enää millään konstilla Suomen karttoja? Mihin karttalevy tällaisessa työnnetään?

5. Puhelinjärjestelmä. Keskikonsolissa oli joku ilmeisesti vanhan nokialaisen telakka. Onko mitään lisälaitetta tms. saatavilla, että puhelinjärjestelmän saisi Bluetoothilla toimivaksi? Siis siten, että se toimii kuten alkuperäinen BT-järjsetelmä eli puheluita voi soitella rattinapeista yms.

Yleisesti, onko 270 CDI luja moottori, mitä ongelmia odotettavissa? Entä CLK:n koppaan liittyen, onko tyyppivikoja ja varsinkin kalliita sellaisia?

Kiitän vastauksista, jos saisi rohkaisua tuon ostamiseen. Pirun tyylikkään näköinen auto kyseessä 20 vuotta vanhaksi. Kestää katsetta edelleenkin. Koeajolla kiinnitin huomiota siihen että aika kova melu kantautuu sisälle ja moottorinkin äänet kuuluu voimakkaasti. Lienee mallin ominaisuus.
JP83
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ma 30.04.2007 13:31

Re: CLK 270 CDI C209 ostamassa, vaihteistovika?

Viesti Kirjoittaja JP83 »

3vuotta ollut itellä tuo 270cdi clk....

Vaihteisto toimii minusta juurikin noin kun kaasun höllää putoaa kierroksetkin, itelle oli 2017 vaihdettu vaihdelaatikko, kun öljyt ja jäähdytin nesteet menneet sekaisin, tyyppivika valeon syyläreissä. Suurin osa jo korjattu.

Vilkun viiksi vikaahan näissä kaikissa tuntuu olevan, itellä ei toimi pesuri kun vasta kolmannella painalluksella. Muuten pelaa kaikki toiminnot normaalisti, ostat vilkunviiksi paketin niin ongelman pitäisi korjaantua.

Oven alareunat ja takakaaret maalautin omasta viime kesänä, ruostumista ei voi edes verrata perus w203 koriin, ainakaan ennen faceliftiä. Ovien alareunat, etulokarin alaosat, takakaaret ja kontinluukku vakiruoste paikat.

Comandi oli itelläkin ja heivasin helkuttiin, aftermarket mankka bluetoothilla paikalleen niin on edes lähelle tätä päivää. Tuon ikäsen navi on niin kämänen käyttää et huh huh.

Auto on ollut melkeinpä käyttövarmin mitä olen omistanut (57kpl:tta). Kalliimpia vikoja on vesilaturi, suuttimet, eikä nekään nykyään maksa mitään.

Lastua auto kaipaa ehdottomasti niin saa koneesta vähän puhtia irti.

Kopan otat pois ja katot ettei mikään suutin falskaa, pa-letkut kuivan näköset niin pääsee jo pitkälle, kone nyt ei varmaan tästä paljon parane :)

Siinä nyt alkuun...
w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270 CDI C209 ostamassa, vaihteistovika?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Autosta en sano mitään mutta moottoria ei saa vakio ahtimella tai suuttimilla rikki. Eikä varmaan vähän isommillakaan.
CLK270CDI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 16.02.2021 14:58

Re: CLK 270 CDI C209 ostamassa, vaihteistovika?

Viesti Kirjoittaja CLK270CDI »

Suunnilleen samanlaista vaihteiston käytöstä tässä videossa havaittavissa:

https://www.youtube.com/watch?v=_MmeEO49UIE

ainakin kohdasta 8:15 eteenpäin ja ehkä vielä selvemmin 9:40 alkaen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270 CDI C209 ostamassa, vaihteistovika?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Täytyy ottaa huomioon että kyseessä on herrasmies auto ja vaihteiston toiminta sen mukaista.
Siihen pystyy tarvittaessa puuttumaan ja muuttamaan sen käytöstä haluamaansa suuntaan.
Tiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 15.09.2016 22:21

Re: CLK 270 CDI C209 ostamassa, vaihteistovika?

Viesti Kirjoittaja Tiisselimersu »

Kartat taitavat olla tuohon vuodelta -14 tai -15 uusimmat, mutta kyllä niitä löytyy.

Puhelintelakka vuosimallista päätellen on se vanhempi ja siihen käy viseeo mbu-1000 tai mbu-3000. Ulkomailta saa ja pyytävät tuosta uudemmasta 3000 mallista usein 300-350€.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CLK 270 CDI C209 ostamassa, vaihteistovika?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

CLK270CDI kirjoitti: Ti 16.02.2021 15:10 Tuli käytyä koeajamassa CLK270 CDI vm. 2002. Auto todella hyvillä varusteilla, nahkasisusta käytännössä virheetön, kori ikäisekseen siisti. Mahdollisesti tulevana mersun omistajana heräsi muutama juttu jotka haluan selvittää ennen ostopäätöstä.

1. Tärkein asia. Vaihdelaatikon käytös ihmetytti: vaihteet vaihtuivat nätisti ja loogisesti mutta tuntui siltä niin kuin turbiinin lukko ei kytkeytyisi lainkaan päälle. Esim. kun 80 km/h vauhdissa nosti jalan kaasulta, kierrokset laskivat heti tyhjäkäynnille ja moottorijarrutus jäi puuttumaan. Muun merkin automaateilla ajellessa on maantievauhdeissa ollut aina ihan selvästi lukko päällä ja siis edellä kuvatun kaltaisessa tilanteessa moottorijarrutus on tapahtunut ja kierrokset käyttäytyneet kuten manuaalissa. Kuuluuko 5g-tronic -laatikon käyttäytyä näin vai onko siinä joku vika? Mikä voi aiheuttaa tällaista jos ei ole normaalia?

2. Vilkkuviiksi ei pysy ylhäällä kunnolla eli oikealle vilkuttaessa joutuu välillä käsin pitämään viikseä ylhäällä. Voiko korjata vai meneekö koko viiksi vaihtoon? Missä hintaluokassa liikkuu?

3. Pyöränkaarissa näkyi pientä (oikeasti pientä verrattuna muihin katselemiini Mersuihin) ruosteenalkua, mutta ei mielestäni mitään hälyttävää tai laajemmalle levinnyttä. Myös ovien alareunat virheettömät. Onko CLK:lla taipumusta mädäntyä muualta? Mitä paikkoja pitää ehdottomasti tarkastaa?

4. Navi. Autossa on ilmeisesti comand 2.0. Tiedän että kyseessä on aataminaikainen tekniikka mutta se olisi silti kiva saada toimintaan. Saako tuohon enää millään konstilla Suomen karttoja? Mihin karttalevy tällaisessa työnnetään?

5. Puhelinjärjestelmä. Keskikonsolissa oli joku ilmeisesti vanhan nokialaisen telakka. Onko mitään lisälaitetta tms. saatavilla, että puhelinjärjestelmän saisi Bluetoothilla toimivaksi? Siis siten, että se toimii kuten alkuperäinen BT-järjsetelmä eli puheluita voi soitella rattinapeista yms.

Yleisesti, onko 270 CDI luja moottori, mitä ongelmia odotettavissa? Entä CLK:n koppaan liittyen, onko tyyppivikoja ja varsinkin kalliita sellaisia?

Kiitän vastauksista, jos saisi rohkaisua tuon ostamiseen. Pirun tyylikkään näköinen auto kyseessä 20 vuotta vanhaksi. Kestää katsetta edelleenkin. Koeajolla kiinnitin huomiota siihen että aika kova melu kantautuu sisälle ja moottorinkin äänet kuuluu voimakkaasti. Lienee mallin ominaisuus.
1 mitä tuomisilla ajanut niin vaikka kaasun päästää ei kierokset ole heti tippunut tyhjä käyntiä kieroksille,
ajoitko myös vakkarilla jos niin oliko siinä moottori jarrua jos ei niin jotin vikaa on,
usein se vika on turbinlukituksen solenoidi, muita yleisiä selaista aiheutavi tuhoboxsi,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin